Hjælp! Småsyg og træt konstant.

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Neverkont
Indlæg: 1893
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 101
Likede indlæg: 2944

Re: Hjælp! Småsyg og træt konstant.

Indlægaf Neverkont » 3. mar 2018, 22:25

billiebean skrev:Nå ja, en overgang for nogle år siden, hvor Jeg havde et arbejde med meget personkontakt tog jeg Biostrath. En urtemikstur. Lidt samme koncept som Echinaforce. Det havde god effekt på mig. Eller jeg blev ikke syg i hvert fald. Svært at sige hvad der virker forebyggende, jo ;)
Og det med at være småsyg - er du blevet tjekket for kyssesyge? Det kan jo trække ud i laaang tid.


Bio-strath er godt for mange ting. :)

Derudover kan jeg anbefale, at man jævnligt bruger timian i maden om vinteren, f.eks. på ovn-kartofler. Timian er godt for luftvejene.
1
HappyHippo
Indlæg: 2538
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 171
Likede indlæg: 4394

Re: Hjælp! Småsyg og træt konstant.

Indlægaf HappyHippo » 3. mar 2018, 22:45

Få målt det hos lægen. Alt andet er rent gætteri.
7
Brugeravatar
Primerose
Indlæg: 1783
Tilmeldt: 29. dec 2015, 00:54
Kort karma: 468
Likede indlæg: 5009

Re: Hjælp! Småsyg og træt konstant.

Indlægaf Primerose » 4. mar 2018, 00:37

Jeg er lidt overrasket hvor mange der bare foreslår vitamin og kosttilskud. Mit råd vil helt klart være lige at få tjekket om du mangler nogle vitaminer/mineraler via en blodprøve hos lægen før du tager alle de ekstra tilskud. Det lyder som om din kost er både varieret og sund, så du burde ikke mangle noget med mindre du af en eller anden årsag har svært ved at optage det. Og i det tilfælde hjælper det alligevel ikke bare at hælde mere på. Det er muligt at det er d-vitaminmangel grundet årstiden, men igen, hvis du aldrig har haft problemer med det før og kommer lidt ud dagligt burde det heller ikke være et problem.
Man kan faktisk også få det dårligt af at få for mange af visse vitaminer, så sørg for at have en konkret viden om dine blodtal før du tager ekstra.

Men nok om det... der er rigtig mange denne vinter der går og skranter på den måde du beskriver. Min fornemmelse er, at det er en hårdfør virus af en art. Når først imunforvaret er svækket og arbejder bestemte steder i kroppen er det også nemmere for andre vira og bakterier at hærge. Det kan forklare at folk bliver lagt ned igen og igen af forskellige sygdomme...
7
I had the blues because I had no shoes, until a day upon the street I met a man who had no feet.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hjælp! Småsyg og træt konstant.

Indlægaf kidkomb » 4. mar 2018, 01:31

Jeg synes det lyder som d-vitamin-mangel.
Jeg synes du skal bede lægen om at måle.
Jeg fandt tilfældigt ud af at jeg manglede og siden jeg begyndte at spise d-tilskud (oktober) har jeg ikke været syg. Og jeg fryser ikke mere hele tiden.
I shit you not.
Intet.
Jeg skal snart op og have kontrolmålt, hvis det ser fint ud så må det jo være det der har gjort forskellen.
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Knirkemis
Indlæg: 1273
Tilmeldt: 20. apr 2016, 08:42
Kort karma: 313
Likede indlæg: 3587

Re: Hjælp! Småsyg og træt konstant.

Indlægaf Knirkemis » 4. mar 2018, 09:14

Jeg kan godt høre, at en tur til lægen er en god ide. Og det er rigtigt, at der er meget i omløb for tiden. Jeg har siddet ved siden af en kollega, som har hostet i en måned, så der kan selvfølgelig også være kommet noget derfra, plus hvad min datter samler op i vuggestuen.

Med hensyn til æg, mælkeprodukter osv, så har jeg et ret begrænset indtag. En skive ost om dagen, og nogle gange æg som pålæg.

Jeg skal måske også blive bedre til at få luftet ud. I den her kulde, bliver det ikke til så meget, som det måske burde.
0
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Hjælp! Småsyg og træt konstant.

Indlægaf Planten » 4. mar 2018, 09:23

Nu spiser jeg ikke helt så sundt som dig, men jeg kan kun anbefale frisk luft og lys. Og at få luftet ud i hjemmet hver dag.
1
Brugeravatar
Knirkemis
Indlæg: 1273
Tilmeldt: 20. apr 2016, 08:42
Kort karma: 313
Likede indlæg: 3587

Re: Hjælp! Småsyg og træt konstant.

Indlægaf Knirkemis » 4. mar 2018, 09:56

Planten skrev:Nu spiser jeg ikke helt så sundt som dig, men jeg kan kun anbefale frisk luft og lys. Og at få luftet ud i hjemmet hver dag.

Udluftning skal jeg have gjort noget ved. Frisk luft og lys har jeg fået en del af indtil for nylig, i form af gåture med klapvognen næsten hver dag :) Det er blevet lidt mindre, efter jeg er startet arbejde. Men jeg er sikker på, at mere sol generelt ville have en gavnlig effekt. Bare lidt svært at styre i vinterdanmark.
1
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Hjælp! Småsyg og træt konstant.

Indlægaf Planten » 4. mar 2018, 09:59

Knirkemis skrev:
Planten skrev:Nu spiser jeg ikke helt så sundt som dig, men jeg kan kun anbefale frisk luft og lys. Og at få luftet ud i hjemmet hver dag.

Udluftning skal jeg have gjort noget ved. Frisk luft og lys har jeg fået en del af indtil for nylig, i form af gåture med klapvognen næsten hver dag :) Det er blevet lidt mindre, efter jeg er startet arbejde. Men jeg er sikker på, at mere sol generelt ville have en gavnlig effekt. Bare lidt svært at styre i vinterdanmark.

Det er nemlig lige det - jeg tænker også, at det har noget at gøre med årstiden og mørket.
0
Hewlett
Indlæg: 1457
Tilmeldt: 30. apr 2016, 19:33
Kort karma: 99
Likede indlæg: 4388

Re: Hjælp! Småsyg og træt konstant.

Indlægaf Hewlett » 4. mar 2018, 19:07

Mange har allerede skrevet kloge ting, så jeg stemmer i : bestil tid til lægen og få målt dine værdier - også dit stofskifte.

Ellers kom ud i dagslyset, især nu hvor solen er fremme trods kulden. Vi får ikke rigtig et ordentligt skud D-vitamin fra solen endnu, men bare det at mærke solen i ansigtet kan løfte humøret og hjælpe lidt på trætheden.

Hvis du går og fryser, så pak dig ind i flere lag tøj, også derhjemme. Kroppen bruger meget energi på at holde sig varm, så det kan sagtens være trættende i sig selv, konstant at gå rundt og småfryse. Boost evt. følelsen af varme med et par ture i finsk sauna/saunagus og nyd følelsen af, at blive gennemvarm.
Infrarød sauna varmer inde fra og kan også løsne op for vintertrætte led og muskler.

Tag powernaps når du har mulighed for det, men ikke mere end 15-20 minutter. Det er OK hvis du ikke når at falde hen, det skal du ikke stresse over - oftest hjælper det blot at lægge sig, lukke øjnene og lukke verden lidt ude.

Dernæst er der fødevarer der kan hjælpe med at booster din energi/immunforsvar. Lav eller køb ingefærshots, lav smoothies eller juice med masser af frugt og grønt så du får rigeligt med vitaminer og mineraler den naturlige vej - kroppen optager meget bedre gennem fødevarer end syntetisk fremstillede vitaminpiller.

Jeg ved det er svært med barn, men forsøg at gå i seng og stå op samme tid hver dag (også weekend) og sørg for at få det minimum antal timer af søvn, som du fungerer bedst med.

Hvis du lige startet på job kan det godt være en forklaring på at du konstant er småsyg og træt. Det tager på kræfterne at starte job igen og folk går desværre ofte småsyge på arbejde og smitter alle andre.

Husk på, at vi er i de mørke vintermåneder og at vi slet ikke fik det "load" af sol i sommers, som vi ellers plejer at få og har brug for. Det er desuden også meldt ud, at influenzasæsonen har været helt skør i år med mange smittede og over en unormal lang periode.

Jeg håber du snart føler dig energisk og helt rask igen :)
2
Brugeravatar
Skorstenen
Indlæg: 4894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 15:58
Kort karma: 552
Likede indlæg: 8821

Re: Hjælp! Småsyg og træt konstant.

Indlægaf Skorstenen » 4. mar 2018, 19:42

Med normalt og varieret kost burde du faktisk være ok. Vi er mange, der slet ikke tager hverken vitaminpiller eller kosttilskud.

Jeg synes du skal et smut forbi din læge, det lyder ikke helt normalt. :)
2
Brugeravatar
Skorstenen
Indlæg: 4894
Tilmeldt: 23. maj 2016, 15:58
Kort karma: 552
Likede indlæg: 8821

Re: Hjælp! Småsyg og træt konstant.

Indlægaf Skorstenen » 4. mar 2018, 19:45

Primerose skrev:Jeg er lidt overrasket hvor mange der bare foreslår vitamin og kosttilskud. Mit råd vil helt klart være lige at få tjekket om du mangler nogle vitaminer/mineraler via en blodprøve hos lægen før du tager alle de ekstra tilskud. Det lyder som om din kost er både varieret og sund, så du burde ikke mangle noget med mindre du af en eller anden årsag har svært ved at optage det. Og i det tilfælde hjælper det alligevel ikke bare at hælde mere på. Det er muligt at det er d-vitaminmangel grundet årstiden, men igen, hvis du aldrig har haft problemer med det før og kommer lidt ud dagligt burde det heller ikke være et problem.
Man kan faktisk også få det dårligt af at få for mange af visse vitaminer, så sørg for at have en konkret viden om dine blodtal før du tager ekstra.

Men nok om det... der er rigtig mange denne vinter der går og skranter på den måde du beskriver. Min fornemmelse er, at det er en hårdfør virus af en art. Når først imunforvaret er svækket og arbejder bestemte steder i kroppen er det også nemmere for andre vira og bakterier at hærge. Det kan forklare at folk bliver lagt ned igen og igen af forskellige sygdomme...


Jeg er også lidt overrasket. Man skal da ikke være træt i et halvt år!
0
Brugeravatar
Knirkemis
Indlæg: 1273
Tilmeldt: 20. apr 2016, 08:42
Kort karma: 313
Likede indlæg: 3587

Re: Hjælp! Småsyg og træt konstant.

Indlægaf Knirkemis » 7. mar 2018, 16:05

Hewlett skrev:Mange har allerede skrevet kloge ting, så jeg stemmer i : bestil tid til lægen og få målt dine værdier - også dit stofskifte.

Ellers kom ud i dagslyset, især nu hvor solen er fremme trods kulden. Vi får ikke rigtig et ordentligt skud D-vitamin fra solen endnu, men bare det at mærke solen i ansigtet kan løfte humøret og hjælpe lidt på trætheden.

Hvis du går og fryser, så pak dig ind i flere lag tøj, også derhjemme. Kroppen bruger meget energi på at holde sig varm, så det kan sagtens være trættende i sig selv, konstant at gå rundt og småfryse. Boost evt. følelsen af varme med et par ture i finsk sauna/saunagus og nyd følelsen af, at blive gennemvarm.
Infrarød sauna varmer inde fra og kan også løsne op for vintertrætte led og muskler.

Tag powernaps når du har mulighed for det, men ikke mere end 15-20 minutter. Det er OK hvis du ikke når at falde hen, det skal du ikke stresse over - oftest hjælper det blot at lægge sig, lukke øjnene og lukke verden lidt ude.

Dernæst er der fødevarer der kan hjælpe med at booster din energi/immunforsvar. Lav eller køb ingefærshots, lav smoothies eller juice med masser af frugt og grønt så du får rigeligt med vitaminer og mineraler den naturlige vej - kroppen optager meget bedre gennem fødevarer end syntetisk fremstillede vitaminpiller.

Jeg ved det er svært med barn, men forsøg at gå i seng og stå op samme tid hver dag (også weekend) og sørg for at få det minimum antal timer af søvn, som du fungerer bedst med.

Hvis du lige startet på job kan det godt være en forklaring på at du konstant er småsyg og træt. Det tager på kræfterne at starte job igen og folk går desværre ofte småsyge på arbejde og smitter alle andre.

Husk på, at vi er i de mørke vintermåneder og at vi slet ikke fik det "load" af sol i sommers, som vi ellers plejer at få og har brug for. Det er desuden også meldt ud, at influenzasæsonen har været helt skør i år med mange smittede og over en unormal lang periode.

Jeg håber du snart føler dig energisk og helt rask igen :)

Tak for dit lange indlæg. Mange af de ting du anbefaler, gør jeg jo allerede. Med undtagelse af powernaps. Jeg har lidt af alvorlig søvnløshed i mange år, og har af eksperter fået tudet ørerne fulde omkring søvnhygiejne. Og der er lur bandlyst. Jeg sover heldigvis bedre nu, og har ret faste sengetider, også tit i weekenderne, fordi min datter ikke anerkender konceptet "sov længe om lørdagen" :genert:

Jeg bestiller en tid ved lægen, lige så snart der bliver tid i kalenderen (lidt en mangelvare med opstart af nyt job, men mon ikke der kan findes en sen tid en onsdag, hvor de har længe åbent). Og så krydser jeg fingre for, at foråret snart byder på lidt mere sol :danse:
0
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7493
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19615

Re: Hjælp! Småsyg og træt konstant.

Indlægaf Animi » 8. mar 2018, 05:35

For nogen år siden havde jeg det på præcis samme måde. Det var pga en virus i kroppen. Det varede så “kun” 3-4 måneder, men lægen havde sagt det sagtens kunne vare længere.

Uanset hvad, gå til lægen og få det tjekket. Det kan sikkert skyldes utroligt mange ting, så det er bedre at finde ud af præcis hvad det er, så du bedre kan komme det til livs.
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Knirkemis
Indlæg: 1273
Tilmeldt: 20. apr 2016, 08:42
Kort karma: 313
Likede indlæg: 3587

Re: Hjælp! Småsyg og træt konstant.

Indlægaf Knirkemis » 10. mar 2018, 11:11

Jeg har gået og tænkt over tingene, og der er så sket noget, som gør at jeg måske skal tage det alvorligt, når stress bliver nævnt her i tråden.

Kort fortalt, er det ved at gå op for mig, at jeg har levet under et konstant moderat pres i snart 3 år. Jeg har klaret tingene, og holdt mig oppe, med undtagelse af en kortvarig depression kort efter min datters fødsel. Men jeg kan egentlig godt mærke nu, at der ikke skal meget til, før det måske koger over. Min kæreste har presset mig lidt, for at vi skal ses mere og være mere sociale med hans familie og venner. Og det har jeg reageret meget kraftigt på, fordi jeg simpelthen ikke kan overskue det.
Det har så sat tankerne i gang, om hvad der egentlig har foregået i mit liv de sidste 3 år, og viser sig som en rød advarselslampe helt i top i en stresstest (som man selvfølgelig skal tage med et gran salt, da det ikke er det sammen som en snak med lægen).
Jeg kan godt se, at jeg har undertrykt en masse, for at klare hverdagen, men at det nok er tid til at stoppe op og lige overveje, hvor jeg kan sætte ind for at reducere det pres jeg føler.
1
D.itsen
Indlæg: 3330
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 563
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8998

Re: Hjælp! Småsyg og træt konstant.

Indlægaf D.itsen » 18. mar 2018, 04:42

Det lyder som nogle kloge reflektioner. Er du blevet klogere på hvad du kan gøre, for at reducere det pres du føler?
0
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:

Tilbage til "Helbred"