Kærlighed uden forelskelse

Her kan du snage løs i dine meddebattørers parforhold eller singleliv, og alt hvad der følger med.
Brugeravatar
Marioneta
Kort karma: 381
Likede indlæg: 3813

Kærlighed uden forelskelse

Indlægaf Marioneta » 15. dec 2017, 20:55

Hvis I har kigget med i singletråden, har I sikkert læst min føljeton imellem min ven og jeg. Jeg kunne godt bruge lidt input fra folk mht. noget mere generelt om forhold og forelskelse/kærlighed, og da han har fået hård nedfart i singletråden, synes jeg, at jeg vil opstarte en ny tråd, så jeg måske kan få lidt input fra folk, som ikke er forudindtaget. Men jeg vil selvfølgelig også gerne høre fra folk i singletråden, som kender til vores historie.

Jeg har en samtale med ham i dag, hvor han siger, at vi skal finde på noget at lave sammen. Han har sagt det tidligere og jeg har ikke fundet på noget og det har han heller ikke. Jeg reagerer ikke vildt meget på hvad han siger og vi snakker lidt generelt om hobbyer og så siger han igen, at jeg har til opgave at finde på noget, vi kan lave sammen "for ellers går det ikke". Det duer ikke for ham at lave ingenting og han kan ikke bare sidde og kigge på mig de næste 30 år. Vi skal have et eller andet, som vi er fælles om, ellers har vi ikke noget at bygge vores forhold på. Jeg bliver lidt overrasket over hans bombastiske udmelding og siger ikke så meget. Han spørger så ind kort efter om hvad jeg sagde til det og jeg sagde igen ikke så meget. Han spørger derefter ind til min mening og virker lidt tvivlende på mig. Jeg siger så, at det er en tilgang til forhold, som jeg endnu ikke har oplevet fra en mand, som jeg lige skal forholde mig til.

Han siger så en del mere, som kan kortes ned til at vi ikke har fundet hinanden, men søgt hinanden og det var nok et mere fornuftsbaseret valg og derfor var der også krav. Han vil ikke ende i et forhold, hvor man ikke har noget sammen og han siger generelt nogle fornuftige ting på det punkt. For jeg har selv været i forhold, hvor vi ikke havde en skid til fælles og det er faktisk slet ikke at foretrække. Så jeg sagde også til ham, at det var fornuftigt nok, men bare en tilgang til det, som jeg ikke havde oplevet før og derfor vidste jeg ikke helt, hvad jeg skulle sige til det. Jeg sagde så også (og blev lidt ked af det), at jeg følte, at han krævede at jeg opfandt en hobby og hvis ikke, så ville han ikke være sammen med mig. Til det sagde han dog straks, at det ikke var ment så hårdt. At det var fordi jeg ikke rigtigt havde reageret tidligere, når han havde "smidt bolden imellem os" og så havde han selv sparket til den og måske også for hårdt, men for at få et svar. Men han var klar over, at han måske pressede mig for meget. Jeg sagde så, at jeg som enlig mor ikke har meget tid og jeg allerede havde noget jeg brændte for og jeg ville ikke opfinde et eller andet på bekostning af min hobby. Nej, det var nu heller ikke fordi jeg skulle opfinde en livslang hobby, men han ville gerne at vi havde noget sammen, så det ikke bare handlede om at mødes og ikke rigtigt lave noget udover sex. Og det er jo egentligt også fornuftigt nok, synes jeg.

I løbet af den her samtale går det også op for mig, hvor fornuftig en tilgang til det hele han har og at grunden til at jeg føler, at han ikke har taget mig til sig ud fra hans handlinger, sikkert skyldes, at han ikke er forelsket. Det havde jeg egentligt tænkt, men samtidig har han altid sagt, at han gerne vil mig, når vi har snakket om hans handlinger, så det har været lidt modstridende. Jeg har altid tænkt enten/eller om forelskelse/vil han mig. Men det er nok mere situationen, hvor han ikke er forelsket, men stadigvæk godt vil mig, fordi han føler, at der er noget at bygge på og nu leder han lidt efter en sidste byggeklods, så vi har noget fælles.

Og så er spørgsmålet: Kan man være i et forhold uden at være forelsket, hvis kærligheden bare får lov at vokse?

Når jeg googler og læser lidt om forelskelse og kærlighed, så er det tydeligt, at det i princippet godt kan lade sig gøre og jeg fandt også tidligere debatindlæg, hvor der var flere, som svarede, at de var i gode forhold, som også var startet med et mere fornuftig grundlag. Det er heller ikke fordi jeg ved med sikkerhed, at han ikke er forelsket, men han virker ikke forelsket og før jeg evt. spørger ham, skal jeg forholde mig til, hvis svaret er nej. For der er nemlig ting i vores forhold, som ikke fungerer og som vi skal snakke om og der vil det højst sandsynligt komme op, hvis han ikke er forelsket.

Det skal siges, at når vi er sammen alene, så er han meget nærværende. Sex er godt og han vil gerne gøre det godt for mig. Øjenkontakten under sex er virkelig god. Han er "på", når vi er sammen, men vi er ikke tit sammen og derfor fylder hans opførsel i hverdagen mere og her er han ikke særlig kærlig og han svarer ofte ret langsomt på mine beskeder. Så derfor får jeg indtrykket, at der er et eller andet med den interesse, men hver gang jeg snakker med ham om det, så forsikrer han mig, at han er interesseret.
0
Brugeravatar
Freya
Kort karma: 60
Likede indlæg: 1364

Re: Kærlighed uden forelskelse

Indlægaf Freya » 15. dec 2017, 21:02

Det kan man vel godt. Spørgsmålet er så bare, hvorfor man vælger at være det, hvis man ikke er forelsket. Er det så ideen om forholdet, man kan lide, eller at det fordi man håber på, at det vil komme, fordi ideen om kærligheden varmer. Jeg har helt sikkert været skyldig i sidstnævnte.
En helt anden ting - hvorfor er det kun dig, der skal finde på en hobby, I kan have til fælles? Det vil da give mere mening, at I sammen bliver enige om,at prøve ting sammen. Og begge har forslag til, hvad I hver især kunne have lyst til at lave.
5
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 2342
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 22432

Indlægaf kidkomb » 15. dec 2017, 21:10

Det kan man sagtens.
Sagtens.
Om I kan?
Pas.
0
Min yndlingsstilling er søstjernen.
Brugeravatar
Juki
Kort karma: 784
Likede indlæg: 14772

Indlægaf Juki » 15. dec 2017, 21:12

Altså nogen skal jo have tid til at lade følelserne vokse. Jeg er ikke en af dem. Jeg kan mærke ret hurtigt om jeg er interesseret eller ej, men derved ikke sagt at jeg bliver voldsomt forelsket med det samme.

Det er vel en del af det at date? At man finder ud af om man matcher hinanden på forskellige områder, og ikke bare om følelserne er gensidige.

Men jeg kan sagtens følge din kæreste. Når jeg er sammen med en kæreste vil jeg gerne opleve noget, lære vedkommende at kende osv., især i starten. Det gør jeg ikke ved bare at se tv, om det så er film, serier eller TV bingo. Jeg har ikke behov for en jordomrejse, fælles medlemskab af en loge eller lignende. En gåtur kan være fint, for variationens skyld, det kan også bare være at man snakker over en opvask eller hvad nu.

En af mine ekskærester så jeg mest i weekender og på fridage, da vi boede et stykke fra hinanden. Men stort set al vores tid sammen gik med en eller anden privatfest med hans venner og ellers sad vi i sofaen med hver vores bærbare computer. Jeg var ved at blive sindssyg til sidst pga. rastløshed og manglende "stimulering". Men vi havde bare ikke de samme behov, hvilket er fair nok. Det må man jo også bare indse og erkende nogle gange.
Senest rettet af Juki 15. dec 2017, 21:14, rettet i alt 1 gang.
3
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Marioneta

Indlægaf Marioneta » 15. dec 2017, 21:13

Freya skrev:Det kan man vel godt. Spørgsmålet er så bare, hvorfor man vælger at være det, hvis man ikke er forelsket. Er det så ideen om forholdet, man kan lide, eller at det fordi man håber på, at det vil komme, fordi ideen om kærligheden varmer. Jeg har helt sikkert været skyldig i sidstnævnte. En helt anden ting - hvorfor er det kun dig, der skal finde på en hobby, I kan have til fælles? Det vil da give mere mening, at I sammen bliver enige om,at prøve ting sammen. Og begge har forslag til, hvad I hver især kunne have lyst til at lave.

Det påpegede jeg også for ham, at det var ligeså meget ham selv, som skulle finde på noget og det gav han mig også ret i.

Jeg har søgt ham og han har bestemt sig for at give det en chance, da han indså jeg var interesseret. Jeg tror, at vi begge har en idé om, at det kunne blive rigtigt godt, men hvorfor han vælger at give det en chance uden evt. at være forelsket ved jeg jo ikke. I starten var der også øjeblikke, hvor han virkede forelsket, men jeg ser det bare ikke mere, så derfor tænker jeg, at han måske slet ikke er.
0
Brugeravatar
Marioneta

Indlægaf Marioneta » 15. dec 2017, 21:18

Juki skrev:Altså nogen skal jo have tid til at lade følelserne vokse. Jeg er ikke en af dem. Jeg kan mærke ret hurtigt om jeg er interesseret eller ej, men derved ikke sagt at jeg bliver voldsomt forelsket med det samme.

Det er vel en del af det at date? At man finder ud af om man matcher hinanden på forskellige områder, og ikke bare om følelserne er gensidige.

Men jeg kan sagtens følge din kæreste. Når jeg er sammen med en kæreste vil jeg gerne opleve noget, lære vedkommende at kende osv., især i starten. Det gør jeg ikke ved bare at se tv, om det så er film, serier eller TV bingo. Jeg har ikke behov for en jordomrejse, fælles medlemskab af en loge eller lignende. En gåtur kan være fint, for variationens skyld, det kan også bare være at man snakker over en opvask eller hvad nu.

En af mine ekskærester så jeg mest i weekender og på fridage, da vi boet et stykke fra hinanden. Men stort set al vores tid sammen gik med en eller anden privatfest med hans venner og ellers sad vi i sofaen med hver vores bærbare computer. Jeg var ved at blive sindssyg til sidst pga. rastløshed og manglende "stimulering". Men vi havde bare ikke de samme behov, hvilket er fair nok. Det må man jo også bare indse og erkende nogle gange.

Jeg forstår ham nemlig også. Ideen er ganske fin at have noget til fælles, men det blev sagt på en lidt hård måde, som gjorde at vi kom til at snakke lidt mere om det og så var det jeg fik fornemmelsen af at han ikke var forelsket. Han har sagt, at det går langsomt med ham, så måske forelskelsen også kan komme.

Jeg tror lige netop også, at han har brug for meget stimulering og ikke er god til bare at sidde og se TV.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 1003
Likede indlæg: 8686

Indlægaf Rapfisk » 15. dec 2017, 21:25

Jeg har egentlig sjældent oplevet, at mine forelskelser har udviklet sig til kærlighed og forhold. Jeg kan til gengæld godt elske først og så opleve forelskelse i særlige øjeblikke. Jeg synes, det vigtigste er, at fundamentet er, at man kan lide hinanden som mennesker. Det kan jeg ikke finde ud af, om du kan?

Edit: Jeg synes også, at det er rigtig vigtigt at have værdierne til fælles. Det lyder det til, at I har, og det tror jeg er vigtigt at få kommunikeret til ham.
Senest rettet af Rapfisk 15. dec 2017, 21:46, rettet i alt 1 gang.
6
#TeamFrederiksberg

Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Freya
Kort karma: 60
Likede indlæg: 1364

Indlægaf Freya » 15. dec 2017, 21:31

Men hvad med dig selv Marioneta - er du forelsket?
2
Brugeravatar
Marioneta

Indlægaf Marioneta » 15. dec 2017, 21:37

Freya skrev:Men hvad med dig selv Marioneta - er du forelsket?

Ja og nej. Sidst vi var alene sammen og jeg lå i hans arme, kunne jeg mærke, at jeg var forelsket, men så sker der alt det imellem os, som gør mig ked af det og så bliver jeg tilbageholdende.

Men havde der ikke været alt det bøvl, så tror jeg faktisk, at jeg ville være meget ramt.
0
Brugeravatar
Juki
Kort karma: 784
Likede indlæg: 14772

Indlægaf Juki » 15. dec 2017, 21:45

Marioneta skrev:
Juki skrev:Altså nogen skal jo have tid til at lade følelserne vokse. Jeg er ikke en af dem. Jeg kan mærke ret hurtigt om jeg er interesseret eller ej, men derved ikke sagt at jeg bliver voldsomt forelsket med det samme.

En af mine ekskærester så jeg mest i weekender og på fridage, da vi boet et stykke fra hinanden. Men stort set al vores tid sammen gik med en eller anden privatfest med hans venner og ellers sad vi i sofaen med hver vores bærbare computer. Jeg var ved at blive sindssyg til sidst pga. rastløshed og manglende "stimulering". Men vi havde bare ikke de samme behov, hvilket er fair nok. Det må man jo også bare indse og erkende nogle gange.

Jeg forstår ham nemlig også. Ideen er ganske fin at have noget til fælles, men det blev sagt på en lidt hård måde, som gjorde at vi kom til at snakke lidt mere om det og så var det jeg fik fornemmelsen af at han ikke var forelsket. Han har sagt, at det går langsomt med ham, så måske forelskelsen også kan komme.

Jeg tror lige netop også, at han har brug for meget stimulering og ikke er god til bare at sidde og se TV.

Men I har jo jeres uddannelse til fælles og en form for interesser? Det er jo ikke fordi du ikke har noget at byde på.

Jeg synes som sådan ikke at man behøver have fælles interesser, så længe der er en gensidig forståelse og en form for interesse i at den anden går til spejder, kan lide serier osv.

Fx siger ting som computerspil og elektronik mig absolut ingenting, men derfor kan jeg godt støtte en fyr i at han er sej til sit IT-job, eller hvad det nu måtte være.
4
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 1003
Likede indlæg: 8686

Indlægaf Rapfisk » 15. dec 2017, 21:48

Men I har jo jeres uddannelse til fælles og en form for interesser? Det er jo ikke fordi du ikke har noget at byde på.

Jeg synes som sådan ikke at man behøver have fælles interesser, så længe der er en gensidig forståelse og en form for interesse i at den anden går til spejder, kan lide serier osv.

Fx siger ting som computerspil og elektronik mig absolut ingenting, men derfor kan jeg godt støtte en fyr i at han er sej til sit IT-job, eller hvad det nu måtte være.

Jeg er fuldstændig enig - men det er filejsen som jeg forstår det desværre ikke.
0
#TeamFrederiksberg

Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Marioneta

Indlægaf Marioneta » 15. dec 2017, 21:57

Juki skrev:Men I har jo jeres uddannelse til fælles og en form for interesser? Det er jo ikke fordi du ikke har noget at byde på.

Han sagde først at vores skole/job ikke var nok, men nedjusterede til sidst, at vi også kunne have fælles interesse i evt. frivilligt arbejde med børn, henvisende til at vi jo er glade for børn, når vi har valgt den uddannelse.

Han vil bare ikke være i et forhold, hvor det kun drejer sig om arbejde og spise aftensmad sammen og ikke have noget sammen ellers. Jeg sagde så, at når man fik børn, så var der nogle år, hvor der nok ikke var tid til andet og det sagde han også, at han vidste.

Min hobby er Zumba. Jeg sagde at jeg ikke ville opfinde noget på bekostning af den. Det er hvad jeg brænder for og det kunne han også godt se.

Ideen er nu god nok, men jeg føler lidt, at han kræver for meget, når jeg nu skal finde på et eller andet for "ellers så går det ikke". Min eks og jeg havde ikke fælles hobbyer, men vi lavede alligevel ting sammen. Hvis først man får børn sammen, så har man alligevel ikke tiden til at rende til en hel masse og jeg synes at vores eksisterende hobbyer har fortrinsret i forhold til en tvungen opfundet fælles hobby.
1
Brugeravatar
kidkomb

Indlægaf kidkomb » 15. dec 2017, 21:59

Det lyder ikke meget som om han er forelsket synes jeg?
5
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Kort karma: 758
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 9127

Indlægaf Madam Pomfrey » 15. dec 2017, 22:02

Jeg synes der er en rigtig stor pointe i at i er på samme uddannelse, og derfor har et stort interesse fællesskab dér.
Jeg ved ikke hvad du studerer, og om det leder til nogenlunde samme jobs for jer begge i fremtiden, eller om i kan gå i meget forskellige retninger. Men et fælles fagområdet er da temmelig meget en stor deal, men måske også for stort - og derfor han ønsker der er noget andet i har et fællesskab omkring.

Men skal det ligefrem være en hobbi - i deler ikke smag inden for f.x. Tv, film, comedy o.l
Ka i finde en fælles passion om f.x. At lave noget god og lækker mad, som tager tid at forberede, og dermed opleve et rigtig hyggeligt fællesskab omkring det. Er det ikke nok bare at prioritere en rask gåtur sammen, hånd i hånd, og få snakket sammen om alt imellem himmel og jord...

Jeg har aldrig haft en kæreste jeg delte en hobbi med, men fælles tredjer var der massere af, og det er det der er vigtigt i et forhold, efter min oplevelse, at der er oplevelser man kan nyde sammen, ting begge finder fornøjelse i. Eller noget man selv finder fornøjelse i, og inviterer den anden med ind i.
Kunne han integreres i din hobby på en eller anden måde f.x.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
kidkomb

Indlægaf kidkomb » 15. dec 2017, 22:04

Iøvrigt, så ville jeg hade at dele hobby med min kæreste.
Så skulle vi jo glo på hinanden døgnet rundt nærmest?
Yaks.
Vi holder meget af at lave ting hver for sig og lige så meget af at lave ting sammen.
Vi har været sammen i 10 år.
6

Tilbage til "Forhold og sex"