Kender du din blodtype?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Kender du din blodtype?

Indlægaf Planten » 13. feb 2018, 20:49

Sophies-mor skrev:
Planten skrev:
Sophies-mor skrev:
Sangius skrev:
Sophies-mor skrev:
Sangius skrev:
Sophies-mor skrev:Ja.
Det er med mine øjne essentielt.


Hvorfor?

For at vide det? Det har da forhindret mig i at komme i problemer på et sygehus, at jeg vidste det.
Hvorfor ikke?


Min erfaring er, at de ikke tager det for gode varer hvad patienten siger om sin blodtype. Og det bør de heller ikke, i min optik. Patienten kan jo huske forkert, og det kan være fatalt at få en forkert blodtype.

Ved ulykker får stort set alle 0 rhd neg alligevel.

De bør som minimum stoppe op og tænke... hvorfor siger patienten det?
Det var det, de gjorde hos mig. Fejl i prøvetagningen.
Ny prøve. Jeg havde ret.
Kunne være blevet fatalt.
Vigtig og basal viden.

Det er sådan, at hvis man skal have blod, så skal man have lavet en blodtype og en forligelighedstest (bas/bac test). Disse prøver skal tages uafhængigt af hinanden og med id kontrol før prøvetagning og id kontrol mens blodet løber i glasset - fulde navn og cpr nr. I forligelighedstesten er der også en blodtypekontrol. På den måde opdager man, hvis ikke typen på patienten stemmer overens.

Ja. Men der var fejl i min.

Jeg betvivler heller ikke dig. Men det skræmmer mig, som bioanalytiker, at nogen må have afveget fra procedurerne, for de må have gjort noget forkert på et tidspunkt..
0
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Kender du din blodtype?

Indlægaf Planten » 13. feb 2018, 20:51

Artem skrev:
Akehurst2 skrev:
Artem skrev:
Akehurst2 skrev:
Artem skrev:Nej og jeg er endda bloddonor


Så står det på dit bloddonorkort.

Jeg kan ikke huske min, men ved den står på bloddonorkortet (og jeg ved også, hvor mit kort er - har det bare ikke på mig lige nu).

Øhe bloddonorkort? Kan godt være at jeg en gang har fået sådan et... Husker det virkelig ikke og ved ikke hvor det skulle være.


Jeg har sådan et fikst lille plastikkort med stregkode og magnetstribe til at registrere mig med ved besøg i blodbanken. Måske det afhænger af, hvor man donerer?

Ja tror det er en regional forskel. De sidste par år har vi brugt det med fingeraftryk. Inden det mindes jeg bare man skrev en underskrift på den oplysningseddel man skal udfylde hver gang.

Nemlig, i Nordjylland er vi gået over til fingeraftryk. Jeg tænker lidt at du må have en profil på donor.dk eller noget, hvor du kan se dine oplysninger? Ellers kan du bare kigge på tappeposerne næste gang, der står din type på :)
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Kender du din blodtype?

Indlægaf Artem » 13. feb 2018, 21:33

Planten skrev:
Artem skrev:
Akehurst2 skrev:
Artem skrev:
Akehurst2 skrev:
Artem skrev:Nej og jeg er endda bloddonor


Så står det på dit bloddonorkort.

Jeg kan ikke huske min, men ved den står på bloddonorkortet (og jeg ved også, hvor mit kort er - har det bare ikke på mig lige nu).

Øhe bloddonorkort? Kan godt være at jeg en gang har fået sådan et... Husker det virkelig ikke og ved ikke hvor det skulle være.


Jeg har sådan et fikst lille plastikkort med stregkode og magnetstribe til at registrere mig med ved besøg i blodbanken. Måske det afhænger af, hvor man donerer?

Ja tror det er en regional forskel. De sidste par år har vi brugt det med fingeraftryk. Inden det mindes jeg bare man skrev en underskrift på den oplysningseddel man skal udfylde hver gang.

Nemlig, i Nordjylland er vi gået over til fingeraftryk. Jeg tænker lidt at du må have en profil på donor.dk eller noget, hvor du kan se dine oplysninger? Ellers kan du bare kigge på tappeposerne næste gang, der står din type på :)

Jo mindes også at jeg kan læse det på deres hjemmeside hvor man kan bestille tid. Siden virker bare ikke for mig i dag.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Kender du din blodtype?

Indlægaf Planten » 13. feb 2018, 21:39

Artem skrev:Jo mindes også at jeg kan læse det på deres hjemmeside hvor man kan bestille tid. Siden virker bare ikke for mig i dag.

Så kigger du bare på poserne næste gang :)
0
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Kender du din blodtype?

Indlægaf lulu-p » 13. feb 2018, 21:43

B rhesus negativ. Jeg ved det fordi jeg blev fulgt tættere under graviditeter, og fordi jeg fik ekstra stik I ballen efter fødsel af rhesus positive børn.
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Kender du din blodtype?

Indlægaf Artem » 13. feb 2018, 21:44

Planten skrev:
Artem skrev:Jo mindes også at jeg kan læse det på deres hjemmeside hvor man kan bestille tid. Siden virker bare ikke for mig i dag.

Så kigger du bare på poserne næste gang :)

Det er om 3 måneder og det glemmer jeg igen på et split sekund.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Kender du din blodtype?

Indlægaf kidkomb » 13. feb 2018, 22:18

Jeg mener bestemt at min er 0-neg.
Men jeg er blevet clearet til at blive bloddonor igen :banan: så nu kan jeg snart finde ud af om jeg har ret :D
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4884
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 288
Likede indlæg: 7852

Re: Kender du din blodtype?

Indlægaf Nicolait » 13. feb 2018, 22:49

Nope. Jeg ved kun at den er rød.

Strengt taget så burde det være en af de ting, jeg vidste. Om end hvis man en dag skal bruge meget blod fra andre, og man endnu ikke er blevet forvandlet til en vampyr, så vil jeg nok foretrække at være bevidstløs.
0
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16996
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41320

Re: Kender du din blodtype?

Indlægaf LaMariposa » 14. feb 2018, 05:06

Ja, jeg har fået den oplyst i en eller anden forbindelse. Den er AB Rhesus positiv.
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Kender du din blodtype?

Indlægaf Hunkat » 14. feb 2018, 05:28

Vi tog sådan en "hjemme"-test i gymansiet da vi havde om blodtyper og +/-
Vi brugte sådan en pen diabetikere bruger til at prikke hul og jeg HADER de penne, min mor har sukkersyge og jeg kan slet ikke snuppe dem. Plus jeg alt havde vildt kolde fingre så jeg kunne nærmest ikke ikke tvinge den mindste lille dråbe blod ud, så jeg er ret sikker på at jeg fik ødelagt prøven med min roden rundt.

MEN, hvis den var korrekt alligevel, så er jeg B.
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Kender du din blodtype?

Indlægaf Planten » 14. feb 2018, 05:31

Hunkat skrev:Vi tog sådan en "hjemme"-test i gymansiet da vi havde om blodtyper og +/-
Vi brugte sådan en pen diabetikere bruger til at prikke hul og jeg HADER de penne, min mor har sukkersyge og jeg kan slet ikke snuppe dem. Plus jeg alt havde vildt kolde fingre så jeg kunne nærmest ikke ikke tvinge den mindste lille dråbe blod ud, så jeg er ret sikker på at jeg fik ødelagt prøven med min roden rundt.

MEN, hvis den var korrekt alligevel, så er jeg B.

Den, jeg lavede i biologi, sagde at jeg var 0 RhD neg. Og jeg er A RhD neg. Jeg havde for meget blod i A feltet og fik antigen excess. Og så "opløses" Ag-Ab bindingerne og giver falsk negativ. Så jeg ville ikke nødvendigvis stole på de kort, selvom de var meget udbredte, da man skulle spise efter sin blodtype :)
0
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Kender du din blodtype?

Indlægaf Hunkat » 14. feb 2018, 05:33

Planten skrev:
Hunkat skrev:Vi tog sådan en "hjemme"-test i gymansiet da vi havde om blodtyper og +/-
Vi brugte sådan en pen diabetikere bruger til at prikke hul og jeg HADER de penne, min mor har sukkersyge og jeg kan slet ikke snuppe dem. Plus jeg alt havde vildt kolde fingre så jeg kunne nærmest ikke ikke tvinge den mindste lille dråbe blod ud, så jeg er ret sikker på at jeg fik ødelagt prøven med min roden rundt.

MEN, hvis den var korrekt alligevel, så er jeg B.

Den, jeg lavede i biologi, sagde at jeg var 0 RhD neg. Og jeg er A RhD neg. Jeg havde for meget blod i A feltet og fik antigen excess. Og så "opløses" Ag-Ab bindingerne og giver falsk negativ. Så jeg ville ikke nødvendigvis stole på de kort, selvom de var meget udbredte, da man skulle spise efter sin blodtype :)


Jeg har heller ikke voldsom stor tiltro til mine egne evner som laborant lige i det scenarie :lol: Jeg får det vel at vide hvis jeg nogensinde skal bruge det tilnoget.
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Kender du din blodtype?

Indlægaf Planten » 14. feb 2018, 05:36

Hunkat skrev:
Planten skrev:
Hunkat skrev:Vi tog sådan en "hjemme"-test i gymansiet da vi havde om blodtyper og +/-
Vi brugte sådan en pen diabetikere bruger til at prikke hul og jeg HADER de penne, min mor har sukkersyge og jeg kan slet ikke snuppe dem. Plus jeg alt havde vildt kolde fingre så jeg kunne nærmest ikke ikke tvinge den mindste lille dråbe blod ud, så jeg er ret sikker på at jeg fik ødelagt prøven med min roden rundt.

MEN, hvis den var korrekt alligevel, så er jeg B.

Den, jeg lavede i biologi, sagde at jeg var 0 RhD neg. Og jeg er A RhD neg. Jeg havde for meget blod i A feltet og fik antigen excess. Og så "opløses" Ag-Ab bindingerne og giver falsk negativ. Så jeg ville ikke nødvendigvis stole på de kort, selvom de var meget udbredte, da man skulle spise efter sin blodtype :)


Jeg har heller ikke voldsom stor tiltro til mine egne evner som laborant lige i det scenarie :lol: Jeg får det vel at vide hvis jeg nogensinde skal bruge det tilnoget.

Lige præcis :D og bioanalytikerne er jo i bund og grund dem, der skal bruge blodtypen til mest.
0
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Kender du din blodtype?

Indlægaf Annione » 14. feb 2018, 06:34

Næ. Gad vide, om det står nogen steder? :gruble:
0
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15158

Re: Kender du din blodtype?

Indlægaf Zonta » 14. feb 2018, 07:11

Ja, jeg er 0+. Jeg mener min mand er A+ uden at være helt sikker.

Vores børn kommer vel til at være enten 0 eller A. Ved ikke helt om den ene er dominerende og den anden vigende? :gruble:
0
J, juli 2018.

Tilbage til "Helbred"