Kæbesmerter/kæbespændinger

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
heysamaysa
Kort karma: 34
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 236

Re: Kæbesmerter/kæbespændinger

Indlægaf heysamaysa » 27. okt 2018, 07:52

Mistermor skrev:Jeg har et meget rodet sygdomsbillede, - jeg har sådan set smerter alle steder i min krop, bare på forskellige tidspunkter.... Så det kan ikke helt sammenlignes med jeres problemer.
MEN
jeg har i perioder haft ondt i min kæbe, så jeg får ondt i tænderne, og nærmest ondt i ansigtet. (kindben, tindinger osv)

Jeg går hos en myoreflekterapeut - han er er også massør og ergoterapeut, og han er meget interesseret i andre vinkler på sygdom.

Hvis nogen havde spurgt mig for 1½ år siden, om jeg nogensinde ville acceptere at få magneter på mine ører, havde jeg sagt nej med et hånligt grin.
Men fordi han har hjulpet mig så meget, har han også lokket mig til at prøve magneter.

Nu oplever jeg så, at en kombination af myorefleksterapi, massage og magneter tager smerterne. Det handler selvfølgelig også om, at jeg har nærmest ubetinget tillid til min behandler.

Myorefleks er en metode, hvor behandleren trykker på nogle punkter, så musklerne kommer til at slappe af. Den er også virkelig god mod stress. Man mærker nærmest stress og angst sive væk, mens man bliver behandlet. (Det er meget sært at opleve de første gange) Jeg ved ikke, hvor stor succesraten er, men selv er jeg åbenbart meget modtagelig.

Jeg synes, der er stor trøst og ro i at vide, at der i det mindste er et sted, hvor man kan gå hen og få lindring, -så er smerterne lettere at håndtere generelt.

Det er godt nok ikke en behandling, man kan få tilskud til, men hos min fys bliver det betragtet som massage, så det er meget billigere end hos behandlere, der har egen klinik.

hvad er det for en slags smerter du har i hele kroppen?

jeg var til læge for ikke så længe siden med smerter i kroppen - mine er en slags nervesmerter og kommer helt sporadisk men varer til gengæld kun fra 2 - 5 sek. af gangen. Min læge sade det kom af stress over alle smerterne jeg har i ansigtet. - udover kæbesmerter døjer jeg også med trigeminusnerven.
0
Sov sødt lille Noah - 03.12.2015 :trist:

En ny stjerne på himlen er blevet født!

"The worst thing a mother goes through is having to give her sweet angel back to heaven"
Brugeravatar
Mistermor
Kort karma: 277
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 4973

Indlægaf Mistermor » 27. okt 2018, 16:27

heysamaysa skrev:

jeg var til læge for ikke så længe siden med smerter i kroppen - mine er en slags nervesmerter og kommer helt sporadisk men varer til gengæld kun fra 2 - 5 sek. af gangen. Min læge sade det kom af stress over alle smerterne jeg har i ansigtet. - udover kæbesmerter døjer jeg også med trigeminusnerven.

Det er lidt forskelligt. Det kan være spændinger, men det kan også være ømme muskler, fordi jeg bruger min krop forkert. F.eks. kan jeg få ondt, fordi jeg har siddet anspændt til et møde. (jeg opdager det ikke selv)

Jeg er "skadet" af 3 gange stress, så jeg har svært ved at skille tingene ad. Samtidig har jeg angst og sygdomsangst, så alting er mudret ret godt sammen. Desuden er jeg i rigtig dårlig form, så der skal heller ikke så meget til, før jeg får "træningsømhed", hvis jeg laver fysisk arbejde. (Jeg er førtidspensionist)

Jeg har læst, at man bliver mere følsom over for smerte, når man ofte oplever smerte - noget i retning af, at hjernen bliver bedre til at opdage det.
https://www.fysio.dk/fysioterapeuten/ar ... selvsving-

Her er også nogle vinkler på smerter; https://politiken.dk/forbrugogliv/art58 ... ke-smerter
Og der fremgår det også , at smerter giver flere smerter.
0
Brugeravatar
heysamaysa

Indlægaf heysamaysa » 30. okt 2018, 10:35

Mistermor skrev:
heysamaysa skrev:

Det er lidt forskelligt. Det kan være spændinger, men det kan også være ømme muskler, fordi jeg bruger min krop forkert. F.eks. kan jeg få ondt, fordi jeg har siddet anspændt til et møde. (jeg opdager det ikke selv)

Jeg er "skadet" af 3 gange stress, så jeg har svært ved at skille tingene ad. Samtidig har jeg angst og sygdomsangst, så alting er mudret ret godt sammen. Desuden er jeg i rigtig dårlig form, så der skal heller ikke så meget til, før jeg får "træningsømhed", hvis jeg laver fysisk arbejde. (Jeg er førtidspensionist)

Jeg har læst, at man bliver mere følsom over for smerte, når man ofte oplever smerte - noget i retning af, at hjernen bliver bedre til at opdage det.
https://www.fysio.dk/fysioterapeuten/ar ... selvsving-

Her er også nogle vinkler på smerter; https://politiken.dk/forbrugogliv/art58 ... ke-smerter
Og der fremgår det også , at smerter giver flere smerter.

jeg har for en del år siden fået en borderline diagnose og er ansat tre timer om dagen i fleksjob så jeg har også nemt til spændinger, angstsymptomer og dødsangst efter vi mistede vores søn for snart tre år siden.

og jeg er også i umådeligt dårlig form - det hjælper nok heller ikke på mine smerter. Men det er noget jeg gerne vil have gjort noget ved snart. Jeg har efterhånden vist ikke noget valg hvis det kan hjælpe på smerterne.

og jeg tror gerne på det med smerterne. Min hjerne sporer ind på den mindste smerte som jeg tror jeg måske for to år siden ikke ville have lagt mærke til. Det er som om min hjerne er blevet fuldstændigt indstillet på at skulle detektere smerte af alle mulige arter i hele kroppen. jeg har aldrig haft så ondt så mange steder i min krop som jeg har nu. Jeg er 38 og føler mig som en dame på 80

og jeg er bare så dårlig til at håndtere smerter - de sætter en eller anden angsttilstand i kraft om at jeg er bange for at få så ondt at jeg må tage mit eget liv. Dumme læge der ikke vil give mig psykologhenvisning :whine:
0

"The worst thing a mother goes through is having to give her sweet angel back to heaven"
Brugeravatar
Mistermor

Indlægaf Mistermor » 30. okt 2018, 12:16

heysamaysa skrev:
jeg har for en del år siden fået en borderline diagnose og er ansat tre timer om dagen i fleksjob så jeg har også nemt til spændinger, angstsymptomer og dødsangst efter vi mistede vores søn for snart tre år siden.

og jeg er også i umådeligt dårlig form - det hjælper nok heller ikke på mine smerter. Men det er noget jeg gerne vil have gjort noget ved snart. Jeg har efterhånden vist ikke noget valg hvis det kan hjælpe på smerterne.

og jeg tror gerne på det med smerterne. Min hjerne sporer ind på den mindste smerte som jeg tror jeg måske for to år siden ikke ville have lagt mærke til. Det er som om min hjerne er blevet fuldstændigt indstillet på at skulle detektere smerte af alle mulige arter i hele kroppen. jeg har aldrig haft så ondt så mange steder i min krop som jeg har nu. Jeg er 38 og føler mig som en dame på 80

og jeg er bare så dårlig til at håndtere smerter - de sætter en eller anden angsttilstand i kraft om at jeg er bange for at få så ondt at jeg må tage mit eget liv. Dumme læge der ikke vil give mig psykologhenvisning :whine:

Så tror jeg, du skulle skifte læge, hvis det kan lade sig gøre.

Jeg fik henvisning til psykolog pga let til moderat depression. Det burde være en selvfølge med din historie. Du kan også få henvisning pga angst, hvis du er mellem 18 og 38 - så du kan lige nå det.

Det er simpelthen ikke i orden, at du ikke kan få en henvisning, - husker du at fortælle og vise, hvor slemt du har det? Min læge sagde engang til mig, at det er så overraskende, at du har det så dårligt, for når du kommer ind i lokalet, er du bare så rank i ryggen, og du er også så pæn og velsoigneret. - Og det betyder jo, at man skal være meget tydelig i sin kommunikation, hvis man ikke ser syg ud og ser en ære i at være præsentabel.

Jeg kender både til angsten for smerterne og det at føle sig som en på 80 (jeg er dog 57)
0
Brugeravatar
Freya
Kort karma: 60
Likede indlæg: 1364

Indlægaf Freya » 30. okt 2018, 12:20

heysamaysa skrev:

Tror ikke så meget at din læge vil, som at han/hun kan, for det du beskriver ligger desværre ikke inden for de gældende kriterier for tilskud til psykolog. Men har du overvejet henvisning til en praktiserende psykiater i stedet?
0
Brugeravatar
Mistermor

Indlægaf Mistermor » 30. okt 2018, 13:25

Freya skrev:
heysamaysa skrev:

Tror ikke så meget at din læge vil, som at han/hun kan, for det du beskriver ligger desværre ikke inden for de gældende kriterier for tilskud til psykolog. Men har du overvejet henvisning til en praktiserende psykiater i stedet?

Man kan da få henvisning pga angst (hvis man er mellem 18 og 38). Ellers; når man har angst læner man sig meget ofte op af en depression, så det handler mest om lægens indstilling til at ville det.
0
Brugeravatar
Freya
Kort karma: 60
Likede indlæg: 1364

Indlægaf Freya » 30. okt 2018, 13:58

Mistermor skrev:
Freya skrev:
heysamaysa skrev:

Man kan da få henvisning pga angst (hvis man er mellem 18 og 38). Ellers; når man har angst læner man sig meget ofte op af en depression, så det handler mest om lægens indstilling til at ville det.

Jeg læser, at der er tale om en borderline diagnose og derudover angstsymptomer. Så derfor var mit forslag at bede om en henvisning til en praktiserende psykiater, når nu hun ikke kan få en henvisning til en psykolog. Hvis psykiateren så vurderer, at der er tale om en anden diagnose eller at psykologbehandling vil være mere relevant, så kan det jo være, at lægen vil hjælpe med en henvisning.
0
Brugeravatar
heysamaysa

Indlægaf heysamaysa » 30. okt 2018, 14:21

jeg tror måske jeg har holdt meget tilbage for hende hvordan jeg har det (jeg har en panisk angst for kommunen vil tage min søn selv om det er helt tåbelige tanker - hendes indtryk er at jeg er en god mor)

og så er jeg bange for jeg kommer til at virke som en hypokonder der hele tiden fejler noget. Så hun ikke kan tage mig seriøst

øv jeg skulle have åbnet mere op sidst jeg var der. og nu er jeg bange for at hun tænker at jeg bare "opfinder" symptomerne så det passer med at jeg kan få psykologhjælp, hvis jeg får en ny tid.
0

Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 554
Likede indlæg: 9420

Indlægaf Lemonella » 30. okt 2018, 14:31

heysamaysa skrev:jeg tror måske jeg har holdt meget tilbage for hende hvordan jeg har det (jeg har en panisk angst for kommunen vil tage min søn selv om det er helt tåbelige tanker - hendes indtryk er at jeg er en god mor)

og så er jeg bange for jeg kommer til at virke som en hypokonder der hele tiden fejler noget. Så hun ikke kan tage mig seriøst

øv jeg skulle have åbnet mere op sidst jeg var der. og nu er jeg bange for at hun tænker at jeg bare "opfinder" symptomerne så det passer med at jeg kan få psykologhjælp, hvis jeg får en ny tid.

Du kan godt bestille en ny tid hos din læge. Du må forklare hende at du ikke fik udtrykt dig klart nok sidst du var der.
Det er vigtig, du lægger kortene på bordet.
Din læge har tavshedspligt og så længe du ikke tropper op og er beruset, snavset og uplejet, så er det i hvert fald ikke din læge, der melder dig til kommunen for omsorgssvigt af dit barn.
Det er jo også vigtigt, netop for din søns skyld, at hans mor har det godt.
:kram:
2
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.

Tilbage til "Helbred"