Ondt i ryg - om at få en diagnose

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
IrmaPigen
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Ondt i ryg - om at få en diagnose

Indlægaf IrmaPigen » 10. jan 2018, 07:33

Jeg har haft ondt i ryggen igennem 2017. Sådan set har jeg også bøvl med hofte/lyske i samme side, så problemerne kan muligvis godt stamme derfra.

Jeg har været ved min læge flere gange. Sidst hvor hun efter en hurtig undersøgelse sagde "jeg tror ikke der er noget alvorligt" og henviste mig til en fysioterapeut. Det hjalp ikke. Kiropraktor har desværre heller ikke hjulpet.

Nu skal jeg så til læge igen. Hun vil undersøge mig igen, og jeg tænker sådan lidt at det gjorde hun jo også sidste gang.

Så vil hun vist også viderehenvise mig til en reumatolog. Jeg ved ikke lige om det er det normale at man bliver henvist en reumatolog? Er der nogen der kan bekræfte det?

Jeg har jo ikke rigtig fået nogen diagnose endnu. Og det virker mest af alt som både min læge og behandlere indtil nu har famlet i blinde. Jeg vil egentlig bare gerne snart have en diagnose - for før kan jeg ikke få den rette behandling.

Har I input fra i selv har haft et lignende forløb?
Senest rettet af IrmaPigen 10. jan 2018, 08:44, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Ondt i ryg - om at få en diagnose

Indlægaf Danseprinsesse » 10. jan 2018, 08:19

Jeg har også haft et årelangt forløb med ryg- og hoftesmerter.
Efter min læge havde negligeret det gennem et par år, fik jeg ny læge, der sendte mig til reumatolog - og det tænker jeg, er et ok sted at starte.

Men når du har symptomer fra hoften, så vil jeg også anbefale dig at insistere på at få taget røntgenbillede af hofter/bækken, inden de stiller nogen form for diagnose.
1
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Ondt i ryg - om at få en diagnose

Indlægaf Buller » 10. jan 2018, 08:35

jeg slog min hofte og derfra tog det et par år at få den fikset. Havde også fornemmelsen af et skævt bækken der ligesom trak min ryg og nakke med sig.

Det hjalp da min fys begyndte at arbejde efter Z-health systemet og jeg fik lært at træne mine øjnes måde at rekruttere hjernen til at styre musklerne. Selv om det virkede lidt underligt at stå og lave øjnøvelser, så fik det det hele til at falde på plads igen.
0
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Ondt i ryg - om at få en diagnose

Indlægaf girl_beat » 10. jan 2018, 09:13

Jeg prøvede selv et forløb med stærke smerter strålende fra nakken langs skulderen ud i venstre arm. Det føltes som om, der var ild i nerven, og nogle dage kunne jeg ikke engang selv tage tøj på :ticks:

Lægen var (desværre) en ung uddannelseslæge, som tydeligvis ikke anede noget om, hvad hun havde med at gøre, så jeg blev henvist til røntgen og fysioterapeut, selvom jeg bad om henvisning til en scanning. Tilbage til lægen igen og lave mærkelige øvelser, som gjorde h******* ondt, og først derefter blev jeg henvist til en reumatolog. Blev scannet efter få dage og fik konstateret en diskusprolaps i nakken.
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
IrmaPigen
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Ondt i ryg - om at få en diagnose

Indlægaf IrmaPigen » 10. jan 2018, 09:30

Lemonella skrev:Har man problemer med bevægeapparatet, er det helt normalt at blive henvist til en reumatolog. Der kan du få tjekket om der eventuelt skulle være en betændelsestilstand et sted, som giver dig problemer eller der er andre ting galt. Det skal du kun være glad for.

Jeg har igennem det meste af min ungdom lidt af smerter i ryggen, strålende ned i ballen, låret og benet. Da jeg var meget ung, mente lægerne ikke, der var andet galt end, jeg skulle dyrke mere motion. :forvirret2:
Jeg dyrkede netop meget motion og mente selv, jeg måske overdrev lidt, men nej nej "den slags smerter skal trænes væk". Til sidst fik jeg dog en henvisning til en reumatolog, som sendte mig til scanning. Der fik jeg konstateret en totalt nedslidt ryg og i hvert fald een diskusprolaps.


Altså, jeg håber jo også på en henvisning til en MR scanning.

Sidst jeg talte med min sundhedsforsikring, undrede sygeplejersken sig i hvert fald over, jeg endnu ikke var blevet scanne.
0
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Ondt i ryg - om at få en diagnose

Indlægaf Danseprinsesse » 10. jan 2018, 09:40

IrmaPigen skrev:
Lemonella skrev:Har man problemer med bevægeapparatet, er det helt normalt at blive henvist til en reumatolog. Der kan du få tjekket om der eventuelt skulle være en betændelsestilstand et sted, som giver dig problemer eller der er andre ting galt. Det skal du kun være glad for.

Jeg har igennem det meste af min ungdom lidt af smerter i ryggen, strålende ned i ballen, låret og benet. Da jeg var meget ung, mente lægerne ikke, der var andet galt end, jeg skulle dyrke mere motion. :forvirret2:
Jeg dyrkede netop meget motion og mente selv, jeg måske overdrev lidt, men nej nej "den slags smerter skal trænes væk". Til sidst fik jeg dog en henvisning til en reumatolog, som sendte mig til scanning. Der fik jeg konstateret en totalt nedslidt ryg og i hvert fald een diskusprolaps.


Altså, jeg håber jo også på en henvisning til en MR scanning.

Sidst jeg talte med min sundhedsforsikring, undrede sygeplejersken sig i hvert fald over, jeg endnu ikke var blevet scanne.


Jeg fik en MR-skanning gennem reumatologen (som også påviste en diskusprolaps - men det var ikke den, der var årsagen til mine smerter).
Det var dog først med røntgen, at den rigtige diagnose blev stillet.
0
Neverkont
Indlæg: 1860
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 100
Likede indlæg: 2908

Re: Ondt i ryg - om at få en diagnose

Indlægaf Neverkont » 10. jan 2018, 11:09

Det er helt normalt, at blive henvist til reumatolog ved problemer i bevægeapparatet.

Da jeg var i starten af tyverne (ca. 30 år siden) havde jeg haft tilbagevendende smerter i lænden i et par år og det viste sig, at jeg havde en fremadglidning af en lændehvirvel. Denne blev fulgt med jævnlige røntgenundersøgelser, som hver gang viste en forværring, bl.a. en disc der er "totalt affladiget".

Men til trods for diagnosen så har jeg ikke haft behov for smertestillende medicin de sidste 3 år, og det hænger udelukkende sammen med, at jeg er blevet opmærksom på syre-/basebalancen. Syre i kroppen er roden til alt ondt.

Selvfølgelig skal du tage imod de undersøgelser du bliver tilbudt, men hvis du ikke ligefrem har en discosprolaps, så er der en god chance for, at du kan have gavn af at spare på sukker, hvidt brød, kaffe og færdigprodukter der indeholder citronsyre.
0
IrmaPigen
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Ondt i ryg - om at få en diagnose

Indlægaf IrmaPigen » 10. jan 2018, 18:18

Nåmen det er da godt at høre, at I kan bekræfte, ar reumatolog er det næste naturlige skridt.
0
Brugeravatar
Muuh
Indlæg: 1333
Tilmeldt: 13. aug 2015, 08:31
Kort karma: 250
Likede indlæg: 3607

Re: Ondt i ryg - om at få en diagnose

Indlægaf Muuh » 10. jan 2018, 18:57

Danseprinsesse skrev:Jeg har også haft et årelangt forløb med ryg- og hoftesmerter.
Efter min læge havde negligeret det gennem et par år, fik jeg ny læge, der sendte mig til reumatolog - og det tænker jeg, er et ok sted at starte.

Men når du har symptomer fra hoften, så vil jeg også anbefale dig at insistere på at få taget røntgenbillede af hofter/bækken, inden de stiller nogen form for diagnose.


Jeg tror ikke røntgen er nok, jeg ville bede om en henvisning til en MR-scanning også udover røntgen

Jeg har selv kæmpet med rygproblemer og lægen, så kender godt den opslidende kamp det kan være.
Jeg fik min fys, til at skrive til lægen, at han ikke kunne behandle mig yderligere indtil jeg havde fået en MR-scanning og han vidste præcis hvad problemet var.
Desværre for mig blev min rygskade opdaget for sent, så mine nerver nåede at tage permanent skade, så kan kun råde dig til at presse på ved lægen

Har du udstrålinger fra ryggen mod ben ?
0
Time is a great teacher, but unfortunately it kills all it's pupils
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3723
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11266

Re: Ondt i ryg - om at få en diagnose

Indlægaf Danseprinsesse » 10. jan 2018, 21:22

Muuh skrev:
Danseprinsesse skrev:Jeg har også haft et årelangt forløb med ryg- og hoftesmerter.
Efter min læge havde negligeret det gennem et par år, fik jeg ny læge, der sendte mig til reumatolog - og det tænker jeg, er et ok sted at starte.

Men når du har symptomer fra hoften, så vil jeg også anbefale dig at insistere på at få taget røntgenbillede af hofter/bækken, inden de stiller nogen form for diagnose.


Jeg tror ikke røntgen er nok, jeg ville bede om en henvisning til en MR-scanning også udover røntgen

Jeg har selv kæmpet med rygproblemer og lægen, så kender godt den opslidende kamp det kan være.
Jeg fik min fys, til at skrive til lægen, at han ikke kunne behandle mig yderligere indtil jeg havde fået en MR-scanning og han vidste præcis hvad problemet var.
Desværre for mig blev min rygskade opdaget for sent, så mine nerver nåede at tage permanent skade, så kan kun råde dig til at presse på ved lægen

Har du udstrålinger fra ryggen mod ben ?


Det tror jeg heller ikke. Men det er et meget godt sted at starte, der er som regel noget kortere ventetid på røntgen end på MR.
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Ondt i ryg - om at få en diagnose

Indlægaf hotlips » 5. feb 2018, 03:01

Selv da min læge tydeligt kunne se hvad der var galt og det var stensikkert at jeg skulle til ortopædisk på rigshospitalet skulle jeg først til reumatolog på en klinik, derfra til Herlevs ortopædisk afdeling og så derfra til riget.

komplet åndssvagt.

Man opererer skæv ryg når vinklen rammer 20grader, min var på 56, der findes ikke anden behandling og der er ikke andre steder de opererer voksne med skoliose, det er der kun en kirurg i landet der gør.

Så jo det er standard, også når de ved man ikke har brug for en reumatolog.
0

Tilbage til "Helbred"