Partråden

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
Zombie
Kort karma: 637
Likede indlæg: 8346

Re: Partråden

Indlægaf Zombie » 17. aug 2018, 15:06

Zinde skrev:
Marioneta skrev:
Zinde skrev:
Marioneta skrev:
Havde jeg selv sagt noget tids nok ville vores forhold måske kunne været reddet, men jeg forblev i min offerrolle. Den fejl vil jeg så prøve at undgå at gentage i fremtiden.

=mental load!

Ja, og?

Min eks synes også, at det var træls at jeg ikke hjalp med at klippe hæk. Mental load er ikke forbeholdt kvinder, som tegneserien siger. Tegneserien fjerner også medansvaret fra kvinden selv, fordi den onde mand ikke kan finde ud af at tømme opvaskemaskinen. Jeg siger ikke, at mental load ikke findes, men at det gælder begge i et forhold og man har selv et medansvar.

Hvorimod franske Emma synes det alt sammen er mandens skyld.

Once again: at have ansvaret for at klippe hæk (eller klippe græs ell. lign.) kan ikke sammenlignes med at have det overordnede og daglige ansvar for hele familien.

Man skal ikke være nødt til at sige til. Man skal forvente at ens partner deltager helt lige i overvejelserne om husholdningen i hverdagen. Det gælder begge veje og sådan set i alt. Det er også urimeligt, hvis kvinden skælder manden ud, fordi der ikke er skiftet olie på bilen, når det også er hendes og hun også bruger den.

Men helt gennemsnitligt, sådan over en bred kam, så er det oftere kvinder, der står for dels mere af husholdningen stadigvæk (selvom det gab er i gang med at lukke sig, heldigvis) OG det er hende, der står for mere af managingen. Herunder at "skulle sige til" fremfor at forvente, at manden det meste af tiden orienterer sig.

At folk i enkelte forhold har det anderledes - dejligt! Som hun også siger i tegneserien. Skønt!
Det er bare ikke gældende for alle - heller ikke herinde på debatten.

Kan kvinderne bare tage en chill pill? Ja, det kan de godt, men igen... Det er surt for alle at stå uden toiletpapir. Eller hvad der nu manglede, hvor kvinden valgte ikke at sige det til manden og manden ikke tænker over det, da han tager sidste rulle.

Jeg ønsker egentlig ikke at diskutere det yderligere, for nu tærskes der langhalm på en pointe, der bakkes op af mere og andet end enkelte anekdoter. Det kan man læse meget om, hvis man gider.
8
Brugeravatar
FruKuk
Kort karma: 224
Likede indlæg: 2189

Indlægaf FruKuk » 17. aug 2018, 15:07

Marioneta skrev:
Og så er vi tilbage til mit spørgsmål? Har kvinder virkeligt det overordnede og daglige ansvar for familiens trivsel? Og manden skal bare sørge for at græsset er fint og så er han ligeglad med familiens trivsel? Forhåbentligt står det ikke så galt til i de danske hjem.

Altså sådan er det hos os. Lige med undtagelse af, at min mand ikke er ligeglad med familiens trivsel. Han befinder sig bare fint med, at det er mig, der har det overordnede og daglige ansvar.
Senest rettet af FruKuk 17. aug 2018, 15:08, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Zombie
Kort karma: 637
Likede indlæg: 8346

Indlægaf Zombie » 17. aug 2018, 15:08

FruKuk skrev:
Marioneta skrev:
Og så er vi tilbage til mit spørgsmål? Har kvinder virkeligt det overordnede og daglige ansvar for familiens trivsel? Og manden skal bare sørge for at græsset er fint og så er han ligeglad med familiens trivsel? Forhåbentligt står det ikke så galt til i de danske hjem.

Altså sådan er det hos os. Lige med undtagelse af, at min mand ikke er ligeglad med familiens trivsel, men han befinder sig bare fint med, at det er mig, der har det overordnede og daglige ansvar.

Og hvis du er okay med det, så er det jo også godt. :) Man må indrette sig som man vil.
1
Brugeravatar
Maanii
Kort karma: 125
Likede indlæg: 693

Indlægaf Maanii » 17. aug 2018, 15:09

Det er helt klart min mand der har the mental load hjemme hos os, og det skyldes helt enkelt at hans standarder er markant højere end mine (og langt de fleste menneskers).
Vi er aldrig i nærheden af et punkt hvor jeg tænker at skraldespanden skal tømmes eller der skal købes toiletpapir før min mand allerede har tænkt tanken og gjort det, og været irriteret over at jég ikke allerede har gjort det.

Jeg synes det er så irriterende og martyr agtigt.
3
Put egg on my house, I kill what you love!
Undtagelsen
Kort karma: 75
Likede indlæg: 954

Indlægaf Undtagelsen » 17. aug 2018, 15:09

Men mental load indikerer vel netop at det ikke nødvendigvis er hækklipning og madlavning.
Det er at huske at bestille tid til vaccinationer i rette tid, få opdateret garderoben med vinterstøvler, regntøj osv, huske legegruppearrangementer, gøre den anden part opmærksom på at der er morgenmad i klassen imorgen og alt andet af sådanne opgaver.

Jeg er alene, så det er ikke et issue jeg har i min hverdag, men jeg oplever tit at det er kvinden, der "hænger på" ovenstående opgaver.
8
Brugeravatar
Marioneta
Kort karma: 369
Likede indlæg: 3510

Indlægaf Marioneta » 17. aug 2018, 15:10

FruKuk skrev:
Marioneta skrev:

Altså sådan er det hos os. Lige med undtagelse af, at min mand ikke er ligeglad med familiens trivsel, men han befinder sig bare fint med, at det er mig, der har det overordnede og daglige ansvar.

Er det frivilligt, at du står med det større ansvar eller er det fordi han ikke vil hjælpe?

Jeg synes mænd får skæld ud for slet ikke at ville hjælpe og det synes jeg ikke er fair.
2
Brugeravatar
FruKuk

Indlægaf FruKuk » 17. aug 2018, 15:12

Zombie skrev:
FruKuk skrev:
Marioneta skrev:

Og hvis du er okay med det, så er det jo også godt. :) Man må indrette sig som man vil.

Det var også bare et indspark til, at ja nogle kvinder har det overordnede og daglige ansvar.
1
Brugeravatar
Marioneta

Indlægaf Marioneta » 17. aug 2018, 15:15

Zombie skrev:Man skal ikke være nødt til at sige til. Man skal forvente at ens partner deltager helt lige i overvejelserne om husholdningen i hverdagen.

Ja, men nogle gange så sker livet og ting ændrer sig og lige pludseligt står man i et dårligt mønster. Det er ikke nødvendigvis af ond vilje fra den anden partner og det er heller ikke sikkert, at personen bemærker det. Så er det ens eget ansvar at gøre noget ved det.
1
Brugeravatar
FruKuk

Indlægaf FruKuk » 17. aug 2018, 15:15

Marioneta skrev:
FruKuk skrev:
Marioneta skrev:

Er det frivilligt, at du står med det større ansvar eller er det fordi han ikke vil hjælpe?

Jeg synes mænd får skæld ud for slet ikke at ville hjælpe og det synes jeg ikke er fair.

Det er fordi jeg trives bedst med at være den, der har overblikket og ansvaret. Og så er HrKuk den, der fører planerne ud i livet, mens jeg sidder og skriver lister, tjekker intra og booker vaccinationstider.
2
Brugeravatar
Marioneta

Indlægaf Marioneta » 17. aug 2018, 15:18

FruKuk skrev:
Marioneta skrev:
FruKuk skrev:
Marioneta skrev:

Det er fordi jeg trives bedst med at være den, der har overblikket og ansvaret. Og så er HrKuk den, der fører planerne ud i livet, mens jeg sidder og skriver lister, tjekker intra og booker vaccinationstider.

Min eks og jeg uddelte ansvarsområder. Vi syntes det gav mest mening, at vi ikke var to, som havde det overordnet ansvar for ting og gjorde ting dobbelt. Vi fik så bare gjort det alt for ulige mht. belastningen i hverdagene, men ellers fungerede det fint.
0
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 2764
Likede indlæg: 17405

Indlægaf Wizzze » 17. aug 2018, 15:24

Akehurst2 skrev:
Madam Pomfrey skrev:
Wizzze skrev:Hvor henvender man sig, hvis man tror ens partner er blevet sindssyg? :gruble:

Kommer vist an på adfærden mistanken er begrundet I....

Det er nok bare noget med skoshopping eller Nutella.

Nope blå solbriller og lyserøde elefanter :gisp:
Vi har faktisk ikke noget Nutella i huset, måske det er årsagen :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
lillebjoern
Kort karma: 373
Likede indlæg: 4034

Indlægaf lillebjoern » 17. aug 2018, 15:28

Ej, men man må sgu komme op fra sit offerhul og så tage diskussionen med sin partner i stedet for at ligge dernede og sige, "jamen... han skal jo selv regne det ud! Dumme mand! Dumme gammeldags familiekonstruktioner!!! Hvorfor er det kvindens skyld? Hvorfor køber han ikke noget toiletpapir hvis han ved at vi mangler?!". Altså, det er jo ikke noget mænd (eller kvinder, hvis vi skal have alle politisk korrekte med) gør med vilje? Er det med vilje at mænd ikke ringer til lægen vedr. børnenes vaccine? Maybe - just maybe - ville det hele løse sig hvis man i stedet for at påpege abstrakte strukturer, sagde, "Ved du hvad, skat? Kan du ikke arrangere Tobias' vacciner? Det er jeg træt af. Tak.".
7
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
Zinde
Kort karma: 384
Likede indlæg: 4412

Indlægaf Zinde » 17. aug 2018, 15:32

lillebjoern skrev:Ej, men man må sgu komme op fra sit offerhul og så tage diskussionen med sin partner i stedet for at ligge dernede og sige, "jamen... han skal jo selv regne det ud! Dumme mand! Dumme gammeldags familiekonstruktioner!!! Hvorfor er det kvindens skyld? Hvorfor køber han ikke noget toiletpapir hvis han ved at vi mangler?!". Altså, det er jo ikke noget mænd (eller kvinder, hvis vi skal have alle politisk korrekte med) gør med vilje? Er det med vilje at mænd ikke ringer til lægen vedr. børnenes vaccine? Maybe - just maybe - ville det hele løse sig hvis man i stedet for at påpege abstrakte strukturer, sagde, "Ved du hvad, skat? Kan du ikke arrangere Tobias' vacciner? Det er jeg træt af. Tak.".

Igen misser du og Marioneta pointen: det problematiske er ikke, at manden ikke hjælper til med at booke vaccinationstider, hvis kvinden spørger, for det GØR langt de fleste mænd gerne. Det problematiske er, at det er kvindens overordnede ansvar at det bliver gjort.
18
Mann tracht und Gott lacht
Brugeravatar
Zinde
Kort karma: 384
Likede indlæg: 4412

Indlægaf Zinde » 17. aug 2018, 15:33

Mht. offervilje og martyrhest og lignende skinger retorik forstå jeg ikke helt, hvem det er møntet på. Jeg italesætter en problematisk generel samfundsstruktur. Det er jeg fint i stand til, selv om det ikke er et issue i mit eget ægteskab.
9
Mann tracht und Gott lacht
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Kort karma: 706
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 8553

Indlægaf Madam Pomfrey » 17. aug 2018, 15:42

Zinde skrev:
lillebjoern skrev:Ej, men man må sgu komme op fra sit offerhul og så tage diskussionen med sin partner i stedet for at ligge dernede og sige, "jamen... han skal jo selv regne det ud! Dumme mand! Dumme gammeldags familiekonstruktioner!!! Hvorfor er det kvindens skyld? Hvorfor køber han ikke noget toiletpapir hvis han ved at vi mangler?!". Altså, det er jo ikke noget mænd (eller kvinder, hvis vi skal have alle politisk korrekte med) gør med vilje? Er det med vilje at mænd ikke ringer til lægen vedr. børnenes vaccine? Maybe - just maybe - ville det hele løse sig hvis man i stedet for at påpege abstrakte strukturer, sagde, "Ved du hvad, skat? Kan du ikke arrangere Tobias' vacciner? Det er jeg træt af. Tak.".

Igen misser du og Marioneta pointen: det problematiske er ikke, at manden ikke hjælper til med at booke vaccinationstider, hvis kvinden spørger, for det GØR langt de fleste mænd gerne. Det problematiske er, at det er kvindens overordnede ansvar at det bliver gjort.

I langt de fleste harmoniske parforhold der fordeler arbejdsbyrden sig nok nogenlunde ligeligt, hvor kvinden husker på vaccinationer og gave til børnefødselsdagen lørdag, og forældremødet næste torsdag.
Imens far klipper hæk, sørger for at bilen kommer til service, får ordner afløbet der driller, og lappet ungens cykel...
Bare for lige at sætte det op i det mere køns stereotypiske. Og så er det vel fair nok, at far ikke tænker på vaccinationer osv, for han tager initiativ til og ansvar for andre vigtige ting i familien.

Jeg kan snildt leve med de forhold, hvis han gider hjælpe til når jer beder om det, og også formår at gøre "mine" ting på eget initiativ.

Vores læs væltede bl.a fordi jeg måtte tage mere og mere ansvar, tilsidst urimeligt meget ansvar. At han ikke formåede at spille ind når jeg bad om deltagelse, og han også bad mig tage ansvar for hans del af det fælles.
Og der blev arbejds fordelingen i den grad urimelig.
2
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."

Tilbage til "Forhold og sex"