Kender du din blodtype?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Fræksak
Indlæg: 2493
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 470
Likede indlæg: 4232

Re: Kender du din blodtype?

Indlægaf Fræksak » 13. feb 2018, 17:50

Jeg er 0 rhesus negativ. Jeg kan ikke huske hvad mine unger er andet end at de er rhesus positive, for jeg har fået et stik i ballen efter hver graviditet :-D.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Kender du din blodtype?

Indlægaf Sangius » 13. feb 2018, 18:04

Sophies-mor skrev:
Sangius skrev:
Sophies-mor skrev:Ja.
Det er med mine øjne essentielt.


Hvorfor?

For at vide det? Det har da forhindret mig i at komme i problemer på et sygehus, at jeg vidste det.
Hvorfor ikke?


Min erfaring er, at de ikke tager det for gode varer hvad patienten siger om sin blodtype. Og det bør de heller ikke, i min optik. Patienten kan jo huske forkert, og det kan være fatalt at få en forkert blodtype.

Ved ulykker får stort set alle 0 rhd neg alligevel.
2
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Neverkont
Indlæg: 1893
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 101
Likede indlæg: 2943

Re: Kender du din blodtype?

Indlægaf Neverkont » 13. feb 2018, 18:08

Sangius skrev:Alle gravide får testet deres blodtype, og får som JoyNips siger det nok kun at vide, hvis de er rhd negative.

Hvis man er rhd negativ, og er gravid med et barn som er rhd positiv, vil man ved næste graviditet, hvis barnet her også er rhd positiv, havde stor risiko for abort. Dette sker fordi ens immunforsvar angriber de røde blodlegemer hos barnet.
Man får en vaccine hvis man er rhd negativ, og så er der ikke noget problem :)


Eller også dør barnet kort efter fødslen.
Da jeg havde biologi på HF fortalte læreren, at han engang havde haft en lidt ældre kvinde på et hold, og lige dér, midt i undervisningen om blodtyper og rhesus-problematikken, gik det op for hende hvorfor hendes barn nr. 2 døde kort efter fødslen.

Jeg kender min blodtype fordi den har stået på mine vandrejournaler.

Mine børns kender jeg ikke. Sønnens (17 år) er mig bekendt aldrig blevet tjekket, min datter er blevet bloddonor efter hun er flyttet hjemmefra og har sikkert fået den tjekket i den sammenhæng.
1
MOGA
Indlæg: 4052
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 525
Likede indlæg: 7381

Re: Kender du din blodtype?

Indlægaf MOGA » 13. feb 2018, 18:10

Jeg aner det ikke.
0
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Kender du din blodtype?

Indlægaf Planten » 13. feb 2018, 18:11

Sangius skrev:
Sophies-mor skrev:
Sangius skrev:
Sophies-mor skrev:Ja.
Det er med mine øjne essentielt.


Hvorfor?

For at vide det? Det har da forhindret mig i at komme i problemer på et sygehus, at jeg vidste det.
Hvorfor ikke?


Min erfaring er, at de ikke tager det for gode varer hvad patienten siger om sin blodtype. Og det bør de heller ikke, i min optik. Patienten kan jo huske forkert, og det kan være fatalt at få en forkert blodtype.

Ved ulykker får stort set alle 0 rhd neg alligevel.

Men, vi tager blodtype på dem, der ikke har en, hvis de har behov for det. Man giver aldrig blod ud fra hvad patienten oplyser om type.

Ved ulykker får man ikke "bare" blod :) kun hvis man har behov. Ofte har vi tid til at lave forlig, og så får man typespecifikt blod.

Og til trådens emne - jeg er A RhD- og jeg kan ikke se, hvorfor man skal kende sin egen blodtype.
3
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Kender du din blodtype?

Indlægaf Sangius » 13. feb 2018, 18:24

Planten skrev:
Sangius skrev:
Sophies-mor skrev:
Sangius skrev:
Sophies-mor skrev:Ja.
Det er med mine øjne essentielt.


Hvorfor?

For at vide det? Det har da forhindret mig i at komme i problemer på et sygehus, at jeg vidste det.
Hvorfor ikke?


Min erfaring er, at de ikke tager det for gode varer hvad patienten siger om sin blodtype. Og det bør de heller ikke, i min optik. Patienten kan jo huske forkert, og det kan være fatalt at få en forkert blodtype.

Ved ulykker får stort set alle 0 rhd neg alligevel.

Men, vi tager blodtype på dem, der ikke har en, hvis de har behov for det. Man giver aldrig blod ud fra hvad patienten oplyser om type.

Ved ulykker får man ikke "bare" blod :) kun hvis man har behov. Ofte har vi tid til at lave forlig, og så får man typespecifikt blod.

Og til trådens emne - jeg er A RhD- og jeg kan ikke se, hvorfor man skal kende sin egen blodtype.


Jeg mente selvfølgelig også at man kun får 0 rhd neg hvis det er nødvendigt. Men vidste ikke at man ved de fleste nåede at få en prøve ned omkring immunlab, det er ikke et område jeg har gjort mig så meget ud i. :)
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
superboa
Indlæg: 1433
Tilmeldt: 14. aug 2015, 22:02
Kort karma: 87
Likede indlæg: 1016

Re: Kender du din blodtype?

Indlægaf superboa » 13. feb 2018, 18:27

Nej, det ved jeg ikke :)
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9526
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7841

Re: Kender du din blodtype?

Indlægaf Sophies-mor » 13. feb 2018, 18:27

Sangius skrev:
Sophies-mor skrev:
Sangius skrev:
Sophies-mor skrev:Ja.
Det er med mine øjne essentielt.


Hvorfor?

For at vide det? Det har da forhindret mig i at komme i problemer på et sygehus, at jeg vidste det.
Hvorfor ikke?


Min erfaring er, at de ikke tager det for gode varer hvad patienten siger om sin blodtype. Og det bør de heller ikke, i min optik. Patienten kan jo huske forkert, og det kan være fatalt at få en forkert blodtype.

Ved ulykker får stort set alle 0 rhd neg alligevel.

De bør som minimum stoppe op og tænke... hvorfor siger patienten det?
Det var det, de gjorde hos mig. Fejl i prøvetagningen.
Ny prøve. Jeg havde ret.
Kunne være blevet fatalt.
Vigtig og basal viden.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9664
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29282

Re: Kender du din blodtype?

Indlægaf Sangius » 13. feb 2018, 18:44

Sophies-mor skrev:
Sangius skrev:
Sophies-mor skrev:
Sangius skrev:
Sophies-mor skrev:Ja.
Det er med mine øjne essentielt.


Hvorfor?

For at vide det? Det har da forhindret mig i at komme i problemer på et sygehus, at jeg vidste det.
Hvorfor ikke?


Min erfaring er, at de ikke tager det for gode varer hvad patienten siger om sin blodtype. Og det bør de heller ikke, i min optik. Patienten kan jo huske forkert, og det kan være fatalt at få en forkert blodtype.

Ved ulykker får stort set alle 0 rhd neg alligevel.

De bør som minimum stoppe op og tænke... hvorfor siger patienten det?
Det var det, de gjorde hos mig. Fejl i prøvetagningen.
Ny prøve. Jeg havde ret.
Kunne være blevet fatalt.
Vigtig og basal viden.


Det var da også en grel hændelse. Men med den hat på skal man jo kende til rigtig mange ting om sig selv, i forbindelse med at beskytte sig mod utilsigtede hændelser.
Men det er da uden tvivl ikke dårligt at kende sin blodtype.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Pax Romana
Indlæg: 1490
Tilmeldt: 5. sep 2017, 10:15
Kort karma: 191
Likede indlæg: 4072

Re: Kender du din blodtype?

Indlægaf Pax Romana » 13. feb 2018, 19:20

Frank skrev:Min kone påstår at min er VAT 69 :gruble:
Der har du så forklaringen på hvorfor din læge rystede din blodprøve og kom et cocktailbær i. ;)
0
Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others.
Life begins at the end of your comfort zone.
I don't know where I'm going, but I sure know where I've been.
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Kender du din blodtype?

Indlægaf Planten » 13. feb 2018, 19:45

Sophies-mor skrev:
Sangius skrev:
Sophies-mor skrev:
Sangius skrev:
Sophies-mor skrev:Ja.
Det er med mine øjne essentielt.


Hvorfor?

For at vide det? Det har da forhindret mig i at komme i problemer på et sygehus, at jeg vidste det.
Hvorfor ikke?


Min erfaring er, at de ikke tager det for gode varer hvad patienten siger om sin blodtype. Og det bør de heller ikke, i min optik. Patienten kan jo huske forkert, og det kan være fatalt at få en forkert blodtype.

Ved ulykker får stort set alle 0 rhd neg alligevel.

De bør som minimum stoppe op og tænke... hvorfor siger patienten det?
Det var det, de gjorde hos mig. Fejl i prøvetagningen.
Ny prøve. Jeg havde ret.
Kunne være blevet fatalt.
Vigtig og basal viden.

Det er sådan, at hvis man skal have blod, så skal man have lavet en blodtype og en forligelighedstest (bas/bac test). Disse prøver skal tages uafhængigt af hinanden og med id kontrol før prøvetagning og id kontrol mens blodet løber i glasset - fulde navn og cpr nr. I forligelighedstesten er der også en blodtypekontrol. På den måde opdager man, hvis ikke typen på patienten stemmer overens.
1
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9526
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7841

Re: Kender du din blodtype?

Indlægaf Sophies-mor » 13. feb 2018, 19:46

Planten skrev:
Sophies-mor skrev:
Sangius skrev:
Sophies-mor skrev:
Sangius skrev:
Sophies-mor skrev:Ja.
Det er med mine øjne essentielt.


Hvorfor?

For at vide det? Det har da forhindret mig i at komme i problemer på et sygehus, at jeg vidste det.
Hvorfor ikke?


Min erfaring er, at de ikke tager det for gode varer hvad patienten siger om sin blodtype. Og det bør de heller ikke, i min optik. Patienten kan jo huske forkert, og det kan være fatalt at få en forkert blodtype.

Ved ulykker får stort set alle 0 rhd neg alligevel.

De bør som minimum stoppe op og tænke... hvorfor siger patienten det?
Det var det, de gjorde hos mig. Fejl i prøvetagningen.
Ny prøve. Jeg havde ret.
Kunne være blevet fatalt.
Vigtig og basal viden.

Det er sådan, at hvis man skal have blod, så skal man have lavet en blodtype og en forligelighedstest (bas/bac test). Disse prøver skal tages uafhængigt af hinanden og med id kontrol før prøvetagning og id kontrol mens blodet løber i glasset - fulde navn og cpr nr. I forligelighedstesten er der også en blodtypekontrol. På den måde opdager man, hvis ikke typen på patienten stemmer overens.

Ja. Men der var fejl i min.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Frank
Indlæg: 318
Tilmeldt: 16. jun 2017, 09:41
Kort karma: 23
Likede indlæg: 625

Re: Kender du din blodtype?

Indlægaf Frank » 13. feb 2018, 20:10

Pax Romana skrev:
Frank skrev:Min kone påstår at min er VAT 69 :gruble:
Der har du så forklaringen på hvorfor din læge rystede din blodprøve og kom et cocktailbær i. ;)
Shaken, not stirred. :D
0
Brugeravatar
Fillie
Indlæg: 2415
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:54
Kort karma: 1023
Likede indlæg: 8154

Re: Kender du din blodtype?

Indlægaf Fillie » 13. feb 2018, 20:20

Ja, den er 0 RhD pos. :)
0
"This is my world, and I'm your rock and roll sherpa."

- Francine Smith
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8734
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Kender du din blodtype?

Indlægaf Artem » 13. feb 2018, 20:27

Akehurst2 skrev:
Artem skrev:
Akehurst2 skrev:
Artem skrev:Nej og jeg er endda bloddonor


Så står det på dit bloddonorkort.

Jeg kan ikke huske min, men ved den står på bloddonorkortet (og jeg ved også, hvor mit kort er - har det bare ikke på mig lige nu).

Øhe bloddonorkort? Kan godt være at jeg en gang har fået sådan et... Husker det virkelig ikke og ved ikke hvor det skulle være.


Jeg har sådan et fikst lille plastikkort med stregkode og magnetstribe til at registrere mig med ved besøg i blodbanken. Måske det afhænger af, hvor man donerer?

Ja tror det er en regional forskel. De sidste par år har vi brugt det med fingeraftryk. Inden det mindes jeg bare man skrev en underskrift på den oplysningseddel man skal udfylde hver gang.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!

Tilbage til "Helbred"