Jeg er ved at dø lidt af skræk - brystkræft?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Rikke
Kort karma: 882
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 9109

Jeg er ved at dø lidt af skræk - brystkræft?

Indlægaf Rikke » 17. jun 2018, 20:17

Jeg har luftet det lidt i et par andre tråde, fået kæmpestøtte i kort og beskeder. Blandt andet blevet anbefalet at kigge ind i en brystkræft-tråd herinde, som jeg slet slet ikke kan få mig selv til at åbne og læse, selvom det efter sigende er overvejende gode udfald. Jeg magter ikke spekulationerne om de knapt så gode udfald.

Sagen er, at jeg tirsdag aften opdagede noget mærkeligt i mit højre bryst. Det er ømt og vævet føles forstørret og "anderledes" end det venstre. Jeg ringede til min (dejlige!) læge onsdag og fik en tid samme dag. Han henviste mig videre i henhold til kræftplanen, som garanterer at udredning skal startes senest på 7. kalenderdag.
Torsdag fik jeg e-post fra Riget, der beklagede, at de ikke kunne tage mig ind i tid, men de havde sendt min henvisning videre i det private, som jeg ville høre fra hurtigt, ellers skulle jeg selv ringe. Det gjorde jeg allerede fredag morgen. Jeg har været på den pågældende klinik før, hvor jeg skulle have lavet en MR-scanning af hovedet. Jeg fik indkaldelse en fredag eftermiddag, hvor de gerne ville tage mig ind allerede lørdag kl. 10.
I håb om at de kørte mig hurtigt igennem, ringede jeg jo så fredag morgen. En læge på Riget har så vurderet (udfra 1,5 linie fra min læge), at jeg sagtens kunne vente op til 21 dage med at starte udredning. Jeg gik HELT i sort, brød sammen og måtte gå hjem fra arbejde. Jeg fik fat i min egen læge, der pressede på og jeg har nu fået en tid på tirsdag, hvor jeg bliver scannet, får taget mammografi, røtgen af brystkassen og en fysisk undersøgelse - og medmindre der bliver fundet noget, der skal tages biopsi af, får jeg svar inden jeg går hjem.

Jeg skal heldigvis ikke derud alene. Der er en, der tager med mig og passer på mig, hvilket er tiltrængt. Jeg er ved at skide i bukserne af skræk :genert:

Som sagt i starten. Jeg orker ikke de dårlige historier. Gider I komme med de gode?
0
:whip:
Brugeravatar
Zinde
Kort karma: 382
Likede indlæg: 4378

Re: Jeg er ved at dø lidt af skræk - brystkræft?

Indlægaf Zinde » 17. jun 2018, 20:31

Jeg har ingen historier, vil bare sige, at jeg har hørt fra sygeplejerskekollegaer, at en tommelfingerregel er, at hvis det er ømt at røre ved, er det ikke kræft.

Ellers ved jeg ikke noget, men sender dig en masse kram!
3
Mann tracht und Gott lacht
Brugeravatar
Annione
Kort karma: 691
Likede indlæg: 6316
Kontakt:

Indlægaf Annione » 17. jun 2018, 20:56

Undskyld - jeg kom til at like dit indlæg. Jeg kan overhovedet ikke li dit indlæg.
Jeg krydser alt, hvad der krydses kan, for at alt går godt - og de ikke finder en smule :ae:
1
Brugeravatar
Rikke

Indlægaf Rikke » 17. jun 2018, 20:58

Dittemus skrev:
Zinde skrev:Jeg har ingen historier, vil bare sige, at jeg har hørt fra sygeplejerskekollegaer, at en tommelfingerregel er, at hvis det er ømt at røre ved, er det ikke kræft.

Det fik jeg også at vide for 3 år siden, da jeg fandt en knude i brystet. Min var så ikke øm. Jeg kom også videre med kræftpakken og blev ringet op allerede den efterfølgende morgen af en privatklinik (i Lyngby) og 2 dage efter kom jeg til. Det gik stærkt! Men jeg var ved at dø bare af ventetiden, havde aldrig overlevet 21 dage. :genert: De var så søde derude, det var simpelthen så fint og det tog meget af min nervøsitet da jeg var alene derude. Jeg ventede kun ganske kort tid på svar, under 20 minutter og det var ikke noget alvorligt.

Det er også i Lyngby jeg skal til. Tænker at det er samme sted som dig? Hvordan var din oplevelse derude? Var du tryg og sådan?
0
Brugeravatar
Rikke

Indlægaf Rikke » 17. jun 2018, 21:16

Dittemus skrev:
Rikke skrev:
Dittemus skrev:
Zinde skrev:Jeg har ingen historier, vil bare sige, at jeg har hørt fra sygeplejerskekollegaer, at en tommelfingerregel er, at hvis det er ømt at røre ved, er det ikke kræft.

Det fik jeg også at vide for 3 år siden, da jeg fandt en knude i brystet. Min var så ikke øm. Jeg kom også videre med kræftpakken og blev ringet op allerede den efterfølgende morgen af en privatklinik (i Lyngby) og 2 dage efter kom jeg til. Det gik stærkt! Men jeg var ved at dø bare af ventetiden, havde aldrig overlevet 21 dage. :genert: De var så søde derude, det var simpelthen så fint og det tog meget af min nervøsitet da jeg var alene derude. Jeg ventede kun ganske kort tid på svar, under 20 minutter og det var ikke noget alvorligt.

Det er også i Lyngby jeg skal til. Tænker at det er samme sted som dig? Hvordan var din oplevelse derude? Var du tryg og sådan?

Ja, det synes jeg at jeg var. Jeg var den eneste derinde og blev henvist til at sidde i “vente”værelset i kort tid. De kom flere gange og tilbød kaffe/kakao and what not og var smilende og rolige alle sammen. Alle hilste på mig, når de gik forbi mig, også dem der ikke var sundhedspersonale. Jeg følte ligesom at jeg endelig kunne puste ud derinde, efter at have været ved at dø af skræk i et par dage. Jeg kom først til mammografi hos den sødeste dame, tøj på igen, ud og vente i få minutter, ind igen og tage tøjet af og så til scanning hos en ældre herre. Det var nok det mest irriterende ved det, at man ikke lige får et klæde på eller sådan, når nu de skal være så hurtige til at tage over for hinanden. :lol: Så tag en trøje på du hurtigt kan smide og ikke som mig, tyve lag tøj, så man ligger og er svedig når man har kæmpet færdig med det. :genert:
Det skal nok gå, og jeg er sikker på at det bare er falsk alarm. Selvfølgelig er det det! :kys:

Tak :kys: Det lyder som noget jeg godt kan være i. MR-scanningen derude for et års tid siden var meget “Ind-ud”-agtig. Denne gang har jeg brug for lidt mere menneskelighed. Det lyder det til at jeg får.
0
Brugeravatar
Rikke

Indlægaf Rikke » 17. jun 2018, 21:29

Jeg har fået lavet en mammografi for flere år siden, hvor jeg fik at vide, at jeg havde virkeligt gode bryster, for der var masser af fedt i dem?! WTF? :D

Jeg tror jeg tager min bedste ven i hånden med ind til alle apparaterne.
0
Brugeravatar
Rikke

Indlægaf Rikke » 17. jun 2018, 21:44

Dittemus skrev:
Rikke skrev:Jeg har fået lavet en mammografi for flere år siden, hvor jeg fik at vide, at jeg havde virkeligt gode bryster, for der var masser af fedt i dem?! WTF? :D

Jeg tror jeg tager min bedste ven i hånden med ind til alle apparaterne.

Det er også en hjælp at have halvlange patter- har jeg hørt. :slem:
Godt at du har en med dig. :kram:

Det gør ikke noget, at de er lange. Bare de er lige lange.

Jeg er så taknemmelig for at jeg ikke skal derud alene.
1
Brugeravatar
Nuttegris
Kort karma: 21
Likede indlæg: 602

Indlægaf Nuttegris » 18. jun 2018, 05:35

Jeg har 2 gange på 1,5 år oplevet det samme som dig, begge gange forandringer i vævet og lidt ømhed. Den ene gang også med en lille knude. Begge gange er jeg blevet sendt videre i kræftpakken og kommet til scanninger, mammografi, ultralyd og samtale inden for en uge.
Begge gange har det heldigvis ikke været noget - overlægen forklarede sidste gang at ens væv forandres med alderen, så kirtlerne på et tidspunkt når man nærmer sig noget overgangsalder eller i flere år op til, bliver mere gennemsigtige og erstattet af fedtvæv. Og det var hvad der var begyndt at ske med mig. Og det kan give ømhed og store forandringer i brystet.

Held og lykke - krydser alt!
0
Brugeravatar
Rapfisk
Kort karma: 962
Likede indlæg: 8186

Indlægaf Rapfisk » 18. jun 2018, 05:44

At du bliver henvist efter kræftpakken betyder ikke, at du har kræft - eller at nogen tror, du har kræft. Du bliver henvist, fordi du har ret til det efter nogle regler, nogle politikere har fastsat.

Langt de fleste knuder er godartede og går i sig selv igen. Og hvis det endelig skulle være, klarer du også den.

Pøjpøj :kys:
1
#TeamFrederiksberg

Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
MissDitte
Kort karma: 85
Likede indlæg: 569

Indlægaf MissDitte » 18. jun 2018, 07:27

Du kan nok ikke have din ven i hånden til selve mammografien. Men ellers kan du godt :)
Jeg fik brystkræft for snart 2 år siden og kender dermed mange der har haft det. Og fælles for os alle er, at det ikke var ømt. Så jeg tror også du kan tage den med ro. Altså det kan man selvfølgelig ikke, men du forstår :)
0
Brugeravatar
dykkersild
Kort karma: 201
Likede indlæg: 2574

Indlægaf dykkersild » 18. jun 2018, 08:03

Jeg iler straks med en god historie - og håber naturligvis at du kommer til at flyve lige igennem oplevelse uden sygdom men klogere på det hele.

Jeg blev pludselig øm og samtidig lidt "hævnet/knudret" i en lille del af venstre bryst. Gik til lægen efter et par uger. Min læge undersøgt mig, mente ikke der var noget men sendte mig videre med det samme. Hun sagde også at Herlev pt. ikke kunne overholde undersøgelse-garantien så jeg fik en henvisning til privat undersøgelse med det samme. Hun anbefalede en klinik på Østerbro og jeg fik en tid til 1,5 uge senere - det passede mig fint, for jeg kunne komme afsted en søndag og få min mand med.
Jeg fortalte – og det var den rigtige beslutning for mig. Du har måske brug for at tale med mange – mærk efter.

Selve undersøgelsen: blev mødt af den sødeste receptionist, ventede max. 10 min sammen med min mand og gik så alene ind til undersøgelsen. Fik først taget mammografi ( sorry jeg syntes altså det gjorde naller men jeg har også små bryster så de skulle mases/vrides lidt). Jeg har så ikke fedt-bryster men knudret bryster. Bagefter blev jeg sendt ud og vente på fremkaldelsen, Kom vist ind igen efter 10 min. og nu til en læge, der først lavede en scanning hvor jeg selv kunne følge med, grundig undersøgelse med hænderne, derefter gennemgik hun billederne og til sidst en generel snak og først der gik det faktisk op for mig, at jeg fik endeligt svar lige der. Og der var intet galt – jeg havde lidt hævet brystvæv – normalt i min alder – 50 år og det ville nok ikke være sidste gang det skete. Det hed noget langt fint noget på f.xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx.
De var så proff, søde og venligt på stedet og det er jeg ret sikker på, er kendetegnede for sådanne steder. Alle var sådan lidt små-smilende, forstående og der var sådan en I-hear-you stemning på den rigtig gode måde, hvis du forstår. Hvis jeg var dig ville jeg lige tjekke om din ven må komme med ind til de egentlige undersøgelser – jeg så ingen men det kan jo være et tilfælde. Blot så du ikke bliver skuffet/bange hvis det nu ikke er muligt.
Nu kan jeg ikke huske hvor tæt du er på de magiske 50 men det blev påpeget, at man absolut ikke måtte sige nej tak til den indkaldelse man får, når man bliver 50 – det er ikke en erstatning for denne.

Jeg gik ud, fik lavet en disskret thumbs-up til min mand (der sidder jo andre kvinder og venter, så ingen jubelskrig). Men vi var kun lige nået ud i mellemgangen før vi måtte kramme/tude lidt ( og nu står jeg gud-hjælpe-mig med tårer i øjnene mens jeg skriver). Vi gik en lang tur, kom tilfældigvis forbi en kunstbutik med broncefigurer af nøgne kvinder med bryster, røv ost – dem grinede vi lidt af, sådan lidt symbolsk. Et par uger efter fik jeg så en lille figur af manden- Nu står den på gulvet med blanke bronche-babser og minder mig om, at livet er dyrebart.

Sig endelig til hvis du har nogle spørgsmål – eller blot vil læsse af/råbe røv! – Rikke du bliver endnu mere livsklog og jeg tror på, at det blot er ømhed grundet alder eller måske spiralen.
3
Brugeravatar
Daybreak
Kort karma: 7
Likede indlæg: 140

Indlægaf Daybreak » 18. jun 2018, 08:19

Jeg vil også gerne dele en positiv historie.

For små 4 år siden begyndte jeg at få ondt i vævet i brystet/hen mod armhulen. Det føltes "spændt" eller hårdt - markant anderledes, og ømt.
Min læge henviste til undersøgelse på hospitalet, og via privat sundhedsforsikring kom jeg allerede få dage efter til undersøgelse på privathospital.

De var så søde, og alt foregik effektivt, professionelt og fremfor alt i en rolig og balanceret tone.
Først fik jeg lavet mammografi, og dernæst en læge der undersøgte med hhv. ultralyd og fysisk undersøgelse.
Der var heldigvis ikke noget at komme efter - forandring i vævet, måske noget muskelømhed, der så blev værre, fordi jeg hele tiden trykkede osv.
Fik med det samme svar, om at der ikke var noget at være bekymret for. Og efter 1 måneds tid forsvandt ømheden.

Godt du reagerer! Og rigtig meget held og lykke med det.
0
Brugeravatar
SAGA
Kort karma: 7
Likede indlæg: 137

Indlægaf SAGA » 18. jun 2018, 08:22

Jeg har også haft kræftpakken. Mine symptomer var en knude, hævelse, smerter og udflåd fra højre bryst.
Dvs typiske brystkræftsymtomer.

Jeg fik en mammografi og fik ultralydscannet brysterne. En lidt betændt mælkekirtel var grunden til det. Hvad det så er kommet af ved jeg ikke. Jeg har aldrig ammet eller haft mælk i brysterne så :forvirret:
Det gik væk efter nogle uger med antibiotika.
0
Brugeravatar
hotlips
Kort karma: 241
Likede indlæg: 4186

Indlægaf hotlips » 18. jun 2018, 08:59

For to eller er det 3 år siden lige før jul gik jeg til lægen fordi jeg havde en knude i det ene bryst, den havde været der i nogle uger uden at ændre sig og var begyndt at svie, og da det jo ikke var akut fik jeg tid 21 december, det var ferie og jeg havde taget min dreng med fordi jeg ikke lige havde nogen til at passe ham, det var egentlig meget godt at blive distraheret lidt imens tror jeg.
Men jeg blev så undersøgt og jeg kender min læge ret godt så jeg kunne godt se at det gik ikke skidegodt, den var meget øm når hun trykkede og det blev ved når hun slap.

Så på trods af jul og weekend gik der 6 dage tror jeg, det var ihvertfald flere dage før nytår det begyndte at vælte ind med breve, 6 stks i alt, til to gange scanning, to gange biopsi og to gange samtale, næsten alt sammen på forskellige klinikker.
Nu har jeg taget mine rundture i sundhedssystemet og jeg vidste godt at det nok ikke var noget særligt godt tegn og min læge er en ret sej dame så jeg vidste godt at hun måtte være alvorligt bekymret.

Men det gik ikke værre end at jeg efter ferien, 4 januar startede rundturen der skulle have taget en hel uge, men det viste sig ved første scanning at alle mine mælkekirtler ligger presset sammen i den ydre halvdel, altså den der vender væk fra mig, og midt i var det tydeligvis en ret stor væskeansamling der havde lagt sig som en lille ballon og som jeg så selvfølgelig kunne mærke meget fordi der slet ikke var plads til noget som helst.
Den slags kan åbenbart samle sig og blive lukket inde så det får svært ved at komme ud.

Det blev til at jeg slap med en scanning og en lægesamtale, de tilbød jeg kunne blive scannet anden gang uden en biopsi og det sagde jeg nej til, det var lægen også tilfreds med, det var meget tydeligt at se den mørke væske imellem alt det hvide væv og jeg har ikke været bekymret siden, det tog et halvt års tid før den var helt væk men de tilbød at jeg kunne få den tømt med en nål hvis det generede for meget.

Så ingen problemer og ikke noget med opfølgning, jeg sagde ikke noget til nogen før bagefter men det var ikke sjovt at gå og have i baghovedet, så kan man godt mærke man før har prøvet at få det værste svar der er muligt når man skal til den slags,så kan man huske den følelse af at det hele bare stopper og går i sort sådan så man kan mærke det i kroppen.

Men jeg havde glemt at tænke over at det er en af mine søde onkler der er postbud her, han er ikke sådan en der nemt bliver bekymret og han kunne ikke drømme om at snage men da det 6 brev hvor der stod Herlev sygehus onkologisk og lignende på kom indenfor 3 dage så ringede han altså på da han kom med det og spurgte, tydeligvis lidt forlegen for at spørge til min post, om han skulle være alvorligt bekymret.

Der er åbenbart nogle der har mælkekirtlerne ligget på den måde, det er ikke noget der er så almindeligt men det giver normalt ikke problemer men det er almindeligt at man så har sværere ved at komme af med den slags små ansamlinger.

Jeg ved ikke om det her hjælper, jeg håber det bedste for dig men jeg ved også at det er svært at få noget rationelt til at bundfælde sig i kroppen når man godt ved det er så store ting der er på spil.

Jeg ved ikke om du er klar over det men når du er sendt ud til det private på grund af ventetid så har du lov til at prøve at finde ud af hvor du kan komme hurtigst til, det skal bare være et sted der er godkendt af sygesikringen, det kan du ringe til riget og bede om at tale med en patient vejleder om.
0
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 528
Likede indlæg: 8766

Indlægaf Lemonella » 18. jun 2018, 11:56

Da jeg, for mange år siden, opdagede en knude i mit ene bryst, var der ikke noget der hed kræftpakker. Jeg gik til min egen læge. Hun kunne godt mærke, der var noget og sendte mig videre i systemet. Blev grundigt tjekket og de fandt intet unormalt, bare lidt knudrede mælkekirtler. :)
Et par år senere, opdagede jeg, mit ene bryst lækkede grønligt væske. Afsted igen til undersøgelse. Heldigvis heller intet unormalt. Lægen sagde at det farvede væske var normalt hos nogen kvinder.

Nu er jeg så nået den alder, hvor jeg bliver tilbudt undersøgelse, hvert andet år og det tager jeg gladeligt imod. Ind til videre, har der intet unormalt været. :)
0
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.

Tilbage til "Helbred"