Delvis nedsat hørelse

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Delvis nedsat hørelse

Indlægaf HerErJeg » 20. maj 2018, 07:04

Jeg fornemmer at min hørelse er på vej ned ad bakke.
Jeg er ellers kun 43 og synes det er for tidligt til den slags.
Jeg har aldrig været den store musiknørd med hovedtelefoner eller er gået til mange koncerter, jeg går til skydning, med høreværn, og der kan smutte et skud fra andre uden jeg har noget på ørerne. Ellers bruger jeg også høreværn til motorsav og græstrimmer.
Men faktum er i hvert fald, at visse lydområder er helt væk, selvfølgelig nogle af de høje bib-bib-bib lyde, jeg kan ikke høre dem, med mindre jeg står ved siden af.
Og ellers er mængden af 'hva'? ' steget ret meget i samtaler.
Så hvad nu? Jeg tænker jeg overordnet stadig hører for godt til apparater, hvilke også gerne må blive væk de næste 30 år.
Der er vel ikke noget som kan forebygges eller bremses op, det er vel ikke til at ændre rent fysisk, det hele bliver vel et spørgsmål om yderligere beskyttelse eller hjælpemidler?
Er der andre som står sådan midt i det ligesom mig, hvor det hverken er godt eller helt skidt og hvor dåbsattesten taler imod at bøvle med den slags.
0
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9018
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21835

Re: Delvis nedsat hørelse

Indlægaf Purple Haze » 20. maj 2018, 07:11

Tror altså det er helt normalt at det begynder at gå den vej omkring de 40, især hvis man ikke har passet ekstra godt på sin hørelse.
Tror bare ikke det er noget folk taler så meget om. Måske fordi det ikke er lige så “sexet” som dårlige knæ pga motion eller dårlige fødder pga høje hæle osv. Og så lægger folk nok ikke altid selv mærke til det fordi det kommer gradvist.

Når først din hørelse er “gået i stykker” så er der ikke noget at gøre, men du kan selvfølgelig gøre alt du kan for at det ikke skal blive værre.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Delvis nedsat hørelse

Indlægaf HerErJeg » 20. maj 2018, 07:36

Purple Haze skrev:Tror altså det er helt normalt at det begynder at gå den vej omkring de 40, især hvis man ikke har passet ekstra godt på sin hørelse.
Tror bare ikke det er noget folk taler så meget om. Måske fordi det ikke er lige så “sexet” som dårlige knæ pga motion eller dårlige fødder pga høje hæle osv. Og så lægger folk nok ikke altid selv mærke til det fordi det kommer gradvist.

Når først din hørelse er “gået i stykker” så er der ikke noget at gøre, men du kan selvfølgelig gøre alt du kan for at det ikke skal blive værre.

Sexet, det bliver det aldrig. Jeg kan da håbe at høreapparater en dag bliver en indopereret chip i stedet for en dut i øret. Pludselig rammes man nok af forfængelighed, så hellere lade som ingenting.
1
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9018
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21835

Re: Delvis nedsat hørelse

Indlægaf Purple Haze » 20. maj 2018, 07:45

HerErJeg skrev:
Purple Haze skrev:Tror altså det er helt normalt at det begynder at gå den vej omkring de 40, især hvis man ikke har passet ekstra godt på sin hørelse.
Tror bare ikke det er noget folk taler så meget om. Måske fordi det ikke er lige så “sexet” som dårlige knæ pga motion eller dårlige fødder pga høje hæle osv. Og så lægger folk nok ikke altid selv mærke til det fordi det kommer gradvist.

Når først din hørelse er “gået i stykker” så er der ikke noget at gøre, men du kan selvfølgelig gøre alt du kan for at det ikke skal blive værre.

Sexet, det bliver det aldrig. Jeg kan da håbe at høreapparater en dag bliver en indopereret chip i stedet for en dut i øret. Pludselig rammes man nok af forfængelighed, så hellere lade som ingenting.


Det kan man allerede, men det kommer an på hvilken form for høretab der er tale om.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Delvis nedsat hørelse

Indlægaf Madam Pomfrey » 20. maj 2018, 08:27

Først og fremmest, bestil en tid hos lægen/sygeplejersken, og få tjekket om du har voks i ørerne der skal skylles ud.
Vokspropper opdager man ikke nødvendigvis, og de kan være meget hørehæmmende.
Det kunne jo være det bare er dét - og så er det meget nemt løst.

Ellers bestil tid ved ørelægen eller et audiocenter og få svar på i hvor høj grad du er hørehæmmet
Og hvis det er tilpas slemt, så slug forfængeligheden og få høreapperat, for det er svært og trættende at kommunikere både som hørehæmmet og som omgivelse! Særligt når man ikke ved at det er et reelt problem.
2
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9492
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7810

Re: Delvis nedsat hørelse

Indlægaf Sophies-mor » 20. maj 2018, 08:32

Altså, jeg har høreapparater.
Er klippet superkort, så i princippet burde alle kunne se mine apparater. Men jævnligt er jeg ude for, at folk "Har du HØREAPPARATER??" fordi de simpelthen ikke lægger mærke til dem.
Medmindre din hørelse er MEGA-elendig, så kan du altså nøjes med nogle bittesmå nogle.
Mine kostede, inklusiv en bluetooth dongle, som gør at jeg kan få telefonsamtaler direkte i ørerne (har selv betalt hos AudioNova (dog med det offentlige tilskud) pga. OUH's 2 års ventetid) 17.000,- kr.
Og det var topmodellen, med ekstra programmer osv.
Hver en krone værd!

Livet er for kort til dårlig hørelse - tro mig.
Det er socialt invaliderende i værste fald. Selv mennesker, der VED, at jeg har høreapparater, ruller af og til med øjnene i frustration, hvis jeg ikke hører deres udsagn første eller anden gang pga. baggrundsstøj. Det er så også minimeret, efter at jeg fik dem her. Men sker stadig.
Fang høretabet og det dermed asociale i opløbet.
Op i rumpen med forfængeligheden og afsted med dig :kys:
4
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16996
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41318

Re: Delvis nedsat hørelse

Indlægaf LaMariposa » 20. maj 2018, 16:45

Tænker, at du skal til en ØNH-læge og/eller forbi et hørecenter for at finde ud af, hvor slemt det er, og hvad der kan gøres ved det. Høreproblemer kan have mange årsager, og jeg tror, at det er vigtigt at finde ud af, præcist hvad problemet er.

Der sker meget på området med design osv, så det behøver ikke at se så slemt ud, som du måske tænker.
0
:lun: Be brave
Brugeravatar
Ally
Indlæg: 4693
Tilmeldt: 2. sep 2015, 18:25
Kort karma: 892
Likede indlæg: 7687

Re: Delvis nedsat hørelse

Indlægaf Ally » 20. maj 2018, 19:52

LaMariposa skrev:Tænker, at du skal til en ØNH-læge og/eller forbi et hørecenter for at finde ud af, hvor slemt det er, og hvad der kan gøres ved det. Høreproblemer kan have mange årsager, og jeg tror, at det er vigtigt at finde ud af, præcist hvad problemet er.

Der sker meget på området med design osv, så det behøver ikke at se så slemt ud, som du måske tænker.

Enig med LaMariposa :) Jeg har høreapparat i højre øre. Det hele startede med virus på balancenerven og tinitus; jeg var omkring egen læge og ørelæge flere gange for at få taget høreprøver og MR-scanning. Til sidst blev jeg henvist til høreklinikken, der også foretog en masse tests og de foreslog høreapparat. Overlægen på høreklinikken mente, at det kunne skyldes forskellige årsager, men i mit tilfælde var det formentlig genetisk med den nedsatte hørelse - dog kunne vedkommende heller ikke udelukke, at mit job som lærer kunne være grund til høreproblemerne.

Mit høreapparat er af den model, der skal ind i øret og med en tynd plastikslange om bag øret. Nu er jeg godt nok langhåret, så det ses nærmest ikke - og det er få, der lægger mærke til det, når jeg har håret sat op.
0
What if I fall? Oh, but my darling, what if you fly?
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16996
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41318

Re: Delvis nedsat hørelse

Indlægaf LaMariposa » 20. maj 2018, 20:11

Ally skrev:
LaMariposa skrev:Tænker, at du skal til en ØNH-læge og/eller forbi et hørecenter for at finde ud af, hvor slemt det er, og hvad der kan gøres ved det. Høreproblemer kan have mange årsager, og jeg tror, at det er vigtigt at finde ud af, præcist hvad problemet er.

Der sker meget på området med design osv, så det behøver ikke at se så slemt ud, som du måske tænker.

Enig med LaMariposa :) Jeg har høreapparat i højre øre. Det hele startede med virus på balancenerven og tinitus; jeg var omkring egen læge og ørelæge flere gange for at få taget høreprøver og MR-scanning. Til sidst blev jeg henvist til høreklinikken, der også foretog en masse tests og de foreslog høreapparat. Overlægen på høreklinikken mente, at det kunne skyldes forskellige årsager, men i mit tilfælde var det formentlig genetisk med den nedsatte hørelse - dog kunne vedkommende heller ikke udelukke, at mit job som lærer kunne være grund til høreproblemerne.

Mit høreapparat er af den model, der skal ind i øret og med en tynd plastikslange om bag øret. Nu er jeg godt nok langhåret, så det ses nærmest ikke - og det er få, der lægger mærke til det, når jeg har håret sat op.


Der findes også apparater, der sidder helt inde i øregangen, så de ikke kan ses. Ingen slanger eller noget. Typen afhænger selvfølgelig af høretabet, men det er bare for at sige, at høreapparater langt fra altid er en stor, brun plastikdims, der sidder bag øret.
1
:lun: Be brave
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16996
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41318

Re: Delvis nedsat hørelse

Indlægaf LaMariposa » 20. maj 2018, 21:50

Confucius skrev:
LaMariposa skrev:Der findes også apparater, der sidder helt inde i øregangen, så de ikke kan ses. Ingen slanger eller noget. Typen afhænger selvfølgelig af høretabet, men det er bare for at sige, at høreapparater langt fra altid er en stor, brun plastikdims, der sidder bag øret.


De laver også BTE apparater i alverdens hårfarver, så det matcher personens normale hårfarve.


Præcis :)
0
:lun: Be brave
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Delvis nedsat hørelse

Indlægaf IrmaPigen » 21. maj 2018, 07:50

Madam Pomfrey skrev:Først og fremmest, bestil en tid hos lægen/sygeplejersken, og få tjekket om du har voks i ørerne der skal skylles ud.
Vokspropper opdager man ikke nødvendigvis, og de kan være meget hørehæmmende.
Det kunne jo være det bare er dét - og så er det meget nemt løst.

Ellers bestil tid ved ørelægen eller et audiocenter og få svar på i hvor høj grad du er hørehæmmet
Og hvis det er tilpas slemt, så slug forfængeligheden og få høreapperat, for det er svært og trættende at kommunikere både som hørehæmmet og som omgivelse! Særligt når man ikke ved at det er et reelt problem.


Helt enig. Du skal da til læge og evt. derefter til ørelæge.
0
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Delvis nedsat hørelse

Indlægaf TomKah » 21. maj 2018, 08:36

Jeg synes du skal springe egen læge over og gå direkte til en ørelæge. Han tjekker også ørene for snavs og tryk - så får du slået to sluger med et smæk.

Er der nogen i den familie som har høretab som kunne forklare at det sker tidligt for dig?

Forfængeligheden giver jeg ikke noget for - det er noget der foregår inde i dig. Alle andre er bedøvende ligeglade.
Jeg fik høreapparat som 17 årig - det største på markedet da jeg var næsten døv. I dag har jeg kæmpe maskiner bag ørerne, og selvom jeg altid har opsat hår så er der ingen der kommenterer det.
Jeg er 41 nu så jeg kan ikke huske livet uden noget i ørerne - jeg tænker slet ikke over om det er grimt eller pænt - det er nødvendigt.
3
Brugeravatar
Imahawaiigirl
Indlæg: 105
Tilmeldt: 11. okt 2015, 11:14
Kort karma: 23
Geografisk sted: Taastrup
Likede indlæg: 279

Re: Delvis nedsat hørelse

Indlægaf Imahawaiigirl » 21. maj 2018, 18:33

Jeg synes du skal kontakte en ørelæge eller et (godt) hørecenter, så du kan få tjekket det. Måske er det bare ‘propper’ af ørevoks, som skal suges ud.
Hvis der er et reelt høretab, så er det ikke engang sikkert at høretabet er stort nok til at man kan gøre noget ved det med høreapparater, og så vil du blive sendt hjem med den besked, og intet andet end måske et tilbud om et nyt tjek igen om et år.

Høreapparater kræver, for de fleste, en hel del tilvænning, og hvis ens hørelse er dér hvor det er høreapparatskrævende, så anbefales det at komme igang med høreapparater så tidligt som muligt. Jo ældre man bliver og jo større høretabet bliver - jo sværere bliver det at vænne sig til det. Selvfølgelig skal det dog ikke være før det rent faktisk giver mening ifht. høretabet.

Høretab kan komme af alt muligt, og er altså ikke kun for ældre, selvom det mest almindelige høretab er en presbyacuse ~ altså et aldersbetinget høretab. Høretab kan også skyldes sygdom, medicin, være arveligt betinget eller medfødt.

I øvrigt synes jeg, at der er alt for lidt forståelse og accept omkring nedsat hørelse. Det er et handicap som i mange tilfælde fører til frustrationer for den hørehæmmede og de pårørende, samt at mange ofte holder sig langt væk fra sociale arrangementer, fordi det simpelthen er for svært og energikrævende at deltage, når man skal bruge alt hvad man har, for at prøve at høre det hele.
Mange hørehæmmede bliver faktisk snerret af og skældt ud af deres pårørende, fordi de siger hva’. Man ville jo aldrig skælde én ud der halter fordi det ikke går hurtigt nok. Lige sådan er det også fuldt ud accepteret at man siger ‘Er du døv eller hva’ hvis nogen siger hva’. Sådan ville man aldrig tale om andre handicaps. Jeg mener bare, at der ikke er noget at sige til, at det er svært at skulle have høreapparater.

Men TS - kom afsted og få det afklaret. Mange hørecentre har gratis afprøvning af høreapparater inden man køber dem, så man er helt sikker på, at man får glæde af høreapparater, og at det er de rigtige høreapparater man har valgt. Der er en del forskelle på behandling i det offentlige og det private. Sæt dig godt ind i det, så du kan vælge det der passer dig bedst.

Held og lykke :)
4

Tilbage til "Helbred"