Ville du date en med HIV?

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
FrkRød
Indlæg: 90
Tilmeldt: 5. maj 2016, 06:24
Kort karma: 4
Likede indlæg: 155

Re: Ville du date en med HIV?

Indlægaf FrkRød » 1. sep 2016, 14:49

Ja, det ville jeg. Trods det at jeg er vokset op i skræk-80'erne :D

Med den nye viden og medicin, er HIV jo grundlæggende ikke værre end så mange andre sygdomme. Og skulle uheldet være ude, og jeg selv blev smittet, er behandlingen jo rigtig god.

Selvfølgelig ville jeg sikre mig at medicinen bliver indtaget korrekt osv, men jeg er ikke sikker på at det ville betyde alverden for mig hvorfor han havde det, så længe den del af hans liv er slut nu. Vi har jo alle en fortid og jeg har såmænd også dummet mig en gang eller to - jeg var bare så heldig at jeg ikke fik HIV. Det synes jeg ikke er nødvendigt at punke andre mennesker for, bare fordi de var uheldige :)
3
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Ville du date en med HIV?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 1. sep 2016, 14:54

Sangius skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Sangius skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
Sangius skrev:Men risikoen kan fastlægges til at være forsvindende lille, eller 0.


For det er jo hip som hap om det er "forsvindende lille eller 0"...


Det er relevant hvorfor, at man ikke skriver, at risikoen er 0. Det er fordi man reelt ikke kan bevise, at den er det på nuværende tidspunkt. Men siden der aldrig har været dokumenteret en smitte, kan man komme meget, meget tæt på at sige, at den er 0. Mængden af virus i kroppen hos en velbehandlet HIV smittet er så lav, at den ikke engang kan måles.


Det er noget sludder. De har jo netop målt det, og det offentlige sundhedsvæsen leverer jo netop helt konkrete procentsatser. De er baseret på målinger og undersøgelser, og er ikke bare tilfældige tal de har sat ind, som erstatning for "næsten-nul". De ved at risikoen er lav, kun lidt over nul, men de ved også at den er over nul trods alt. Der er satme godt nok en verden til forskel på de to ting.

Og så har vi endda kun talt om seksuelle og medfødte overførselsmetoder. Der er også mulighed for at blive smittet ved eksempelvis førstehjælp ved ulykker.


Hvem har målt det, og hvor er kilden?


Det fremgår alt sammen af mit indlæg på side 3 - 4 minutter før dit - hvor jeg skrev det første gang. Jeg nævner kilden, jeg kopierer den relevante information ind i mit indlæg og jeg linker til den.

Jeg kan finde frem til at der ikke er dokumenteret smitte fra en velbehandlet nogensinde


Det kan du ikke bruge til at konkludere at smitterisikoen er nul, og ikke et eller andet tal. I øvrigt er "velbehandlet" et alt for vagt og udefinerbart begreb. Hver gang du bliver præsenteret for et tilfælde kan du jo bare påstå at det ikke var velbehandlet nok.
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
NLeth
Indlæg: 176
Tilmeldt: 1. maj 2016, 19:54
Kort karma: 39
Likede indlæg: 465

Re: Ville du date en med HIV?

Indlægaf NLeth » 1. sep 2016, 16:17

Jeg synes faktisk det er ret trist, at så mange svarer nej. Det er jo ikke længere = en dødserklæring, man kan leve et fint, langt og almindeligt liv med hiv. Hvor mange kan 100 % ærligt sige, at de aldrig har haft sex uden beskyttelse? For nogen er det bare én gang, så har den været der, og så er de afskrevet fra en helt masse resten af livet - pga. noget så dumt som fordomme, frygt og uvidenhed.

Nå, men mit svar er, om ikke det var indlysende, ja. Det ville blot kræve at han var åben og ærlig omkring det (som med alt andet), og fortalte mig det tidligt i forløbet.
3
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6505
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14439

Re: Ville du date en med HIV?

Indlægaf Mangoness » 1. sep 2016, 16:31

Nej, det ville jeg desværre ikke kunne.
0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Ville du date en med HIV?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 1. sep 2016, 17:42

NLeth skrev:Jeg synes faktisk det er ret trist, at så mange svarer nej. Det er jo ikke længere = en dødserklæring, man kan leve et fint, langt og almindeligt liv med hiv. Hvor mange kan 100 % ærligt sige, at de aldrig har haft sex uden beskyttelse? For nogen er det bare én gang, så har den været der, og så er de afskrevet fra en helt masse resten af livet - pga. noget så dumt som fordomme, frygt og uvidenhed.

Nå, men mit svar er, om ikke det var indlysende, ja. Det ville blot kræve at han var åben og ærlig omkring det (som med alt andet), og fortalte mig det tidligt i forløbet.


Jeg synes det er cool nok, at dig og visse andre er friske på at date HIV-smittede. Slå jer endelig løs.

Men hvorfor er det vigtigt for dig/jer at vi andre også er det? Har I det også sådan med andre parametre, der får folk til at afskrive vedkommende som datingmateriale? Fx børn, religion, højde, vægt, alder, uddannelse, handikap, politisk overbevisning, osv.? Har folk med børn, en bestemt religion, en bestemt vægt eller et bestemt politisk ståsted også ret til ikke at blive afskrevet som datingmateriale hos nogen som helst?

Hvad nu hvis man fravælger en HIV-smittet af en årsag som hverken er fordom, frygt eller uvidenhed, men en 4. ting - er det så okay? Eller er det aldrig okay at afskrive en HIV-smittet som datingmateriale?
4
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
TomKah
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4333

Re: Ville du date en med HIV?

Indlægaf TomKah » 1. sep 2016, 17:57

Novella skrev:Det tror jeg ikke. Firsernes info/skræmmekampagner sidder dybt i mig. Jeg har ærligt talt aldrig overvejet muligheden. Det er ret usandsynligt, at jeg finder en hivsmittet, heteroseksuel, ikke-stofbrugende fyr.


Ditto. Oda og Ole kan jeg nærmest uden ad og de der tv-reklamer fra OBS med offentlige toiletter etc. Billederne sidder mejslet ind i min nethinde og det ville være for stor en psykoligsk barriere for mig at nedbryde, tror jeg.
0
Brugeravatar
malou_43
Indlæg: 1681
Tilmeldt: 5. jan 2016, 19:03
Kort karma: 432
Likede indlæg: 3453

Re: Ville du date en med HIV?

Indlægaf malou_43 » 1. sep 2016, 18:11

Jeg ville ønske, at jeg kunne, men det tror jeg desværre ikke.
0
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4497
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: Ville du date en med HIV?

Indlægaf Panton » 1. sep 2016, 19:58

Nej det ville jeg ikke.
0
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7489
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19598

Re: Ville du date en med HIV?

Indlægaf Animi » 1. sep 2016, 20:01

Hm, det ved jeg faktisk ikke :gruble:
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9080
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21920

Re: Ville du date en med HIV?

Indlægaf Purple Haze » 2. sep 2016, 06:39

Det vil jeg finde ud af, hvis det nogensinde bliver relevant.

Tror det vil påvirke mig, men om det vil påvirke mig så meget at jeg ikke vil en person pga det, det kan jeg ikke sige.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
NLeth
Indlæg: 176
Tilmeldt: 1. maj 2016, 19:54
Kort karma: 39
Likede indlæg: 465

Re: Ville du date en med HIV?

Indlægaf NLeth » 2. sep 2016, 07:39

Advocatus-Diaboli skrev:
NLeth skrev:Jeg synes faktisk det er ret trist, at så mange svarer nej. Det er jo ikke længere = en dødserklæring, man kan leve et fint, langt og almindeligt liv med hiv. Hvor mange kan 100 % ærligt sige, at de aldrig har haft sex uden beskyttelse? For nogen er det bare én gang, så har den været der, og så er de afskrevet fra en helt masse resten af livet - pga. noget så dumt som fordomme, frygt og uvidenhed.

Nå, men mit svar er, om ikke det var indlysende, ja. Det ville blot kræve at han var åben og ærlig omkring det (som med alt andet), og fortalte mig det tidligt i forløbet.


Jeg synes det er cool nok, at dig og visse andre er friske på at date HIV-smittede. Slå jer endelig løs.

Men hvorfor er det vigtigt for dig/jer at vi andre også er det? Har I det også sådan med andre parametre, der får folk til at afskrive vedkommende som datingmateriale? Fx børn, religion, højde, vægt, alder, uddannelse, handikap, politisk overbevisning, osv.? Har folk med børn, en bestemt religion, en bestemt vægt eller et bestemt politisk ståsted også ret til ikke at blive afskrevet som datingmateriale hos nogen som helst?

Hvad nu hvis man fravælger en HIV-smittet af en årsag som hverken er fordom, frygt eller uvidenhed, men en 4. ting - er det så okay? Eller er det aldrig okay at afskrive en HIV-smittet som datingmateriale?


Det er ikke vigtigt for mig. Det er en påstand du griber ud af luften, lige som en del andet i dit indlæg. I princippet kan jeg være helt og holdent lige glad. Jeg synes blot, gentager jeg, at det er trist, når andre må lide under fordomme baseret på (i de fleste tilfælde) uvidenhed. Og så synes jeg, at det er ret dobbeltmoralsk, med mindre man selv er renere end ren. Ville du date én, der engang har haft ubeskyttet sex? Det tænker jeg de fleste, vil sige ja til. De fleste har nok selv prøvet at have ubeskyttet sex. At så mange så siger nej, fordi den kvinde/mand var uheldig/valgte at stole på den forkerte/whatever, og fik hiv ... Ja.
4
Brugeravatar
NLeth
Indlæg: 176
Tilmeldt: 1. maj 2016, 19:54
Kort karma: 39
Likede indlæg: 465

Re: Ville du date en med HIV?

Indlægaf NLeth » 2. sep 2016, 07:40

Advocatus-Diaboli skrev:
NLeth skrev:Jeg synes faktisk det er ret trist, at så mange svarer nej. Det er jo ikke længere = en dødserklæring, man kan leve et fint, langt og almindeligt liv med hiv. Hvor mange kan 100 % ærligt sige, at de aldrig har haft sex uden beskyttelse? For nogen er det bare én gang, så har den været der, og så er de afskrevet fra en helt masse resten af livet - pga. noget så dumt som fordomme, frygt og uvidenhed.

Nå, men mit svar er, om ikke det var indlysende, ja. Det ville blot kræve at han var åben og ærlig omkring det (som med alt andet), og fortalte mig det tidligt i forløbet.


Jeg synes det er cool nok, at dig og visse andre er friske på at date HIV-smittede. Slå jer endelig løs.

Men hvorfor er det vigtigt for dig/jer at vi andre også er det? Har I det også sådan med andre parametre, der får folk til at afskrive vedkommende som datingmateriale? Fx børn, religion, højde, vægt, alder, uddannelse, handikap, politisk overbevisning, osv.? Har folk med børn, en bestemt religion, en bestemt vægt eller et bestemt politisk ståsted også ret til ikke at blive afskrevet som datingmateriale hos nogen som helst?

Hvad nu hvis man fravælger en HIV-smittet af en årsag som hverken er fordom, frygt eller uvidenhed, men en 4. ting - er det så okay? Eller er det aldrig okay at afskrive en HIV-smittet som datingmateriale?


Og mange tak for tilladelsen, i øvrigt.
1
Brugeravatar
Advocatus-Diaboli
Permanent bortvist
Indlæg: 1563
Tilmeldt: 8. mar 2016, 15:10
Kort karma: 238
Likede indlæg: 2220

Re: Ville du date en med HIV?

Indlægaf Advocatus-Diaboli » 2. sep 2016, 11:34

NLeth skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
NLeth skrev:Jeg synes faktisk det er ret trist, at så mange svarer nej. Det er jo ikke længere = en dødserklæring, man kan leve et fint, langt og almindeligt liv med hiv. Hvor mange kan 100 % ærligt sige, at de aldrig har haft sex uden beskyttelse? For nogen er det bare én gang, så har den været der, og så er de afskrevet fra en helt masse resten af livet - pga. noget så dumt som fordomme, frygt og uvidenhed.

Nå, men mit svar er, om ikke det var indlysende, ja. Det ville blot kræve at han var åben og ærlig omkring det (som med alt andet), og fortalte mig det tidligt i forløbet.


Jeg synes det er cool nok, at dig og visse andre er friske på at date HIV-smittede. Slå jer endelig løs.

Men hvorfor er det vigtigt for dig/jer at vi andre også er det? Har I det også sådan med andre parametre, der får folk til at afskrive vedkommende som datingmateriale? Fx børn, religion, højde, vægt, alder, uddannelse, handikap, politisk overbevisning, osv.? Har folk med børn, en bestemt religion, en bestemt vægt eller et bestemt politisk ståsted også ret til ikke at blive afskrevet som datingmateriale hos nogen som helst?

Hvad nu hvis man fravælger en HIV-smittet af en årsag som hverken er fordom, frygt eller uvidenhed, men en 4. ting - er det så okay? Eller er det aldrig okay at afskrive en HIV-smittet som datingmateriale?


Det er ikke vigtigt for mig. Det er en påstand du griber ud af luften, lige som en del andet i dit indlæg. I princippet kan jeg være helt og holdent lige glad. Jeg synes blot, gentager jeg, at det er trist, når andre må lide under fordomme baseret på (i de fleste tilfælde) uvidenhed. Og så synes jeg, at det er ret dobbeltmoralsk, med mindre man selv er renere end ren. Ville du date én, der engang har haft ubeskyttet sex? Det tænker jeg de fleste, vil sige ja til. De fleste har nok selv prøvet at have ubeskyttet sex. At så mange så siger nej, fordi den kvinde/mand var uheldig/valgte at stole på den forkerte/whatever, og fik hiv ... Ja.


Du forsømte at besvare de fleste af mine spørgsmål:

Har I det også sådan med andre parametre, der får folk til at afskrive vedkommende som datingmateriale? Fx børn, religion, højde, vægt, alder, uddannelse, handikap, politisk overbevisning, osv.? Har folk med børn, en bestemt religion, en bestemt vægt eller et bestemt politisk ståsted også ret til ikke at blive afskrevet som datingmateriale hos nogen som helst?

Hvad nu hvis man fravælger en HIV-smittet af en årsag som hverken er fordom, frygt eller uvidenhed, men en 4. ting - er det så okay? Eller er det aldrig okay at afskrive en HIV-smittet som datingmateriale

Og i mellemtiden vil jeg supplere op med følgende: Hvorfor forsøger du at få dobbeltmorale til at lyde som en dårlig ting? Det er da fuldstændigt i orden at være dobbeltmoralsk, og noget folk er i deres gode ret til. Ligesom de er i deres gode ret til at ikke skulle acceptere noget hos en partner, som de selv gør. Eller mener du at eksempelvis overvægtige mennesker ikke må fravælge andre overvægtige mennesker som datingmateriale?
0
Listen, I'm a nice person - so if I'm an asshole to you, you need to ask yourself why.
Brugeravatar
Sophaya
Indlæg: 2973
Tilmeldt: 22. aug 2015, 11:26
Kort karma: 624
Likede indlæg: 6639

Re: Ville du date en med HIV?

Indlægaf Sophaya » 2. sep 2016, 12:17

Nej, det tror jeg ikke. Og det er ikke uvidenhed - det er kontrol. Jeg er godt klar over, at man ikke bliver smittet hvis han er velbehandlet, men den tillid det kræver er jeg ikke sikker på at jeg er i stand til at mønstre. Det er udenfor min kontrol om han tager sin medicin korrekt og derfor kan jeg ikke være sikker på, at jeg er beskyttet.

Og jeg har desuden aldrig haft ubeskyttet sex med en jeg ikke var i et langt forhold med, og der er vi begge blevet tjekket for alskens sygdomme før beskyttelsen røg.
7
cat has nine lives babe
nine lives to itself
but you only got one

x
Brugeravatar
NLeth
Indlæg: 176
Tilmeldt: 1. maj 2016, 19:54
Kort karma: 39
Likede indlæg: 465

Re: Ville du date en med HIV?

Indlægaf NLeth » 2. sep 2016, 14:36

Advocatus-Diaboli skrev:
NLeth skrev:
Advocatus-Diaboli skrev:
NLeth skrev:Jeg synes faktisk det er ret trist, at så mange svarer nej. Det er jo ikke længere = en dødserklæring, man kan leve et fint, langt og almindeligt liv med hiv. Hvor mange kan 100 % ærligt sige, at de aldrig har haft sex uden beskyttelse? For nogen er det bare én gang, så har den været der, og så er de afskrevet fra en helt masse resten af livet - pga. noget så dumt som fordomme, frygt og uvidenhed.

Nå, men mit svar er, om ikke det var indlysende, ja. Det ville blot kræve at han var åben og ærlig omkring det (som med alt andet), og fortalte mig det tidligt i forløbet.


Jeg synes det er cool nok, at dig og visse andre er friske på at date HIV-smittede. Slå jer endelig løs.

Men hvorfor er det vigtigt for dig/jer at vi andre også er det? Har I det også sådan med andre parametre, der får folk til at afskrive vedkommende som datingmateriale? Fx børn, religion, højde, vægt, alder, uddannelse, handikap, politisk overbevisning, osv.? Har folk med børn, en bestemt religion, en bestemt vægt eller et bestemt politisk ståsted også ret til ikke at blive afskrevet som datingmateriale hos nogen som helst?

Hvad nu hvis man fravælger en HIV-smittet af en årsag som hverken er fordom, frygt eller uvidenhed, men en 4. ting - er det så okay? Eller er det aldrig okay at afskrive en HIV-smittet som datingmateriale?


Det er ikke vigtigt for mig. Det er en påstand du griber ud af luften, lige som en del andet i dit indlæg. I princippet kan jeg være helt og holdent lige glad. Jeg synes blot, gentager jeg, at det er trist, når andre må lide under fordomme baseret på (i de fleste tilfælde) uvidenhed. Og så synes jeg, at det er ret dobbeltmoralsk, med mindre man selv er renere end ren. Ville du date én, der engang har haft ubeskyttet sex? Det tænker jeg de fleste, vil sige ja til. De fleste har nok selv prøvet at have ubeskyttet sex. At så mange så siger nej, fordi den kvinde/mand var uheldig/valgte at stole på den forkerte/whatever, og fik hiv ... Ja.


Du forsømte at besvare de fleste af mine spørgsmål:

Har I det også sådan med andre parametre, der får folk til at afskrive vedkommende som datingmateriale? Fx børn, religion, højde, vægt, alder, uddannelse, handikap, politisk overbevisning, osv.? Har folk med børn, en bestemt religion, en bestemt vægt eller et bestemt politisk ståsted også ret til ikke at blive afskrevet som datingmateriale hos nogen som helst?

Hvad nu hvis man fravælger en HIV-smittet af en årsag som hverken er fordom, frygt eller uvidenhed, men en 4. ting - er det så okay? Eller er det aldrig okay at afskrive en HIV-smittet som datingmateriale

Og i mellemtiden vil jeg supplere op med følgende: Hvorfor forsøger du at få dobbeltmorale til at lyde som en dårlig ting? Det er da fuldstændigt i orden at være dobbeltmoralsk, og noget folk er i deres gode ret til. Ligesom de er i deres gode ret til at ikke skulle acceptere noget hos en partner, som de selv gør. Eller mener du at eksempelvis overvægtige mennesker ikke må fravælge andre overvægtige mennesker som datingmateriale?


Nej, jeg forsømte ikke at svare. Jeg undlod helt med vilje. Jeg ser sådan generelt ikke nogen idé i at diskutére et emne med én, jeg er grundlæggende uenig med.

Ja, folk er i deres gode ret til at synes hvad de vil - det indbefatter sjovt nok også mig. Og jeg synes, dobbeltmoral er en dårlig ting, og faktisk ret barnligt. Fjong at du synes noget andet, og sådan er vi så forskellige.
0

Tilbage til "Forhold og sex"