Partråden

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
Sophaya
Kort karma: 512
Likede indlæg: 5095

Re: Part

Indlægaf Sophaya » 17. jun 2018, 20:02

avdotja skrev:
Sophaya skrev:
avdotja skrev: Men at manden skal dæmoniseres på den måde han bliver her i tråden, fordi han tydeligvis ikke er enig i at en eks ikke kan være en god ven, synes jeg er ærgerligt. Der er ikke en universallov der siger at man ikke MÅ være tæt ven med en eks.

Jeg synes du rammer helt forkert med det her. Jeg tror ikke der er nogen, der opponerer mod et venskab. Problemet er, at der er mere partnerskab med eksen end med Viske. Det er i hvert fald det, hun oplever. Det fortæller hun ham, og det bliver ikke tager særlig godt imod af flere omgange. Han er sikkert en fin fyr, men det undrer mig, at han ikke kan navigere i helt almindelig relationel ordentlighed. Det får mig til at tænke, at han ikke er klar til at skabe det rum, forholdet til Viske kræver. Grunden til at han ikke er klar er som sådan underordnet. Det gør ham ikke til et dårligt menneske, men derfor kan det godt gøre ham til en ret dårlig kæreste for Viske som tingene er.

Men som jeg forstår det, får Viske netop det “rum” hun (og forholdet) behøver. Hvis Viske havde skrevet at han aldrig havde tid til hende fordi eks, havde jeg kunne forstå frustrationen.

Så ser vi forskelligt på det. Hvis det var mig, kunne han bruge nok så meget tid på mig, men hvis han rendte afsted for at trøste, sove sammen med, tage på festival med og fejre fødselsdag med en anden kvinde i tide og utide ville jeg ikke føle, at jeg havde det “emotionelle rum”, jeg personligt har brug for. Jeg kan ikke have en partner, der ikke først og fremmest er partner med mig. Han er mere partner med hende. Hatten af for andre der kan det, men sådan er jeg ikke bygget. En ting er børnene og samarbejdet, en anden ting er den kærlighedsrelation, der ikke bliver givet slip på. Desuden er det en forstærkende faktor for mig, at det mere eller mindre bliver affejet, når hun bringer det op.
Senest rettet af Sophaya 17. jun 2018, 20:05, rettet i alt 1 gang.
12
cat has nine lives babe
nine lives to itself
but you only got one

x
LaMariposa
Kort karma: 265
Likede indlæg: 4748

Re: Partråden

Indlægaf LaMariposa » 17. jun 2018, 20:02

Marioneta skrev:
LaMariposa skrev:... men lige i forbindelse med eks'en virker han som om, at han bare ikke rigtigt kan indse, at han skal sige fra.

Spørgsmålet er om han overhovedet ønsker at sige fra overfor eks'en. Det lyder det ikke til. Han virker bare til at have en anden indstilling til eks'er end de fleste og hvem ved, måske kan der ikke laves om på det, fordi han simpelthen ikke ønsker det. Det bliver forhåbentligt snart tydeligt for Viskelæder, så hun kan træffe sit valg om hun kan leve med det eller ej.

Det har du ret i, den mulighed er der selvfølgelig også.
0
:lun: Be brave...

When it all goes wrong, I'll pull myself together, keep on holding on...
Brugeravatar
Viskelæder
Kort karma: 1071
Likede indlæg: 8251

Indlægaf Viskelæder » 17. jun 2018, 20:04

avdotja skrev:
Sophaya skrev:
avdotja skrev: Men at manden skal dæmoniseres på den måde han bliver her i tråden, fordi han tydeligvis ikke er enig i at en eks ikke kan være en god ven, synes jeg er ærgerligt. Der er ikke en universallov der siger at man ikke MÅ være tæt ven med en eks.

Jeg synes du rammer helt forkert med det her. Jeg tror ikke der er nogen, der opponerer mod et venskab. Problemet er, at der er mere partnerskab med eksen end med Viske. Det er i hvert fald det, hun oplever. Det fortæller hun ham, og det bliver ikke tager særlig godt imod af flere omgange. Han er sikkert en fin fyr, men det undrer mig, at han ikke kan navigere i helt almindelig relationel ordentlighed. Det får mig til at tænke, at han ikke er klar til at skabe det rum, forholdet til Viske kræver. Grunden til at han ikke er klar er som sådan underordnet. Det gør ham ikke til et dårligt menneske, men derfor kan det godt gøre ham til en ret dårlig kæreste for Viske som tingene er.

Men som jeg forstår det, får Viske netop det “rum” hun (og forholdet) behøver. Hvis Viske havde skrevet at han aldrig havde tid til hende fordi eks, havde jeg kunne forstå frustrationen.

Nej. For det rum, et forhold kræver, i hvert fald et til mig - er at jeg er den kvinde, der kommer først. Han skaber jo ikke det gode, trygge rum for mig, når han hele tiden leger kæreste med en anden kvinde, når han holder fødselsdag med en anden kvinde og alle de eksempler, jeg har nævnt.

Jeg er glad for dit input i fht. ham, og at du er uenig med mængden, for det er altid godt i fht. at få mig til at tænke. Men jeg synes, du lægger nogle ting i munden på mig. Jeg har aldrig sagt, at de ikke må være venner, og jeg dikterer ikke noget, udover at jeg har sagt, jeg gerne vil have, han tænker mig ind i ting, og at jeg blev ked af det over, at han elsker hendes billeder, og de sender hjerter til hinanden.
13
Brugeravatar
Viskelæder

Indlægaf Viskelæder » 17. jun 2018, 20:07

Sophaya skrev:
avdotja skrev:
Sophaya skrev:

Så ser vi forskelligt på det. Hvis det var mig, kunne han bruge nok så meget tid på mig, men hvis han rendte afsted for at trøste, sove sammen med, tage på festival med og fejre fødselsdag med en anden kvinde i tide og utide ville jeg ikke føle, at jeg havde det “emotionelle rum”, jeg personligt har brug for. Jeg kan ikke have en partner, der ikke først og fremmest er partner med mig. Han er mere partner med hende. Hatten af for andre der kan det, men sådan er jeg ikke bygget. En ting er børnene og samarbejdet, en anden ting er den kærlighedsrelation, der ikke bliver givet slip på. Desuden er det en forstærkende faktor for mig, at det mere eller mindre bliver affejet, når hun bringer det op.

Du udtrykker det bedre, end jeg lige kan. Tak!
0
Smiling_Goat
Kort karma: 767
Likede indlæg: 12457

Indlægaf Smiling_Goat » 17. jun 2018, 20:16

Jeg forstår helt oprigtigt ikke, hvorfor det er svært at forstå, at man som ny kæreste bliver usikker, når ens kæreste sender hjerte-emojis med sin sidste kæreste - som han i øvrigt taler med hver dag og ofte.

Jeg tænker faktisk lidt, at man er grænsende til uhensigtsmæssigt naiv, hvis man ikke bliver betænkelig ved situationen.

Der er ingen, der siger, at eks-kærester ikke må være rigtig gode venner, og jeg ser heller ikke nogen forsøge at diktere, hvad manden må skrive til sin eks. Der er snak om følelser, der opleves, som konsekvens af de beskeder. Jeg tror da egentligt ikke, der er nogen, der har lyst til, at den eneste grund til deres kæreste lader være med at sende hjerte-emojis med andre kvinder, er som et høflighedshensyn til én. Jeg tror, man håber lidt, at det er en erkendelse pågældende kæreste selv kan komme frem til.. Fordi de har empati og situationsfornemmelse. Hvis man skal kræve det af dem, kan det vel næsten være lidt lige meget, tænker jeg.

Jeg synes, avdotja, det ser ud til, at du omtaler Viske som om, hun er urimeligt jaloux og sur over at ikke være sin kærestes nærmeste pårørende efter 3 måneders forhold. Hvis det er sådan, du opfatter situationen, tror jeg, med al respekt, at du har misforstået den.
24
avdotja
Kort karma: 216
Likede indlæg: 4002

Indlægaf avdotja » 17. jun 2018, 20:18

Viskelæder skrev:
avdotja skrev:
Sophaya skrev:

Nej. For det rum, et forhold kræver, i hvert fald et til mig - er at jeg er den kvinde, der kommer først. Han skaber jo ikke det gode, trygge rum for mig, når han hele tiden leger kæreste med en anden kvinde, når han holder fødselsdag med en anden kvinde og alle de eksempler, jeg har nævnt.

Jeg er glad for dit input i fht. ham, og at du er uenig med mængden, for det er altid godt i fht. at få mig til at tænke. Men jeg synes, du lægger nogle ting i munden på mig. Jeg har aldrig sagt, at de ikke må være venner, og jeg dikterer ikke noget, udover at jeg har sagt, jeg gerne vil have, han tænker mig ind i ting, og at jeg blev ked af det over, at han elsker hendes billeder, og de sender hjerter til hinanden.

Men det er jo noget du gør med henblik på at få ham til at lade være med at elske hendes billeder. Jeg bruger gerne et andet ord, hvis du mener det er mere retvisende, men det var sådan jeg ville opfatte en sådan forespørgsel fra en kæreste. Og det er derfor jeg sagtens kan forstå at han reagerer negativt på det.

Mht ven, så skriver du jo netop at hans handlingerne først og fremmest er et problem fordi hun er eks og/eller kvinde? Hvilket jeg forstod sådan at du ikke ville have et problem hvis det havde drejet sig om andre (mandlige) venner?

Under alle omstændigheder, har jeg vist fået givet mit input nu, der er ingen grund til at køre rundt i samme rille. Jeg håber I finder en løsning I begge trives med, hvad enten det så er sammen eller hver for sig :).
1
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 451
Likede indlæg: 9693

Indlægaf Sangius » 17. jun 2018, 20:22

Avdotja - ville du aldrig ændre adfærd for en ny kæreste? Jeg synes det er nsturligt i et forhold at tilpasse sig hinanden. Tror ikke det er realistisk at møde en, som bare passer direkte ind i et kompliceret liv med børn, ekser, job osv. Man bliver nødt til at ændre lidt hist og her, og tilpasse sig hinanden.
4
Brugeravatar
Viskelæder

Indlægaf Viskelæder » 17. jun 2018, 20:24

avdotja skrev:Men det er jo noget du gør med henblik på at få ham til at lade være med at elske hendes billeder. Jeg bruger gerne et andet ord, hvis du mener det er mere retvisende, men det var sådan jeg ville opfatte en sådan forespørgsel fra en kæreste. Og det er derfor jeg sagtens kan forstå at han reagerer negativt på det.

Mht ven, så skriver du jo netop at hans handlingerne først og fremmest er et problem fordi hun er eks og/eller kvinde? Hvilket jeg forstod sådan at du ikke ville have et problem hvis det havde drejet sig om andre (mandlige) venner?

Under alle omstændigheder, har jeg vist fået givet mit input nu, der er ingen grund til at køre rundt i samme rille. Jeg håber I finder en løsning I begge trives med, hvad enten det så er sammen eller hver for sig :).

Jamen jeg kan sagtens følge, hvad du mener, og det er jo netop lidt på den måde, min kæreste også reagerer, så der er jo noget om det. Altså at jeg opfattes styrende/dikterende. Det kan jeg godt forstå. Og det er sådan en mærkelig gråzone, ikke? For jeg vil ikke være dikterende, men hvad gør jeg, når han gentagne gange gør noget, som sårer mine følelser? Jeg er jo nødt til at fortælle ham, at det gør mig ked af det, for det gør det.
Og så opfatter han det, som du også gør - at jeg vil kontrollere ham, og så fokuserer han på det og bliver frustreret, i stedet for at prøve at lytte til og anerkende, at selvom han er uenig, så er jeg ked af det og bliver såret over noget, han gør.

Gir det mening?

Jeg synes ikke, man i et forhold bare kan sige "jeg er uenig med dig, det burde ikke såre dig, så det bliver jeg ved med". Jeg synes, man skal lytte til, at den anden er såret, selvom man ikke er enig i grundene. Jeg synes, man skal gå op i, at den anden er såret, og så må man prøve at tale om tingene og prøve at finde en løsning, i stedet for bare at lade stå til og holde på sit.
6
Smiling_Goat

Indlægaf Smiling_Goat » 17. jun 2018, 20:28

Viskelæder skrev:
avdotja skrev:Men det er jo noget du gør med henblik på at få ham til at lade være med at elske hendes billeder. Jeg bruger gerne et andet ord, hvis du mener det er mere retvisende, men det var sådan jeg ville opfatte en sådan forespørgsel fra en kæreste. Og det er derfor jeg sagtens kan forstå at han reagerer negativt på det.

Jamen jeg kan sagtens følge, hvad du mener, og det er jo netop lidt på den måde, min kæreste også reagerer, så der er jo noget om det. Altså at jeg opfattes styrende/dikterende. Det kan jeg godt forstå. Og det er sådan en mærkelig gråzone, ikke? For jeg vil ikke være dikterende, men hvad gør jeg, når han gentagne gange gør noget, som sårer mine følelser? Jeg er jo nødt til at fortælle ham, at det gør mig ked af det, for det gør det.
Og så opfatter han det, som du også gør - at jeg vil kontrollere ham, og så fokuserer han på det og bliver frustreret, i stedet for at prøve at lytte til og anerkende, at selvom han er uenig, så er jeg ked af det og bliver såret over noget, han gør.

Gir det mening?

Jeg synes ikke, man i et forhold bare kan sige "jeg er uenig med dig, det burde ikke såre dig, så det bliver jeg ved med". Jeg synes, man skal lytte til, at den anden er såret, selvom man ikke er enig i grundene. Jeg synes, man skal gå op i, at den anden er såret, og så må man prøve at tale om tingene og prøve at finde en løsning, i stedet for bare at lade stå til og holde på sit.

Jeg kommer lige til at tænke på noget..

Når du fortæller ham, hvad du føler, er du så vred eller ked af det?

Det kan jo gøre lidt en forskel for budskabet
Senest rettet af Smiling_Goat 17. jun 2018, 20:28, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
Zinde
Kort karma: 357
Likede indlæg: 3837

Indlægaf Zinde » 17. jun 2018, 20:28

Generelt forstår jeg ikke den dér modstand mod at diktere hinanden noget i et forhold. Det er et grimt ord, men i bund og grund er det sgu da ok at have grænser og give udtryk for dem.
2
Mann tracht und Gott lacht
Brugeravatar
Viskelæder

Indlægaf Viskelæder » 17. jun 2018, 20:32

Smiling_Goat skrev:
Viskelæder skrev:

Gir det mening?

Jeg kommer lige til at tænke på noget..

Når du fortæller ham, hvad du føler, er du så vred eller ked af det?

Jeg har været begge. Og hvis jeg skal tænke mig grundigt om, så har jeg nok været mest vred. Det var derfor, Rikke og Krølles input i fht. at melde ud ærligt, hvordan det gør mig ked af det, fik mig til at tænke. Og jeres alles indlæg fik mig til at skrive til ham mere ud fra mine følelser end vrede.

Men jeg har nogle gange været meget ked af det. Fx i påsken, hvor vi havde kun 4 dage sammen på en hel måned, og han så skal bruge en hel dag med hende (og børnene, det er vigtigt at sige), fordi hun pludselig spørger om det. Så kommer han alligevel tidligt hjem, fordi "hun kunne ikke klare at være i nærheden af ham". Der endte jeg med at komme til at græde og sige til ham, at det virkelig var så svært for mig, at hun fyldte så meget, og at jeg følte mig som en pauseklovn, der bare skulle stå klar, når han havde tid til mig og ikke lavede noget med hende. At jeg følte mig så nedprioriteret. Jeg græd, og vi krammede, og han sagde, han var ked af det og forstod det.
To dage efter skrev han, at han havde tænkt sig at invitere hende ud til ham om fredagen til film og hygge for at "styrke deres venskab".
Så blev jeg pissehamrende vred, fordi jeg følte, at hele min snak med ham bare var fløjet ind af det ene øre og ud af det andet.

Jeg blev også rigtig ked af det på hans fødselsdag, da jeg så den besked. Der viste jeg ikke vrede, bare at jeg var ked af det og helt slukket.

Men jeg har en tendens til at fremstå dominerende og bitchy, så det er jo nok vreden udadtil, som han oplever mest. Det MÅ det være, siden hans respons er sådan.
3
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 451
Likede indlæg: 9693

Indlægaf Sangius » 17. jun 2018, 20:44

Viskelæder skrev: Det MÅ det være, siden hans respons er sådan.

Enten det, eller så ved han inderst inde godt, at forholdet med eksen er lidt for meget.
Personligt reagerer jeg altid meget mere voldsomt på anklager som er sande, end anklager som slet ikke har noget i sig overhovedet.
Senest rettet af Sangius 17. jun 2018, 20:56, rettet i alt 1 gang.
8
Brugeravatar
Viskelæder

Indlægaf Viskelæder » 17. jun 2018, 20:45

Sangius skrev:
Viskelæder skrev: Det MÅ det være, siden hans respons er sådan.

Enten det, eller så ved han inderst inde godt, at forholdet med eksen er lidt for meget.
Persobligt reagerer jeg altid meget mere voldsomt på anklager som er sande, end anklager som slet ikke har noget i sig overhovedet.

Hmm, ja. Det kan der være noget om.
0
Smiling_Goat

Indlægaf Smiling_Goat » 17. jun 2018, 21:00

Viskelæder skrev:
Jeg har været begge. Og hvis jeg skal tænke mig grundigt om, så har jeg nok været mest vred. Det var derfor, Rikke og Krølles input i fht. at melde ud ærligt, hvordan det gør mig ked af det, fik mig til at tænke. Og jeres alles indlæg fik mig til at skrive til ham mere ud fra mine følelser end vrede.

Men jeg har nogle gange været meget ked af det. Fx i påsken, hvor vi havde kun 4 dage sammen på en hel måned, og han så skal bruge en hel dag med hende, fordi hun pludselig spørger om det. Så kommer han alligevel tidligt hjem, fordi "hun kunne ikke klare at være i nærheden af ham". Der endte jeg med at komme til at græde og sige til ham, at det virkelig var så svært for mig, at hun fyldte så meget, og at jeg følte mig som en pauseklovn, der bare skulle stå klar, når han havde tid til mig og ikke lavede noget med hende. At jeg følte mig så nedprioriteret. Jeg græd, og vi krammede, og han sagde, han var ked af det og forstod det.
To dage efter skrev han, at han havde tænkt sig at invitere hende ud til ham om fredagen til film og hygge for at "styrke deres venskab".
Så blev jeg pissehamrende vred, fordi jeg følte, at hele min snak med ham bare var fløjet ind af det ene øre og ud af det andet.

Jeg blev også rigtig ked af det på hans fødselsdag, da jeg så den besked. Der viste jeg ikke vrede, bare at jeg var ked af det og helt slukket.

Men jeg har en tendens til at fremstå dominerende og bitchy, så det er jo nok vreden udadtil, som han oplever mest. Det MÅ det være, siden hans respons er sådan.

Jeg kom nemlig også lige til at tænke på, at det tit er nemmere og mere "sikkert" at vise vrede, end at man er ked af det. Min erfaring er bare, at "ked af det" fremkalder omsorg, hvor vrede fremkalder forsvar.

Jeg kan godt forstå, du bliver vred, når du føler, han totalt ignorerer en samtale I lige har haft om emnet, og jeg kan godt forstå, hvis du "eksploderer" på ham. Det er ikke nemt.

Nu tager jeg mig lige nogle friheder baseret på, hvad jeg synes at have opfanget om dig herinde. Du må undskylde, hvis det er ubehageligt - så sletter jeg igen. Du slår mig nemlig lidt som én, der passer godt på dig selv. Én, der måske er lidt usikker på andre menneskers intentioner, og det har måske givet dig lidt en beskyttende mur omkring dig. Jeg er selv sådan, så det kan sagtens være, jeg bare projicerer. For mig kan det godt være svært at give udtryk for og indrømme de sårbare følelser. De følelser, der viser, at jeg ikke har styrke. Ked af det er sårbart. Vrede er power.

Kan det være sådan noget, der sker her? Er du for god til at vende din ked-af-det-hed til vrede?
2
Brugeravatar
Zombie
Kort karma: 631
Likede indlæg: 8236

Indlægaf Zombie » 18. jun 2018, 04:48

Viskelæder skrev:
Jo, det havde vi i starten af vores forhold, fordi han sov oppe hos hende og hele tiden skulle være der for hende, selvom både han og hun har en ny kæreste. Ligesom nu så kunne han slet ikke se, at det var en lille smule mystisk, og så endte jeg med at stoppe det hele for en periode.

Jeg har det også bare sådan, at jeg er blevet vant til mænd, der ikke maler tingene sort/hvide eller laver tingene til en krig. Men som kan snakke om tingene og ikke behøver sætte en masse stempler på mig, for at retfærdiggøre dem selv.

Og han snakker om, at tingene er en proces og at han kommer dig i møde, og jeg ville sådan ønske, du havde spurgt hvornår. Hvornår er det sket, hvad gjorde han osv.?
1

Tilbage til "Forhold og sex"