Jernmangel og træthed

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Jernmangel og træthed

Indlægaf kidkomb » 1. maj 2018, 11:39

Jeg prøvede lige at google, men jeg synes ikke at jeg fandt noget nyttigt.
Jeg meldte mig som bloddonor efter en årrække at have været forhindret pga medicin.
Jeg fik efter prøvetapningen et brev om at jeg har for lavt jernindhold i blodet og nogle jernpiller til at regulere det.
Når jeg tager disse jernpiller bliver jeg åndssvagt søvnig. Som i virkelig træt ind til benet :gruble:
Jeg fik oven i det forstoppelse den første uge og derfor tog jeg (det stod beskrevet i brevet at oplevede man forstoppelse, så kunne man nøjes med en piller hver 2. eller 3. dag) 3 dage i træk en jernpille (uden for måltid som foreskrevet) og holdt så pause i 2 dage. Så en pille igen. Så en dags pause og så pille igen.
De dage jeg tager jern er jeg seriøst ved at dø af træthed. Jeg sidder her og overvejer om det overhovedet er forsvarligt at køre bil og jeg skal altså på arbejde :(
Nu tager jeg en kæmpe kop kaffe og jeg kører i god tid, så jeg kan køre ind på et par rastepladser på vejen og få et lynhvil.
Alternativt, hvis kaffen ikke har en høj nok effekt, så må jeg jo ringe og sige at jeg er syg i dag.
Jeg forstår overhovedet ikke hvad der foregår altså :nej:
Det er da meningen at man skal blive mindre træt, når man får reguleret sit jern.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Jernmangel og træthed

Indlægaf kidkomb » 1. maj 2018, 11:47

Nu fandt jeg lige indlægssedlen på nettet (den sendte blodbanken ikke med, de sendte bare tabletter i en blisterpakning. Hvor er man egentlig autoritetstro, når man så bare æder dem helt uden at undersøge noget som helst) og der står at man kan få lavt blodtryk af dem. Jeg tog faktisk mit blodtryk i morges (fordi apparatet stod der, min kæreste skal holde øje med sit blodtryk, så det står fremme) og det var 111 over 71 og puls 66.
Det er jo et super flot blodtryk, så jeg tror ikke umiddelbart det er det.
Edit, nu tog jeg det lige igen, jeg har ikke siddet helt stille og jeg har jo spist og drukket og nu er det 126 over 82 og puls 77. Intet mærkeligt i det overhovedet. Edit2: Nu har jeg siddet stille i 3 min og nu er det 110 over 71.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Jernmangel og træthed

Indlægaf Sangius » 1. maj 2018, 11:56

Jeg synes du skal skifte mærke. Evt til hæmojern eller aminojern, de er meget mildere mod maven, og meget nemmere at optage.
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Jernmangel og træthed

Indlægaf kidkomb » 1. maj 2018, 12:00

Sangius skrev:Jeg synes du skal skifte mærke. Evt til hæmojern eller aminojern, de er meget mildere mod maven, og meget nemmere at optage.

De her hedder Meda Jern C 100mg.
Kan min træthed hænge sammen med nedsat tarmfunktion (eller peristaltik eller hvad man nu kalder det, når det hele går lidt i stå)?
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Jernmangel og træthed

Indlægaf Lulu » 1. maj 2018, 12:06

Sangius skrev:Jeg synes du skal skifte mærke. Evt til hæmojern eller aminojern, de er meget mildere mod maven, og meget nemmere at optage.


Hvis det kommer fra blodbanken er det sandsynligvis en hemojern prøvepakke hun har fået (dem udleverer de altid til kvinder der ønsker dem).
Fra graviditet har jeg god erfaring med aminojern ift forstoppelse (træthed kan jeg ikke måle det på under graviditet har jeg altid været træt nok til at kunne sove i døgndrift).

Du kan også undersøge kräuterblut (tror jeg det heddet), det skulle være et naturmiddel for at få sit jernniveau op, men kender det kun af navn.
1
Lys
Indlæg: 5807
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10456

Re: Jernmangel og træthed

Indlægaf Lys » 1. maj 2018, 12:22

Lulu skrev:
Sangius skrev:Jeg synes du skal skifte mærke. Evt til hæmojern eller aminojern, de er meget mildere mod maven, og meget nemmere at optage.


Hvis det kommer fra blodbanken er det sandsynligvis en hemojern prøvepakke hun har fået (dem udleverer de altid til kvinder der ønsker dem).
Fra graviditet har jeg god erfaring med aminojern ift forstoppelse (træthed kan jeg ikke måle det på under graviditet har jeg altid været træt nok til at kunne sove i døgndrift).

Du kan også undersøge kräuterblut (tror jeg det heddet), det skulle være et naturmiddel for at få sit jernniveau op, men kender det kun af navn.



Det afhænger nok af blodbanken. Det skånsomme jernprodukt, man får i rigshospitalets blodbank er Aminojern. Men det giver nu også mig forstoppelse, hvis jeg tager dem dagligt.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Jernmangel og træthed

Indlægaf Sangius » 1. maj 2018, 12:39

kidkomb skrev:
Sangius skrev:Jeg synes du skal skifte mærke. Evt til hæmojern eller aminojern, de er meget mildere mod maven, og meget nemmere at optage.

De her hedder Meda Jern C 100mg.
Kan min træthed hænge sammen med nedsat tarmfunktion (eller peristaltik eller hvad man nu kalder det, når det hele går lidt i stå)?


Det er i hvert fald en mulighed? Hvis maven er på overarbejde kan man virkelig blive træt, den kræver en del energi. Så det er vel forsøget værd, tænker jeg :)
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Jernmangel og træthed

Indlægaf Sangius » 1. maj 2018, 12:40

Lulu skrev:
Sangius skrev:Jeg synes du skal skifte mærke. Evt til hæmojern eller aminojern, de er meget mildere mod maven, og meget nemmere at optage.


Hvis det kommer fra blodbanken er det sandsynligvis en hemojern prøvepakke hun har fået (dem udleverer de altid til kvinder der ønsker dem).
Fra graviditet har jeg god erfaring med aminojern ift forstoppelse (træthed kan jeg ikke måle det på under graviditet har jeg altid været træt nok til at kunne sove i døgndrift).

Du kan også undersøge kräuterblut (tror jeg det heddet), det skulle være et naturmiddel for at få sit jernniveau op, men kender det kun af navn.


Den blodbank jeg har været i, udleverer kun normale jern C piller. :)
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Jernmangel og træthed

Indlægaf kidkomb » 1. maj 2018, 12:44

Sangius skrev:
kidkomb skrev:
Sangius skrev:Jeg synes du skal skifte mærke. Evt til hæmojern eller aminojern, de er meget mildere mod maven, og meget nemmere at optage.

De her hedder Meda Jern C 100mg.
Kan min træthed hænge sammen med nedsat tarmfunktion (eller peristaltik eller hvad man nu kalder det, når det hele går lidt i stå)?


Det er i hvert fald en mulighed? Hvis maven er på overarbejde kan man virkelig blive træt, den kræver en del energi. Så det er vel forsøget værd, tænker jeg :)

Tak, Sangius, det giver mening synes jeg. Jeg må i Matas i morgen og købe noget flydende urte-jern tror jeg :banan:
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
musling
Indlæg: 3113
Tilmeldt: 10. jan 2017, 18:00
Kort karma: 180
Likede indlæg: 2295

Re: Jernmangel og træthed

Indlægaf musling » 1. maj 2018, 13:13

Jeg spiser dagligt jern og jeg har ingen problemer med Ferro Duretter, som jeg køber. Jeg har fået dem anbefalet af min læge, blodambulatoriet og på apoteket - de giver nemlig ikke dum mave og jeg bliver mere frisk af dem, end hvis jeg ingen spiser (jeg lider af kraftig jernmangel).
Dem kan jeg virkelig godt anbefale! :)
1
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Jernmangel og træthed

Indlægaf girl_beat » 1. maj 2018, 13:44

Jeg har gode erfaringer med apotekets eget mærke, Apovit, jeg tager p.t. gravid-udgaven med C-vitamin for bedre optagelse. De er godt nok kun på 40mg, men giver ingen problemer med maven, træthed eller lignende.

Måske du kan klare opgaven med et lidt mildere jern-præparat, så du slipper for de ubehagelige bivirkninger? :)
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59510

Re: Jernmangel og træthed

Indlægaf DetSorteCirkus » 1. maj 2018, 14:02

Jeg fik også at vide i Blodbanken, at jeg led af jernmangel, og jeg tog også de udleverede piller i en kort periode og begyndte samtidig at spise flere grønne grøntsager, men jeg havde det samtidig sådan, at hvis jeg en dag oplevede deciderede symptomer i stedet for kun at have Blodbankens tal at gå ud fra, ville jeg gå til min egen læge og blive mere udførligt undersøgt.

Blodbanken skal selvfølgelig ikke tappe fra donorer som vurderes ikke at kunne klare det, og jeg har fuld tiltro til deres målinger, men som du selv er inde på, kan man også blive for autoritetstro. Du skal ikke gå og spise piller, som du får bivirkninger af, slet ikke når der muligvis er tale om en begrænset jernmangel, i og med du ikke selv har oplevet symptomer. Jeg ville gå til egen læge og i det mindste få vejledning til at finde nogle piller, der passer bedre.
Som jeg har forstået det, fejler man ikke nødvendigvis noget alvorligt, fordi man ikke må donere blod.
1
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Jernmangel og træthed

Indlægaf Sangius » 1. maj 2018, 14:57

DetSorteCirkus skrev:Jeg fik også at vide i Blodbanken, at jeg led af jernmangel, og jeg tog også de udleverede piller i en kort periode og begyndte samtidig at spise flere grønne grøntsager, men jeg havde det samtidig sådan, at hvis jeg en dag oplevede deciderede symptomer i stedet for kun at have Blodbankens tal at gå ud fra, ville jeg gå til min egen læge og blive mere udførligt undersøgt.

Blodbanken skal selvfølgelig ikke tappe fra donorer som vurderes ikke at kunne klare det, og jeg har fuld tiltro til deres målinger, men som du selv er inde på, kan man også blive for autoritetstro. Du skal ikke gå og spise piller, som du får bivirkninger af, slet ikke når der muligvis er tale om en begrænset jernmangel, i og med du ikke selv har oplevet symptomer. Jeg ville gå til egen læge og i det mindste få vejledning til at finde nogle piller, der passer bedre.
Som jeg har forstået det, fejler man ikke nødvendigvis noget alvorligt, fordi man ikke må donere blod.


Lægen undersøger ikke noget mere eller anderledes end blodbanken gør. Jernmanglen vurderes på baggrund af hæmoglobin (populært kaldet blodprocent) og ferritin, som er jerndepotet.
Hvis blodbanken anbefaler jernpiller, er det med stor sandsynlighed jerndepotet der er meget lavt/væk. Det giver ikke symptomer, fordi din hæmoglobin stadig er pæn. Men med et tomt jerndepot vil du hurtig blive anæmisk efter f.eks. næste tapning, eller menstruation, eller bare over tid afhængig af dit jernindtag.

Så for mig at se er der ingen grund til at tage til lægen og få bekræftet en jernmangel, som blodbanken har oplyst om.

Jernpræperater kan lægen nok ikke anbefale særlig meget om, da det er ret individuelt hvad folk finder virker bedst for dem. :)
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59510

Re: Jernmangel og træthed

Indlægaf DetSorteCirkus » 1. maj 2018, 15:27

Sangius skrev:
DetSorteCirkus skrev:Jeg fik også at vide i Blodbanken, at jeg led af jernmangel, og jeg tog også de udleverede piller i en kort periode og begyndte samtidig at spise flere grønne grøntsager, men jeg havde det samtidig sådan, at hvis jeg en dag oplevede deciderede symptomer i stedet for kun at have Blodbankens tal at gå ud fra, ville jeg gå til min egen læge og blive mere udførligt undersøgt.

Blodbanken skal selvfølgelig ikke tappe fra donorer som vurderes ikke at kunne klare det, og jeg har fuld tiltro til deres målinger, men som du selv er inde på, kan man også blive for autoritetstro. Du skal ikke gå og spise piller, som du får bivirkninger af, slet ikke når der muligvis er tale om en begrænset jernmangel, i og med du ikke selv har oplevet symptomer. Jeg ville gå til egen læge og i det mindste få vejledning til at finde nogle piller, der passer bedre.
Som jeg har forstået det, fejler man ikke nødvendigvis noget alvorligt, fordi man ikke må donere blod.


Lægen undersøger ikke noget mere eller anderledes end blodbanken gør. Jernmanglen vurderes på baggrund af hæmoglobin (populært kaldet blodprocent) og ferritin, som er jerndepotet.
Hvis blodbanken anbefaler jernpiller, er det med stor sandsynlighed jerndepotet der er meget lavt/væk. Det giver ikke symptomer, fordi din hæmoglobin stadig er pæn. Men med et tomt jerndepot vil du hurtig blive anæmisk efter f.eks. næste tapning, eller menstruation, eller bare over tid afhængig af dit jernindtag.

Så for mig at se er der ingen grund til at tage til lægen og få bekræftet en jernmangel, som blodbanken har oplyst om.

Jernpræperater kan lægen nok ikke anbefale særlig meget om, da det er ret individuelt hvad folk finder virker bedst for dem. :)


Nej, selvfølgelig skal man ikke gå til lægen efter samme diagnose. Som sagt stoler jeg fuldt ud på Blodbankens måling. Det, jeg dengang kom frem til, var, at hvis jeg efter piller og ændrede kostvaner fx. oplevede ubehag i forbindelse med min menstruation, som på det tidspunkt var temmelig kraftige, men ikke gjorde mig anæmisk, ville jeg gå til lægen.
Min pointe i forhold til Kid var egentlig mest, at jeg godt kan forstå, at det er ubehageligt at tage medicin med så kraftige bivirkninger, og at hendes jernmangel ikke behøver at være så fremskreden, at hun fx. ikke kan tage en pause, indtil hun har fundet nogle andre piller.

Jeg går ud fra, at lægen i hvert fald i nogle tilfælde vil kunne rådgive om jerntilskud, fx. ved kronisk sygdom eller allergi/overfølsomhed.
Især hvis Blodbanken sender samme type piller ud til alle.
0
Aesel82
Indlæg: 2635
Tilmeldt: 21. okt 2015, 20:17
Kort karma: 176
Likede indlæg: 4244

Re: Jernmangel og træthed

Indlægaf Aesel82 » 1. maj 2018, 15:31

Jeg har også god erfaring med ferro udretter, som jeg efter apotekets anbefaling tog ved sengetid. Så er der nemlig ikke så meget, der kan give forstoppelse sagde hun. Og måske vil det også hjælpe på din træthed, hvis du går i seng umiddelbart efter at have taget dem?
1

Tilbage til "Helbred"