Kan praktiserende læge læse ens sygehusjournal?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Kan praktiserende læge læse ens sygehusjournal?

Indlægaf billiebean » 31. jan 2018, 09:41

Nogen der ved om ens praktiserende læge automatisk får info om ens behandlinger på sygehuset?
0
Mette
Indlæg: 1283
Tilmeldt: 28. aug 2015, 11:43
Kort karma: 78
Likede indlæg: 1847

Re: Kan praktiserende læge læse ens sygehusjournal?

Indlægaf Mette » 31. jan 2018, 10:00

De får automatisk en epikrise ved udskrivelse. Man kan i samtykkeerklæringen fravælge dette.
0
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Kan praktiserende læge læse ens sygehusjournal?

Indlægaf billiebean » 31. jan 2018, 10:44

Mette skrev:De får automatisk en epikrise ved udskrivelse. Man kan i samtykkeerklæringen fravælge dette.


Men hvad hvis det bare er til en hurtig undersøgelse (ambulant?) på sygehuset?

Jeg kom bare til at tænke på, hvor meget "historik" man kan regne med ens læge har ved en alm. konsultation..
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24620
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3194
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36767

Re: Kan praktiserende læge læse ens sygehusjournal?

Indlægaf Daine » 31. jan 2018, 10:47

Min mors læge gjorde ikke, hun har lige været igennem et kræftforløb. Og i forbindelse med at hun henvendte sig til egen læge vedr. dehydrering (følgevirkning af behandling), ringede hendes læge til Århus for at få advisering om hvad der skulle gøres - og der hørte min mor, at hun bad om at få journalen tilsendt så hun kunne blive opdateret.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 3439
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 273
Likede indlæg: 3071

Re: Kan praktiserende læge læse ens sygehusjournal?

Indlægaf Alphilia » 31. jan 2018, 11:29

billiebean skrev:
Mette skrev:De får automatisk en epikrise ved udskrivelse. Man kan i samtykkeerklæringen fravælge dette.


Men hvad hvis det bare er til en hurtig undersøgelse (ambulant?) på sygehuset?

Jeg kom bare til at tænke på, hvor meget "historik" man kan regne med ens læge har ved en alm. konsultation..

Hvis det fx er et jordemøderbesøg eller ambulant besøg i graviditetsregi får egen læge ikke besked.
Bor du på Sjælland kan det dog være at egen læge bruger Sundhedsplatformen og så kan han/hun se, hvad der er skrevet ved i andet regi
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13009
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21764

Re: Kan praktiserende læge læse ens sygehusjournal?

Indlægaf Pandesteg » 31. jan 2018, 11:37

Alphilia skrev:
billiebean skrev:
Mette skrev:De får automatisk en epikrise ved udskrivelse. Man kan i samtykkeerklæringen fravælge dette.


Men hvad hvis det bare er til en hurtig undersøgelse (ambulant?) på sygehuset?

Jeg kom bare til at tænke på, hvor meget "historik" man kan regne med ens læge har ved en alm. konsultation..

Hvis det fx er et jordemøderbesøg eller ambulant besøg i graviditetsregi får egen læge ikke besked.
Bor du på Sjælland kan det dog være at egen læge bruger Sundhedsplatformen og så kan han/hun se, hvad der er skrevet ved i andet regi


Der er ingen praktiserende læger, der har Sundhedsplatformen.

På den afdelingen jeg har arbejdet på de sidste 4 år har vi efter alle ambulante besøg sendt kopi af notat til egen læge. Men om det er et krav eller blot god service at gøre det, det ved jeg faktisk ikke.
Men ellers kan din læge altid se din journal på sundhed.dk, 3 dage efter det er skrevet er det tilgængeligt dér.
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 3439
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 273
Likede indlæg: 3071

Re: Kan praktiserende læge læse ens sygehusjournal?

Indlægaf Alphilia » 31. jan 2018, 11:42

Pandesteg skrev:
Alphilia skrev:
billiebean skrev:
Mette skrev:De får automatisk en epikrise ved udskrivelse. Man kan i samtykkeerklæringen fravælge dette.


Men hvad hvis det bare er til en hurtig undersøgelse (ambulant?) på sygehuset?

Jeg kom bare til at tænke på, hvor meget "historik" man kan regne med ens læge har ved en alm. konsultation..

Hvis det fx er et jordemøderbesøg eller ambulant besøg i graviditetsregi får egen læge ikke besked.
Bor du på Sjælland kan det dog være at egen læge bruger Sundhedsplatformen og så kan han/hun se, hvad der er skrevet ved i andet regi


Der er ingen praktiserende læger, der har Sundhedsplatformen.

På den afdelingen jeg har arbejdet på de sidste 4 år har vi efter alle ambulante besøg sendt kopi af notat til egen læge. Men om det er et krav eller blot god service at gøre det, det ved jeg faktisk ikke.
Men ellers kan din læge altid se din journal på sundhed.dk, 3 dage efter det er skrevet er det tilgængeligt dér.


Nej, men der er et modul tilegnet lægepraksis så vidt jeg har lært.
Vi sender ikke - og har aldrig gjort det - kopi af notat til egen læge
0
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11577
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 913
Likede indlæg: 18636

Re: Kan praktiserende læge læse ens sygehusjournal?

Indlægaf PaleSeptember » 31. jan 2018, 12:41

Jeg undrer mig over, at man ikke ønsker, at ens egen læge har indsigt i ens sundhed og behandlinger. Hvis man ikke ønsker, at egen læge bliver informeret, så skal man tydeligt gøre opmærksom på, at man ikke giver samtykke til egen læge. De fleste steder er det sådan, at notater fra journalen bliver sendt til egen læge, eftersom det er denne, der er hovedansvarlig for patientens helbred, og ofte er det jo også egen læge, der henviser en til behandling i sygehusregi.
2
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
Neverkont
Indlæg: 1888
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 101
Likede indlæg: 2942

Re: Kan praktiserende læge læse ens sygehusjournal?

Indlægaf Neverkont » 31. jan 2018, 13:17

Min bror blev opereret for åreforkalkning i december, og skal det næste år gå til tjek på sygehuset (på Sjælland).

Jeg var med ham til tjek i sidste uge, og der spurgte sygeplejersken, om hun måtte sende besked til egen læge.
0
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Kan praktiserende læge læse ens sygehusjournal?

Indlægaf billiebean » 31. jan 2018, 19:17

Spurgte min veninde der er praktiserende. Hun sagde at det ikke altid sker automatisk og det er velkendt blandt praktiserende, at de ikke kan regne med at være opdaterede på, hvad der sker på sygehuset.

Jeg ville da personligt foretrække, at min læge automatisk fik info og besked, og jeg aktivt skulle fravælge det ellers. Der kan jo ske en masse forviklinger, hvis det er en selv som patient der skal genfortælle indviklet info fra sygehuset..
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Kan praktiserende læge læse ens sygehusjournal?

Indlægaf Bimmerdyret » 31. jan 2018, 22:25

Mette skrev:De får automatisk en epikrise ved udskrivelse. Man kan i samtykkeerklæringen fravælge dette.


Interessant, da jeg blev akut indlagt (livstruende), fortalte sygehuset ved udskrivelsen at jeg ville få svar fra min læge på nogle prøver efter 1 uge.
Da der var gået 14 dage rykkede jeg min læge.

De havde slet ikke fået at vide at jeg havde været indlagt :/
0
Mette
Indlæg: 1283
Tilmeldt: 28. aug 2015, 11:43
Kort karma: 78
Likede indlæg: 1847

Re: Kan praktiserende læge læse ens sygehusjournal?

Indlægaf Mette » 1. feb 2018, 07:08

Bimmerdyret skrev:
Mette skrev:De får automatisk en epikrise ved udskrivelse. Man kan i samtykkeerklæringen fravælge dette.


Interessant, da jeg blev akut indlagt (livstruende), fortalte sygehuset ved udskrivelsen at jeg ville få svar fra min læge på nogle prøver efter 1 uge.
Da der var gået 14 dage rykkede jeg min læge.

De havde slet ikke fået at vide at jeg havde været indlagt :/

Det fungerede nok bedre dengang man sendte et brev. Halvdelen af systemerne snakker ikke sammen :gruble:
1
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11577
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 913
Likede indlæg: 18636

Re: Kan praktiserende læge læse ens sygehusjournal?

Indlægaf PaleSeptember » 1. feb 2018, 07:56

Bimmerdyret skrev:
Mette skrev:De får automatisk en epikrise ved udskrivelse. Man kan i samtykkeerklæringen fravælge dette.


Interessant, da jeg blev akut indlagt (livstruende), fortalte sygehuset ved udskrivelsen at jeg ville få svar fra min læge på nogle prøver efter 1 uge.
Da der var gået 14 dage rykkede jeg min læge.

De havde slet ikke fået at vide at jeg havde været indlagt :/


Det kan skyldes så mange ting. Behandlende læge skal jo som oftest diktere epikrisen, dernæst skal en lægesekretær skrive den, måske skal den så godkendes af en overlæge, og når den er blevet det, så sender lægesekretæren den til egen læge. Mange steder er det et mål, at epikriser sendes inden 3 dage, men hvis det hænger et sted i den kæde, så bliver det måske ikke overholdt.
0
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
Mette
Indlæg: 1283
Tilmeldt: 28. aug 2015, 11:43
Kort karma: 78
Likede indlæg: 1847

Re: Kan praktiserende læge læse ens sygehusjournal?

Indlægaf Mette » 1. feb 2018, 13:19

Marott skrev:
Mette skrev:
Bimmerdyret skrev:
Mette skrev:De får automatisk en epikrise ved udskrivelse. Man kan i samtykkeerklæringen fravælge dette.


Interessant, da jeg blev akut indlagt (livstruende), fortalte sygehuset ved udskrivelsen at jeg ville få svar fra min læge på nogle prøver efter 1 uge.
Da der var gået 14 dage rykkede jeg min læge.

De havde slet ikke fået at vide at jeg havde været indlagt :/

Det fungerede nok bedre dengang man sendte et brev. Halvdelen af systemerne snakker ikke sammen :gruble:



Det er flere år siden, at man fysisk sendte et brev til egen læge. Det foregår elektronisk, men der er afdelinger, hvor de ikke får det sendt af sted rettidigt eller overhovedet sender noget.

I know. Det er jo det jeg skriver :) I RegionH er det i hvert fald meningen at det sendes afsted indenfor de første par dage efter udskrivelse.
0
Kanga
Indlæg: 2925
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 181
Likede indlæg: 3661

Re: Kan praktiserende læge læse ens sygehusjournal?

Indlægaf Kanga » 2. feb 2018, 15:09

Jeg er lægesekretær i almen praksis.
I reglen vil det være sådan, at hvis vi henviser patienten til behandling på sygehuset, vil sygehuset sende epikriser/udskrivningskort til os. Patienten kan frabede sig det, men hvorfor skulle man det?
Ved kontakt til lægevagt/FAM, har vi epikrise morgenen efter.
Hvis én afdeling på sygehuset henviser til en anden, kører epikriser mellem dem.

Egen læge kan se hele din journal via Sundhed.dk, men du vil blive adviseret, hvis det sker uberettiget.

Kanga
0

Tilbage til "Helbred"