Tandhelbred barn

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Rosen
Kort karma: 15
Likede indlæg: 142

Tandhelbred barn

Indlægaf Rosen » 16. maj 2019, 07:36

Hejsa.

Jeg har en datter på 5 og jeg er bekymret for hendes tandhelbred og ville høre om nogen havde oplevet det samme og havde nogle råd.

Min mand og jeg har 2 børn; den ældste på 13 og jeg har aldrig haft huller i tænderne men far har siden barndommen haft mange huller. Jeg har tidligere givet hans opvækst skylden (meget saftevand osv) men nu ser det ud til at vores på 5 har arvet noget derfra!

Hun har et par måneder siden fået et lille hul i en kindtand som blev lavet og andre fuger og tænder blev lakket. Det gik 2 måneder hvor jeg så en mørk stribe på en anden tand og ja...det er også et hul som skal laves. Udover det har hun 2 begyndende huller mellem kindtænderne. :nerve:

Hun bliver børstet rigtig godt 2 gange i døgnet, hun spiser ikke andre mellemmåltider end grønt, frugt og måske en stjernehaps...vi spiser sundt, ikke for meget sukker og det er kun fredagsslik. Hun har aldrig fået sodavand og juice/saftevand er kun til weekend eller fester.

Jeg har spurgt tandlægen hvad fanden jeg kan gøre og hun mener det skyldes bare gener og noget med spyttet og har givet os tandtråd som vi skal bruge hver aften og så selvfølgelig begrænse sukker som meget som muligt (uden at det påvirker hele hendes liv, hun skal også have lov at gå til fest i børnehaven og få et stykke kage en gang i mellem).

Har nogen anden haft sådan et barn? Jeg skammer mig faktisk ret meget og føler det er min skyld, vel vidende at jeg passer godt på mine børns og mine tænder. Nogen råd?
0
Ata
Kort karma: 182
Likede indlæg: 3119

Re: Tandhelbred barn

Indlægaf Ata » 16. maj 2019, 07:38

Jeg har også en datter på 7 med dårlig emalje. Hun har fået lavet et hul (vist noget der var knækket i tanden) og har et begyndende hul samt medfødte emaljefejl på flere tænder. Det nytter ikke at skamme sig over det. Hvis man børster godt og spiser sundt, er det jo ikke mere, man kan gøre?

Jeg HAR også været igennem den der med, at det måske er fordi jeg drak 2 pepsi max i graviditeten, men det nytter jo ikke noget at slå sig selv i hovedet. Man har gjort det så godt man kunne! :ae:
2
TomKah
Kort karma: 131
Likede indlæg: 1658

Indlægaf TomKah » 16. maj 2019, 07:52

Jeg har også en dreng med store emaljefejl og som derudover mangler 5 blivende tænder så mælketænderne skal holde hele livet helst.

Jeg har faktisk følt det decideret skamfuldt, men det nytter jo ikke noget. Jeg kan hverken gøre fra eller til. Tænk at vi er blevet så perfektionistisk og egenkontrolstroende at vi kan føle det er vores egen skyld at børnene bliver født med dårlige tænder.
4
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Kort karma: 182
Likede indlæg: 3753

Indlægaf Velvet-Goldmine » 16. maj 2019, 08:00

Det er, som du efterhånden har fundet ud af, meget genetisk bestemt hvor god emaljen er, men hvis din datter har lidt ubalance i spyttet eller måske ikke danner ret meget spyt, så kan I evt. gøre brug af dette produkt:

https://www.med24.dk/personlig-pleje/mund-og-tandpleje/oevrig-mundpleje/zendium-saliva-gel-75-ml?dfw_tracker=26995-26150&gclid=EAIaIQobChMI5MP9icqf4gIVDaaaCh173wdjEAQYASABEgK85_D_BwE

Det er en gel man bruger efter tandbørstning, som kan dæmpe de uheldige sideeffekter ved for lille spytproduktion. Skal ikke spyttes ud og munden ikke skylles bagefter. Til nat vil det jo i hvert fald få lov at virke i længere tid hvor hun hverken spiser eller drikker.
0
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 2784
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 27631

Indlægaf kidkomb » 16. maj 2019, 08:28

Udover at ja, det er altafgørende hvordan din sammensætning af enzymer er i dit spyt, så et godt råd:
Har hun drukket juice, spist frugt/sukker/mælk osv, så lær hende at drikke en tår vand efterfølgende. Helst også lige skylle lidt rundt med en tår inde i munden mellem tænderne. Det burde kunne gøre en stor forskel, fordi der så ikke sidder noget på hendes tænder og kan lave huller. Men lad være med at slå jer selv oven i hovedet med det her, nogle har simpelthen bare en dårligere spyt-kvalitet (for tænderne) end andre.
3
Min yndlingsstilling er søstjernen.
JoyNips
Kort karma: 715
Likede indlæg: 13451

Indlægaf JoyNips » 16. maj 2019, 08:42

Du kan evt. tale med tandlægen om at få Duraphat, som er en receptpligtig tandpasta, med ekstrahøjt fluor-indhold. Det styrker tænderne og kan modvirke småhuller. Jeg ved ikke, om den kan/må benyttes til børn, jeg vil tro at det frarådes, men måske kan tandlægen vejlede til at børste med det 1 gang dagligt eller hveranden dag eller lignende.

Ligeledes findes der fluor-tyggegummi, Fluorette, som kan købes i håndkøb. Jeg har selv dårlig emalje og min tandlægefar gav mig dette, som jeg spiste et stykke af hver morgen gennem hele min barndom. På indlægssedlen står, at børn under 7 ikke må benytte det og børn i alderen 7-12 må tygge 3 stykker dagligt, voksne op til 6 stykker dagligt. Jeg tænker derfor ikke, at det er et problem for en 5-årig at tygge 1 stykke dagligt, men igen, det kan du drøfte med en tandlæge.
0
Brugeravatar
Chatsy
Kort karma: 152
Likede indlæg: 2851

Indlægaf Chatsy » 16. maj 2019, 09:21

JoyNips skrev:Du kan evt. tale med tandlægen om at få Duraphat, som er en receptpligtig tandpasta, med ekstrahøjt fluor-indhold. Det styrker tænderne og kan modvirke småhuller. Jeg ved ikke, om den kan/må benyttes til børn, jeg vil tro at det frarådes, men måske kan tandlægen vejlede til at børste med det 1 gang dagligt eller hveranden dag eller lignende.

Det må ikke bruges til børn under 16 år, så det vil jeg sige er fuldkommen udelukket for dem. Det indeholder trods alt 5000 ppm, hvor en typisk børnetandpasta indeholder 500 ppm. Om noget bør en juniortandpasta, som typisk har samme fluorindhold som en tandpasta til voksne (1450 ppm) men stadig har en smag som mindre børn bedre kan holde ud, kunne komme på tale, såfremt det ikke bruges i forvejen. Der er vist også noget med, at man skal være afklaret om fluoridindholdet i det lokale drikkevand, inden man lader børn bruge fluoridholdige præparater.
0
Rosen
Kort karma: 15
Likede indlæg: 142

Indlægaf Rosen » 16. maj 2019, 09:44

Chatsy skrev:
JoyNips skrev:Du kan evt. tale med tandlægen om at få Duraphat, som er en receptpligtig tandpasta, med ekstrahøjt fluor-indhold. Det styrker tænderne og kan modvirke småhuller. Jeg ved ikke, om den kan/må benyttes til børn, jeg vil tro at det frarådes, men måske kan tandlægen vejlede til at børste med det 1 gang dagligt eller hveranden dag eller lignende.

Det må ikke bruges til børn under 16 år, så det vil jeg sige er fuldkommen udelukket for dem. Det indeholder trods alt 5000 ppm, hvor en typisk børnetandpasta indeholder 500 ppm. Om noget bør en juniortandpasta, som typisk har samme fluorindhold som en tandpasta til voksne (1450 ppm) men stadig har en smag som mindre børn bedre kan holde ud, kunne komme på tale, såfremt det ikke bruges i forvejen. Der er vist også noget med, at man skal være afklaret om fluoridindholdet i det lokale drikkevand, inden man lader børn bruge fluoridholdige præparater.

Vi bruger (og altid har) børnetandpasta med fluor og blød børste som tandlægen anbefalede.
0
JoyNips

Indlægaf JoyNips » 16. maj 2019, 09:48

Chatsy skrev:

Strengt taget står der "bør ikke", ikke "må ikke", så man kan jo altid drøfte det med tandlægen.
1
Brugeravatar
Mangoness
Kort karma: 325
Likede indlæg: 5630

Indlægaf Mangoness » 16. maj 2019, 10:53

kidkomb skrev:Udover at ja, det er altafgørende hvordan din sammensætning af enzymer er i dit spyt, så et godt råd:
Har hun drukket juice, spist frugt/sukker/mælk osv, så lær hende at drikke en tår vand efterfølgende. Helst også lige skylle lidt rundt med en tår inde i munden mellem tænderne. Det burde kunne gøre en stor forskel, fordi der så ikke sidder noget på hendes tænder og kan lave huller. Men lad være med at slå jer selv oven i hovedet med det her, nogle har simpelthen bare en dårligere spyt-kvalitet (for tænderne) end andre.

Bare andre tips som en tilføjelse til dit :) :
- Efter hun har indtaget frugt/sukker/yoghurt og lignende, så vent mindst en halv time, før I børster tænder.
- Når I har børstet tænder, så skal hun ikke skylle munden med vand bagefter. Lad hende bare spytte det overskydende ud.
1
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:

Cheese Billede
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 573
Likede indlæg: 11153

Indlægaf HappyPaww » 16. maj 2019, 11:48

Chatsy skrev:

Nu anbefaler tandlægerne at man ikke bruger børne/juniortandpasta, men voksen-tandpasta til børn (fx Zendium). Vores børnetandpleje befalede os i hvert fald at skifte fra junior-tandpastaen.
2
Brugeravatar
Lisva
Kort karma: 95
Likede indlæg: 2801

Indlægaf Lisva » 16. maj 2019, 12:06

Generne betyder desværre rigtig meget. I kan måske overveje at begrænse frugtindtaget. Frugtsukker kan være forbløffende hårdt ved tænderne.
0
Brugeravatar
Chatsy

Indlægaf Chatsy » 16. maj 2019, 13:49

JoyNips skrev:
Chatsy skrev:Det må ikke bruges til børn under 16 år, så det vil jeg sige er fuldkommen udelukket for dem. Det indeholder trods alt 5000 ppm, hvor en typisk børnetandpasta indeholder 500 ppm. Om noget bør en juniortandpasta, som typisk har samme fluorindhold som en tandpasta til voksne (1450 ppm) men stadig har en smag som mindre børn bedre kan holde ud, kunne komme på tale, såfremt det ikke bruges i forvejen. Der er vist også noget med, at man skal være afklaret om fluoridindholdet i det lokale drikkevand, inden man lader børn bruge fluoridholdige præparater.

Strengt taget står der "bør ikke", ikke "må ikke", så man kan jo altid drøfte det med tandlægen.

I princippet ja, men stærkt tvivlsomt. Der er, trods alt, risiko for fluorose at tage i betragtning.

HappyPaww skrev:
Chatsy skrev:Det må ikke bruges til børn under 16 år, så det vil jeg sige er fuldkommen udelukket for dem. Det indeholder trods alt 5000 ppm, hvor en typisk børnetandpasta indeholder 500 ppm. Om noget bør en juniortandpasta, som typisk har samme fluorindhold som en tandpasta til voksne (1450 ppm) men stadig har en smag som mindre børn bedre kan holde ud, kunne komme på tale, såfremt det ikke bruges i forvejen. Der er vist også noget med, at man skal være afklaret om fluoridindholdet i det lokale drikkevand, inden man lader børn bruge fluoridholdige præparater.

Nu anbefaler tandlægerne at man ikke bruger børne/juniortandpasta, men voksen-tandpasta til børn (fx Zendium). Vores børnetandpleje befalede os i hvert fald at skifte fra junior-tandpastaen.

Hvis jeres børnetandpleje anbefaler voksentandpasta, så er det nok fordi fluoridindholdet i det lokale drikkevand ikke er så højt. Det er ikke altid givet, at børn må bruge tandpasta med et højt fluorindhold.

Tænk har en udmærket redegørelse omkring fluor i tandpasta: https://kemi.taenk.dk/bliv-groennere/er ... ta-farligt

Så det jeg egentlig bare vil påpege er, at tandpasta med højt fluorindhold ikke nødvendigvis er den rette løsning, da der er mange forbehold.
0
JoyNips

Indlægaf JoyNips » 16. maj 2019, 15:01

Chatsy skrev:
JoyNips skrev:

I princippet ja, men stærkt tvivlsomt. Der er, trods alt, risiko for fluorose at tage i betragtning.

HappyPaww skrev:

Hvis jeres børnetandpleje anbefaler voksentandpasta, så er det nok fordi fluoridindholdet i det lokale drikkevand ikke er så højt. Det er ikke altid givet, at børn må bruge tandpasta med et højt fluorindhold.

Tænk har en udmærket redegørelse omkring fluor i tandpasta: https://kemi.taenk.dk/bliv-groennere/er ... ta-farligt

Så det jeg egentlig bare vil påpege er, at tandpasta med højt fluorindhold ikke nødvendigvis er den rette løsning, da der er mange forbehold.

Og der er heller ingen der siger at det ER den rette løsning. Jeg skriver både for så vidt angår fluortandpasta og fluortyggegummi, at det er noget, man kan drøfte med tandlægen. En fagperson ude i den virkelige verden. Fremfor bare at afskrive det som “helt udelukket” på baggrund af enelleranden på internettet.
2
Brugeravatar
Chatsy

Indlægaf Chatsy » 16. maj 2019, 15:21

JoyNips skrev:Og der er heller ingen der siger at det ER den rette løsning. Jeg skriver både for så vidt angår fluortandpasta og fluortyggegummi, at det er noget, man kan drøfte med tandlægen. En fagperson ude i den virkelige verden. Fremfor bare at afskrive det som “helt udelukket” på baggrund af enelleranden på internettet.

Men jeg har heller ikke sagt det modsatte, bare at det nødvendigvis ikke er det rigtige pga. de mange forbehold. Nu bragte du jo selv en receptpligtig tandpasta på banen som noget at drøfte med tandlægen med, noget en fagperson i den virkelig verden nok selv ville have overvejet som en mulighed, hvis den var relevant, som jeg jo påpeger at den så godt som ikke er.

Men det gider jeg ikke tærske mere langhalm på.
0

Tilbage til "Helbred"