Menstruationskop - hvor tit og hvor meget?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Menstruationskop - hvor tit og hvor meget?

Indlægaf JoyNips » 11. jun 2018, 06:45

Jeg har to kopper fra MeLuna, en classic og en Eco. Dem er jeg rigtig glad for. Den er nem at sætte op og selvom jeg rider med den i har jeg ingen uheld. Jeg købte nogle tabletter til at desinficere kopperne med, dem bruger jeg lige efter brug før jeg pakker koppen væk i posen til næste gang. Det er disse: https://www.kopperiet.dk/produkt/milton ... er-50-stk/

Mht at lade kopperne sidde længere tid, så havde vi så vidt jeg husker snakken herom i den anden tråd, og jeg mener at huske, at resultatet var, at det blev frarådet fordi der var fundet ét tilfælde af TSS hos en kopbruger. Prøver lige at grave lidt i det.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4496
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: Menstruationskop - hvor tit og hvor meget?

Indlægaf Panton » 11. jun 2018, 18:46

^^ tak avdotja og joynips, jeg må vist bare springe ud i det og prøve mig frem :kys:
0
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15157

Re: Menstruationskop - hvor tit og hvor meget?

Indlægaf Zonta » 12. jun 2018, 11:27

Panton skrev:Spørgsmål fra en novice, jeg tænker man på en måde klemmer den sammen ved udtagning, render blodet så ikke "over" eller sviner når man fjerner den??

Jeg har ikke prøvet det endnu, men jeg bløder meget og er lidt nervøs over det vil svine meget :gruble:

Også når man sætter den op, render der så ikke blod ved siden af??

Håber nogen vil svarer på disse ret meget nybegynder spørgsmål :genert:

Jeg sidder altid på toilettet og presser den lidt ud med bækkenbundsmusklerne, så jeg kan få fat med fingrene om bunden af koppen. Så tømmer jeg den direkte i toilettet (og det kan altså godt ligne en hel massakre... Er tit nødt til at skylle ud to gange, fordi blodet har det med at ligge sig i bunden af kummen) og derefter sætter jeg den lige på et bord/gulvet/toiletrulleholderen eller hvad der nu er (på et stykke toiletpapir) og gør mig færdig på toilettet. Så skyller jeg den under vandhanen og sætter den op igen - synes generelt det er nemmest at sætte den op, hvis den er lidt fugtig. Jeg plejer lige at tørre mig med lidt toiletpapir, når jeg har sat den op, hvis der nu skulle være et par dråber blod på vej ud. Den skaber et vakuum, så der render ikke noget udover som sådan.

Hvis du giver den en chance, så prøv gerne over flere dage og over flere cykli og husk back up i trusseindlæg, for den kan godt være lidt tricky at få til at sidde ordentligt. Jeg er virkelig glad for at jeg prøvede og jeg har vist brugt kop i 3-4 års tid nu, tror jeg. Dog skal jeg ærligt indrømme, at jeg ikke er den bedste til at få skoldet den. Jeg skyller den selvfølgelig grundigt efter mens og skyller den også før jeg sætter den op igen, men derudover ligger den bare i en stofpose. Jeg har købt desinfektionstabletter, så den bliver desinficeret engang imellem, men ikke hver måned. Har dog aldrig oplevet problemer pga. det.

Jeg startede med en Ladycup, men købte en ny sidste år - en Luneale. Nåede dog aldrig at få den prøvet, for jeg blev gravid i den cyklus :lol:
Du kan evt. prøve at kigge her https://www.kopperiet.dk/menstruationskop-guiden/, så du kan få en idé om hvilken du skal vælge :)
1
J, juli 2018.
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4496
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: Menstruationskop - hvor tit og hvor meget?

Indlægaf Panton » 12. jun 2018, 17:42

Tusind tak Zonta, det gjorde det mere visuelt for mig :kys:
1
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win

Tilbage til "Helbred"