Partråden

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
lillebjoern
Kort karma: 373
Likede indlæg: 4034

Re: Partråden

Indlægaf lillebjoern » 17. aug 2018, 16:23

Zinde skrev:
abcd skrev:
Zinde skrev:
lillebjoern skrev:
Zinde skrev:
lillebjoern skrev:Ej, men man må sgu komme op fra sit offerhul og så tage diskussionen med sin partner i stedet for at ligge dernede og sige, "jamen... han skal jo selv regne det ud! Dumme mand! Dumme gammeldags familiekonstruktioner!!! Hvorfor er det kvindens skyld? Hvorfor køber han ikke noget toiletpapir hvis han ved at vi mangler?!". Altså, det er jo ikke noget mænd (eller kvinder, hvis vi skal have alle politisk korrekte med) gør med vilje? Er det med vilje at mænd ikke ringer til lægen vedr. børnenes vaccine? Maybe - just maybe - ville det hele løse sig hvis man i stedet for at påpege abstrakte strukturer, sagde, "Ved du hvad, skat? Kan du ikke arrangere Tobias' vacciner? Det er jeg træt af. Tak.".

Igen misser du og Marioneta pointen: det problematiske er ikke, at manden ikke hjælper til med at booke vaccinationstider, hvis kvinden spørger, for det GØR langt de fleste mænd gerne. Det problematiske er, at det er kvindens overordnede ansvar at det bliver gjort.

Jamen hun TAGER jo det ansvar? Hvis hun ikke tog det ville det jo lede til en samtale/diskussion/whatever - i hvert fald en KOMMUNIKATION om, hvem der skal gøre det. "Ej, jeg har taget ansvar for det her. ØV! Det er de dumme samfundsstrukturer igen.". Det er det eneste, jeg hører. Lige gyldigt hvilket argument jeg kommer med, vil du vende det mod mig og sige, "jamen hvorfor er det kvindens ansvar?". Hun har selv taget et aktivt valg om at tage det ansvar, tilsyneladende uden at delagtiggøre manden i dette valg. Og så bliver vi sure på mændene....

Jeg gider ikke have skudt i skoene, at jeg er sur på mændene. Jeg vil gerne debattere den generelle samfundstendens, men det er svært at gøre med en, der både mener, at tendensen er kvindernes skyld OG at den ikke findes.

Kunne det ikke tænkes at kvinderne naturligt tager ansvaret for hjemmet fordi de igennem årtusinder har haft det ansvar, og de kvinder der har taget mest ansvar, har leveret mest levedygtigt afkom? Sådan virker evolution, den fastholder træk som giver størst sandsynlighed for at generne kommer videre.

Kvinder har ikke i årtusinder haft (det overordnede) ansvar for opskrivning til institution, booking af vaccinationstider, tjek af forældreintra, blive hjemme fra arbejde med sygt barn, indkøb, madpakker, transport til og fra børns fritidsinteresser, indkøb af børnetøj passende til årstiden osv osv.

Men hun har haft ansvaret for børnene. Det indebærer jo meget af det ovenstående i det senmoderne samfund?
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
In_your_eyes
Kort karma: 96
Geografisk sted: Midt i Jylland
Likede indlæg: 899

Indlægaf In_your_eyes » 17. aug 2018, 16:25

Men hvorfor er det kun kvinden, der ved at sige til, skal ændre på at hun altid har taget the mental load?
Hvorfor skal manden ikke også ændre på, at han ikke har skulle tage det ansvar, og bare gøre det af sig selv? :gruble:
11
:pompom:
abcd
Kort karma: 136
Likede indlæg: 4476

Indlægaf abcd » 17. aug 2018, 16:30

Zinde skrev:
abcd skrev:
Zinde skrev:
lillebjoern skrev:
Zinde skrev:
lillebjoern skrev:Ej, men man må sgu komme op fra sit offerhul og så tage diskussionen med sin partner i stedet for at ligge dernede og sige, "jamen... han skal jo selv regne det ud! Dumme mand! Dumme gammeldags familiekonstruktioner!!! Hvorfor er det kvindens skyld? Hvorfor køber han ikke noget toiletpapir hvis han ved at vi mangler?!". Altså, det er jo ikke noget mænd (eller kvinder, hvis vi skal have alle politisk korrekte med) gør med vilje? Er det med vilje at mænd ikke ringer til lægen vedr. børnenes vaccine? Maybe - just maybe - ville det hele løse sig hvis man i stedet for at påpege abstrakte strukturer, sagde, "Ved du hvad, skat? Kan du ikke arrangere Tobias' vacciner? Det er jeg træt af. Tak.".

Igen misser du og Marioneta pointen: det problematiske er ikke, at manden ikke hjælper til med at booke vaccinationstider, hvis kvinden spørger, for det GØR langt de fleste mænd gerne. Det problematiske er, at det er kvindens overordnede ansvar at det bliver gjort.

Jamen hun TAGER jo det ansvar? Hvis hun ikke tog det ville det jo lede til en samtale/diskussion/whatever - i hvert fald en KOMMUNIKATION om, hvem der skal gøre det. "Ej, jeg har taget ansvar for det her. ØV! Det er de dumme samfundsstrukturer igen.". Det er det eneste, jeg hører. Lige gyldigt hvilket argument jeg kommer med, vil du vende det mod mig og sige, "jamen hvorfor er det kvindens ansvar?". Hun har selv taget et aktivt valg om at tage det ansvar, tilsyneladende uden at delagtiggøre manden i dette valg. Og så bliver vi sure på mændene....

Jeg gider ikke have skudt i skoene, at jeg er sur på mændene. Jeg vil gerne debattere den generelle samfundstendens, men det er svært at gøre med en, der både mener, at tendensen er kvindernes skyld OG at den ikke findes.

Kunne det ikke tænkes at kvinderne naturligt tager ansvaret for hjemmet fordi de igennem årtusinder har haft det ansvar, og de kvinder der har taget mest ansvar, har leveret mest levedygtigt afkom? Sådan virker evolution, den fastholder træk som giver størst sandsynlighed for at generne kommer videre.

Kvinder har ikke i årtusinder haft (det overordnede) ansvar for opskrivning til institution, booking af vaccinationstider, tjek af forældreintra, blive hjemme fra arbejde med sygt barn, indkøb, madpakker, transport til og fra børns fritidsinteresser, indkøb af børnetøj passende til årstiden osv osv.

Nej, men de har haft ansvaret for børnene og hjemmet. Hvad det præcis indebærer, har ændret sig med tiden, men den overordnede opgave er den samme. Det ville da give god mening hvis de var biologisk præget af de arbejdsopgaver de har haft igennem årtusinderne.

Det betyder jo ikke at alle kvinder bare har at indrette sig efter deres biologiske skæbne. Hver familie skal finde den fordeling der passer til dem. Men det kan have betydning for hvad man ser når man kigger på samfundstendenser.
0
Brugeravatar
Zinde
Kort karma: 385
Likede indlæg: 4419

Indlægaf Zinde » 17. aug 2018, 17:01

abcd skrev:
Zinde skrev:
abcd skrev:
Zinde skrev:
lillebjoern skrev:
Zinde skrev:

Nej, men de har haft ansvaret for børnene og hjemmet. Hvad det præcis indebærer, har ændret sig med tiden, men den overordnede opgave er den samme. Det ville da give god mening hvis de var biologisk præget af de arbejdsopgaver de har haft igennem årtusinderne.

Det betyder jo ikke at alle kvinder bare har at indrette sig efter deres biologiske skæbne. Hver familie skal finde den fordeling der passer til dem. Men det kan have betydning for hvad man ser når man kigger på samfundstendenser.

Det kan ingen vist være uenig i. Jeg er i hvert fald ikke.
0
Mann tracht und Gott lacht
Brugeravatar
Zinde
Kort karma: 385
Likede indlæg: 4419

Indlægaf Zinde » 17. aug 2018, 17:01

lillebjoern skrev:
Zinde skrev:
abcd skrev:
Zinde skrev:
lillebjoern skrev:
Zinde skrev:

Men hun har haft ansvaret for børnene. Det indebærer jo meget af det ovenstående i det senmoderne samfund?

Ja. Hence the mental load.
0
Mann tracht und Gott lacht
Brugeravatar
Zombie
Kort karma: 637
Likede indlæg: 8350

Indlægaf Zombie » 17. aug 2018, 17:11

Der er sikkert gode forklaringer på, hvorfra det stammer. I nyere tid stammer det fra bedste- og oldeforældre, der har givet videre til vores forældre. Og selvom vi som børn generelt (!) kom institution, var det vores mødre som stod for det huslige; eller som minimum at manage det.

Tegneserien jeg linkede til tidligere er skrevet af en fransk kvinde, og hun henviser også til en statistik fra Frankrig. Jeg tror, vi er kommet længere I Danmark med "hverdags-ligestillingen", selvom det måske ikke er helt perfekt endnu.

Det handler i virkeligheden mest om vaner, tror jeg, og bliver man bevidst om, at der er noget som fx the mental load, der kan skabe udmattelse og gnidninger, hvis kun den ene part står for det (eller næsten), så er det også nemmere at bryde den vane... Og få skabt nogle nye og mindre frustrerende.

Alt det der med begrebet er jo bare for at forklare en mekanisme, der ellers kan være lidt langhåret at forstå. Jeg har i hvert fald mange venner, der siger "Hvad mener du med, at jeg ikke hjælper min kæreste - Jeg gør jo alt, hvad hun beder mig om!". Og så er det rart at kunne sige "Ja, men hvad med sådan noget som The mental load?". Nogle gange finder man ud af, at vennen er godt med. Men lige så ofte har jeg oplevet en prås gå op for dem. At hov, tingene var ikke lige fordelt alligevel.

Og som en af mine kammerater noterede sig, er nogle af tingene jo lidt fede. Han fik fx husket og købt et regnsæt til sønnen - et fuld Ironman ornat. :D At være den som husker ting og sørger for dem, har sine fordele. :D
5
Brugeravatar
Eden
Moderator
Kort karma: 4
Likede indlæg: 138

Indlægaf Eden » 17. aug 2018, 17:20

Sangius har oprettet en ny tråd om The mental load. Vi henstiller til, at I bruger den tråd til at debattere dét emne.

viewtopic.php?f=7&t=12196

Denne tråd skal tilbage på sporet, tak.

/Moderatorerne
12
Brugeravatar
Marioneta
Kort karma: 369
Likede indlæg: 3511

Indlægaf Marioneta » 17. aug 2018, 18:28

Jeg skal møde min kærestes familie for første gang i morgen. Jeg har været lidt betænksom ved det pga. vores problemer, fordi jeg jo bliver i tvivl om hvor meget han kan/vil med mig. Men han bliver ved med at invitere, så nu springer jeg ud i det og måske giver det mig noget mere ro.

Jeg fik fortalt ham om min tidligere fertilitetsbehandling. Han tog det, som jeg forventede. Han syntes, at det ikke var så relevant og det var helt i orden, at jeg ikke havde fortalt ham det.

Jeg har valgt at tage det roligere mht mit forhold og børn. Vi er slet ikke et sted, hvor det på nogen måde er på tale og jeg vil ikke presse på for at det kommer til at passe ind i mine planer. Få barn alene er altid en mulighed, som jeg ret hurtigt kan sætte i gang, fordi jeg er inde i systemet. Jeg har dog ikke planer om det lige nu.
10
Brugeravatar
FruKuk
Kort karma: 224
Likede indlæg: 2189

Indlægaf FruKuk » 18. aug 2018, 06:55

Marioneta skrev:Jeg skal møde min kærestes familie for første gang i morgen. Jeg har været lidt betænksom ved det pga. vores problemer, fordi jeg jo bliver i tvivl om hvor meget han kan/vil med mig. Men han bliver ved med at invitere, så nu springer jeg ud i det og måske giver det mig noget mere ro.

Jeg fik fortalt ham om min tidligere fertilitetsbehandling. Han tog det, som jeg forventede. Han syntes, at det ikke var så relevant og det var helt i orden, at jeg ikke havde fortalt ham det.

Jeg har valgt at tage det roligere mht mit forhold og børn. Vi er slet ikke et sted, hvor det på nogen måde er på tale og jeg vil ikke presse på for at det kommer til at passe ind i mine planer. Få barn alene er altid en mulighed, som jeg ret hurtigt kan sætte i gang, fordi jeg er inde i systemet. Jeg har dog ikke planer om det lige nu.

Håber, at det bliver hyggeligt at møde din svigerfamilie :)
2
Brugeravatar
achillaxedprune
Kort karma: 578
Likede indlæg: 4067

Indlægaf achillaxedprune » 18. aug 2018, 07:03

Marioneta skrev:Jeg skal møde min kærestes familie for første gang i morgen. Jeg har været lidt betænksom ved det pga. vores problemer, fordi jeg jo bliver i tvivl om hvor meget han kan/vil med mig. Men han bliver ved med at invitere, så nu springer jeg ud i det og måske giver det mig noget mere ro.

Dejligt... Håber det bliver en rigtig god fornøjelse!
1
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
FruKuk

Indlægaf FruKuk » 18. aug 2018, 07:13

Her kører vi på pumperne. Manden har sit travleste tid på året på jobbet (som i, at han kun har været hjemme og sove fra midnat til 06.00 de sidste 8 dage), og jeg ryger ind og ud af sygehuset med en borrelia infektion, der driller :rulle: Al vores familie bor 200 km væk, så vi har måtte trække ret meget på vores og børnenes vennekreds for at få det hele til at hænge sammen. Men py man skal lige holde tungen lige i munden for ikke at ende med at lade sine frustrationer og bekymringer gå ud over hinanden.
0
LaMariposa
Kort karma: 292
Likede indlæg: 5234

Indlægaf LaMariposa » 18. aug 2018, 07:30

FruKuk skrev:Her kører vi på pumperne. Manden har sit travleste tid på året på jobbet (som i, at han kun har været hjemme og sove fra midnat til 06.00 de sidste 8 dage), og jeg ryger ind og ud af sygehuset med en borrelia infektion, der driller :rulle: Al vores familie bor 200 km væk, så vi har måtte trække ret meget på vores og børnenes vennekreds for at få det hele til at hænge sammen. Men py man skal lige holde tungen lige i munden for ikke at ende med at lade sine frustrationer og bekymringer gå ud over hinanden.

:ae: Puha...

Hvor længe skal din mand arbejde så meget?
0
:lun: Be brave...

When it all goes wrong, I'll pull myself together, keep on holding on...
Brugeravatar
FruKuk

Indlægaf FruKuk » 18. aug 2018, 07:35

LaMariposa skrev:
FruKuk skrev:Her kører vi på pumperne. Manden har sit travleste tid på året på jobbet (som i, at han kun har været hjemme og sove fra midnat til 06.00 de sidste 8 dage), og jeg ryger ind og ud af sygehuset med en borrelia infektion, der driller :rulle: Al vores familie bor 200 km væk, så vi har måtte trække ret meget på vores og børnenes vennekreds for at få det hele til at hænge sammen. Men py man skal lige holde tungen lige i munden for ikke at ende med at lade sine frustrationer og bekymringer gå ud over hinanden.

Han har en fridag på lørdag, og så kører han stramt program 13 dage igen, og så stilner det lidt af. Fra start oktober ser det helt fornuftigt ud. Det er sådan hvert år, men lige i år falder det så sammen med sygdom, og det er lidt presset :s
0
LaMariposa
Kort karma: 292
Likede indlæg: 5234

Indlægaf LaMariposa » 18. aug 2018, 07:39

FruKuk skrev:
LaMariposa skrev:

Han har en fridag på lørdag, og så kører han stramt program 13 dage igen, og så stilner det lidt af. Fra start oktober ser det helt fornuftigt ud. Det er sådan hvert år, men lige i år falder det så sammen med sygdom, og det er lidt presset :s

Det er da også virkelig uheldigt. Håber I kommer godt igennem det.
1
:lun: Be brave...

When it all goes wrong, I'll pull myself together, keep on holding on...
Aragorn
Kort karma: 353
Likede indlæg: 3820

Indlægaf Aragorn » 18. aug 2018, 08:05

In_your_eyes skrev:Men hvorfor er det kun kvinden, der ved at sige til, skal ændre på at hun altid har taget the mental load?
Hvorfor skal manden ikke også ændre på, at han ikke har skulle tage det ansvar, og bare gøre det af sig selv? :gruble:

Fordi han får at vide han gør det forkert når han gør det, så den tør han ikke røre ved længere. Altså, det er trods alt noget som folk påtager sig, denne her 'mental load'. Og det er da klart. Det er dejligt at bestemme. Det kan alle lide. Det er også dejligt at have et martyrium hvor man kan brokke sig over at få lov til at styre alting. Det er ligesom Lars Ulrich i South Park der sidder græder fordi han på grund af piratkopiering ikke har råd til at få beklædt sin pool med guld, og må vente en måned mere, før han har penge nok.

Nogle kvinder har en tendens til at ramme der hvor manden ER forkert, ikke hvad han GØR forkert. Det kan gøre det ret ubehageligt at have en samtale med en partner, der ikke fokuserer på den konkrete ting man taler om, men i stedet lister alt der er galt med én op. Du kan ikke have en konstruktiv samtale med en person, der mener alt er galt, hvor i alverden skal man starte og slutte med at løse problemet? Sådan fungerer verden ikke.

Hvis man har en fornemmelse af at verden braser sammen hvis man ikke gør de ting man gør, og holder styr på de ting man styrer, så overvurderer man groft sin egen betydning. Giv slip og se hvad der sker. Naturligvis kommer der et par episoder, hvor man kan snakke om, hvorfor der ikke er mælk i køleskabet eller toiletpapir, men et voksent menneske skal forhåbentlig ikke opleve den slags særligt mange gange, førend vedkommende lige selv sørger for det er i orden.

Man går næppe på lokum i en uge og tørrer sig med sin højre sok hver gang, efter første gang kører man sandsynligvis lige en tur i Bilka og køber en økonomipakke. Med mindre man er seksuelt afsporet og hænger sokkerne op og arrangerer dem efter farve og klæbrighed og lader det tørre ind i stoffet og laver et sokkegalleri.

Og hvis man danner par med sådan en idiot, så er man altså selv ude om det.
0
It's a good day when the hypothalamus is not telling you what to do.

Tilbage til "Forhold og sex"