Jernmangel og træthed

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Neverkont
Indlæg: 1863
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 100
Likede indlæg: 2908

Re: Jernmangel og træthed

Indlægaf Neverkont » 1. maj 2018, 17:08

kidkomb skrev:Kan min træthed hænge sammen med nedsat tarmfunktion (eller peristaltik eller hvad man nu kalder det, når det hele går lidt i stå)?


Ja.

Forstoppelse/sløv fordøjelse (kald det hvad du vil ;) ) kan give mange symptomer, heriblandt træthed.
1
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9014
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21832

Re: Jernmangel og træthed

Indlægaf Purple Haze » 10. maj 2018, 20:22

Jeg ville nok bare ringe til blodbanken og hører dem om deres anbefaling, i stedet for at kaste mig ud i selv at finde på en løsning.

Den første gang jeg fik jern af blodbanken fik jeg de hvide piller, de gjorde mig nærmest syg, så jeg stoppede med dem.
Det sagde jeg næste gang jeg blev tappet, så nu får jeg de røde i stedet, de fungere fint.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
limitededition
Indlæg: 1670
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:56
Kort karma: 147
Likede indlæg: 1783

Re: Jernmangel og træthed

Indlægaf limitededition » 7. jun 2018, 05:46

Fandt du nogensinde en løsning? Jeg har før taget hemojern, men pt tager jeg dem du nævnte tidligere i tråden, og jeg mistænker dem for at være skyld i min sindssyge træthed for tiden :(
Jeg tror jeg skal forsøge med hemojern igen, for er ved at blive sindssyg.
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Jernmangel og træthed

Indlægaf kidkomb » 7. jun 2018, 21:27

limitededition skrev:Fandt du nogensinde en løsning? Jeg har før taget hemojern, men pt tager jeg dem du nævnte tidligere i tråden, og jeg mistænker dem for at være skyld i min sindssyge træthed for tiden :(
Jeg tror jeg skal forsøge med hemojern igen, for er ved at blive sindssyg.

Jamen, ja. Vejen til helvede er jo brolagt med gode intentioner og jeg fik aldrig gjort en sk.....
Så kom min menstruation og så gik det meget ned ad bakke. Jeg måtte gå syg hjem den ene dag, fordi jeg var helt udmattet og bleg. Faktisk måtte jeg ligge nede i hvilerummet i en time før jeg fik lov at køre hjem. Dagen efter var lige så slem. Når jeg hev ud i underlæben var jeg helt hvid og jeg var bleg og helt utrolig træt.
Det gik op for mig at det jo kunne skyldes jernmangel, så igang med jernpillerne igen!! Og samtidig sørgede jeg for at spise en stor håndfuld rosiner, så maven ikke skulle gå i stå. Det virkede! Det tog 3 dage med pillerne før jeg var nogenlunde frisk igen. Sikke noget.
Så jeg tror muligvis at trætheden, da jeg tog pillerne første gang, kom fordi min mave gik i stå. Det sker ikke når jeg sørger for at få en god håndfuld rosiner de dage jeg også tager jern.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
limitededition
Indlæg: 1670
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:56
Kort karma: 147
Likede indlæg: 1783

Re: Jernmangel og træthed

Indlægaf limitededition » 8. jun 2018, 05:47

kidkomb skrev:
limitededition skrev:Fandt du nogensinde en løsning? Jeg har før taget hemojern, men pt tager jeg dem du nævnte tidligere i tråden, og jeg mistænker dem for at være skyld i min sindssyge træthed for tiden :(
Jeg tror jeg skal forsøge med hemojern igen, for er ved at blive sindssyg.

Jamen, ja. Vejen til helvede er jo brolagt med gode intentioner og jeg fik aldrig gjort en sk.....
Så kom min menstruation og så gik det meget ned ad bakke. Jeg måtte gå syg hjem den ene dag, fordi jeg var helt udmattet og bleg. Faktisk måtte jeg ligge nede i hvilerummet i en time før jeg fik lov at køre hjem. Dagen efter var lige så slem. Når jeg hev ud i underlæben var jeg helt hvid og jeg var bleg og helt utrolig træt.
Det gik op for mig at det jo kunne skyldes jernmangel, så igang med jernpillerne igen!! Og samtidig sørgede jeg for at spise en stor håndfuld rosiner, så maven ikke skulle gå i stå. Det virkede! Det tog 3 dage med pillerne før jeg var nogenlunde frisk igen. Sikke noget.
Så jeg tror muligvis at trætheden, da jeg tog pillerne første gang, kom fordi min mave gik i stå. Det sker ikke når jeg sørger for at få en god håndfuld rosiner de dage jeg også tager jern.


Tak for tip! Vil prøve mig lidt frem, tror måske det også kan være antihistaminer der gør det, men vil prøve mig frem med begge dele :)
1
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Jernmangel og træthed

Indlægaf LaScrooge » 8. jun 2018, 05:56

Lige et spørgsmål, for jeg er også meget træt for tiden OG lider af en slags forstoppelse, trods motion, fiberholdig mad og nok væske (men måske ikke helt nok væske) - rosiner kan hjælpe på det? Altså, en stor håndfuld rosiner kan sætte gang i min fordøjelse/tarmaktivitet?
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9014
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21832

Re: Jernmangel og træthed

Indlægaf Purple Haze » 8. jun 2018, 06:06

LaScrooge skrev:Lige et spørgsmål, for jeg er også meget træt for tiden OG lider af en slags forstoppelse, trods motion, fiberholdig mad og nok væske (men måske ikke helt nok væske) - rosiner kan hjælpe på det? Altså, en stor håndfuld rosiner kan sætte gang i min fordøjelse/tarmaktivitet?



Rosiner, svesker og andre former for tørret frugt kan sætte gang i maven.
Det er nok forskelligt fra person til person hvor godt det virker.
For nogen kan en håndfuld rosiner eller 3 svesker gøre det, for andre (fx mig) skal der spises mindst en hel pose svesker før der sker noget.
2
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Jernmangel og træthed

Indlægaf kidkomb » 8. jun 2018, 06:56

LaScrooge skrev:Lige et spørgsmål, for jeg er også meget træt for tiden OG lider af en slags forstoppelse, trods motion, fiberholdig mad og nok væske (men måske ikke helt nok væske) - rosiner kan hjælpe på det? Altså, en stor håndfuld rosiner kan sætte gang i min fordøjelse/tarmaktivitet?

Som Purple siger så kan det variere fra person til person. Jeg har feks ikke så stor gavn af svesker som jeg har af rosiner. Man må forsøge sig lidt frem. Jeg håber det virker for dig også :kys:
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
musling
Indlæg: 3113
Tilmeldt: 10. jan 2017, 18:00
Kort karma: 180
Likede indlæg: 2295

Re: Jernmangel og træthed

Indlægaf musling » 11. jun 2018, 11:16

En håndfuld rosiner er godt, ja. Og så kan jeg anbefale en banan! Bananer gør underværker for mig, når min mave er dum :)
0

Tilbage til "Helbred"