Uren hud som voksen

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
LidtLakrids
Indlæg: 304
Tilmeldt: 2. maj 2016, 07:58
Kort karma: 7
Likede indlæg: 202

Re: Uren hud som voksen

Indlægaf LidtLakrids » 21. jul 2018, 15:45

BlueBunny skrev:Som yngre led jeg af uren hud. Synes jeg gjorde alt det rigtige og plejede min “fedtede hud”. Det viste sig så at jeg rent faktisk gjorde det forkert. Jeg tørrede huden ud og lukkede for porrene. Jeg havde nemlig “tør hud”. Jeg begyndte at pleje min hud anderledes og bruger en fed creme om natten.

Gør du mon det rigtige? Prøv at få en ansigtsbehandling et godt sted. Ved ikke hvor du kommer fra, men skodsborg eller lignende. Decleor produkter passer perfekt til mig. De er dyre, men hvis der Googles kan de fås meget billigere online.

Jo, jeg har flere gange været på en hudplejeklinik og fået ansigtsbehandling. Første gang fik jeg at vide at jeg havde meget tør hud. Det er blevet meget bedre, men huden er stadig uren :(
0
JoyNips
Indlæg: 12041
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33854

Re: Uren hud som voksen

Indlægaf JoyNips » 21. jul 2018, 19:58

Jeg døjede også med uren hud og prøvede alt muligt. Cremer, lægeordinerede cremer, tetracyklin, kosmetologbehandlinger, diverse renseserier, at skære ting ud af kosten, tage kosttilskud... you name it, I've tried it.
Som 25-årig var jeg ret desperat, jeg startede nyt studie og jeg følte at min hud var det første, folk bemærkede ved mig (i virkeligheden var det nok kun mig selv, der så det. De venner, jeg efterfølgende har talt om mit forløb med har i hvert fald været sådan lidt "nå ja, men det var jo bare sådan det var, det bed man ikke rigtigt mærke i).
Jeg kom på isotretinoin i et halvt års tid, gik omkring et år uden og fik så en kur mere. Dét virker satme! Det nulstillede i høj grad min hud. Jeg ærgrer mig over, at jeg ikke turde tidligere, men der havde været så meget fremme omkring bivirkninger og at folk blev depressive og begik selvmord. Well, hvis noget kan gøre én depressiv, så er det sgu da at have teenagehud som voksen! Og som teenager, for den sags skyld. jeg ville ønske, jeg havde gjort det 10 år før, det havde sparet mig mange bekymringer og ærgrelser. Og penge!

Derudover har jeg fundet ud af, hvad der virker for mig:
1) jeg renser makeup af med olie og en vaskeklud vredet op i lunkent vand. Min hud skal behandles pænt og have fugt, ellers reagerer den med selv at overproducere fedt og så slår jeg ud. Så olie og lunken vaskeklud. Det fjerner makeup og eksfolierer blidt og varmen fra den lune klud åbner porerne.
2) pudevåret skal skiftes hyppigt! Det er jo logisk, man ligger der i 8 timer og tørrer hudfedt og døde hudceller og savl af på puden. Hvis man bliver ved med at ligge og snamse rundt i sit beskidte pudevår, så tørrer man det jo direkte tilbage i ansigtet på sig selv.
3) Jeg bruger niacinamid dagligt og salicylsyre stort set dagligt, efterfulgt af fugtighedscreme. Altsammen fra The Ordinary.
4) Jeg skifter lidt mellem en fugtmaske fra Kiehl's som føles meget "vandig" og en serum bar ("full of grace") fra Lush, som føles mere fed. Bruger dem i gennemsnit ca. 1 gang ugentligt hver.

Når jeg kaster mig ud i nye produkter, så køber jeg altid dem til sart hud.
4
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Kolibrien
Indlæg: 407
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:48
Kort karma: 79
Likede indlæg: 588

Re: Uren hud som voksen

Indlægaf Kolibrien » 21. jul 2018, 20:13

^ Enig i ovenstående - isotretinoin er det eneste, der har virket. Jeg har efter det stort set ikke haft en bums i 10 år.
1
LidtLakrids
Indlæg: 304
Tilmeldt: 2. maj 2016, 07:58
Kort karma: 7
Likede indlæg: 202

Re: Uren hud som voksen

Indlægaf LidtLakrids » 22. jul 2018, 11:01

Kolibrien skrev:^ Enig i ovenstående - isotretinoin er det eneste, der har virket. Jeg har efter det stort set ikke haft en bums i 10 år.

Jeg vil overveje at nævne det for min læge. Jeg er dog bekymret for om det også kan give svamp ligesom tetracyklinen idet det kan påvirke slimhinderne :( og hellere uren hud end svamp trods alt!
0
Kolibrien
Indlæg: 407
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:48
Kort karma: 79
Likede indlæg: 588

Re: Uren hud som voksen

Indlægaf Kolibrien » 22. jul 2018, 12:00

LidtLakrids skrev:
Kolibrien skrev:^ Enig i ovenstående - isotretinoin er det eneste, der har virket. Jeg har efter det stort set ikke haft en bums i 10 år.

Jeg vil overveje at nævne det for min læge. Jeg er dog bekymret for om det også kan give svamp ligesom tetracyklinen idet det kan påvirke slimhinderne :( og hellere uren hud end svamp trods alt!


Man kan få tørre slimhinder, og det er en meget almindelig bivirkning. Generelt er det en hård kur at komme igennem, men det er virkelig det værd og det eneste, der virker, hvis du har acne.

Du skal have en henvisning til en hudlæge, da din egen praktiserende læge ikke kan udskrive det.
0
Jegvilgerneheddenogetnyt
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 26. dec 2015, 11:24
Kort karma: 92
Likede indlæg: 2192

Re: Uren hud som voksen

Indlægaf Jegvilgerneheddenogetnyt » 23. jul 2018, 02:01

LidtLakrids skrev:
Kolibrien skrev:^ Enig i ovenstående - isotretinoin er det eneste, der har virket. Jeg har efter det stort set ikke haft en bums i 10 år.

Jeg vil overveje at nævne det for min læge. Jeg er dog bekymret for om det også kan give svamp ligesom tetracyklinen idet det kan påvirke slimhinderne :( og hellere uren hud end svamp trods alt!

Du kan forebygge svamp med stikpiller med mælkesyrebakterier
0
LidtLakrids
Indlæg: 304
Tilmeldt: 2. maj 2016, 07:58
Kort karma: 7
Likede indlæg: 202

Re: Uren hud som voksen

Indlægaf LidtLakrids » 3. aug 2018, 10:46

Jeg overvejer om jeg alligevel skal give p-piller en chance :gruble:
Jeg er ret overbevist om at min urene hud kommer pga. hormoner, så jeg tænker at det må være mest effektivt at sætte ind der. Og så er jeg kommet til at tænke på om ikke min hud har lidt bedre dengang jeg var på p-piller - det kan være svært at huske helt præcist for det er over 4 år siden jeg var det sidst. Jeg har jo efterhånden bare vænnet mig til tingenes tilstand som de er nu..

Er der nogen der har erfaringer med at p-piller virker? Og om det er en bestemt slags der er god?
Kan man være så heldig at der er findes nogle som er gode til uren hud, men som ikke fucker humøret helt op og får sexlysten til at forsvinde? :genert:
0
durham
Indlæg: 18
Tilmeldt: 12. sep 2016, 10:38
Kort karma: 2
Likede indlæg: 11

Re: Uren hud som voksen

Indlægaf durham » 7. aug 2018, 21:12

LidtLakrids skrev:Jeg overvejer om jeg alligevel skal give p-piller en chance :gruble:
Jeg er ret overbevist om at min urene hud kommer pga. hormoner, så jeg tænker at det må være mest effektivt at sætte ind der. Og så er jeg kommet til at tænke på om ikke min hud har lidt bedre dengang jeg var på p-piller - det kan være svært at huske helt præcist for det er over 4 år siden jeg var det sidst. Jeg har jo efterhånden bare vænnet mig til tingenes tilstand som de er nu..

Er der nogen der har erfaringer med at p-piller virker? Og om det er en bestemt slags der er god?
Kan man være så heldig at der er findes nogle som er gode til uren hud, men som ikke fucker humøret helt op og får sexlysten til at forsvinde? :genert:


Jeg startede på yasmin p-piller og de tog alt det værste, så jeg kun havde sådan mere “normale” urenheder og en bums i ny og næ. Der er en let øget risiko for blodpropper, men ærligt så tog jeg gerne den risiko til gengæld for pæn hud. Jeg havde ikke nogle gener med ppillerne. Jeg er stoppet for nyligt og har igen fået mange urenheder også på kinderne, dog ikke decideret akne længere men stadig ret øv.
0
OberstNasig
Indlæg: 1405
Tilmeldt: 19. feb 2016, 21:10
Kort karma: 259
Likede indlæg: 2975

Re: Uren hud som voksen

Indlægaf OberstNasig » 25. aug 2018, 17:00

Når det er så slemt, er det jo ligesom en hvilken som helst andet form for sygdom. Så skal der et lægebesøg til og en henvisning til en hudlæge. Det er jo en sygdom i huden. Især når det sker så langt oppe i alderen.
Jeg stoppede med p-piller for et år siden efter at have fået dem i over 15 år for netop uren hud. Efter 3 mdr. eksploderede min hud med bumser og hudorme i både ansigt, bryst, skuldre og ryg. Jeg nåede at komme til læge, men nægtede at bruge tetracyklin eller lignende, så jeg begyndte at bruge basiron og redap-creme. Det udtørrer dog min hud meget og giver allergiske reaktioner hos mig. Utroligt nok er den urene hud næsten helt væk her 12 mdr. efter stoppet. Jeg tror, at det handler om hormon-balancen i mit tilfælde, som har stabiliseret sig. Det passer også med at min menstruation er blevet regelmæssig i samme måneder, som min hud blev ren.
0
LidtLakrids
Indlæg: 304
Tilmeldt: 2. maj 2016, 07:58
Kort karma: 7
Likede indlæg: 202

Re: Uren hud som voksen

Indlægaf LidtLakrids » 26. aug 2018, 13:51

Jeg var ved lægen og fik en recept på p-piller.. Jeg er spændt på at komme i gang med dem og se hvad der sker - både med bumserne, men også mit humør! Håber ikke at jeg bliver helt skør af dem :kryds:
0
Brugeravatar
Primerose
Indlæg: 1768
Tilmeldt: 29. dec 2015, 00:54
Kort karma: 465
Likede indlæg: 4980

Re: Uren hud som voksen

Indlægaf Primerose » 26. aug 2018, 23:25

I månederne omkring årsskiftet (altså ‘17-‘18) havde jeg en periode hvor min hud gik fuldstændig grasat. Jeg fik bumser i et væk, havde tørre pletter og udslet. Det viste sig til sidst at det nok var sat i gang pga bivirkning til noget andet medicin (som jeg ikke kunne stoppe med at tage). Så jeg kom på en kur med noget a la tetracyklin og det hjalp super meget på det akutte.
Inden denne periode har jeg altid haft tør hud med tendens til milier og enkelte bumser i T-zonen og hagefolden.

Så efter tetracyklinkuren lavede jeg grundig research på produkter, for jeg tænkte at nu skal jeg filme bare holde det ved lige og holde nye urenheder fra døren. Jeg endte med at købe en ansigtscreme med A-vitamin og noget antiwrinkle-effekt fra Beaute Pacifique. Jeg kunne læse at den skulle indeholde nogle lidt småskrappe sager, så i starten anbefales det at man kun bruger den hveranden dag, hvor ikke at give huden et chok.
Men den creme, det er simpelthen den bedste ansigtscreme jeg nogensinde har købt (og tro mig, i jagten på ren hud har jeg købt mange, dyre cremer). Jeg tror seriøst jeg har fået 2 eller 3 bittesmå bumseanløb, der kunne nå at stoppes, efter jeg begyndte at bruge BP-cremen. Og jeg kan tydeligt se på min hud, hvis jeg ikke får brugt cremen et par aftener.
Der ud over er jeg tilfældigvis faldet over en hudplejeserie med skumrens, serum og dagcreme (alt anti-wrinkle + energized skin) fra en butik der primært gør sig i wellnessprodukter til resten af kroppen, duftpinde, badekåber osv. Men en dag fik jeg så en lille gavepakke med de tre produkter i. Og no shit. Min hud ELSKER dem. Jeg føler vitterligt at jeg kan se at min hud gløder mere og ser decideret friskere og yngre ud. Og jeg har altså også forsøgt mig med utallige møgdyre hudplejeserier fra fine mærker, men har aldrig før oplevet at min hud bare pronto blev pænere.
0
I had the blues because I had no shoes, until a day upon the street I met a man who had no feet.
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Uren hud som voksen

Indlægaf Annione » 5. sep 2018, 13:31

Jeg skal til at starte på isotretinion :banan:
Min hud er ikke helt sat til, men jeg er stadig lykkelig for, at jeg måske kan slippe af med udbrud i ansigtet (grove hudorme) og på ryggen (grove hudorme og bumser) og især de bylder jeg får i nakken :tie:
0
LidtLakrids
Indlæg: 304
Tilmeldt: 2. maj 2016, 07:58
Kort karma: 7
Likede indlæg: 202

Re: Uren hud som voksen

Indlægaf LidtLakrids » 5. sep 2018, 16:25

Annione skrev:Jeg skal til at starte på isotretinion :banan:
Min hud er ikke helt sat til, men jeg er stadig lykkelig for, at jeg måske kan slippe af med udbrud i ansigtet (grove hudorme) og på ryggen (grove hudorme og bumser) og især de bylder jeg får i nakken :tie:

Jeg krydser fingre for at det har en god effekt på dig :)
Jeg tog min første p-pille i søndags, så nu går jeg spændt og venter på hvornår effekten indtræder :D
Jeg har også købt mig en hyaluspot fra Vichy som jeg kan duppe på de værste bumser. Det hjælper til at tørre dem ud :)
1
LidtLakrids
Indlæg: 304
Tilmeldt: 2. maj 2016, 07:58
Kort karma: 7
Likede indlæg: 202

Re: Uren hud som voksen

Indlægaf LidtLakrids » 23. sep 2018, 12:27

Status er at jeg nu har taget første pakke a 21 piller og der er indtil videre ingen effekt at spore på huden. Til gengæld kan jeg mærke at de påvirker mit humør negativt :(
Jeg forsøger at finde tålmodigheden frem :mellow:
0

Tilbage til "Helbred"