Mærkelig menstruation...

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Fru.skruk
Indlæg: 304
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:56
Kort karma: 18
Likede indlæg: 274

Re: Mærkelig menstruation...

Indlægaf Fru.skruk » 28. jun 2018, 20:45

Madam Pomfrey skrev:
Velvet-Goldmine skrev:
Fru.skruk skrev:Jeg synes denne side er virkelig god til at forklare kraftig blødning, nødvendige undersøgelser og behandlingsregimer.

https://www.sundhed.dk/sundhedsfaglig/l ... til-alder/


Hvis det som oftest skyldes hormonelle forstyrrelser og behandlingen derfor består af hormonbehandling, kunne det være at du skulle genoverveje p-pillerne eller hormonspiralen. Men det lyder jo ikke som om at lægerne har været så voldsomt præcise i deres information om at det netop skyldes hormonelle forstyrrelser (og han derfor bliver irriteret over at du vil noget andet end hormonel behandling, men det er jo svært at tage stilling til hvis ikke de har været klare om årsagen). Jeg håber der kommer styr på det snart, for det lyder da virkelig træls.


Men ville man ikke normalt konkludere om det var tilfældet ud fra blodprøver?


Det tror jeg ikke. Man konkluderer det vist ud fra, at de fysiske undersøgelser er normale (gynækologisk undersøgelse, UL og evt celleskrav). Jeg tror, at kvinders hormonniveauer er meget individuelle og cyklusafhængige.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: Mærkelig menstruation...

Indlægaf Madam Pomfrey » 28. jun 2018, 20:48

Fru.skruk skrev:
Madam Pomfrey skrev:
Velvet-Goldmine skrev:
Fru.skruk skrev:Jeg synes denne side er virkelig god til at forklare kraftig blødning, nødvendige undersøgelser og behandlingsregimer.

https://www.sundhed.dk/sundhedsfaglig/l ... til-alder/


Hvis det som oftest skyldes hormonelle forstyrrelser og behandlingen derfor består af hormonbehandling, kunne det være at du skulle genoverveje p-pillerne eller hormonspiralen. Men det lyder jo ikke som om at lægerne har været så voldsomt præcise i deres information om at det netop skyldes hormonelle forstyrrelser (og han derfor bliver irriteret over at du vil noget andet end hormonel behandling, men det er jo svært at tage stilling til hvis ikke de har været klare om årsagen). Jeg håber der kommer styr på det snart, for det lyder da virkelig træls.


Men ville man ikke normalt konkludere om det var tilfældet ud fra blodprøver?


Det tror jeg ikke. Man konkluderer det vist ud fra, at de fysiske undersøgelser er normale (gynækologisk undersøgelse, UL og evt celleskrav). Jeg tror, at kvinders hormonniveauer er meget individuelle og cyklusafhængige.


Jeg har bare været ude for, i jobregi, at man har målt hormon spejl, ifht overgangsalder. Dette blev gjort for at afgøre hvorvidt nogle fysiske gener/symptomer var forårsaget af overgangsalder, eller om der var andre årsager.

Så jeg tænkte bare at man vel også måtte kunne måle hormonelle afvigelser for en yngre kvinde. Er det hormonelt betinget må der jo alligevel være nogle større afvigelser hvis man skal menstruere 6 måneder i træk.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Fru.skruk
Indlæg: 304
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:56
Kort karma: 18
Likede indlæg: 274

Re: Mærkelig menstruation...

Indlægaf Fru.skruk » 28. jun 2018, 20:53

Madam Pomfrey skrev:
Fru.skruk skrev:
Madam Pomfrey skrev:
Velvet-Goldmine skrev:
Fru.skruk skrev:Jeg synes denne side er virkelig god til at forklare kraftig blødning, nødvendige undersøgelser og behandlingsregimer.

https://www.sundhed.dk/sundhedsfaglig/l ... til-alder/


Hvis det som oftest skyldes hormonelle forstyrrelser og behandlingen derfor består af hormonbehandling, kunne det være at du skulle genoverveje p-pillerne eller hormonspiralen. Men det lyder jo ikke som om at lægerne har været så voldsomt præcise i deres information om at det netop skyldes hormonelle forstyrrelser (og han derfor bliver irriteret over at du vil noget andet end hormonel behandling, men det er jo svært at tage stilling til hvis ikke de har været klare om årsagen). Jeg håber der kommer styr på det snart, for det lyder da virkelig træls.


Men ville man ikke normalt konkludere om det var tilfældet ud fra blodprøver?


Det tror jeg ikke. Man konkluderer det vist ud fra, at de fysiske undersøgelser er normale (gynækologisk undersøgelse, UL og evt celleskrav). Jeg tror, at kvinders hormonniveauer er meget individuelle og cyklusafhængige.


Jeg har bare været ude for, i jobregi, at man har målt hormon spejl, ifht overgangsalder. Dette blev gjort for at afgøre hvorvidt nogle fysiske gener/symptomer var forårsaget af overgangsalder, eller om der var andre årsager.

Så jeg tænkte bare at man vel også måtte kunne måle hormonelle afvigelser for en yngre kvinde. Er det hormonelt betinget må der jo alligevel være nogle større afvigelser hvis man skal menstruere 6 måneder i træk.


Det lyder rigtig fornuftigt. Men tror du ikke, de havde gjort det på hospitalet, hvis det var standard? Jeg tænker bare, at de ser rigtig, rigtig mange kvinder med blødningsforstyrrelser og ville have tænkt tanken, hvis det var nødvendigt. Eller det håber jeg da :panik:
0
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Re: Mærkelig menstruation...

Indlægaf Allmost_Famous » 29. jun 2018, 14:41

Jeg har været ved lægen i dag.

Jeg ringede for at ændre min tid fra celleskrab hos lægen til blodprocenttagning hos en sygeplejerske, og jeg kunne godt høre at sygeplejersken fandt det temmelig irriterende. Hun gik dog med til det, og jeg skyndte mig derind så snart jeg kunne efter det mest nødvendige arbejde, med hensigten om at komme retur og gøre færdigt, samt være med til sommerfest på arbejde.

Jeg fik taget en prøve, og sygeplejersken kom nogle minutter efter og sagde at den måtte være målt forkert, så hun skulle lige tage en mere.
Så hørte jeg nogle kvinder snakke ude bagved, og der blev bl.a. sagt noget a la "jamen det SKAL der gøres noget ved", og så kom der en kvindelig læge ud i venteværelset og bad mig følge med. Jeg har ikke mødt den læge før.

Hun bad mig komme med ind, og så gik hun ellers i gang med at spørge ind. Hun ville vide hvilke læger/afdelinger jeg havde snakket med i forbindelse med der her forløb. Så ville hun vide hvad der var gjort, og hvad jeg havde fået af fremtidsudsigter, herunder opfølgende aftaler. Hun ville høre hvad mit blod tidligere havde været målt til, hvad jeg havde fået af medicin, og hvad jeg ellers kunne huske. Hun ville også meget gerne se min blødningskalender.

Hun var meget rystet. Hun kunne ikke forstå, at jeg ikke var dejset om endnu. Hun sagde, at det var "risikabelt" hvis jeg tog nogle steder, og at hun kraftigt overvejede at akutindlægge mig til en blodtransfusion og observation med det samme. Fordi jeg efter omstændighederne kunne hænge sammen, kunne jeg dog godt få lov at tage hjem. Hun spurgte hvad jeg havde af planer i weekenden, og inden jeg fik sagt så meget, fik hun slået fast med syvtommersøm, at det korrekte svar var "at blive i sengen". Hun sagde, at det kun er fordi det er fredag, at hun ikke sendte mig derud uanset hvad jeg ville, for de ville ikke kunne udrede mig før mandag. Så hvis jeg kunne love at slappe helt af i weekenden, ville det være bedre. Som hun sagde, så skal der virkelig til at ske noget i næste uge, så det rareste for mig ville nok være at være i fred i weekenden.

Hun virkede meget åben, så jeg fortalte hende om den manglende seriøsitet, jeg har oplevet. Hun sagde, at det på ingen måde er i orden hvad der er foregået - og så begyndte jeg at hyle. At blive hørt af en læge fik lige sparket gang i nogle følelser, som kom ud. Jeg undskyldte løs, men det ville hun ikke høre tale om. Jeg fortalte om at jeg faktisk havde bestilt tid ved det private fordi jeg ikke blev hørt i det offentlige (læs = gynækologisk ambulatorium og hendes egen kollega). Hun sagde at hun håbede jeg ville give det offentlige "en chance til for at gøre det der skulle være gjort for længe siden", og at jeg ville være ok med at udskyde min privattid.

Derudover sagde hun til mig, at jeg meget gerne skulle høre fra OUH mandag, og senest tirsdag. Så skrev hun et nummer ned, og sagde at hvis jeg ikke havde hørt fra dem, skulle jeg onsdag ringe til det nummer.

Jeg skal på arbejde mandag og tirsdag, men det bliver et kort visit. Jeg skal have hentet nogle ting så jeg kan arbejde hjemmefra (jeg har jo ladet det hele ligge, fordi jeg ville derud igen efter blodprøven), og så prøver jeg at se om ikke jeg kan rykke nogle møder til efter ferien. Eller rettere, det gør jeg. Enkelte møder vil jeg godt have gennemført, men så er der altså bare nogle ting, der må vente.
38
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
Patience
Indlæg: 1423
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:04
Kort karma: 102
Likede indlæg: 4865

Re: Mærkelig menstruation...

Indlægaf Patience » 29. jun 2018, 14:47

Hvor er det godt at du endelig! fik fat i en kompetent læge. Jeg må indrømme at jeg er dybt rystet over den behandling du har fået både hos din egen læge og på gynækologisk ambulatorium.
Jeg håber virkelig du fra nu af kommer i ordentlige hænder.
4
There are only four questions of value in life. What is sacred? Of what is the spirit made? What is worth living for, and what is worth dying for? The answer to each is the same: only love.
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Re: Mærkelig menstruation...

Indlægaf Allmost_Famous » 29. jun 2018, 14:48

Fun fact: de der piller, han udskrev 300 af til mig, ikke? Der er sådan nogle, man ellers allerhøjst giver 100 af ad gangen, og de må absolut ikke tages fast. De må helst ikke tages mere end fire dage ad gangen én gang om måneden, eller samme antal piller fordelt over en måned. Man skal også være ret varsom med at tage dem før man har afklaret problemet.
4
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Mærkelig menstruation...

Indlægaf Bøtte » 29. jun 2018, 14:49

Er virkelig glad for at læse st du endelig er blevet hørt. Krydser fingre for de snart får dig udredt nu :)
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Mærkelig menstruation...

Indlægaf Juki » 29. jun 2018, 14:55

Hvor er jeg glad på dine vegne over at du endelig er blevet mødt af en kompetent læge der også kan svare ordentligt!

Men hvor er jeg samtidig også så vred på dine vegne over det her groteske forløb!

Jeg håber på noget afklaring for dig i næste uge.
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Mærkelig menstruation...

Indlægaf Akehurst2 » 29. jun 2018, 15:02

Det var en virkelig god opdatering! Det giver en noget tro på lægestanden tilbage.

Krydser virkelig fingre for, at det her betyder, at du nu tages alvorligt af alt sundhedspersonale i den her sag.
1
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Mærkelig menstruation...

Indlægaf kidkomb » 29. jun 2018, 15:13

Puh, jeg er helt lettet. Jeg har haft helt ondt i maven over din situation.
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Re: Mærkelig menstruation...

Indlægaf Allmost_Famous » 29. jun 2018, 15:36

Tak skal I have!

Ja, det var virkelig tiltrængt. Der var nok også derfor, jeg begyndte at tude inde ved hende. Fordi en fagperson endelig erkendte, at det her ikke er i orden.
4
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Re: Mærkelig menstruation...

Indlægaf Allmost_Famous » 29. jun 2018, 21:06

Jeg har lige fået sovet fem timer i streg, og vågnede vist kun fordi jeg skulle tisse. Jeg hopper i hvert fald tilbage i seng igen om lidt, og får sovet en masse igen.

Ingen grund til skideballer, uanset hvor kærligt eller venligt, de er ment. Jeg ved godt, jeg skal passe på mig selv. Men jeg synes bare ikke, jeg vil sygemelde mig når det ikke er nødvendigt. Jeg går på sommerferie onsdag. Hvis det ender med en indlæggelse inden da, så skal jeg nok sygemelde mig, det er klart.
1
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: Mærkelig menstruation...

Indlægaf Madam Pomfrey » 29. jun 2018, 21:21

hvor er det dejligt at du endeligt mødte et menneske der tog dig alvorligt, og har gjort noget ved tingene!
Kan fanme godt forstå der blev åbnet for sluserne!
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3802

Re: Mærkelig menstruation...

Indlægaf Myresluger » 29. jun 2018, 21:30

Hvor er det godt at høre at du endelig mødte en kompetent læge. Kan godt forstå du tudede - det ville mange af os have gjort fo længe siden i dine sko!

God bedring og pas på dig selv!
2
Brugeravatar
Fru.skruk
Indlæg: 304
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:56
Kort karma: 18
Likede indlæg: 274

Re: Mærkelig menstruation...

Indlægaf Fru.skruk » 29. jun 2018, 22:56

Dejlig opdatering. Jeg er meget spændt på, hvad det videre forløb bliver. Jeg ønsker dig alt muligt godt.
0

Tilbage til "Helbred"