Lindring af halssmerter

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Smiling_Goat
Kort karma: 781
Likede indlæg: 12838

Lindring af halssmerter

Indlægaf Smiling_Goat » 28. jan 2018, 14:48

Jeg er så heldig at være blevet ramt af influenza, og det der har ramt hårdest er faktisk smerter i halsen.

Jeg hoster og hoster, men det er hvad det er, bare jeg kunne få noget ro fra smerterne. Det føles nærmest som om, jeg har en lang hudafskrabning i halsen, og jeg kan ikke finde lindring.

Jeg har drukket hostesaft, kamillete med honning og spist Strepsils, men jeg synes ikke det gør den store forskel. Det, der virker bedst er faktisk is, og der er alligevel grænser for, hvor meget is jeg kan (og bør) spise på én dag. Samtidig tager det kun toppen af smerterne.
Jeg tager også det Max. Antal panodiler, man må tage på en dag, men de sænker kun feberen og gør altså ingen forskel for halsen.

Kender I et godt trick eller produkt, jeg kan prøve?
0
Brugeravatar
Miss_no_More
Kort karma: 171
Geografisk sted: Nordjylland
Likede indlæg: 4311

Re: Lindring af halssmerter

Indlægaf Miss_no_More » 28. jan 2018, 14:53

'Væk i morgen'-tabletterne fik jeg først for nylig øjnene op for, men de er guld værd for den ømme hals. Og så må man æde en hel pakke om dagen.

EDIT: de findes ved vitaminerne og ikke bag kassen.
Senest rettet af Miss_no_More 28. jan 2018, 14:55, rettet i alt 1 gang.
2
Brugeravatar
Filipai
Kort karma: 618
Likede indlæg: 4566

Indlægaf Filipai » 28. jan 2018, 14:55

Strepsils har nærmest modsatte effekt hos mig hvis jeg er nået til hudafskrabnings stadiet. Mørk chokolade hjælper meget her, det lavet nærmest en hinde på halsen.
1
Brugeravatar
Tobywan
Kort karma: 48
Likede indlæg: 1024

Indlægaf Tobywan » 28. jan 2018, 15:33

Disse er rigtig gode og langt bedre end strepsil. Bemærk dog, at der er begrænsning på hvor mange du må tage i døgnet.

https://www.webapoteket.dk/maerker/zyx
2
Smiling_Goat

Indlægaf Smiling_Goat » 28. jan 2018, 15:57

Tak for forslagene, jeg køber alle tre ting i morgen. Jeg føler nærmest, jeg er ved at blive skør af at have så ondt hele tiden.

Jeg har kun fred, når jeg sover

Så hvis I har flere forslag, så kom endelig med dem
0
limitededition
Kort karma: 46
Likede indlæg: 320

Indlægaf limitededition » 28. jan 2018, 16:13

Jeg er vild med hexokain som bedøver halsen og fås i håndkøb. :)
3
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Kort karma: 161
Likede indlæg: 2821

Indlægaf Velvet-Goldmine » 28. jan 2018, 17:03

Foruden de forskellige medikamenter som er lokalbedøvende, så er det oldgamle råd om varm mælk med honning faktisk helt formidabelt! Gerne letmælk ift. skummetmælk.
Jeg ved ikke hvad det gør, men det lindrer MEGET bedre end kamillete med honning - måske har det noget at gøre med fedtindholdet i mælken. Drik det gerne inden du går i seng, for du bliver også ret søvnig :lol:
1
Smiling_Goat

Indlægaf Smiling_Goat » 28. jan 2018, 17:05

Velvet-Goldmine skrev:Foruden de forskellige medikamenter som er lokalbedøvende, så er det oldgamle råd om varm mælk med honning faktisk helt formidabelt! Gerne letmælk ift. skummetmælk.
Jeg ved ikke hvad det gør, men det lindrer MEGET bedre end kamillete med honning - måske har det noget at gøre med fedtindholdet i mælken. Drik det gerne inden du går i seng, for du bliver også ret søvnig :lol:

Jeg har begge dele! :ivrig:

Det skal prøves med det samme!
0
Brugeravatar
Velvet-Goldmine

Indlægaf Velvet-Goldmine » 28. jan 2018, 17:09

Smiling_Goat skrev:Jeg har begge dele! :ivrig:

Det skal prøves med det samme!

Håber du får lidt lindring :gogo:
0
Brugeravatar
Rosa Espinosa
Kort karma: 497
Likede indlæg: 8220

Indlægaf Rosa Espinosa » 28. jan 2018, 17:32

Havde det på samme måde så gik til lægen, efter pres fra kæresten, synes det var lidt noget pjat. Havde åbenbart halsbetændelse og tager nu penicillin. Det har hjulpet, modsat alt håndkøb jeg har været igennem som der også nævnes. Skulle have været gået til lægen meget før.
0
Tak for tippet, du er bare alletiders, hej hej
Brugeravatar
Velvet-Goldmine

Indlægaf Velvet-Goldmine » 28. jan 2018, 18:56

Rosa Espinosa skrev:Havde det på samme måde så gik til lægen, efter pres fra kæresten, synes det var lidt noget pjat. Havde åbenbart halsbetændelse og tager nu penicillin. Det har hjulpet, modsat alt håndkøb jeg har været igennem som der også nævnes. Skulle have været gået til lægen meget før.

Man kan som regel selv lave sondringen. Hvis det er en bakteriel halsbetændelse hoster man som regel mere eller mindre gul/grønt ekspektorat op, hvor i mod virusinfektionerne nok kan give voldsom og langvarig hoste, men der er enten tør hoste eller med tyndt gennemsigtigt ekspektorat.
der er ingen grund til at gå til lægen med en tør hoste pga. influenza (selvf. kan tør langvarig hoste være lungekræft, men så er der også et par andre advarselslamper der lyser undervejs).
0
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 529
Likede indlæg: 8808

Indlægaf Lemonella » 28. jan 2018, 19:27

Velvet-Goldmine skrev:Foruden de forskellige medikamenter som er lokalbedøvende, så er det oldgamle råd om varm mælk med honning faktisk helt formidabelt! Gerne letmælk ift. skummetmælk.

Spis honningen med en ske og drik den varme mælk ved siden af. Siger de kloge. :)
http://samvirke.dk/artikler/derfor-skal ... ed-honning
2
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 2767
Likede indlæg: 17462

Indlægaf Wizzze » 28. jan 2018, 19:32

En tråd om lidt det samme jeg lave for ikke ret lang tid siden, der er et par gode anbefalinger
viewtopic.php?f=8&t=9492
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Velvet-Goldmine

Indlægaf Velvet-Goldmine » 28. jan 2018, 19:34

Lemonella skrev:

Spis honningen med en ske og drik den varme mælk ved siden af. Siger de kloge. :)

Jeg overvejede faktisk om jeg skulle skrive at mælken ikke skulle være alt for varm når man rørte honningen i, men at man overhovedet ikke skal varme den op, synes jeg måske er lidt overkill. Ja, enzymerne dør ved længerevarig kraftig opvarmning, men en varm kop mælk som man indtager i løbet af kortere tid (eller den når at køle af inden man får den drukket) kommer ikke til at dræbe enzymerne i voldsom grad.
Det virker i hvert fald stadig i min familie når vi tager de ovenstående forholdsregler :)
0
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 529
Likede indlæg: 8808

Indlægaf Lemonella » 28. jan 2018, 19:38

Velvet-Goldmine skrev:
Lemonella skrev:

Jeg overvejede faktisk om jeg skulle skrive at mælken ikke skulle være alt for varm når man rørte honningen i, men at man overhovedet ikke skal varme den op, synes jeg måske er lidt overkill. Ja, enzymerne dør ved længerevarig kraftig opvarmning, men en varm kop mælk som man indtager i løbet af kortere tid (eller den når at køle af inden man får den drukket) kommer ikke til at dræbe enzymerne i voldsom grad.
Det virker i hvert fald stadig i min familie når vi tager de ovenstående forholdsregler :)

Der står jo kun at man skal køle mælken eller teen ned, inden man putter honning i. Ikke at den skal varmes op. :)
Jeg drikker nu bare mælken varm og spiser honningen ved siden af. Det virker fint.
0
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.

Tilbage til "Helbred"