Mærkelig menstruation...

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Tilly
Kort karma: 206
Likede indlæg: 4037

Re: Mærkelig menstruation...

Indlægaf Tilly » 19. apr 2018, 11:36

Allmost_Famous skrev:
Tilly skrev:Normal blodprocent for kvinder er 7-10, så jeg kan da virkelig godt forstå at du er træt og udmattet! Det er da ret godt gået at du rent faktisk har kunne klaret at passe dit arbejde. Men du skal jo også have det godt når du har fri. Jeg er da spændt på om de måske alligevel kan finde på at give dig blod på sygehuset.

Tja, jeg har jo så også været enormt passiv herhjemme. Jeg har SÅ dårlig samvittighed overfor sønnike.

Du kan jo ikke gøre for at du er blevet dårligt rådgivet af din læge :kram: Men jeg kan da godt forstå du har det sådan. Men det vigtige er at du får hjælp nu. Og jeg er glad for at kunne læse i nogle af dine tidligere indlæg at du har netværk der kan hjælpe dig.
Jeg håber alt går vel i dag, og at du får noget mere afklaring.
1
Brugeravatar
Freya
Kort karma: 55
Likede indlæg: 1242

Indlægaf Freya » 19. apr 2018, 16:40

Har sendt dig mange tanker i dag :ae:
Håber alt er forløbet godt.
1
FormerlyKnownAs
Kort karma: 416
Likede indlæg: 3043

Indlægaf FormerlyKnownAs » 19. apr 2018, 16:53

Håber at du har fået god hjælp og mere klarhed i dag :kys:
1
/Dullen
Allmost_Famous
Kort karma: 393
Likede indlæg: 7892

Indlægaf Allmost_Famous » 19. apr 2018, 16:55

Min veninde kom i morges og hentede mig og kørte mig på ouh.

En sød sygeplejerske fulgte mig ind til en midaldrende mandlig læge, og en ung kvindelig studerende. Lægen ville godt lige høre hele historien og mere om mine forskellige lægebesøg og alt det der.

Jeg skulle gå på toilettet inden de ville undersøge mig. De lavede en GU og indvendig scanning. Hverken den studerende eller lægen kunne dog "visualisere" det, de ville. Overlægen blev tilkaldt, og hun måtte give den ret i, at det var rigtig svært at se ordentligt. De sagde nogle ord, jeg ikke forstod, men umiddelbart kunne det godt lyde som om det handlede om at mængden af blod og klumper gjorde det svært. De blev ved og ved med at spørge om jeg kunne have været gravid.
Jeg blødte noget mindre i dag end jeg plejer, og det spurgte de rigtig meget ind til. Overlægen kunne slet ikke forstå, at den mængde i dag var EFTER de der piller.

De var alle sammen rigtig søde, og de tog sig virkelig tid til mig. Overlægen sagde, at jeg ikke måtte tage hjem før hun selv havde tjekket resultaterne af mit blod, for hun tænkte, at en blodtransfusion nok var nødvendig.

Jeg fik taget blodprøver til den helt store guldmedalje. Da sygeplejersken hev nålen ud, var det slet ikke nødvendigt at tørre efter.

Nåh, men jeg kom igen da resultaterne var klar. Lægen sagde, at mine jerndepoter "er ganske tomme" fordi jeg jo har blødt så meget. Blodprocenten var gået en my op siden i går, og de ville helst undgå en transfusion. Lægen sagde, at jeg skulle være glad hvis jeg kunne slippe. De var kommet frem til, at kombinationen af jern på recept, en mangedoblet dosis af de der piller, og afslapning tilsammen kan klare tricket. Jeg fik lov til at tage hjem. Lægen spurgte lidt ind til ditten og datten, og understregede at ved feber eller smerter, var det akut på vagtlægen. Han nævnte noget om at han ville lave et notat om, at jeg skulle kunne forlange en henvisning til ouh, men det kan jeg ærligt talt ikke huske så meget om lige nu.
Lægen sagde, at havde jeg været hans hustru, ville han bede mig blive hjemme fra arbejde "som minimum i morgen", og så slappe godt af i weekenden, og mærke efter på mandag. Han kunne ikke helt forstå at jeg havde været i stand til at gå på arbejde hidtil, mit arbejde taget i betragtning. Han sluttede af med igen at spørge om jeg var helt sikker på, at jeg havde blødt mindre efter de piller i går, hvilket jeg bekræftede. Så forklarede han om hvad planen er herfra.

Sygeplejersken insisterede på at give mig nogle kiks og en juice inden jeg måtte gå. Hun spurgte hvordan jeg havde tænkt mig at komme hjem (min veninde var kørt på arbejde i mellemtiden), for jeg skulle ikke køre. Jeg sagde, at jeg ville ringe efter en taxa, og det var fint, sagde hun.

Jeg var for træt til at skulle på apoteket direkte, så jeg blev bare kørt hjem, hvor jeg lå på sofaen og halvsov en times tid, inden jeg skrev til min bror og bad om et lift til apoteket. Jeg måtte så fortælle ham om det her (det er ellers kun min veninde og min kollega, der kender historien sådan helt), og det var egentlig fint. Det var en god snak, og han spurgte meget respektfuldt ind til tingene. Han mente, jeg også skulle fortælle vores far om det. Det gjorde jeg så, og han var sådan lidt "så er det vel bare noget jern, og så er du frisk igen" omkring det. Det reagerede jeg faktisk ikke særlig pænt på. Jeg forklarede ham tudende, at den attitude kan jeg ikke med. Jeg har kæmpet for selv at tage det her seriøst, og jeg har ikke brug for en mand (!) snakker det ned. Jeg tror muligvis, han lige fik alt det, jeg havde lyst til at sige til min egen læge. Han lagde sig fladt ned, og vi fik en snak om at det jo nok i virkeligheden mere er det der med den endnu uvisse årsag til blødningen, der fylder noget mentalt. Det er fint at få stoppet blødningen, men jeg har også bare erkendt, at blødningen (og dermed lav blodprocent osv) er et symptom på et eller andet. Når jeg stopper med at bløde, skal årsagen jo stadig findes.

Jeg er dødtræt. Der har taget mig halvanden time at skrive det her indlæg, fordi jeg simpelthen ikke kan koncentrere mig ret længe ad gangen, og er nødt til at lukke øjnene og slappe af undervejs. Min veninde beskrev mig som værende "slatten" tidligere.

Jeg er sygemeldt i morgen, men forventer at tage på arbejde mandag.
10
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
Tanten
Kort karma: 254
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 4117

Indlægaf Tanten » 19. apr 2018, 17:07

Hvor er det dog godt, der endelig bliver taget hånd om problemet. Hvor er din gamle læge dog en kæmpe røv - tænk, at du kunne have risikeret blodtransfusion, som man jo helst undgår, fordi han ikke gad lave en henvisning til gynækolog.
3
Brugeravatar
Freya
Kort karma: 55
Likede indlæg: 1242

Indlægaf Freya » 19. apr 2018, 17:13

Det lyder som om, du har haft en hård dag. Håber en masse hvile og pillerne får dig ovenpå igen. Og at du herefter kan komme i gang med at finde ud af, hvorfor denne her blødning er opstået.
0
Brugeravatar
Tilly
Kort karma: 206
Likede indlæg: 4037

Indlægaf Tilly » 19. apr 2018, 17:26

Godt at høre at du har haft en god oplevelse med den behandling du har fået af lægerne i dag. Og det lyder da rigtig fornuftigt at du skal blive hjemme i morgen. Så må du jo se om du har det bedre på mandag.

Og så synes jeg det er godt at du har fortalt din bror og din far hvad det er du går igennem lige nu. Selvom din fars reaktion måske indledende var lidt uheldig. Jeg håber at det måske bare var fordi det var svært for ham lige at finde ud af hvordan han skulle reagere. Jeg håber du får slappet godt af i weekenden :kram:

Skal du så først undersøges videre når du er stoppet med at bløde?
Senest rettet af Tilly 19. apr 2018, 17:49, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
Tata
Kort karma: 126
Likede indlæg: 855

Indlægaf Tata » 19. apr 2018, 17:29

Sig til til familien hvad du har brug for (praktisk) i denne her periode, det kan navnlig de mandlige pårørende, nemmere deale med fx. at hente juice og mad til dig, end den her (for dem) uhåndterligere situation, for dem, og så må følelserne/forståelsen komme, når du er udredt. Brug tiden nu på at rekreere og stresse af :kram:

Jernpillerne (går ud fra du har fået ferro depot durretter) + cyklokapronen virker hurtigt. 1 uge så kan du allerede så småt mærke, at det går fremad med jern tilskuddet. Spis godt med grønne grøntsager, rødt kød, citrusfrugter og drik masser af væske (vigtigt). Håber de finder årsagen til det her snart :ae:

Kan læse, at du ikke er meget for hormontilskud, men minipiller (cerazette/mini-pe) regulerer menstruationen virkelig godt, for nogen udebliver mens faktisk endda, og giver ingen risiko for hverken blodprop eller nogen ting, så hvis det ikke er noget malignt, kunne det være et bud. Så hvis du bliver tilbudt det, så tøv endelig ikke med at sige ja. Ingen skal leve med så slemme menstruationsgener.
4
Free Worl Boss
Brugeravatar
Skralde
Kort karma: 426
Likede indlæg: 5306

Indlægaf Skralde » 19. apr 2018, 17:58

Puha sikke en omgang altså. :ae: Hvor er det godt at du endelig er blevet seriøst! Jeg er seriøst så harm over din læges neglicering. Jeg håber at dit jern stiger hurtigere end et mirakel og ikke mindst at du snart finder ud af hvad pokker der ligger grund for blødningen. Kram og tanker til dig
0
L, mit livs lys - 3.10.2010
@denkreativerappenskralde
Seance
Kort karma: 12
Likede indlæg: 239

Indlægaf Seance » 19. apr 2018, 18:04

Hjælp til at optage jern: C vitamin f.eks et glas appelsin juice. Nogen mennesker, skal også have B vitamin samtidig.
Undgå mælk, the og fiberrig mad en time før og efter du tager jern tabletten.
Den bedste pille er ferro duretter.

Rigtig god bedring, jeg er så glad for du endelig bliver taget alvorligt :kram:
0
Allmost_Famous

Indlægaf Allmost_Famous » 19. apr 2018, 20:09

Jeg har fået hvilet mig godt siden jeg kom hjem.

Min appetit har været forbavsende god her til aften. Jeg har drukket en hel liter juice, og spist et ordentligt måltid.

Toiletbesøget for to minutters tid siden vidnede om en markant reduktion af blod siden jeg tog den større dosis tidligere. Jeg har haft det samme efterfødselsbind på siden i eftermiddags, så det er lidt vildt. Og dejligt!

Forhåbentligt kan en god nats søvn og hvile i morgen give mig lidt energi og bedre koncentration.

Jeg kan ikke huske om jeg har glemt at svare nogen :genert:
10

Allmost_Famous

Indlægaf Allmost_Famous » 19. apr 2018, 20:10

Og tak for alle jeres tilkendegivelser herinde! :kys: Jeg skal nok få læst den alle ordentligt igennem når jeg er på toppen igen!
0

FormerlyKnownAs
Kort karma: 416
Likede indlæg: 3043

Indlægaf FormerlyKnownAs » 19. apr 2018, 20:14

Godt at det går fremad AF og at der er kommet opsyn på. Hvad er planen fremadrettet? Skal der laves nogle tests eller hvordan? Man skal vel finde årsagen og ikke kun symptombehandle på lang sigt?

Jeg ville modsat hvad en anden anbefaler ikke begynde på hormoner for at få styr på mens, det her er jo ikke typisk menstruelle blødningsforstyrrelser.
0
/Dullen
Brugeravatar
Tata
Kort karma: 126
Likede indlæg: 855

Indlægaf Tata » 19. apr 2018, 20:32

FormerlyKnownAs skrev:Godt at det går fremad AF og at der er kommet opsyn på. Hvad er planen fremadrettet? Skal der laves nogle tests eller hvordan? Man skal vel finde årsagen og ikke kun symptombehandle på lang sigt?

Jeg ville modsat hvad en anden anbefaler ikke begynde på hormoner for at få styr på mens, det her er jo ikke typisk menstruelle blødningsforstyrrelser.

Det var nu altså heller ikke det, jeg anbefalede (hvis det var mig, du referede til?) :) Jeg anbefalede minipiller, hvis det ikke var noget malignt. Går da ud fra at de er i gang med at udrede det, inden de udskriver hormoner :)
0
Free Worl Boss
Allmost_Famous

Indlægaf Allmost_Famous » 19. apr 2018, 20:47

Ja, årsagen skal findes. Derudover skal jeg have scannet mit hjerte og igennem noget andet halløj, jeg skal have tjekket ved min egen læge.
1

Tilbage til "Helbred"