Kan praktiserende læge læse ens sygehusjournal?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Marott
Kort karma: 207
Likede indlæg: 1273

Re: Kan praktiserende læge læse ens sygehusjournal?

Indlægaf Marott » 1. feb 2018, 10:05

Mette skrev:
Bimmerdyret skrev:
Mette skrev:De får automatisk en epikrise ved udskrivelse. Man kan i samtykkeerklæringen fravælge dette.

Interessant, da jeg blev akut indlagt (livstruende), fortalte sygehuset ved udskrivelsen at jeg ville få svar fra min læge på nogle prøver efter 1 uge.
Da der var gået 14 dage rykkede jeg min læge.

De havde slet ikke fået at vide at jeg havde været indlagt :/

Det fungerede nok bedre dengang man sendte et brev. Halvdelen af systemerne snakker ikke sammen :gruble:

Det er flere år siden, at man fysisk sendte et brev til egen læge. Det foregår elektronisk, men der er afdelinger, hvor de ikke får det sendt af sted rettidigt eller overhovedet sender noget.
0
Mette
Kort karma: 8
Likede indlæg: 232

Indlægaf Mette » 1. feb 2018, 13:19

Marott skrev:
Mette skrev:
Bimmerdyret skrev:
Mette skrev:De får automatisk en epikrise ved udskrivelse. Man kan i samtykkeerklæringen fravælge dette.

Interessant, da jeg blev akut indlagt (livstruende), fortalte sygehuset ved udskrivelsen at jeg ville få svar fra min læge på nogle prøver efter 1 uge.
Da der var gået 14 dage rykkede jeg min læge.

De havde slet ikke fået at vide at jeg havde været indlagt :/

Det fungerede nok bedre dengang man sendte et brev. Halvdelen af systemerne snakker ikke sammen :gruble:

Det er flere år siden, at man fysisk sendte et brev til egen læge. Det foregår elektronisk, men der er afdelinger, hvor de ikke får det sendt af sted rettidigt eller overhovedet sender noget.

I know. Det er jo det jeg skriver :) I RegionH er det i hvert fald meningen at det sendes afsted indenfor de første par dage efter udskrivelse.
0
Kanga
Kort karma: 25
Likede indlæg: 134

Indlægaf Kanga » 2. feb 2018, 15:09

Jeg er lægesekretær i almen praksis.
I reglen vil det være sådan, at hvis vi henviser patienten til behandling på sygehuset, vil sygehuset sende epikriser/udskrivningskort til os. Patienten kan frabede sig det, men hvorfor skulle man det?
Ved kontakt til lægevagt/FAM, har vi epikrise morgenen efter.
Hvis én afdeling på sygehuset henviser til en anden, kører epikriser mellem dem.

Egen læge kan se hele din journal via Sundhed.dk, men du vil blive adviseret, hvis det sker uberettiget.

Kanga
0
FindNemon
Kort karma: 0
Likede indlæg: 3

Indlægaf FindNemon » 3. feb 2018, 07:16

Jeg arbejder i et ambulatorium i Region Sjælland. I det gamle IT-system var det lægesekretærerne, der sørgede for, at alle notater blev sendt til egen læge. I Sundhedsplatformen er det lægerne, der skal sende deres notat - det burde ske hver gang ☺️
0

Tilbage til "Helbred"