Nærighed... what to do?

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
nikita40
Indlæg: 11
Tilmeldt: 18. jul 2017, 09:56
Kort karma: 0
Likede indlæg: 5

Re: Nærighed... what to do?

Indlægaf nikita40 » 18. jul 2017, 11:55

Joe skrev:Har du prøvet at smile sødt og sige "Hvaaa', giver du ikke lige en is?"
Så det bliver konkret i situationen. I stedet for de der generelle snakke.


Det har jeg. Flere gange. Spurgt på forhånd om han gav i aften fx, men det er mega ucharmerende selv at bede om forkælelse....
0
Akehurst2
Indlæg: 14145
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40588

Re: Nærighed... what to do?

Indlægaf Akehurst2 » 18. jul 2017, 11:56

nikita40 skrev:
Akehurst2 skrev:
nikita40 skrev:Jeg har sagt det et par gange. Ikke brugt ordet "nærig" men at det ville være dejligt, hvis han også gav en middag, en frokost, what-ever. Og så siger han bare "jamen hvem siger, at jeg ikke kunne det...?". Og ja det siger ingen jo - men det bliver bare sjældent til noget.



Jamen, følger du slet ikke op på snakken? Altså, du nævner, at det ville være dejligt, hvis han også gav, og så ikke mere. Så er det jo meget let for ham bare at fortsætte.

Hvis du fortæller ham direkte at du synes han er nærig og at det frustrerer dig, at han aldrig giver, og han ikke ændrer det, så ville jeg som det mindste holde op med at være så gavmild overfor ham, både i forhold til faste udgifter og i forhold til forkælelse, men jeg ville sandsynligvis snarere gå fra ham.

Nærighed er så vanvittig utiltalende et karaktertræk at jeg ikke ville kunne leve med det i længden.


Jo jeg har fulgt op på den, men ikke nok og nu er det rigtigt blevet synligt i vores fælles sommerferie.

Jeg har faktisk ikke lyst til at holde op med selv at give. Det er naturligt for mig at forkæle dem jeg holder af....


Det kan jeg godt forstå - det ville jeg heller ikke bryde om. Jeg kan godt lide at give, både min mand og i det hele taget.

Det er også derfor, jeg i længden ikke ville passe med en nærig mand.
0
Akehurst2
Indlæg: 14145
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40588

Re: Nærighed... what to do?

Indlægaf Akehurst2 » 18. jul 2017, 12:04

Marott skrev:
nikita40 skrev:
Joe skrev:Har du prøvet at smile sødt og sige "Hvaaa', giver du ikke lige en is?"
Så det bliver konkret i situationen. I stedet for de der generelle snakke.


Det har jeg. Flere gange. Spurgt på forhånd om han gav i aften fx, men det er mega ucharmerende selv at bede om forkælelse....


Nej, det er ikke at spørge om forkælelse. Det er en forventningsafstemning af, hvem der hiver pungen op hvornår. Lidt ligesom hvem, der skal køre hjem efter en fest og derfor lader vinen stå.


Ja - og med en betænksom partner, så ville den pågældende af sig selv tage initiativ til at bringe det på banen, enten allerede når man beslutter hvor man spiser/hvad man skal opleve/at man skal have en is, eller senest ved at hive pungen frem af sig selv før den anden overhovedet når det - men med en nærig partner, så lader vedkommende den bare hænge til den anden betaler.
0
nikita40
Indlæg: 11
Tilmeldt: 18. jul 2017, 09:56
Kort karma: 0
Likede indlæg: 5

Re: Nærighed... what to do?

Indlægaf nikita40 » 18. jul 2017, 12:09

Akehurst2 skrev:
Marott skrev:
nikita40 skrev:
Joe skrev:Har du prøvet at smile sødt og sige "Hvaaa', giver du ikke lige en is?"
Så det bliver konkret i situationen. I stedet for de der generelle snakke.


Det har jeg. Flere gange. Spurgt på forhånd om han gav i aften fx, men det er mega ucharmerende selv at bede om forkælelse....


Nej, det er ikke at spørge om forkælelse. Det er en forventningsafstemning af, hvem der hiver pungen op hvornår. Lidt ligesom hvem, der skal køre hjem efter en fest og derfor lader vinen stå.


Ja - og med en betænksom partner, så ville den pågældende af sig selv tage initiativ til at bringe det på banen, enten allerede når man beslutter hvor man spiser/hvad man skal opleve/at man skal have en is, eller senest ved at hive pungen frem af sig selv før den anden overhovedet når det - men med en nærig partner, så lader vedkommende den bare hænge til den anden betaler.

Og så bliver jeg den, der betaler.... for jeg venter ikke. Det kunne jeg jo gøre, men det virker så pinligt.
0
Akehurst2
Indlæg: 14145
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40588

Re: Nærighed... what to do?

Indlægaf Akehurst2 » 18. jul 2017, 12:15

nikita40 skrev:
Akehurst2 skrev:
Ja - og med en betænksom partner, så ville den pågældende af sig selv tage initiativ til at bringe det på banen, enten allerede når man beslutter hvor man spiser/hvad man skal opleve/at man skal have en is, eller senest ved at hive pungen frem af sig selv før den anden overhovedet når det - men med en nærig partner, så lader vedkommende den bare hænge til den anden betaler.

Og så bliver jeg den, der betaler.... for jeg venter ikke. Det kunne jeg jo gøre, men det virker så pinligt.


Det er det, nærige mennesker udnytter, for de har ikke den skam i livet der vil få andre til at tage pungen frem.
7
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Nærighed... what to do?

Indlægaf Hunkat » 18. jul 2017, 12:39

Altså... har du fortalt ham at du føler dig nedprioriteret? For det lyder altså ikke rigtig for mig som om det handler om den der skide is. Jeg tænker det ville være det samme hvis han f.eks. var nærig med hushjælpen så det altid var dig der stod i køkkenet og lavede mad mens han så TV?

Du bliver nok nødt til at vinkle den væk fra det med pengene når det nu er et issue for ham og så sige rent ud til ham at du har brug for hans nærvær og komplimenter og en af de måde han kan vi det på er bl.a. ved uopfordret at bruge lidt penge på dig, præcis som han sikkert har lagt mærke til at du godt kan lide at bruge penge på ham. Men det er altså ikke sjovt at være den der altid skal tage initiativet, om det er så er til sex, romantik eller spise ude, og på et tidspunkt holder man op til at have lyst til at dele det med ham når det altid kun går den ene vej.
4
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Nærighed... what to do?

Indlægaf avdotja » 18. jul 2017, 13:39

Er det kun over for dig eller også over for andre mennesker, at han er nærig? Hvis det kun er over for dig, så tænker jeg at han bare har vænnet sig til at du altid betaler; hvilket der godt kan ændres på. Er han nærig i det hele taget, tror jeg at du får din sag for...
1
Hewlett
Indlæg: 1446
Tilmeldt: 30. apr 2016, 19:33
Kort karma: 99
Likede indlæg: 4349

Re: Nærighed... what to do?

Indlægaf Hewlett » 18. jul 2017, 14:18

Hvis han virkelig er nærig ville jeg ikke engang gide at "tvinge" ham til at give, for jeg vidste at han ikke gjorde det af lyst. Det ville ødelægge det for mig.

Er det bare tankeløshed kan du jo godt prikke til ham og se hvad der så sker.
0
Summer
Indlæg: 996
Tilmeldt: 18. jun 2017, 20:45
Kort karma: 47
Likede indlæg: 1314

Re: Nærighed... what to do?

Indlægaf Summer » 18. jul 2017, 17:24

Jeg kan godt forstå dig, har selv været ude for det - blot med en veninde.
Det er jo ikke selve isen det handler om, men princippet i, at din kæreste jo sådan set nasser på dig og forventer, at du betaler for hele gildet. Sådan ville jeg ihvertfald selv have det.

Min kæreste og jeg skiftes til at betale tingene, fx biograf, spise ude, købe en is osv. Jeg kan godt finde på at sige til min kæreste "hvis du betaler biograf biletterne, så betaler jeg for slikket". Eller hvis vi køber en is eller spiser ude, så kan jeg henkastet sige "tager du lige den skat" eller "jeg skal nok lige betale" - hvis jeg synes det er min tur til at give.
Jeg synes ikke der er noget forkert i at bede sin kæreste om at give en gang i mellem. Derudover kan det jo også godt være at det er blevet en vane for ham, at du betaler, og at han slet ikke tænker videre over det. Men så kan man jo prøve og give ham en ny vane. Nemlig at han tager regningen nogle gange.
1
nikita40
Indlæg: 11
Tilmeldt: 18. jul 2017, 09:56
Kort karma: 0
Likede indlæg: 5

Re: Nærighed... what to do?

Indlægaf nikita40 » 19. jul 2017, 06:12

Hunkat skrev:Altså... har du fortalt ham at du føler dig nedprioriteret? For det lyder altså ikke rigtig for mig som om det handler om den der skide is. Jeg tænker det ville være det samme hvis han f.eks. var nærig med hushjælpen så det altid var dig der stod i køkkenet og lavede mad mens han så TV?

Du bliver nok nødt til at vinkle den væk fra det med pengene når det nu er et issue for ham og så sige rent ud til ham at du har brug for hans nærvær og komplimenter og en af de måde han kan vi det på er bl.a. ved uopfordret at bruge lidt penge på dig, præcis som han sikkert har lagt mærke til at du godt kan lide at bruge penge på ham. Men det er altså ikke sjovt at være den der altid skal tage initiativet, om det er så er til sex, romantik eller spise ude, og på et tidspunkt holder man op til at have lyst til at dele det med ham når det altid kun går den ene vej.


Han er også lidt nærig med sig selv... og sin tid. Bruger meget tid på andre ting end fælles formål (og jeg har ingen intention om at sidde lårene af ham, men vi bor sammen så der er jo ting, der skal løses derhjemme såsom tøjvask, indkøb, madlavning mv.).

Du har ret - den skal vinkles til hans generelle fravær og manglende attention på mig.
0
nikita40
Indlæg: 11
Tilmeldt: 18. jul 2017, 09:56
Kort karma: 0
Likede indlæg: 5

Re: Nærighed... what to do?

Indlægaf nikita40 » 19. jul 2017, 06:14

avdotja skrev:Er det kun over for dig eller også over for andre mennesker, at han er nærig? Hvis det kun er over for dig, så tænker jeg at han bare har vænnet sig til at du altid betaler; hvilket der godt kan ændres på. Er han nærig i det hele taget, tror jeg at du får din sag for...


Det er desværre overfor alle... Men det er jo en vane, at jeg "bare" betaler. Super dårlig vane.
0
nikita40
Indlæg: 11
Tilmeldt: 18. jul 2017, 09:56
Kort karma: 0
Likede indlæg: 5

Re: Nærighed... what to do?

Indlægaf nikita40 » 19. jul 2017, 06:16

Summer skrev:Jeg kan godt forstå dig, har selv været ude for det - blot med en veninde.
Det er jo ikke selve isen det handler om, men princippet i, at din kæreste jo sådan set nasser på dig og forventer, at du betaler for hele gildet. Sådan ville jeg ihvertfald selv have det.

Min kæreste og jeg skiftes til at betale tingene, fx biograf, spise ude, købe en is osv. Jeg kan godt finde på at sige til min kæreste "hvis du betaler biograf biletterne, så betaler jeg for slikket". Eller hvis vi køber en is eller spiser ude, så kan jeg henkastet sige "tager du lige den skat" eller "jeg skal nok lige betale" - hvis jeg synes det er min tur til at give.
Jeg synes ikke der er noget forkert i at bede sin kæreste om at give en gang i mellem. Derudover kan det jo også godt være at det er blevet en vane for ham, at du betaler, og at han slet ikke tænker videre over det. Men så kan man jo prøve og give ham en ny vane. Nemlig at han tager regningen nogle gange.


Han skal bestemt have nye vaner... Jeg må tage tyren ved hornene og slå fast een gang for alle, at jeg ikke skal betale alting og at han af egen fri vilje skal hive pungen frem. Uden at tøve.
3
Akehurst2
Indlæg: 14145
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40588

Re: Nærighed... what to do?

Indlægaf Akehurst2 » 25. jul 2017, 08:11

nikita40 skrev:
Hunkat skrev:Altså... har du fortalt ham at du føler dig nedprioriteret? For det lyder altså ikke rigtig for mig som om det handler om den der skide is. Jeg tænker det ville være det samme hvis han f.eks. var nærig med hushjælpen så det altid var dig der stod i køkkenet og lavede mad mens han så TV?

Du bliver nok nødt til at vinkle den væk fra det med pengene når det nu er et issue for ham og så sige rent ud til ham at du har brug for hans nærvær og komplimenter og en af de måde han kan vi det på er bl.a. ved uopfordret at bruge lidt penge på dig, præcis som han sikkert har lagt mærke til at du godt kan lide at bruge penge på ham. Men det er altså ikke sjovt at være den der altid skal tage initiativet, om det er så er til sex, romantik eller spise ude, og på et tidspunkt holder man op til at have lyst til at dele det med ham når det altid kun går den ene vej.


Han er også lidt nærig med sig selv... og sin tid. Bruger meget tid på andre ting end fælles formål (og jeg har ingen intention om at sidde lårene af ham, men vi bor sammen så der er jo ting, der skal løses derhjemme såsom tøjvask, indkøb, madlavning mv.).

Du har ret - den skal vinkles til hans generelle fravær og manglende attention på mig.


Altså, når du beskriver ham, så lyder han ikke som et super catch, men jeg går ud fra, han også må have gode sider, siden du er sammen med ham.

Hvordan er det egentlig kommet i stand at du betaler mere til de faste udgifter end ham? Har I nogensinde talt om økonomi, sådan overodnet, hvordan budgettet skal indrettes, hvordan der prioriteres og sådan? Det lyder som om, du bare fra start har betalt og han har taget imod.
0
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14467

Re: Nærighed... what to do?

Indlægaf Pjeps » 25. jul 2017, 10:06

Jeg synes i skal oprette en " gå i byen konto" hvor i sætter et beløb af til de ting der.. så betaler i begge fx 1000 kr til den og der tages det fra når i går ud og spiser en is osv.

Jeg tror ikke det kan læres, gavmildhed er bare ikke noget alle besidder. Og nærighed er bare noget af det mest ucharmerende der findes.
3
:ninja:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Nærighed... what to do?

Indlægaf DetSorteCirkus » 25. jul 2017, 10:30

Jeg tænker, at hans tilgang måske vil ændre sig, hvis du fortæller ham, at han kommer til at virke nærig på dig, og at det faktisk sårer dig.
Hvis han med den viden i baghovedet stadig ikke er indstillet på at lave nye aftaler eller prøve at give for at glæde dig, vil jeg mene, at I står med et reelt problem.

Som det er nu, kan det godt primært handle om, at det er blevet en dårlig vane for ham, at du betaler, fordi I indtil videre, lyder det til, mest har fået sat ord på, at du har flere penge end ham, og aftalt, at du overfører mest til de fælles udgifter. Det er den fortælling, I skal have lavet om på.

Hvordan var hans vaner, før du kom ind i billedet? Har han altid gået ud, osv.? Jeg spørger, fordi det for mig ville være med til at nuancere billedet, hvis han tidligere har haft en meget sparsommelig livsstil. Ikke at det skal diktere jeres fælles tilværelse eller betyde, at du altid betaler, men det ville i så fald være endnu et emne, I skal have talt om.
5

Tilbage til "Forhold og sex"