Klage over hospitalslæge

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Klage over hospitalslæge

Indlægaf Hunkat » 1. maj 2018, 01:35

Jah.. hvordan gør jeg lige det? Er det hospitalets ledelse man henvender sig til eller?

Problemet kort: jeg har fået udskrevet medicin som giver mig en del ubehagelige bivirkninger som ikke ser ud til at være forbigående. Jeg vil derfor gerne i kontakt med den læge som står for recepten for at høre om alternativer.

Jeg ringede mandag den 16. april, på det tidspunkt var der gået 3 uger fra opstart. Sekretæren tog imod besked til lægen (man kan ikke ringe direkte).
Jeg ringer igen torsdag den 19. og lægger en ny besked, sekretæren markerer den med "haster".
Jeg ringer igen onsdag den 25. og lægger en ny besked, sekretæren markerer den med "haster".
Torsdag den 26. sender jeg desuden en besked via Min Sundhedsplatform efter tip fra en debattør (anede ikke det eksisterede). Deres servicemål er 3 hverdage.

Nu er vi på 3. hverdag og to uger efter mit første opkald. Mine bivirkninger er "kun" bl.a. kvalme men det kunne jo i princippet ligeså godt være selvmordstanker og jeg synes virkelig det er under alt kritik på det her tidspunkt. Uanset om lægen ringer i dag eller ej (jeg tvivler) så har jeg tænkt mig at klage over forløbet og bede om en ny læge som ansvarshavende for jeg vil under ingen omstændigheder samarbejde med vedkommende.

Men jeg er lidt i tvivl om hvor jeg skal gå hen? Det virker voldsomt at gå til styrelsen for patientsikkerhed sådan off the bat, går man så til direktionen? Eller en overlæge?
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Klage over hospitalslæge

Indlægaf Aima » 1. maj 2018, 01:48

Hvis ikke du vil gå igennem Styrelsen for patientsikkerhed, er det en mulighed at henvende dig til den pågældende afdelingslæges ledende overlæge. Jeg tænker, du bare skal kontante sygehusets administration, forklare dit ærinde og bede om kontaktoplysningerne.

Alternativt kan du vende problematikkken med Patientvejledningen i dit område og høre, hvad de råder til.
1
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Klage over hospitalslæge

Indlægaf Juki » 1. maj 2018, 01:52

Er der en afdelingssygeplejerske, ledende overlæge eller afdelingsleder?

Ellers kan du undersøge muligheden med patientvejledere på det tilknyttede sygehus. Jeg ved ikke hvor hurtigt de kan hjælpe, men de burde kunne vejlede dig i forhold til hvem du skal indgive klagen til.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
xxx---xxx
Indlæg: 621
Tilmeldt: 10. sep 2015, 20:15
Kort karma: 77
Likede indlæg: 339

Re: Klage over hospitalslæge

Indlægaf xxx---xxx » 1. maj 2018, 05:39

Da jeg klagede over forløbet med vores søn der fandt jeg på hospitalet hjemmeside en mail jeg kunne klage til.
De behandlede klagen virkelig hurtigt, og vi blev hurtigt indkaldt til samtale med afdelingsledelsen.

Vi havde nemlig også forgæves forsøgt at få fat i verdens mest arrogante overlæge.

Jeg var så meget i tvivl om vi skulle klage den vej, men jeg er så glad for jeg gjord det. Det blev taget meget seriøst!
0
Brugeravatar
Orchidea
Indlæg: 1022
Tilmeldt: 24. aug 2015, 15:36
Kort karma: 109
Likede indlæg: 2423

Re: Klage over hospitalslæge

Indlægaf Orchidea » 1. maj 2018, 05:55

Hvis der ikke er tale om ambulant behandling på hospitalet, så synes jeg at du skal lade din egen læge om at finde alternativer til den medicin du har fået udleveret.

Det undrer mig at sekretæren, som du har talt med, ikke har bedt dig om det.

Igen, hvis der ikke er tale om ambulant behandling, hvor du er i et forløb, så er din behandling på hospitalet vel afsluttet og yderligere opfølgning vil gå via egen læge, med mindre andet er aftalt.

jeg kan ikke rigtig se hvad du vil klage over. Der er bivirkninger til meget medicin og det er forskelligt fra person til person hvor meget eventuelle bivirkninger rammer. Den pågældende læge har givet dig medicinen mhp at hjælpe dig. Ikke for at genere dig. Hvorfor insistere på at det skal være lige den læge, der skal finde et alternativ til dig, når din egen læge lige så godt kan gøre det?
15
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Klage over hospitalslæge

Indlægaf billiebean » 1. maj 2018, 06:15

Orchidea skrev:Hvis der ikke er tale om ambulant behandling på hospitalet, så synes jeg at du skal lade din egen læge om at finde alternativer til den medicin du har fået udleveret.

Det undrer mig at sekretæren, som du har talt med, ikke har bedt dig om det.

Igen, hvis der ikke er tale om ambulant behandling, hvor du er i et forløb, så er din behandling på hospitalet vel afsluttet og yderligere opfølgning vil gå via egen læge, med mindre andet er aftalt.

jeg kan ikke rigtig se hvad du vil klage over. Der er bivirkninger til meget medicin og det er forskelligt fra person til person hvor meget eventuelle bivirkninger rammer. Den pågældende læge har givet dig medicinen mhp at hjælpe dig. Ikke for at genere dig. Hvorfor insistere på at det skal være lige den læge, der skal finde et alternativ til dig, når din egen læge lige så godt kan gøre det?


Hvordan er det lige at man som patient skal vide det? At man bare kan henvende sig til en helt anden aktør i systemet end den man har fået udleveret medicinen af for at få den reguleret eller udskiftet? Det er jo ikke logisk.

TS jeg ville også henvende mig til hospitalet og fremlægge sagen. Alternativt tale med meget store bogstaver til sekretæren og insistere på at få at vide hvornår og hvordan du kommer i kontakt med lægen. Jeg ville nok ikke indsende en formel klage ad patientsikkerhedsvejen men i første omgang bare fokusere på at få hul igennem ad interne kanaler.
4
Brugeravatar
Freya
Indlæg: 660
Tilmeldt: 11. maj 2016, 12:42
Kort karma: 78
Likede indlæg: 1664

Re: Klage over hospitalslæge

Indlægaf Freya » 1. maj 2018, 06:28

billiebean skrev:
Orchidea skrev:Hvis der ikke er tale om ambulant behandling på hospitalet, så synes jeg at du skal lade din egen læge om at finde alternativer til den medicin du har fået udleveret.

Det undrer mig at sekretæren, som du har talt med, ikke har bedt dig om det.

Igen, hvis der ikke er tale om ambulant behandling, hvor du er i et forløb, så er din behandling på hospitalet vel afsluttet og yderligere opfølgning vil gå via egen læge, med mindre andet er aftalt.

jeg kan ikke rigtig se hvad du vil klage over. Der er bivirkninger til meget medicin og det er forskelligt fra person til person hvor meget eventuelle bivirkninger rammer. Den pågældende læge har givet dig medicinen mhp at hjælpe dig. Ikke for at genere dig. Hvorfor insistere på at det skal være lige den læge, der skal finde et alternativ til dig, når din egen læge lige så godt kan gøre det?


Hvordan er det lige at man som patient skal vide det? At man bare kan henvende sig til en helt anden aktør i systemet end den man har fået udleveret medicinen af for at få den reguleret eller udskiftet? Det er jo ikke logisk.

TS jeg ville også henvende mig til hospitalet og fremlægge sagen. Alternativt tale med meget store bogstaver til sekretæren og insistere på at få at vide hvornår og hvordan du kommer i kontakt med lægen. Jeg ville nok ikke indsende en formel klage ad patientsikkerhedsvejen men i første omgang bare fokusere på at få hul igennem ad interne kanaler.

Sekretæren kan ikke give nogen garanti på, hvornår og om en læge ringer tilbage, desværre. Hun er bare “staklen” der der tager imod. Derfor vil de “store bogstaver” lande et forkert sted.
Såfremt du stadig er i et forløb på afdelingen, så ville jeg finde frem til klinikledelsen og kontakte dem med problematikken. Er din behandling og forløb afsluttet, skal du kontakte egen læge.
8
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Klage over hospitalslæge

Indlægaf Hunkat » 1. maj 2018, 07:59

Min behandling er netop ikke afsluttet og jeg har også talt med min egen læge som afviser at kunne gøre noget med mindre det er livstruende.
Det er i øvrigt lægen selv som har sagt jeg skulle ringe efter ca 3 uger med henblik på at aftale om jeg evt. skulle op i dosis (det skal jeg ikke).

Jeg ved godt al medicin har bivirkninger men jeg synes også der skal være en cost-benefit analyse i det, hvornår der bicirkningerne ikke de gode virkninger værd længere?

Og det er selvfølgelig ikke sekretæren jeg er sur på, jeg ved godt at hun dårligt kan gøre fra eller til.
Uanset hvilken profession man har synes jeg faktisk det er uprofessionelt ikke at vende tilbage på en henvendelse på to uger...
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Freya
Indlæg: 660
Tilmeldt: 11. maj 2016, 12:42
Kort karma: 78
Likede indlæg: 1664

Re: Klage over hospitalslæge

Indlægaf Freya » 1. maj 2018, 08:50

Enig. Og bivirkninger skal tages seriøst, uanset om de er livstruende eller ej. Konstant kvalme forringer da livskvaliteten. Der skal ringes inden for en dag eller to af behandlingsansvarlige læge eller en anden læge såfremt den første ikke er til stede.
Find nummeret til klinikledelsen og ring dertil. Der vil du nok blive mødt at klinikchefens sekretær, hun er vant til klager. Og det har sjovt nok en anden effekt når mailen om at ringe kommer fra klinikchefen i stedet for lægesekretæren.
Kh en lægesekretær ;)
Hunkat skrev:Uanset hvilken profession man har synes jeg faktisk det er uprofessionelt ikke at vende tilbage på en henvendelse på to uger...
2
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Klage over hospitalslæge

Indlægaf DenBruneMunk » 1. maj 2018, 10:07

billiebean skrev:Hvordan er det lige at man som patient skal vide det? At man bare kan henvende sig til en helt anden aktør i systemet end den man har fået udleveret medicinen af for at få den reguleret eller udskiftet? Det er jo ikke logisk.

Så har du ikke været indlagt på Rigshospitalet, og været tilset af utallige læger igennem flere dage, da disse jo arbejde på skæve tider, de har 100 vis af patienter, de har ofte flere etager i weekenden som skal ses til, og ikke nok med det, så har de måske operationer de deltager i.
Så omvendt, hvordan forventer du af flere tusind patienter en læge ser til, skal kunne kontaktes af den ene læge efterfølgende? Og hvorfor er det ikke logisk at man ringer til sekretæren og forklarer, eller omvendt beder om at tage det med afdelingen og får fat i sygeplejesker på afdelingen som vurderer om du skal ringes op eller komme ind forbi.

Det er dybt ulogisk at tro at en af de mange læge som giver dig medicin på hospitaler, også skal stå og vurdere dit aktuelle problem 5 dage efter, hvis han ikke er på vagt eller han er på anden afdeling og hvorfor egentlig en anden læge ikke også kan få lov at vurdere sagen med henblik på kvalme og følgevirkninger. Så ikke særligt ulogisk at du får kontakt af anden læge.

Når man først har været indlagt pga. sygdom og set systemet indefra, og mærket det på kroppen og hørt læger kommer med flere forskellige vurderinger selvom det også skrives i journaler, så ved man at det er specielt, hvis overlægen specifikt beder dig om at henvende beskeder til den person direkte ved opfølgning eller bivirkninger som ikke er forklaret forud for recept. Ellers burde det ikke være unormalt at tale med egen læge, lade ens læge ringe og tale med hospitalet derefter, og afvente din læges forklaring, før du begynder at klage over din egne fejl, som jeg vurderer er at du mente du kunne undvære egen læge i længere tid og absolut kun kunne tale med en læge på hospitalet, det vil bare ikke fungere, slet ikke hvis du var lidt opmærksom på hvor mange læger og patienter der er på områderne, og hvordan prioritering foregår eller om du ikke bare skulle have talt med din læge , som nævnt, sekretær kunne havde hjulpet lidt men da personen ikke forstår opkaldet kan den person så ikke sige noget.

Kort,
Ringer du endnu engang til hospitalet, uden at kontakte egen læge først, så drop den specifikke læge, de har lært at læse og andre læger der, kan også rådgive og vejlede ved bivirkninger. At klage over vores sygehus væsen fordi du mener du har eneret på din læge som gav en pille, er helt udenfor rækkevidde, og du burde have talt med egen læge, hvis du var så dårlig som du giver udtryk for.


EDIT: Jeg fortryder en del af dette, da jeg havde udgangspunkt i egne oplevelser på Rigshospitalet, og her er der ikke tale om samme hospital, for at sige det kort, så jeg fortryder lidt mit sammenlignings grund men står ved mine egne oplevelser og synspunkter hvis hospital var fælles.
Senest rettet af DenBruneMunk 1. maj 2018, 18:30, rettet i alt 1 gang.
3
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Klage over hospitalslæge

Indlægaf Hunkat » 1. maj 2018, 11:21

Er du sød at læse hvad jeg skriver?
-Det er ikke et indlæggelsesafsnit men et ambulatorium.
-Jeg har talt med egen læge som afviser at gøre noget.
-Det er ikke en pille men stærk, daglig receptpligtig medicin.
-Det var lægens EGEN! anbefaling at ringe efter det givne tidsrum.

Det er i øvrigt også en af sygeplejerskerne på afsnittet der anbefalede det samme.
Hvis lægen har travlt så er det jo det der må noteres og såmå en sygeplejerske eller en lægesekretær vende tilbage i stedet, eller guide til hvor man ellers kan få vejledning. Jeg kan vitterligt ikke se hvad total tavshed skulle læøse?
8
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Watson
Indlæg: 228
Tilmeldt: 15. aug 2015, 16:30
Kort karma: 5
Likede indlæg: 267

Re: Klage over hospitalslæge

Indlægaf Watson » 1. maj 2018, 11:32

Din oplevelse er desværre ikke enestående.. Lægerne har så vanvittigt travlt rigtig mange steder, så det der med at vende tilbage til patienter som ringer - heller ikke selvom det er på lægens egen opfordring - det bliver bare ikke prioriteret. Det er svært at komme udenom patienter, som er indlagt eller som møder op til konsultation i lægens ambulatorium, men hvem kan egentlig tvinge lægen til at ringe tilbage til en patient?

Hvis du havde ringet til det ambulatorium, hvor jeg arbejder, havde jeg taget sagen videre til min leder, som så kunne gå direkte til den pågældende læge eller til den ledende overlæge. En anden mulighed var at give dig nummeret til patientvejlederen eller nr./mailadresse til ledelsen på afdelingen. Det burde ikke være nødvendigt at gå den vej, men det er desværre sådan virkeligheden er nogle steder.

I forhold til at tage kontakt til egen læge, så er det selvfølgelig også en mulighed, men som du selv har oplevet, så afviser egen læge ofte at have noget med medicinering at gøre, som er sat i gang på et hospital. Nogle steder vil læger på samme afdeling ikke engang blande sig i hinandens medicinering af patienterne (med mindre den pågældende læge er på ferie eller lignende).

Jeg håber du får kontakt med lægen på den ene eller anden måde :)
1
Lille V 22.06.22 :lun:
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Klage over hospitalslæge

Indlægaf DenBruneMunk » 1. maj 2018, 15:09

Hunkat skrev:Er du sød at læse hvad jeg skriver?
-Det er ikke et indlæggelsesafsnit men et ambulatorium.
-Jeg har talt med egen læge som afviser at gøre noget.
-Det er ikke en pille men stærk, daglig receptpligtig medicin.
-Det var lægens EGEN! anbefaling at ringe efter det givne tidsrum.

Det er i øvrigt også en af sygeplejerskerne på afsnittet der anbefalede det samme.
Hvis lægen har travlt så er det jo det der må noteres og såmå en sygeplejerske eller en lægesekretær vende tilbage i stedet, eller guide til hvor man ellers kan få vejledning. Jeg kan vitterligt ikke se hvad total tavshed skulle læøse?

Jeg skrev også, "så har du IKKE været indlagt".

Det er svært at vide om du misforstår læge og sygeplejeske men de gange jeg har hørt lignende, så er det ikke personligt men upersonligt og afdelings specifikt.
Hvor du bør gøre noget, er klage over egen læge og bede ham kontakte hospitalet. Når du ikke kan , så kan han forklare og bedre forstå valget de har taget. Hvad enten det er daglig penicillin eller smertestillende, så er det stadig afdelingen og ikke lægen din henvendelse går på.

Vil din egen læge ikke reagere, så er det jo en mulighed at skifte, da du uden "åben indlæggelse" vel ikke kan forvente et hospital står til disposition uden du har talt med egen læge først i forløbet når de overdrager sagen, så jeg har fået fortalt oftest er 24 timer efter samtale/udskrivelse.

Vil du blive hos en læge som afviser af være behjælpelig? Det mener jeg allerede er en god grund til at finde nye græsgange, og selvom det er svært.
0
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Klage over hospitalslæge

Indlægaf Hunkat » 1. maj 2018, 15:27

Jeg er i princippet ligeglad om det er lægen, sygeplejersken eller arbejdsmiljøet som gør at de ikke kan/vil prioriterer henvendelser.
Uanset hvad så handler min klage ikke om lægen personligt men om forløbet hvor jeg gentagende gange bliver opfordret til at gøre det jeg gør, ringe til afdelingen og bede om at tale med den behandlingsansvarlige læge (lægen, sygeplejersken, lægesekretæren og deres infobreve beskriver alle dette som den måde de ønsker det bliver gjort på og opfordrer til henvendelse hvis man har spørgsmål) uden nogensinde at høre noget.

Jeg går ud fra at når en lægesekretær siger at hun vil markere noget som "haster" så er det fordi hun mener at det er fordi mit spørgsmål er relevant, ellers var hun vel instrueret i at henvise til andre?

Jeg ved helt ærligt ikke hvad der er at misforstå i "Så ringer du bare om ca. 3 uger og siger du skal tale med mig", hvilket er det præcise citat fra lægen.
Jeg HAR kontaktet egen læge, egen læge kan og vil ikke gøre noget i et igangværende behandlingsforløb (og det havde jeg egentlig heller ikke forventet!). Min læge er i øvrigt rigtig god og jeg har ikke noget ønske om at skifte for det har ikke noget med min almene læge at gøre.

På nuværende tidspunkt skulle jeg være gået op i dosis, KUN efter samtale med lægen men det kan jo så heller ikke lade sig gøre af åbenlyse årsager. Og jeg ønsker ikke at vedkommende skal forblive behandlingsansvarlig hvis jeg kan slippe.
4
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Klage over hospitalslæge

Indlægaf DetSorteCirkus » 1. maj 2018, 15:40

DenBruneMunk skrev:Jeg skrev også, "så har du IKKE været indlagt".

Det er svært at vide om du misforstår læge og sygeplejeske men de gange jeg har hørt lignende, så er det ikke personligt men upersonligt og afdelings specifikt.
Hvor du bør gøre noget, er klage over egen læge og bede ham kontakte hospitalet. Når du ikke kan , så kan han forklare og bedre forstå valget de har taget. Hvad enten det er daglig penicillin eller smertestillende, så er det stadig afdelingen og ikke lægen din henvendelse går på.

Vil din egen læge ikke reagere, så er det jo en mulighed at skifte, da du uden "åben indlæggelse" vel ikke kan forvente et hospital står til disposition uden du har talt med egen læge først i forløbet når de overdrager sagen, så jeg har fået fortalt oftest er 24 timer efter samtale/udskrivelse.

Vil du blive hos en læge som afviser af være behjælpelig? Det mener jeg allerede er en god grund til at finde nye græsgange, og selvom det er svært.


Det kan man da lige netop godt forvente, når det er lægen/afdelingen selv, der har sagt, at man skal ringe.
Og ens praktiserende læge i øvrigt ikke vil tale med en.
Nogle steder i landet er lægeskift ikke noget, man lige fikser, da en hel del læger har lukket for nye patienter, og det kan ikke være rigtig, at folk først er kvalificerede til rådgivning om bivirkninger, når de har fået ny læge.
1

Tilbage til "Helbred"