Partråden

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Lykke
Indlæg: 6931
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Partråden

Indlægaf Lykke » 16. sep 2018, 05:20

Her synes barnet det er vildt fedt når vi har projekter/gør rent i huset. Så finder hun på alt muligt selv, og vil også have en klud at tørre med osv.
Men tænker da ikke nødvendigvis at man skal lege med sine børn i timevis. Jeg vil da gerne lege med vores pige, men hun leger da også selv og hygger sig med det.
Vi bor småt - 79/80kvm, så det er relativt hurtigt at gøre rent, og så lejer vi. Så jeg sender en mail til varmemesteren når noget skal fikses.
Jeg kan godt synes store huse er lækre, og mine veninders hjem er så store, men jeg kan ikke forstå man orker al den vedligehold osv med små børn.
Men jeg tænker da at, alt efter alder, kan de indvolveres i arbejdet, uden at det skal være en pligt for dem.
Vi har bare indrettet vores liv på en anden måde.
Tror også det er fordi mine forældre havde så syggomange ting som skulle laves ved deres hus i weekender, og det var ikke et tilbud om at hjælpe dem på en hyggelig måde, nej det var pligt. Så jeg kan slet ikke udholde tanken om at mine weekender skal bruges på ting jeg ikke gider (alt er jo relativt).
Men weekenden/ferier er frie og allerhelst med lækre formål. Men tøjvask og rengøring kan godt være med, for A skal ikke være med, men det kan jo egentligt være meget hyggeligt.
1
Lykke
Indlæg: 6931
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Partråden

Indlægaf Lykke » 16. sep 2018, 05:24

I går havde barnet 3 års fødselsdag. Og da hendes fest var slut, tog mine forældre hende med dem hjem.
Så manden og jeg fik sovet, tog ind og spiste lækker mad, fik et par øl og så tog vi til en mega fed koncert. Teenage Love. De var så gode.
Ej men det var bare en pisse hyggelig aften. Og efter koncerten snuppede vi endnu en øl inden vi tog en taxa hjem.
Barnet kommer først retur tirsdag. Så der er tid til at rydde op efter festen, lave lidt andre praktiske ting og så skal vi bare finde på noget hyggeligt at lave.
9
Lykke
Indlæg: 6931
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Partråden

Indlægaf Lykke » 16. sep 2018, 05:33

kartoffelpizza skrev:
Lykke skrev:Her synes barnet det er vildt fedt når vi har projekter/gør rent i huset. Så finder hun på alt muligt selv, og vil også have en klud at tørre med osv.
Men tænker da ikke nødvendigvis at man skal lege med sine børn i timevis. Jeg vil da gerne lege med vores pige, men hun leger da også selv og hygger sig med det.
Vi bor småt - 79/80kvm, så det er relativt hurtigt at gøre rent, og så lejer vi. Så jeg sender en mail til varmemesteren når noget skal fikses.
Jeg kan godt synes store huse er lækre, og mine veninders hjem er så store, men jeg kan ikke forstå man orker al den vedligehold osv med små børn.
Men jeg tænker da at, alt efter alder, kan de indvolveres i arbejdet, uden at det skal være en pligt for dem.
Vi har bare indrettet vores liv på en anden måde.
Tror også det er fordi mine forældre havde så syggomange ting som skulle laves ved deres hus i weekender, og det var ikke et tilbud om at hjælpe dem på en hyggelig måde, nej det var pligt. Så jeg kan slet ikke udholde tanken om at mine weekender skal bruges på ting jeg ikke gider (alt er jo relativt).
Men weekenden/ferier er frie og allerhelst med lækre formål. Men tøjvask og rengøring kan godt være med, for A skal ikke være med, men det kan jo egentligt være meget hyggeligt.

Det er præcis også mit argument for at leje. Alle jeg kender spørger hvorfor vi ikke køber - samtidig med de bruger oceaner af tid på at tale om besværet i det.....


:lol: Ja det er faktisk rigtigt.
Jeg holder så meget af at bo i boligforening.

Den måde vores venner med hus holder weekend på, er bare en helt anden måde end jeg ønsker at holde weekend på. Det er jo et valg.
1
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Partråden

Indlægaf Sof » 16. sep 2018, 05:45

Synes ikke vores weekender går med husejer-projekter, mere alle de ting som jeg tænker alle der lever nærmest skal/gør, rengøring, tøjvask, oprydning osv., og vores dreng på 15 måneder er bare lidt for aktiv til at have med på slæb, hvis man også gerne vil være færdig. Han vil selv skubbe støvsugeren, opvaskemaskinen bliver han fuldstændig hysterisk over ikke at måtte kravle ind i.

Prøver som regel at komme hjem i 10-15 min om eftermiddagen, hvor fx man lige kan sætte en vask over eller lign., og så gå ned og hente ham. Når jeg skal lave noget og han er hjemme, så prøver jeg at sætte ham til at lege med noget i nærheden af hvor jeg er, så han kan se mig, men det er ikke altid det lige går.

Vi har os så tit overvejet rengøringshjælp, jeg har set at en af vores naboer har en og har overvejet at spørge naboen om hun/de kan anbefales.


Det er egentlig har gjort den største forskel for os, er at vi har aftalt ikke at bruge søndage på praktiske projekter, hvis vi gør, så er det noget vi alle kan være med til. Hvis vi fx har været i haven i sommers, så har vi alle 3 været ude. Men ellers så tuller vi bare rundt, har besøg, tager på gåture lokalt eller på stranden. Det er for at vi både føler vi har noget weekend sammen, men os for at min kæreste føler han har lidt fri, i de perioder hvor hans arbejde er mere krævende end normalt.
0
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Re: Partråden

Indlægaf twinkle » 16. sep 2018, 06:03

Sorenspige skrev:Bøtte, vi bøvler lidt med det samme. Bortset fra at min mand ikke løber 20 km.

Her har vi rengøringshjælp, men alligevel synes jeg, at der er en del almindelig oprydning, tøjvask mv., der skal ordnes i weekend. I den sidste måned har min mand arbejdet på vores soveværelse, da det var et større arbejde at få skiftet skabe. Der har jeg haft en del tid selv med børnene, og en del af den tid er gået med, at jeg ordnede praktiske ting, mens de legede.

Jeg ved ikke, om det er forkert over for dem. Altså om vi ikke er nærværende nok, når vi ikke leger med dem i timevis.


Det synes jeg ikke er forkert.
Nu ved jeg ikke hvor gamle jeres børn er, men i min optik har børn aldrig taget skade af at underholde sig selv i en rum tid. Det handler jo ikke om flere timer eller en hel dag, men det hele skal jo gå op i en højere enhed.

Nu er Benjamin godt nok kun 8 mdr. om lidt, men jeg kan sagtens finde på at ordne vasketøj i køkkenet fx, mens han kravler rundt (i samme rum) og leger med et eller andet.
Jeg ville da få pip, hvis jeg skulle aktivere ham konstant, eller følge ham over alt i huset..
5
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Re: Partråden

Indlægaf twinkle » 16. sep 2018, 06:07

Vi har ikke en gang et særlig stort hus (120 m2) men skal helt sikkert have rengøringshjælp, når vi begge er startet arbejde igen. Præcist derfor købte vi et mindre hus end de fleste, og maksede ikke lånet ud - tid og økonomisk frihed betyder mere for mig, end et stort og flot hus.

Og ja, der er meget vedligehold ved et hus, måske nok lidt mere end hvad vi egentlig havde regnet med (tror i hvert fald ikke min mand havde regnet med at slå vores 800 m2 græsplæne mindst en gang ugentligt :lol: )
1
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Partråden

Indlægaf Bøtte » 16. sep 2018, 06:17

Lykke skrev:Her synes barnet det er vildt fedt når vi har projekter/gør rent i huset. Så finder hun på alt muligt selv, og vil også have en klud at tørre med osv.
Men tænker da ikke nødvendigvis at man skal lege med sine børn i timevis. Jeg vil da gerne lege med vores pige, men hun leger da også selv og hygger sig med det.
Vi bor småt - 79/80kvm, så det er relativt hurtigt at gøre rent, og så lejer vi. Så jeg sender en mail til varmemesteren når noget skal fikses.
Jeg kan godt synes store huse er lækre, og mine veninders hjem er så store, men jeg kan ikke forstå man orker al den vedligehold osv med små børn.
Men jeg tænker da at, alt efter alder, kan de indvolveres i arbejdet, uden at det skal være en pligt for dem.
Vi har bare indrettet vores liv på en anden måde.
Tror også det er fordi mine forældre havde så syggomange ting som skulle laves ved deres hus i weekender, og det var ikke et tilbud om at hjælpe dem på en hyggelig måde, nej det var pligt. Så jeg kan slet ikke udholde tanken om at mine weekender skal bruges på ting jeg ikke gider (alt er jo relativt).
Men weekenden/ferier er frie og allerhelst med lækre formål. Men tøjvask og rengøring kan godt være med, for A skal ikke være med, men det kan jo egentligt være meget hyggeligt.



Den lille på knap 2 har aldrig lige fundet interesse i at støve af osv. Det ville den store gerne i den alder. Til gengæld er den lille eminent til at rode. Hun er simpelhen over alt og i alt :tie:
Den store er 5 nu og har som pligt st rydde sit værelse grundigt op en gang om ugen (evt med lidt hjælp) så der kan gøres rent derinde.

Mht huset forsøger vi at lave tingene så vedligeholdelsesfrit som muligt. Men det tager jo også tid.
Vores have står ikke snorlige, der er ukrudt her og der, men ind i mellem skal der jo gøres noget.
Til gengæld er der også masser af legeting og pigerne vil gerne lege selv, mens vi er i haven. Vi har robotplæneklipper og har stort set ingen bede tilbage.

Vi har valgt vi gerne vil have et hus velvidende at der er vedligehold, men derfor synes jeg stadig det til tider er hårdt :genert:
4
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Partråden

Indlægaf Bøtte » 16. sep 2018, 06:22

Sof skrev:Synes ikke vores weekender går med husejer-projekter, mere alle de ting som jeg tænker alle der lever nærmest skal/gør, rengøring, tøjvask, oprydning osv., og vores dreng på 15 måneder er bare lidt for aktiv til at have med på slæb, hvis man også gerne vil være færdig. Han vil selv skubbe støvsugeren, opvaskemaskinen bliver han fuldstændig hysterisk over ikke at måtte kravle ind i.

Prøver som regel at komme hjem i 10-15 min om eftermiddagen, hvor fx man lige kan sætte en vask over eller lign., og så gå ned og hente ham. Når jeg skal lave noget og han er hjemme, så prøver jeg at sætte ham til at lege med noget i nærheden af hvor jeg er, så han kan se mig, men det er ikke altid det lige går.

Vi har os så tit overvejet rengøringshjælp, jeg har set at en af vores naboer har en og har overvejet at spørge naboen om hun/de kan anbefales.


Det er egentlig har gjort den største forskel for os, er at vi har aftalt ikke at bruge søndage på praktiske projekter, hvis vi gør, så er det noget vi alle kan være med til. Hvis vi fx har været i haven i sommers, så har vi alle 3 været ude. Men ellers så tuller vi bare rundt, har besøg, tager på gåture lokalt eller på stranden. Det er for at vi både føler vi har noget weekend sammen, men os for at min kæreste føler han har lidt fri, i de perioder hvor hans arbejde er mere krævende end normalt.


Jeg synes egentlig heller ikke husejer-projekterne er de værste. Det kommer lidt i klumper, synes jeg. Og pt har vi ramt sådan en ‘klump’. Det er lige så meget alt det andet, du også nævner, madlavning, indkøb, vasketøj, rengøring osv.
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Partråden

Indlægaf FormerlyKnownAs » 16. sep 2018, 06:32

Nøj hvor er jeg glad for at vi igen er i en livssituation hvor vi har maid :lol: Sorry...

Ej det er virkelig rart at være fri for alt det kedelige og jeg får snart, efter 8 år, mit certifikat som rigtig expat wife fordi jeg er ved at lære hende at lave mad også :P

I de 2,5 år vi havde i DK der prøvede jeg nogle gange at betale mig fra rengøring, men jeg syntes aldrig at det var optimalt og jeg er alt for nærig til at betale det som det koster. Det betyder også at jeg er temmelig sikker på at vi ikke skal have ret meget mere end 150-180 m2 hus. Jeg gider simpelthen ikke gøre det rent. Vores sommerhus som vi boede i er 125 m2 og det er temmelig overskueligt synes jeg. Især med en robotstøvsuger ;)

Samtidig gjorde vi livet let for os selv ved at handle måltidskasser hos Aarstiderne og alt det andet hos Nemlig.com

Nu kan vi godt lide at have en have og planlægger da også at anskaffe os et landsted når vi engang ender i DK igen og det er der naturligvis en del arbejde i når man gerne vil have nogle dyr og hvad det nu bliver til. Men det betyder også at andre dele af vores liv skal være det nemmere. Plus jeg gider absolut ikke at vi begge skal arbejde fuldtid, det kommer ikke til at ske. Da han tjener mest så tager han den tjans og så tager jeg tørnen derhjemme. Det er fint for mig.

Det er helt klart op til den enkelte familie hvordan og hvordan og hvorledes man indretter sig, men det overskud man får af at bruge penge på at betale sig fra de der dødsyge ting, de er altså virkelig ofte givet rigtig godt ud.
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Partråden

Indlægaf Bøtte » 16. sep 2018, 06:47

Dobbeltpost
Senest rettet af Bøtte 16. sep 2018, 06:49, rettet i alt 3 gange.
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Partråden

Indlægaf Bøtte » 16. sep 2018, 06:48

kartoffelpizza skrev:
Lykke skrev:Her synes barnet det er vildt fedt når vi har projekter/gør rent i huset. Så finder hun på alt muligt selv, og vil også have en klud at tørre med osv.
Men tænker da ikke nødvendigvis at man skal lege med sine børn i timevis. Jeg vil da gerne lege med vores pige, men hun leger da også selv og hygger sig med det.
Vi bor småt - 79/80kvm, så det er relativt hurtigt at gøre rent, og så lejer vi. Så jeg sender en mail til varmemesteren når noget skal fikses.
Jeg kan godt synes store huse er lækre, og mine veninders hjem er så store, men jeg kan ikke forstå man orker al den vedligehold osv med små børn.
Men jeg tænker da at, alt efter alder, kan de indvolveres i arbejdet, uden at det skal være en pligt for dem.
Vi har bare indrettet vores liv på en anden måde.
Tror også det er fordi mine forældre havde så syggomange ting som skulle laves ved deres hus i weekender, og det var ikke et tilbud om at hjælpe dem på en hyggelig måde, nej det var pligt. Så jeg kan slet ikke udholde tanken om at mine weekender skal bruges på ting jeg ikke gider (alt er jo relativt).
Men weekenden/ferier er frie og allerhelst med lækre formål. Men tøjvask og rengøring kan godt være med, for A skal ikke være med, men det kan jo egentligt være meget hyggeligt.

Det er præcis også mit argument for at leje. Alle jeg kender spørger hvorfor vi ikke køber - samtidig med de bruger oceaner af tid på at tale om besværet i det.....

Men er ikke lidt det samme med børn - de tager også alt ens tid :-D
4
Brugeravatar
FruKuk
Indlæg: 5645
Tilmeldt: 16. sep 2015, 18:05
Kort karma: 927
Likede indlæg: 10021

Re: Partråden

Indlægaf FruKuk » 16. sep 2018, 07:10

Indtil 1/8 har manden været på deltid, og det har betydet at mindre vedligehold har foregået om mandagen, hvor han havde fri. Vi køber os til større vedligehold som fx ny stenterrasse, skifte tag på udbygning, opsætning af køkken, etc. Plus alt vedrørende bilerne sker via en serviceordning med et værksted. Og så er vores standarter bare ikke super høje. Alt udenfor er mere eller mindre omlagt til park og eng (vi har 9000 kvm grund inkl noget skov), som kan passe sig selv, og vores hus står sjældent snorlige.

Jeg kan ikke lave mad, så de dage hvor jeg er alene med ungerne om aftenen (2-3 dage om ugen) får vi enten pasta med pesto, rugbrød eller havregryn. Hvis det virkelig bliver vildt får vi pitabrød med agurk og bacon. Og den manglende kokkerering giver naturligvis ekstra tid, som jeg bruger på rengøring/vasketøj/oprydning. Enten mens ungerne stener TV efter børnehave/skole, eller når de er puttet. Jeg leger stort set aldrig med børnene og har aldrig gjort det. Og det gælder også weekenderne. Vi laver ting sammen (svømmehal, legeplads, udflugter, etc.), men store dele af vores weekender går med, at de voksne sover længe, drikker kaffe og sidder ved spisebordet og sludrer, mens børnene laver noget selv. Da de var mindre sov den ene af os længe, mens den anden stod tidligt op. Den, der havde været tidligt oppe, sov så til middag. De voksne drak mere kaffe i haven eller på gulvet i stuen dengang end nu for at holde øje med mini-ynglet. Jeg er ret pjattet med, at de nu er så store (5 og 8 år), at jeg kan drikke min kaffe uden at skulle være på stikkerne hele tiden.
1
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Partråden

Indlægaf JoyNips » 16. sep 2018, 07:23

Indtil videre synes jeg ikke det er slemt at være husejer. Vi har valgt at købe et hus i god stand og med en ukompliceret have, så der er ikke så meget mere arbejde i det end da vi boede i andel. Lidt vedligehold af haven, men det tager altså ikke mere end 15-20 minutter at slå græsset. Og når vi får en robotplæneklipper bliver det endnu nemmere.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Lykke
Indlæg: 6931
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Partråden

Indlægaf Lykke » 16. sep 2018, 07:39

Jeg er nu også glad for at være i den situation at vi nemt kan overkomme vores eget hjem. Både rengøring og madlavning.
Jeg/vi prøver faktisk meget det med hvor lidt kan vores liv leves for, hvor vi samtidig synes vi ikke undværer.
Det er jo ikke særlig unikt, men det er sjovt hvordan det næsten kan provokere nogen mennesker at vi ikke ønsker eget hus, bil, dyre ferier osv. Ikke at jeg taler andres livsvalg ned. Jeg synes da det er lækkert at besøge min veninde som bor på 180 kvm. Slænge sig i den kæmpe sofa osv. Men den måde deres liv fungerer på ønsker jeg ikke. Det som det kræver at have stort hus, 2 børn, bil osv - det synes jeg er for stort et offer. Det er godt nok nogle penge banken skal have hver måned for den livstil.
0
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Partråden

Indlægaf IrmaPigen » 16. sep 2018, 07:45

JoyNips skrev:Indtil videre synes jeg ikke det er slemt at være husejer. Vi har valgt at købe et hus i god stand og med en ukompliceret have, så der er ikke så meget mere arbejde i det end da vi boede i andel. Lidt vedligehold af haven, men det tager altså ikke mere end 15-20 minutter at slå græsset. Og når vi får en robotplæneklipper bliver det endnu nemmere.


Hvis man tænker sig lidt om behøver det heller ikke være et kæmpe arbejde at have et hus.

Klart at hvis man køber et håndværkertilbud og forventer selv at istandsætte alt, så æder det en del tid. Men der er jo altså andre muligheder end det.
Senest rettet af IrmaPigen 16. sep 2018, 07:47, rettet i alt 1 gang.
0

Tilbage til "Forhold og sex"