Uren hud som voksen

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
LidtLakrids
Indlæg: 304
Tilmeldt: 2. maj 2016, 07:58
Kort karma: 7
Likede indlæg: 202

Uren hud som voksen

Indlægaf LidtLakrids » 21. jul 2018, 07:00

Jeg nærmer mig de 30 år og synes efterhånden at jeg er for gammel til at have bumser, men faktum er at min hud er lige så uren som da jeg var 18 :(

Som 14 årig var det noget værre, så jeg gik til lægen som gav mig p-piller hvilket også havde nogen effekt (gik fra bumser der gav ar til almindelig teenage uren hud). Jeg stoppede med p-piller da jeg skulle have børn og min hud reagerede med at slå helt ud igen. Det stabiliserede sig dog og vendte stille tilbage til et niveau svarende til tiden med p-piller. Efter graviditet og fødsel startede jeg på p-piller igen, men opdagede hurtigt hvor negativt de påvirkede mit humør og set i retrospekt havde p-pillerne de tidligere år også påvirket mit sind negativt. Jeg besluttede mig derfor for at ikke at ville tage hverken p-piller eller andet lignende med hormoner.
For et par år siden opsøgte jeg lægen som godt kunne se problemet med min urene hud og løsningen blev en tetracyklin kur. Jeg nåede ikke at opdage om det havde nogen effekt for der gik ikke længe, så gav det mig svamp i underlivet :badr: Så hellere have bumser tænkte jeg!

Jeg har ikke prøvet noget siden da, ud over forskellige cremer, renseprodukter og ansigtsbehandlinger.. Der har ikke været den store effekt, og egentlig skulle der jo gøres noget "indefra" da jeg både har uren hud i ansigt, på ryg og bryst :(

Er der nogen der har prøvet noget lignende og ligger inde med en mirakelkur? :kryds: Jeg havde håbet at det hjalp at blive voksen, men det ser det ikke ud til :nej:
0
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Uren hud som voksen

Indlægaf Annione » 21. jul 2018, 08:02

Der findes ikke nogen mirakel kur.
Jeg synes du skal få en henvisning til hudlæge - men de vil sikkert prøve at give tetracyklin igen. Fordi det er effektivt og ikke har så slemme bivirkninger, som anden medicin.

Jeg har været på tetracyklin i 6 måneder - men jeg er begyndt at slå ud igen, efter jeg er stoppet. Det var ellers fantastisk mens det varede :whine: så jeg skal til hudlægen igen.

Jeg er forøvrigt 39. Og får store klamme bumser i nakken og på ryggen - og almindelige urenheder i hele ansigtet.
0
LidtLakrids
Indlæg: 304
Tilmeldt: 2. maj 2016, 07:58
Kort karma: 7
Likede indlæg: 202

Re: Uren hud som voksen

Indlægaf LidtLakrids » 21. jul 2018, 08:45

Annione skrev:Der findes ikke nogen mirakel kur.
Jeg synes du skal få en henvisning til hudlæge - men de vil sikkert prøve at give tetracyklin igen. Fordi det er effektivt og ikke har så slemme bivirkninger, som anden medicin.

Jeg har været på tetracyklin i 6 måneder - men jeg er begyndt at slå ud igen, efter jeg er stoppet. Det var ellers fantastisk mens det varede :whine: så jeg skal til hudlægen igen.

Jeg er forøvrigt 39. Og får store klamme bumser i nakken og på ryggen - og almindelige urenheder i hele ansigtet.

Øv, ikke det svar jeg havde håbet på ;)
Tænker også på at tage fat i lægen igen, men hun er selvfølgelig lige gået på ferie i 3 uger, så det må vente lidt..
0
Brugeravatar
Miss_no_More
Indlæg: 1804
Tilmeldt: 6. sep 2015, 08:45
Kort karma: 289
Geografisk sted: Nordjylland
Likede indlæg: 6206

Re: Uren hud som voksen

Indlægaf Miss_no_More » 21. jul 2018, 08:58

Efter jeg er begyndt at rense med kokosolie og bruge mandelolie som creme (efter skin tonic), er det sjældent jeg har bumser. Jeg døjer dog ikke på ryg og bryst, men slog sommetider ud i ansigtet og der har det hvert fald virket. Jeg tror, jeg var alt for skrap ved min hud og simpelthen tørrede den ud, selvom den var fedtet.
0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14697
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19027

Re: Uren hud som voksen

Indlægaf Flora » 21. jul 2018, 10:13

Jeg havde uren hud, indtil jeg var sidst i 20'erne og fik også p-piller og andre præparater hos lægen, som holdt det midlertidigt nede, men hvor det kom igen, når jeg stoppede med at tage det. Det der omsider fik det til at forsvinde helt, var at jeg begyndte at bruge hudplejeprodukter til sart hud i stedet for til uren hud. Siden da har jeg ikke haft egentlige bumser, men højst lidt hudorme i ny og næ. Min hud reagerede simpelthen på de skrappe produkter, som jeg ellers brugte for at komme af med urenhederne. Så hvis du bruger hudplejeprodukter mod uren hud, kan du prøve at stoppe med det i en periode og se om det hjælper. Ellers ville jeg få en henvisning til en hudlæge.
1
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Uren hud som voksen

Indlægaf Annione » 21. jul 2018, 10:16

Acne og dét der minder om - de dybe, ømme bumser - de skal altså bearbejdes indefra.
Det er hormonelt, og det kan en creme ikke gøre noget ved.
I mit ansigt kan jeg leve med det. Det er hovedsageligt en helvedes masse hudorme (åh, hvor jeg savnet tetracyklin rigtig meget) men det kan holdes nede. De der store bumser i nakken, det nægter jeg at leve med. Det gør jo ondt, når man drejer hovedet :sarkasme:
Så må jeg prøve noget skrappere. Hormoner begynder jeg aldrig på igen, men jeg er gudskelov også så gammel, at de slet ikke vil have mig på p-piller igen.
1
LidtLakrids
Indlæg: 304
Tilmeldt: 2. maj 2016, 07:58
Kort karma: 7
Likede indlæg: 202

Re: Uren hud som voksen

Indlægaf LidtLakrids » 21. jul 2018, 10:38

vulpesVelox skrev:Det er et helvede at skulle leve med. Tetracyklin er vældig effektivt. Lige indtil men stopper og problemet kommer igen med dobbelt kraft. Binyrebarkhormon (som doktormand forsøger at pushe på mig i et væk) er direkte skadeligt. Også for nyrerne.
Har du prøvet heftig sol og saltvand? Jeg slap helt af med problemet, da jeg boede på Fuerteventura og dagligt var i det salte hav. Herhjemme i det fugtige klima; not so much.

Nej, jeg er ikke så meget i solen for jeg har meget let ved at blive rød og jeg hader solcreme (jep, så voksen er jeg :D ) så jeg holder mig helst i skyggen ;)
0
LidtLakrids
Indlæg: 304
Tilmeldt: 2. maj 2016, 07:58
Kort karma: 7
Likede indlæg: 202

Re: Uren hud som voksen

Indlægaf LidtLakrids » 21. jul 2018, 10:42

Annione skrev:Acne og dét der minder om - de dybe, ømme bumser - de skal altså bearbejdes indefra.
Det er hormonelt, og det kan en creme ikke gøre noget ved.
I mit ansigt kan jeg leve med det. Det er hovedsageligt en helvedes masse hudorme (åh, hvor jeg savnet tetracyklin rigtig meget) men det kan holdes nede. De der store bumser i nakken, det nægter jeg at leve med. Det gør jo ondt, når man drejer hovedet :sarkasme:
Så må jeg prøve noget skrappere. Hormoner begynder jeg aldrig på igen, men jeg er gudskelov også så gammel, at de slet ikke vil have mig på p-piller igen.

Det er præcis det jeg tænker - når problemet er så omfattende, så virker det håbløst med creme og lignende.. Det kan ikke være en permanent løsning.
0
LidtLakrids
Indlæg: 304
Tilmeldt: 2. maj 2016, 07:58
Kort karma: 7
Likede indlæg: 202

Re: Uren hud som voksen

Indlægaf LidtLakrids » 21. jul 2018, 10:48

Jeg har også spekuleret på at prøve at droppe alle hudprodukterne og cremerne og se om huden finder en balance selv :gruble: En del af mig tænker at huden burde kunne klare sig selv, men altså på ryg og bryst gør jeg ikke andet end at smøre med bodylotion, og der er problemet jo også..
Og hvis jeg undlader creme i ansigtet efter badet, så føles huden stram.. Så det frister ikke rigtigt at prøve :genert:
0
LidtLakrids
Indlæg: 304
Tilmeldt: 2. maj 2016, 07:58
Kort karma: 7
Likede indlæg: 202

Re: Uren hud som voksen

Indlægaf LidtLakrids » 21. jul 2018, 12:33

3tegn skrev:Hvilke produkter bruger du?

Nogle ingredienser er det en fordel at undgå, hvis man har tendens til bumser, knopper og lignende. Det drejer sig blandt andet om sulfater, silikoner, caprylic og andet. Det er desværre også ingredienser, som ofte forekommer i produkter, da de er billige for producenten at anvende.
Det vil være bedst at undgå dem både i hårpleje og hudpleje. Hvis man har virkelig sensitiv hud, kan sulfater fra shampooen sagtens lave ravage på ens ryg, når shampooen skylles ud og rammer huden på ryggen.

Her er en liste, der forklarer det meget godt:

https://thelovevitamin.com/19127/ingred ... keup-acne/

Lige nu bruger jeg nogle forskellige fra Vichy. Og min bodylotion er fra Matas striber uden parfume.
Det giver god mening at produkter kan indeholde noget stads som egentlig ikke er så godt for huden selvom det umiddelbart føles godt.. Og også at det kan have noget at sige med shampooen.
Det virker bare som et kæmpe arbejde at undersøge hvilke produkter der ikke indeholder alt det stads :genert:
0
Brugeravatar
Vixen
Indlæg: 1265
Tilmeldt: 16. aug 2015, 08:53
Kort karma: 339
Likede indlæg: 2834

Re: Uren hud som voksen

Indlægaf Vixen » 21. jul 2018, 12:39

Åh, jeg kender det. Jeg er 27, snart 28, og har lidt samme historie som dig. Det er så belastende. Jeg har endnu ikke fundet løsningen. Men jeg bruger også niacinamid, og det TROR jeg måske, har hjulpet lidt. Jeg har i øvrigt erstattet fugtighedscreme med det også, det tog lidt tid, men nu har jeg vænnet mig til det.

Ifht det der med bumser på ryggen, så hjalp det mig meget at holde hovedet og håret forover (og nedad) når jeg kommer balsam i, og så skylle ud den vej også. Shampooen reagerer jeg ikke på, men balsam skal bare ikke i kontakt med nakke eller ryg, for så slår jeg ud der.
0
What ain't no country I ever heard of. They speak English in What?
Pagunette
Indlæg: 63
Tilmeldt: 29. apr 2016, 16:25
Kort karma: 3
Likede indlæg: 55

Re: Uren hud som voksen

Indlægaf Pagunette » 21. jul 2018, 13:16

En anden ting, der kan være med til at give bumser/uren hud, er mælk.... Min mand har siden han var teenager døjet med uren hud og brugte alverdens produkter til det, men jden ordentlig effekt.... Ændringen kom da vi var sydkorea nogle år, og han stoppede med at drikke mælk. Han har hjemmefra altid været vant til meget mælk, og da vi så så en ændrig pga han ikke fik så meget mælk mere, blev det skiftet ud med vand.

Vi har ikke fået bekræftet nogle steder at det kuvære pga mælk, men vi tror det er det, da han nu stadig ikke drikker ret meget mælk og huden er fin... ingen anden ændring i vores liv, kost osv...
0
LidtLakrids
Indlæg: 304
Tilmeldt: 2. maj 2016, 07:58
Kort karma: 7
Likede indlæg: 202

Re: Uren hud som voksen

Indlægaf LidtLakrids » 21. jul 2018, 14:55

Vixen skrev:Åh, jeg kender det. Jeg er 27, snart 28, og har lidt samme historie som dig. Det er så belastende. Jeg har endnu ikke fundet løsningen. Men jeg bruger også niacinamid, og det TROR jeg måske, har hjulpet lidt. Jeg har i øvrigt erstattet fugtighedscreme med det også, det tog lidt tid, men nu har jeg vænnet mig til det.

Ifht det der med bumser på ryggen, så hjalp det mig meget at holde hovedet og håret forover (og nedad) når jeg kommer balsam i, og så skylle ud den vej også. Shampooen reagerer jeg ikke på, men balsam skal bare ikke i kontakt med nakke eller ryg, for så slår jeg ud der.

Jeg tror også at jeg vil prøve at vaske min ryg som det sidste i badet så der ikke risikerer at være shampoorester på huden. Balsam bruger jeg ikke så tit, så det kan jeg bare helt droppe i en periode :) Overvejer også om jeg kunne skifte min shampoo ud, men jeg vil jo også gerne bruge en shampoo der er god til mit hår så det hverken fedter til eller ender som hø ;)
1
LidtLakrids
Indlæg: 304
Tilmeldt: 2. maj 2016, 07:58
Kort karma: 7
Likede indlæg: 202

Re: Uren hud som voksen

Indlægaf LidtLakrids » 21. jul 2018, 14:58

Pagunette skrev:En anden ting, der kan være med til at give bumser/uren hud, er mælk.... Min mand har siden han var teenager døjet med uren hud og brugte alverdens produkter til det, men jden ordentlig effekt.... Ændringen kom da vi var sydkorea nogle år, og han stoppede med at drikke mælk. Han har hjemmefra altid været vant til meget mælk, og da vi så så en ændrig pga han ikke fik så meget mælk mere, blev det skiftet ud med vand.

Vi har ikke fået bekræftet nogle steder at det kuvære pga mælk, men vi tror det er det, da han nu stadig ikke drikker ret meget mælk og huden er fin... ingen anden ændring i vores liv, kost osv...

Jeg drikker ikke mælk, og spiser kun en gang i mellem ost eller yoghurt, så der er vidst ikke så meget jeg kan gøre anderledes der :gruble:
0
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4336
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10605

Re: Uren hud som voksen

Indlægaf BlueBunny » 21. jul 2018, 15:31

Som yngre led jeg af uren hud. Synes jeg gjorde alt det rigtige og plejede min “fedtede hud”. Det viste sig så at jeg rent faktisk gjorde det forkert. Jeg tørrede huden ud og lukkede for porrene. Jeg havde nemlig “tør hud”. Jeg begyndte at pleje min hud anderledes og bruger en fed creme om natten.

Gør du mon det rigtige? Prøv at få en ansigtsbehandling et godt sted. Ved ikke hvor du kommer fra, men skodsborg eller lignende. Decleor produkter passer perfekt til mig. De er dyre, men hvis der Googles kan de fås meget billigere online.
1
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne

Tilbage til "Helbred"