Mærkelig menstruation...

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7566
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1893
Likede indlæg: 24566

Re: Mærkelig menstruation...

Indlægaf LaScrooge » 1. maj 2019, 07:04

Jeg følger med og har tænkt på, hvordan det gik dig. Det er mystisk med den tidlige overgangsalder; det burde ikke være en bivirkning af at få fjernet livmoderen alene, men kun hvis æggestokkene tages med?

Jeg synes det er SÅ træls for dig, at der er så lang ventetid på dit lægehus. Jeg synes jo, du burde have fast-track-status på grund af din historik i dette forløb, men det er der nok ikke noget, der hedder. God idé at få dem til at tage blodprøverne, når du alligevel skal derind snart. Det sparer ressourcer og dig for bekymringer. Så jeg krydser fingre for at du lykkes med det.
1
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6155
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 743
Likede indlæg: 14602

Re: Mærkelig menstruation...

Indlægaf Ata » 1. maj 2019, 07:22

LaScrooge skrev:Jeg følger med og har tænkt på, hvordan det gik dig. Det er mystisk med den tidlige overgangsalder; det burde ikke være en bivirkning af at få fjernet livmoderen alene, men kun hvis æggestokkene tages med?

Jeg synes det er SÅ træls for dig, at der er så lang ventetid på dit lægehus. Jeg synes jo, du burde have fast-track-status på grund af din historik i dette forløb, men det er der nok ikke noget, der hedder. God idé at få dem til at tage blodprøverne, når du alligevel skal derind snart. Det sparer ressourcer og dig for bekymringer. Så jeg krydser fingre for at du lykkes med det.

Det ses faktisk i en del tilfælde at fjernelse af livmoderen ingangsætter overgangsalder. Desværre. :)
1
Allmost_Famous
Indlæg: 4177
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 745
Likede indlæg: 17174

Re: Mærkelig menstruation...

Indlægaf Allmost_Famous » 1. maj 2019, 18:25

Jeg var ved lægen i dag i den der anden sammenhæng. Jeg havde fået en akuttid hos en ny læge der åbenbart er kommet dernede. Well, da mit navn blev råbt op i venteværelset fik jeg da nok lige pulsen op. Det var skodlægen. Det var da godt, jeg ikke skulle have målt blodtrykket :tie:
Jeg nævnte ikke engang noget om mine symptomer eller noget, jeg skulle bare igennem det, jeg kom forbi dag, og så ud igen.

Det er kun ved den kvindelige læge, der er lang ventetid. Eller, jeg ved jo ikke noget om ham den nye læge. Skodlægen kan man sjovt nok komme ind til når som helst. Slet ikke mærkeligt.....
0
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14666
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24663

Re: Mærkelig menstruation...

Indlægaf sigge » 2. maj 2019, 08:57

Har dit lægehus email-konsultation? I så fald kunne du prøve at skrive til en af de andre læger end skodlægen om dine symptomer, og om de kan bevilge nogle blodprøver til dig. I mit lægehus er det sygeplejersken, der tager blodprøver, og hun er nemmere at få en tid ved end lægerne, så hvis det også er sådan hos dig, kan du måske udnytte ventetiden på at få en tid hos den kvindelige læge på den måde. Og så kan du bruge tiden hos lægen til at få svar på blodprøver og høre handlingsplan ud fra dem.
2
You can't spell awesome without me.
Allmost_Famous
Indlæg: 4177
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 745
Likede indlæg: 17174

Re: Mærkelig menstruation...

Indlægaf Allmost_Famous » 2. maj 2019, 10:42

sigge skrev:Har dit lægehus email-konsultation? I så fald kunne du prøve at skrive til en af de andre læger end skodlægen om dine symptomer, og om de kan bevilge nogle blodprøver til dig. I mit lægehus er det sygeplejersken, der tager blodprøver, og hun er nemmere at få en tid ved end lægerne, så hvis det også er sådan hos dig, kan du måske udnytte ventetiden på at få en tid hos den kvindelige læge på den måde. Og så kan du bruge tiden hos lægen til at få svar på blodprøver og høre handlingsplan ud fra dem.

Det er også sygeplejersken, der tager blodprøver her. Men konsultationen hos lægen skal ligge en god uges tid efter, så der når at komme svar.
0
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4336
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10605

Re: Mærkelig menstruation...

Indlægaf BlueBunny » 4. maj 2019, 20:13

Du kan godt bede om at du ikke vil tilses af ham. Jeg har en læge i vores lægehus som jeg helt åbent frabeder mig. Han har to gange underkendt akut situationer (hvor jeg har tvivlet og taget skadestue og det så har betydet indlæggelse!). Så bare sig højt at xx vil du ikke ind til.
4
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Allmost_Famous
Indlæg: 4177
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 745
Likede indlæg: 17174

Re: Mærkelig menstruation...

Indlægaf Allmost_Famous » 10. maj 2019, 07:38

Jeg har lige snakket med en patientvejledleder.

Hun var virkelig rar at snakke med, og jeg fik tid til at forklare situationen og mine bekymringer om skodlægen. Jeg nåede slet ikke at nævne 300-piller-lægen, gik det op for mig bagefter.

Vi snakkede om mulighederne for at klage, og hun mente, det måtte være noget med en disciplinærsag. Da jeg fortalte hende eksemplerne på hans opførsel, kom hun flere gange med sådan nogle små kommentarer som "puha", "hold da op", og "ej, altså" osv. Jeg ved ikke om det var hendes reaktion på forløbet eller bare det at genfortælle hvordan det foregik, men jeg fik flere gange tårer i øjnene, og min stemme må også have været påvirket. Jeg fik helt klamme håndflader da hun spurgte om jeg havde snakket med ham om hans opførsel.

Hun vil sende en mail med nogle blanketter til at klage, og sagde at jeg bare kunne ringe hvis jeg ville have hjælp til at udfylde dem.

Jeg troede, jeg havde fået det mere på afstand. I hvert fald nok til, at jeg ikke fik den reaktion. Jeg tror, det handler om, at jeg har behov for at få afsluttet det kapitel på en ordentlig måde.
21
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Seance
Indlæg: 372
Tilmeldt: 5. jan 2016, 09:45
Kort karma: 52
Likede indlæg: 1836

Re: Mærkelig menstruation...

Indlægaf Seance » 10. maj 2019, 07:48

Jeg er så glad på dine vegne fordi du vælger at slå fra dig og klage :kram:
0
Akehurst2
Indlæg: 14124
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40529

Re: Mærkelig menstruation...

Indlægaf Akehurst2 » 10. maj 2019, 09:04

Seance skrev:Jeg er så glad på dine vegne fordi du vælger at slå fra dig og klage :kram:


Ja, og på andre kvinders vegne. Du er for sej at tage kampen op :kys:
6
Allmost_Famous
Indlæg: 4177
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 745
Likede indlæg: 17174

Re: Mærkelig menstruation...

Indlægaf Allmost_Famous » 23. maj 2019, 10:49

Jeg skal have taget blodprøver her om lidt, og om to uger får jeg så at vide om jeg er i overgangsalderen eller ej. Det er jeg lidt spændt på. Meget, faktisk.

Jeg har ikke fået udfyldt de der blanketter endnu. Hver gang, jeg nærmer mig, udskyder jeg det igen og igen. Det kræver lidt tilløb, men jeg ved godt, jeg skal se et få det gjort.
0
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
Daybreak
Indlæg: 217
Tilmeldt: 13. jan 2016, 21:01
Kort karma: 10
Likede indlæg: 242

Re: Mærkelig menstruation...

Indlægaf Daybreak » 23. maj 2019, 16:30

Jeg er glad for at du havde en god oplevelse med patientvejlederen. Jeg arbejder i en anden Region end din, og min oplevelse af vores patientvejledere er bestemt at de er meget empatiske, hjælpsomme og gode mennesker. Og deres opgave er langt fra at gøre tingene besværlige, tværtimod hjælper de med at forstå, fortolke og forklare forløb og muligheder. Så dem skal man endelig gøre brug af.
0
Allmost_Famous
Indlæg: 4177
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 745
Likede indlæg: 17174

Re: Mærkelig menstruation...

Indlægaf Allmost_Famous » 6. jun 2019, 15:42

Jeg var ved lægen i dag.

Hun gennemgik alle de der ting, der var blevet målt. Jeg er blevet tjekket for alt fra hormonel ubalance og vitaminmangel til sukkersyge og kolesterol. Jeg er i den skønneste orden. Intet at se på nogen måde. Min blodprocent var også vidunderlig! Hun kunne i øvrigt se, at jeg havde haft ægløsning den dag, jeg fik taget blodprøver.

Vi gennemgik mine symptomer, og jeg har jo sådan set dem alle.

Så spurgte hun mig om min menstruation var regelmæssig.

....


.............





.................................


:nerve:


Nej, det var jo sådan set ikke meget, jeg så til den mere. Sådan taget i betragtning, at jeg ikke har en livmoder mere and all.... :lol:


Da hun var færdig med at finde en grimasse, der passede, snakkede vi videre. Hun forklarede, at ens krop godt kan tro, den er i overgangsalderen efter sådan en omgang. Hun sammenlignede det med når ens krop tror, den er gravid, så får man alle symptomerne. Kort sagt, så mente hun, det var tilfældet for mig.

Jeg har været på apoteket og i Matas efter præparater til overgangsalderen. Symptomerne skal jo stadig behandles.
5
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6155
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 743
Likede indlæg: 14602

Re: Mærkelig menstruation...

Indlægaf Ata » 6. jun 2019, 16:31

Hvilke symptomer har du helt præcis på hormonel ubalance?

Jeg har fået hormonel ubalance målt med en spyttest (selvbetalt) og jeg havde ubalance ifølge den og alle symptomer passede, og behandlingen hjalp. Ifølge praktiserende læges blodprøve var mine hormoner helt fint i balance. I mange lande bruger man ikke blodprøve til hormontest, som man gør i DK. Nogen (ikke danske læger) mener det kan være svært at måle det ønskede via blodprøver.
0
Allmost_Famous
Indlæg: 4177
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 745
Likede indlæg: 17174

Re: Mærkelig menstruation...

Indlægaf Allmost_Famous » 6. jun 2019, 16:40

Ata skrev:Hvilke symptomer har du helt præcis på hormonel ubalance?

Jeg har fået hormonel ubalance målt med en spyttest (selvbetalt) og jeg havde ubalance ifølge den og alle symptomer passede, og behandlingen hjalp. Ifølge praktiserende læges blodprøve var mine hormoner helt fint i balance. I mange lande bruger man ikke blodprøve til hormontest, som man gør i DK. Nogen (ikke danske læger) mener det kan være svært at måle det ønskede via blodprøver.

Hedeture (voldsomme, særligt om natten)
Irriteret hovedbund
Øget hårvækst
Ømme bryster
Vægtøgning, lige midt på maven
Irritabilitet og træthed (men det er nok pga søvnmanglen)
Grådlabil
Manglende appetit (jeg spiser som regel kun aftensmad)

Hvor har du fået lavet den test henne?
0
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6155
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 743
Likede indlæg: 14602

Re: Mærkelig menstruation...

Indlægaf Ata » 6. jun 2019, 16:59

Allmost_Famous skrev:
Ata skrev:Hvilke symptomer har du helt præcis på hormonel ubalance?

Jeg har fået hormonel ubalance målt med en spyttest (selvbetalt) og jeg havde ubalance ifølge den og alle symptomer passede, og behandlingen hjalp. Ifølge praktiserende læges blodprøve var mine hormoner helt fint i balance. I mange lande bruger man ikke blodprøve til hormontest, som man gør i DK. Nogen (ikke danske læger) mener det kan være svært at måle det ønskede via blodprøver.

Hedeture (voldsomme, særligt om natten)
Irriteret hovedbund
Øget hårvækst
Ømme bryster
Vægtøgning, lige midt på maven
Irritabilitet og træthed (men det er nok pga søvnmanglen)
Grådlabil
Manglende appetit (jeg spiser som regel kun aftensmad)

Hvor har du fået lavet den test henne?

Det gjorde jeg hos en hormonterapeut, som jo ikke er del af sundhedsvæsenet men vel ovre i "alternativ"-genren. Men det er nu ret velundersøgt, også i videnskabelig sammenhæng.

Kig evt. på linket nedenfor og læs den bog, hun har skrevet, "Naturlig hormonterapi". Du kan også prøve at google østrogendominans og se, om du synes, det passer på dig. Når man er i begyndende overgangsalder, vil det første der sker typisk være, at du får færre ægløsninger. Det betyder, at dit østrogenniveau bliver for højt i forhold til dit progesteronniveau, da progesteron udløses ved ægløsning. Østrogendominans kan give flere af de symptomer du næver, men ikke dem alle.

http://www.naturlighormonterapi.dk/spyttest.htm
0

Tilbage til "Helbred"