Partråden

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Partråden

Indlægaf Slettet bruger » 16. aug 2018, 03:42

JoyNips skrev:
abcd skrev:
Zombie skrev:Jeg synes, det er noget I bør snakke om. Det kaldes for "the mental load" og er en skjult arbejdsopgave, mange kvinder sidder på i familien. Og nej, det er en sexistisk fordom, at kvinder skulle have et iboende behov for det eller lyst til det. De har bare ikke nogen at lade opgaven falde tilbage på, og dropper de bolden, er det tit børnene som taber på det, hvilket er helt urimeligt (og ikke noget, et forælderhjerte burde bære).

Jeg synes, du skal sætte dig ned med din mand på et tidspunkt, hvor det her ikke er direkte i spil og hvor I ikke er oppe at skændes. Fortæl ham, at du oplever at du sidder med en stor del af the mental load og at det dræner dig fuldstændig for energi. Skal du have den tjans, så skal det indregnes i de fælles pligter - så kan det godt være, at din mand må stå med meget af det praktiske huslige selv, hvis du skal lege manager for familien.
Hvis han ikke ved, hvad du mener, så har jeg et link nederst som forklarer det super godt.

Men en del af det kan ordnes med nogle gode systemer. Fx en fælles online kalender eller en kalender-app, I begge har adgang til og kan tilføje ting i. Deri kan alt skrives ned, fx også små ting som "sørge for kage til forældremødet" og I kan angive, hvis opgave det er, via farvekoder.


Det kan være han har læst om det norske studie som finder at par hvor kvinden står for hjemmet, har færre skilsmisser: https://www.telegraph.co.uk/news/worldn ... finds.html

"In what appears to be a slap in the face for gender equality, the report found the divorce rate among couples who shared housework equally was around 50 per cent higher than among those where the woman did most of the work."

"The figures clearly show that “the more a man does in the home, the higher the divorce rate,” he went on."

"The more you organise your relationship, the more you work out diaries and schedules, the more it becomes a business relationship than an intimate, loving spontaneous one."

"In a good relationship people simply don’t know who does what and don’t particularly care"

"The study emphasised women who did most of the chores did so of their own volition and were found to be as “happy” those in “modern” couples"



Men tydeligvis ikke det, som finder at mænd der løfter en større del af det huslige arbejde er lykkeligere...

“The survey appeared to contradict another recent one across seven countries including Britain that found that men who shouldered a bigger share of domestic responsibilities had a better sense of wellbeing and enjoyed a better work-life balance.
The researchers expected to find that where men shouldered more of the burden, women’s happiness levels were higher. In fact they found that it was the men who were happier while their wives and girlfriends appeared to be largely unmoved.”


Eller også har han læst begge og konstateret at fællesmængden er at kvinden ikke bliver lykkeligere af at manden gør mere. Så han kan ikke gøre noget for hende. For sig selv kan han vælge imellem mere umiddelbar lykke eller lavere skilsmisserisiko.

I øvrigt, i striben med mental load beder kvinden manden om at tage en sutteflaske ud af opvaskemaskinen. Det gør manden så. Senere bliver hun sur over at han ikke har tømt det hele... Hvis man generelt kommunikerer på den måde, og bliver sur når der ikke sker hvad man forventer, sætter man sig selv op til en masse skuffelse.
0
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16074
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1398
Likede indlæg: 29893

Re: Partråden

Indlægaf TinaW » 16. aug 2018, 05:29

TinaW skrev:I går aftes, efter hundene var luftet af og vi egentligt havde sat os til rette og skulle se lidt serier, blev jeg ringet op af min lillebror, at min mor ikke havde langt igen.
Min hjerne frøs fuldstændig og jeg kunne slet ikke tage mig sammen til noget, men i løbet af en halv time havde min mand pakket hunde, barn og bil, booket færge og så måtte vi ellers tage den tunge vej til Sjælland.
Vi nåede ikke frem, før det var ovre og pt er jeg i en eller anden form for vacuum, hvor det vist ikke helt er gået op for mig, at min mor er død.
Fik set hende og sagt farvel, men den tomme skal var jo ikke min mor. Dagen i dag er gået med praktiske ting og i morgen er der et møde med bedemanden og så tager vi hjem, indtil bisættelsen.
Min mor og jeg var ikke så tætte de senere år, dels pga den geografiske afstand og dels pga hendes KOL, som gjorde at hun ofte ikke orkede tale i telefon.
Familiebesøg har været max to gange årligt og kun når vi er taget herover.


Tak for alle grønne kort - min far døde for 6 år siden, så det er underligt nu at være “forældreløs”
Det synes jeg ikke jeg er gammel nok til at være.
0
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Partråden

Indlægaf Zombie » 16. aug 2018, 06:41

abcd skrev:
Eller også har han læst begge og konstateret at fællesmængden er at kvinden ikke bliver lykkeligere af at manden gør mere. Så han kan ikke gøre noget for hende. For sig selv kan han vælge imellem mere umiddelbar lykke eller lavere skilsmisserisiko.

I øvrigt, i striben med mental load beder kvinden manden om at tage en sutteflaske ud af opvaskemaskinen. Det gør manden så. Senere bliver hun sur over at han ikke har tømt det hele... Hvis man generelt kommunikerer på den måde, og bliver sur når der ikke sker hvad man forventer, sætter man sig selv op til en masse skuffelse.


Det handler mere om, at hun har The mental load netop fordi hun skal formulere "tøm opvaskemaskinen" i stedet for at manden ser den fulde maskine og gør det af sig selv. I stedet gør han kun akkurat det, han bliver bedt om.

Hele pointen er jo, at nogle mænd (nogle) ikke deltager i overblikket af det huslige og praktiske. Det er slet ikke på deres radar, at det også er deres ansvar at tænke "nye sandaler", når lillebarnets fødder kun svært kan presses ned i dem, det har. At sige, kvinden skal kommunikere mere direkte om sine ønsker, er jo humlen i tegneserien. "Du skulle have spurgt" eller "Hvorfor formulerede du ikke bare det også?" er i praksis to sider af samme sag.

Jeg forventer selv, at min kærestes arme ikke falder af når vi flytter sammen. At alle de ting, han åbenlyst kan nu, dem bliver han ved med at kunne. At han ikke bare smider ansvaret for husholdningen over på mig, når jeg ikke er interesseret i det. Jeg vil ikke skrive en sms om, at vi mangler skuresvampe, når det var min kæreste som tog den sidste og næste dag skal handle. Det vil jeg skrive til min distræte teenager om... ikke en voksen mand.

Jeg tror også, at det her mønster er så indgroet i mange, at både mænd og kvinder lader det ske stille og roligt. Der kommer myter og fordomme om, at kvinder godt kan lide den rolle, men jeg tror tit, det bliver sådan en "Jeg kan ikke give slip, for så sejler lortet"- ting fra kvinders side.

Og så herinde på debatten kan det læses mellem linjerne. Muuh skriver i sin tråd om en mand, der ikke kommunikerer eller koordinerer med sine egne børn, så de sidder med en gave og vil fejre ham, mens han er ude og fejre sig selv. Det er for mig tydeligt, at det falder igennem fordi hun har siddet med manager rollen, men den skal hun jo ikke have mere... Men har den måske halvt stadig, fordi de alle stadig bor i samme hus. Så sker den slags forviklinger og det udspringer jo af, at manden ikke er vant til selv at tænke børnene ind i forskellige situationer.
Det lærer han hurtigt, han bliver sikkert en fin god enlig far - også fordi han bliver bevidst om, at nu står han alene om det hele, når børnene er hos ham.

Og det er jo ikke mændenes skyld. Det er noget, vi lærer af vores forældre og af det omgivende samfund. Når fx breve fra kommunen ang barnet sendes til moderen men ikke faderen, som nogle af mine venner oplevede det med pladsanvisningen, så sender det jo et signal om, hvordan samfundet stadig ser på arbejdsfordelingen i familierne når det kommer til børnene... Og The mental load.
14
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Partråden

Indlægaf Pølsemix » 16. aug 2018, 07:23

Zombie skrev:Det handler mere om, at hun har The mental load netop fordi hun skal formulere "tøm opvaskemaskinen" i stedet for at manden ser den fulde maskine og gør det af sig selv. I stedet gør han kun akkurat det, han bliver bedt om.

Hele pointen er jo, at nogle mænd (nogle) ikke deltager i overblikket af det huslige og praktiske. Det er slet ikke på deres radar, at det også er deres ansvar at tænke "nye sandaler", når lillebarnets fødder kun svært kan presses ned i dem, det har. At sige, kvinden skal kommunikere mere direkte om sine ønsker, er jo humlen i tegneserien. "Du skulle have spurgt" eller "Hvorfor formulerede du ikke bare det også?" er i praksis to sider af samme sag.

Nogle kvinder kan bare ikke give slip, det er ikke nok at opvaskemaskinen bliver tømt eller at der bliver indkøbt nye sandaler. Opvaskemaskinen skal også tømmes på den rigtige møde og Gud nåde og trøste den som ikke køber de RIGTIGE sandaler.
Så er essensen er at en opgave nok skal blive udført og endda på EGET initiativ når der er accept af at en opgave kan løses tilfredsstillende på mere end en måde.
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Partråden

Indlægaf Slettet bruger » 16. aug 2018, 07:30

Zombie skrev:
abcd skrev:
Eller også har han læst begge og konstateret at fællesmængden er at kvinden ikke bliver lykkeligere af at manden gør mere. Så han kan ikke gøre noget for hende. For sig selv kan han vælge imellem mere umiddelbar lykke eller lavere skilsmisserisiko.

I øvrigt, i striben med mental load beder kvinden manden om at tage en sutteflaske ud af opvaskemaskinen. Det gør manden så. Senere bliver hun sur over at han ikke har tømt det hele... Hvis man generelt kommunikerer på den måde, og bliver sur når der ikke sker hvad man forventer, sætter man sig selv op til en masse skuffelse.


Det handler mere om, at hun har The mental load netop fordi hun skal formulere "tøm opvaskemaskinen" i stedet for at manden ser den fulde maskine og gør det af sig selv. I stedet gør han kun akkurat det, han bliver bedt om.


Hjemme hos os står opvaskemaskinen bare indtil nogen gider at tømme den. Det er jo ikke vigtigt om den er tømt, så hvis hun ikke gider, kan hun bare lade den være. På et eller andet tidspunkt bliver manden vel træt af at kigge på det. Det er et mental load hun påtager sig selv, hun kan bare lade være.
1
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Partråden

Indlægaf 1234 » 16. aug 2018, 08:26

Måske er skilsmisseraten lavere hos par, hvor kvinden laver arbejdet, fordi de har traditionelle værdier, hvor skilsmisser er mindre velset? Det synes jeg i hvert fald er en forklaring, der er værd at se på.

Men ellers håber jeg også studiet gælder den omvendte vej. For hos os står min mand primært for det huslige :lol:

Og så jeg glad for min mand ikke bliver sur på mig, når jeg ikke tømmer vaskemaskine for det gør jeg nærmest aldrig, da jeg nærmest aldrig er i køkkenet ;)
4
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12653
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 910
Likede indlæg: 12371

Re: Partråden

Indlægaf Guilded_Lily » 16. aug 2018, 08:30

Aragorn skrev:Der er en vis ironi i at ovenstående er postet to gange.


Det kender jeg så ikke årsagen til. Jeg kan ikke slette, fordi begge udgaver er blevet besvaret.
0
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Partråden

Indlægaf 1234 » 16. aug 2018, 08:33

Zinde skrev:Jeg tvivler på, der virkelig findes mennesker, der indretter deres parforhold efter hvad sidste nye undersøgelse om skilsmisserater viser. Det må være ret omfattende at følge med i.

Også ret naivt at tro, at den samme model fungerer for alle :lol:
1
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12653
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 910
Likede indlæg: 12371

Re: Partråden

Indlægaf Guilded_Lily » 16. aug 2018, 09:06

Interessant bølge, jeg uventet satte i gang.

Jeg svarer lige samlet.
Vi har en fælles kalender i køkkenet, som vi dog ikke lige har fået opdateret pga. ferien. Kalenderen i mandens telefon tvivler jeg på, nogensinde bliver åbnet - han hader skemalagt tid. Jeg er vant til at tænke i skemaer pga. mit job. Vi har normalt en hverdag, der er ret overskuelig, så det ville ikke engang give mening at lave koordinerede kalendere på telefonen.

Lige de situationer, der fik mig til at skrive mit oprindelige (af en eller anden uforklarlig årsag dobbeltpostede) indlæg var, at vi som sagt er startet op efter ferien. Idet vi nu har to skolebørn og jeg selv er lærer, vælter det selvfølgelig ind med forældremøder, fødselsdage, kolonier/ryste-sammen-ture/lejrskoler, bare her i august/primo september. Det stilner af igen, det er bare lidt hårdt for mig at holde styr på det hele - derfor skriver jeg ned i min fysiske kalender og koordinerer med familiekalenderen, når det er relevant.
Første hurdle er denne kommende weekend. Min søster og kæreste kommer hjem for at deltage i hendes venindes bryllup. Der har hersket lidt tvivl om, hvor de skulle overnatte - det endte så med at blive hos os. Min mand begynder så at lægge en masse planer for, hvad vi skal lave sammen lørdag - hvor de jo ligesom er til bryllup. Det er åbenbart gået hen over hovedet på ham, selvom han fik det at vide i ferien, mens vi besøgte dem. Jeg skal på seminar næste onsdag. Det havde jeg ikke lige fået skrevet ind, jeg fik først besked om det tirsdag - alligevel var han overbevist om, det var i går. Generelt hører han kun halve sætninger - og har selv en tendens til at slynge et eller andet ud, som jeg da burde vide, for det har han lige sagt - det kan være taget fuldstændig ud af kontekst, hvorfor det går op for ham, han kun har tænkt første halvdel af talestrømmen og ikke sagt det højt.

Det er sådanne situationer, der driver mig til vanvid. Jeg har ikke problemer med hans engagement i hus og børn, der er vi rimeligt ligeværdige (omend jeg blankt indrømmer, jeg genophænger tøj på tørrestativet, når han har forsøgt - det er åbenbart meget svært, ikke at lade tøjet overlappe eller fylde mere end nødvendigt, så det nærmest tager dobbelt så lang tid om at tørre :lol: ) Jeg ved godt, jeg ind imellem lufter lidt ud herinde, men det er oftest netop pga. hans manglende struktur. Og det ændrer en kalender ikke ved. Og heller ikke norske undersøgelser :)
9
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Partråden

Indlægaf Zombie » 16. aug 2018, 10:43

Pølsemix skrev:
Zombie skrev:Det handler mere om, at hun har The mental load netop fordi hun skal formulere "tøm opvaskemaskinen" i stedet for at manden ser den fulde maskine og gør det af sig selv. I stedet gør han kun akkurat det, han bliver bedt om.

Hele pointen er jo, at nogle mænd (nogle) ikke deltager i overblikket af det huslige og praktiske. Det er slet ikke på deres radar, at det også er deres ansvar at tænke "nye sandaler", når lillebarnets fødder kun svært kan presses ned i dem, det har. At sige, kvinden skal kommunikere mere direkte om sine ønsker, er jo humlen i tegneserien. "Du skulle have spurgt" eller "Hvorfor formulerede du ikke bare det også?" er i praksis to sider af samme sag.

Nogle kvinder kan bare ikke give slip, det er ikke nok at opvaskemaskinen bliver tømt eller at der bliver indkøbt nye sandaler. Opvaskemaskinen skal også tømmes på den rigtige møde og Gud nåde og trøste den som ikke køber de RIGTIGE sandaler.
Så er essensen er at en opgave nok skal blive udført og endda på EGET initiativ når der er accept af at en opgave kan løses tilfredsstillende på mere end en måde.


Hvis man ikke stiller tingene på plads eller køber sandaler der ødelægger fødderne, så er det jo lige meget.

Det svarer til at låne hans gode headset og bare smide dem et sted i huset. Det er også til gene.
1
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8893
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25486

Re: Partråden

Indlægaf Madam Pomfrey » 16. aug 2018, 10:57

Guilded_Lily skrev:Lige de situationer, der fik mig til at skrive mit oprindelige (af en eller anden uforklarlig årsag dobbeltpostede) indlæg var, at vi som sagt er startet op efter ferien. Idet vi nu har to skolebørn og jeg selv er lærer, vælter det selvfølgelig ind med forældremøder, fødselsdage, kolonier/ryste-sammen-ture/lejrskoler, bare her i august/primo september. Det stilner af igen, det er bare lidt hårdt for mig at holde styr på det hele - derfor skriver jeg ned i min fysiske kalender og koordinerer med familiekalenderen, når det er relevant.



Skolestart efter ferie er altså også bare noget af en mundfuld, der kan tage pippet fra selv de mest strukturerede familier, fordi som du skriver, at der bare følger så meget med.
Jeg har taget ferie denne uge med, for at få startet mine 4 op i skole, stille og roligt, uden at jeg også selv står og skal afsted på mit job.

De kommende uger er der forældremøder, denne uge var der opstart af spejder, om 2 uger er der opstart af øvrig sport. Og så kører det bare, klap-klap-klap. Det kræver sgu noget omstilling efter skoleferie, en periode hvor man har kunne flyde mere med. Hvor de store unger ikke skal op til bestemt tid. Jeg har SÅ meget nydt skoleferien, og jeg kunne godt ha brugt et par uger mere :lol:
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Partråden

Indlægaf Pølsemix » 16. aug 2018, 11:31

Zombie skrev:
Pølsemix skrev:
Så er essensen er at en opgave nok skal blive udført og endda på EGET initiativ når der er accept af at en opgave kan løses tilfredsstillende på mere end en måde.


Hvis man ikke stiller tingene på plads eller køber sandaler der ødelægger fødderne, så er det jo lige meget.

Det svarer til at låne hans gode headset og bare smide dem et sted i huset. Det er også til gene.

Det du beskriver hører ikke under hvad jeg har understreget med FED
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Partråden

Indlægaf Slettet bruger » 16. aug 2018, 14:36

Zinde skrev:Jeg tvivler på, der virkelig findes mennesker, der indretter deres parforhold efter hvad sidste nye undersøgelse om skilsmisserater viser. Det må være ret omfattende at følge med i.


Jeg tror heller ikke der er så mange der indretter sig efter feministiske tegneserier. Hvad er det med feminister at de skal opfinde begreber for alt muligt - som f.eks. "Mental Load"? Er det for at give det de siger, vægt?

Hvis det er så hårdt at være bevidst om at opvaskemaskinen skal tømmes, og manden generelt gør præcis hvad man beder ham om, er løsningen ret lige for: Bed ham om at tømme opvaskemaskinen. Bed ham om at hænge tøjet til tørre. Lav en liste over ting der skal gøres, og bed manden om at gøre det hele. Så kan hun bare læne sig tilbage i sofaen med sit mentale load. Men så sidder hun nok og bekymrer sig om hvorvidt han gør det præcis som hun kunne tænke sig. Så kan en anden feminist nok opfinde et nyt begreb for den situation, således at man kan få offergjort den stakkels kvinde der må stå model til mandens uduelighed.
2
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Partråden

Indlægaf Zombie » 16. aug 2018, 18:18

abcd skrev:
Zinde skrev:Jeg tvivler på, der virkelig findes mennesker, der indretter deres parforhold efter hvad sidste nye undersøgelse om skilsmisserater viser. Det må være ret omfattende at følge med i.


Jeg tror heller ikke der er så mange der indretter sig efter feministiske tegneserier. Hvad er det med feminister at de skal opfinde begreber for alt muligt - som f.eks. "Mental Load"? Er det for at give det de siger, vægt?

Hvis det er så hårdt at være bevidst om at opvaskemaskinen skal tømmes, og manden generelt gør præcis hvad man beder ham om, er løsningen ret lige for: Bed ham om at tømme opvaskemaskinen. Bed ham om at hænge tøjet til tørre. Lav en liste over ting der skal gøres, og bed manden om at gøre det hele. Så kan hun bare læne sig tilbage i sofaen med sit mentale load. Men så sidder hun nok og bekymrer sig om hvorvidt han gør det præcis som hun kunne tænke sig. Så kan en anden feminist nok opfinde et nyt begreb for den situation, således at man kan få offergjort den stakkels kvinde der må stå model til mandens uduelighed.


Men der er den forskel, at det jeg beskriver rent faktisk sker i forhold og er noget, mange genkender, hvorimod det der med at det er manden, der gør alt det huslige som i dit eksempel, ikke er faktuelt korrekt.

Jeg forstår simpelthen ikke, at det skal være så forfærdeligt at påpege nogle uheldige strukturer, præcis som når jeg går imod, at kvinder har mere omsorg over for deres børn end mændene har. Det er mig ubegribeligt at det er kontroversielt på nogen måde, og at det åbenbart skal få dig til at fare i flint på den måde hver gang. Der er ingen, der snakker om dig eller dit forhold, og alligevel skal du hver gang komme farende som trold fra en æske med tænkte ideer, der ikke beror på noget virkeligt.

Det er i øvrigt ikke feministerne, de har opfundet begrebet the mental load, det er faktisk en sur gammel mand. Du kan Google det eller lade være, whatever.
13
aka Forbies

:gammel:
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Partråden

Indlægaf Slettet bruger » 16. aug 2018, 19:09

Zombie skrev:Men der er den forskel, at det jeg beskriver rent faktisk sker i forhold og er noget, mange genkender, hvorimod det der med at det er manden, der gør alt det huslige som i dit eksempel, ikke er faktuelt korrekt.

Jeg forstår simpelthen ikke, at det skal være så forfærdeligt at påpege nogle uheldige strukturer, præcis som når jeg går imod, at kvinder har mere omsorg over for deres børn end mændene har. Det er mig ubegribeligt at det er kontroversielt på nogen måde, og at det åbenbart skal få dig til at fare i flint på den måde hver gang. Der er ingen, der snakker om dig eller dit forhold, og alligevel skal du hver gang komme farende som trold fra en æske med tænkte ideer, der ikke beror på noget virkeligt.


Problemet er at feminister digter deres egen virkelighed, og det er en rød klud for mig, det er derfor jeg reagerer hver gang jeg ser det. De forholder sig sjældent til videnskab, de har besluttet hvordan verden er på forhånd, og er uimodtagelige over for andet. Nu nævner du spørgsmålet om hvorvidt mænd har samme omsorg for børn som kvinder har. Det er muligvis sandt, det er muligvis ikke sandt, jeg ved det ikke, og det er garanteret et svært spørgsmål at svare endegyldigt på. En hurtig googling antyder at kvinders hjerner har nogle reaktioner på småbørn som mænds ikke har, og det ville da give rimelig god mening hvis den fødende og ammende del af befolkningen havde udviklet hjerner der reagerede anderledes på småbørn end den halvdel af befolkningen der ikke føder og ammer. Men den slags forklaringer dur ikke, for de passer ikke ind i den feministiske agenda. Mænd og kvinder er lige interesserede i småbørn, eventuelle forskelle er patriarkatets og/eller samfundsstrukturernes skyld! Basta!

Tilsvarende når der i Emmas tegneserie står at kvinder åbenlyst ikke er født med en interesse for at rydde op, tænker jeg: Nå, hvorfor er det åbenlyst, og hvor ved du det fra? Har du udført forsøg? Har du læst artikler om andres forsøg? Eller det passer ikke, det tænker jeg ikke, for jeg ved selvfølgelig godt at svaret er at det aner Emma ikke en dyt om, hun har bare digtet en virkelighed og præsenteret den som fakta. Og for at øge slagkraften introducerer hun et begreb, "mental load", så det rigtigt kan komme til at lyde som om hun ved hvad hun taler om.
2

Tilbage til "Forhold og sex"