Brækket tå?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Ekliptika
Indlæg: 330
Tilmeldt: 11. jan 2016, 12:06
Kort karma: 22
Likede indlæg: 767

Brækket tå?

Indlægaf Ekliptika » 24. jul 2018, 15:19

Er der nogen herinde, som har prøvet at brække en tå (ikke storetå, men en af de andre mindre tæer)?
Vil du fortælle, hvordan det føltes og hvilken behandling (hvis nogen), du fik?
Jeg er i tvivl, om jeg har brækket min "lange-tå" (den midterste tå - ved ikke om den har et navn), og lægen er på ferie, så jeg ved ikke, om det er noget, man skal forstyrre en back up læge med.

Tak for hjælpen :blomst:
0
I love routine.
Until I'm bored then I love excitement.
Until I'm overwhelmed, then I love routine.
Brugeravatar
Anlewi
Indlæg: 2595
Tilmeldt: 21. maj 2016, 12:13
Kort karma: 178
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 3877

Re: Brækket tå?

Indlægaf Anlewi » 24. jul 2018, 15:29

Jeg har haft brækket min lilletå på begge fødder et par gange og
tåen ved siden af storetåen, hver gang har behandlingen været at de er blevet tapet op og besked om at gå i fast fodtøj (dey kan jeg så ikke holde ud :gisp:
0
:savl: selvom man er tyk kan man godt have tynd mave :savl:
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Brækket tå?

Indlægaf Artem » 24. jul 2018, 15:32

Jeg har haft prøvet at brække 2 tær.
Første gang var som værnepligtig, og ved reelt ikke hvornår jeg gjorde det. Hvorfor de nok også havde så svært ved at tro på at der reelt var noget galt. Men da jeg langt om længe kom i røntgen kunne de se den var brækket, og som Rikke skriver gør man reelt ikke noget ved det. Skal bare helst gå i noget stiv fodtøj, og ellers ikke gå for meget.

Anden gang skred jeg på vej ned af en trappe og smadrede foden ind i rækværket, med en brækket tå til følge. Var igen i røntgen, og igen gjorde de reelt ikke noget.

Hmm ja hvordan føles det... Er virkelig langt tid siden, men mindes at det var en noget stikkende smerte i foden. Specielt lige da jeg gjorde det og efterfølgende hvis jeg var for aktiv. Ellers mærkede jeg ikke meget til det.
Senest rettet af Artem 24. jul 2018, 21:19, rettet i alt 1 gang.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Ekliptika
Indlæg: 330
Tilmeldt: 11. jan 2016, 12:06
Kort karma: 22
Likede indlæg: 767

Re: Brækket tå?

Indlægaf Ekliptika » 24. jul 2018, 16:50

Tak for jeres svar. Det er også lidt, hvad jeg kan google mig frem til.
Jeg kan slet ikke holde ud at gå i mine bløde sko, hvor imod mine vandresko virker fint. Kan så bare ikke holde ud at gå med dem i den her varme.
Jeg har også en stikkende smerte, som bliver værre, jo mere jeg går rundt. Hvor lang tid går der, før det er gået over?
Hvis man taper tåen op, er det så kun den brækkede tå, eller taper man den fast til nabo-tåen?
0
I love routine.
Until I'm bored then I love excitement.
Until I'm overwhelmed, then I love routine.
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15291
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: Brækket tå?

Indlægaf Delfin » 24. jul 2018, 17:24

Jeg brækkede en lilletå på ferie sidste år. Tåen gjorde selvfølgelig ondt og kunne bevæges ud over min normale yderstilling. Det kunne den rigtig længe, også efter at smerte og tape var væk. Det kan den i mindre grad stadig, så måske også beskadiget et ledbånd? Har ikke spurgt lægen.
Var hos læge dernede for at få dokumentation til forsikring. Der var langt til sygehus med røntgen, og lægen vurderede, at det godt kunne vente, men stillede mig i udsigt, at jeg skulle i gibs, når jeg kom hjem. Tåen blev tapet sammen med tåen ved siden af.
Det samme samme gjorde egen læge med besked om, at man ikke behandler brækkede tæer i dk udover at tape dem. Sko var bare, hvad jeg kunne holde ud at have på, og det endte med et par trekkingsandaler med tre remme, der kunne spændes ud og give plads

Lige en sidebemærkning. Jeg fik i øvrigt udbetalt erstatning for ødelagte feriedage. Det havde jeg egentlig ikke regnet med, men man har jo lov at forsøge. Det gik igennem, fordi jeg var ordineret hvile på hotel, så det kan betale sig at søge læge også med mindre skader på ferie, men det er vigtigt, at lægen skriver hvile på hotel eller sengeleje (hvis det er anbefalingen selvfølgelig).

Jeg kan ikke lige finde et billede, hvor tæerne er tapet sammen, men metoden er den samme og meget effektiv

Billede
0
14 11 14
Neverkont
Indlæg: 1865
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 100
Likede indlæg: 2913

Re: Brækket tå?

Indlægaf Neverkont » 25. jul 2018, 07:54

Delfin skrev:
Billede


Jeg havde engang en veninde, der brækkede en af de midterste tæer, fordi hendes hest trådte hende over tæerne. Hun fik en forbinding på, som på Delfin's billede, de kaldte det en Hollywood-forbinding.
Og så blev hun anbefalet, at gå i fast fordøj, f.eks. træsko.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8895
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: Brækket tå?

Indlægaf Madam Pomfrey » 25. jul 2018, 08:02

Ekliptika skrev:Hvis man taper tåen op, er det så kun den brækkede tå, eller taper man den fast til nabo-tåen?


Nabo-tåen med... og så som viste billede.

Jeg har været ved egen læge med brækket tå 2 x, og der har det været behandlingen. Det giver en rigtig god støtte at nabotåen er med, og så som andre siger, fast fodtøj, og aflastning af foden. Det heler rimelig hurtigt.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Brækket tå?

Indlægaf Persnikedy » 25. jul 2018, 08:03

Jeg brækkede min lilletå for nogle år siden og endte også på hospitalet (på grund af hævelser og farveskift) og fik pænt at vide at man intet kunne gøre ved det. Bare holde foden i ro også tage hensyn når det ellers ikke var muligt
0
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9020
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1014
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21850

Re: Brækket tå?

Indlægaf Purple Haze » 25. jul 2018, 08:51

Brækkede "ring"tåen for ca. 3 år siden.
Prøvede at tape den sammen med de andre tæer, men pga. placeringen virkede det ikke helt.
Så drak en masse vin og hoppede i poolen og blev ved med det til det holdt op med at gøre ondt.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Ekliptika
Indlæg: 330
Tilmeldt: 11. jan 2016, 12:06
Kort karma: 22
Likede indlæg: 767

Re: Brækket tå?

Indlægaf Ekliptika » 25. jul 2018, 12:49

Tak for jeres svar.
Fandt ud af at en af lægerne i mit lægehus er tilbage fra ferie, så jeg ringede til ham og fik tid mandag (så det haster åbenbart ikke). Han anbefalede også at tape tåen fast til nabotåen. Ikke noget med at holde foden i ro, men det giver nok sig selv, da den begynder at gøre ondt, hvis jeg har gået for meget på den.
1
I love routine.
Until I'm bored then I love excitement.
Until I'm overwhelmed, then I love routine.
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Brækket tå?

Indlægaf Aima » 26. jul 2018, 02:10

Pudsigt med tråden. Jeg er ret sikker på, jeg brækkede min midterste tå for et par timer siden. Jeg små-panikkede faktisk lidt, fordi jeg frygtede, at jeg blev nødt til at melde mig syg på arbejde (det kunne jo være nødvendigt, men det ville sætte min kollega i en kattepine, og det ville jeg være ked af). Lægen sagde, da jeg ringede og forstyrrede ham, at jeg, som der også bliver skrevet her i tråden, at jeg skulle tape den sammen med nabo-tåen og holde den i ro resten af aftenen. Andet gør man ikke ved det, medmindre bruddet vurderes som muligt kompliceret, hvilket er sjældent. Jeg må gerne gå på den, og det kan jeg også snildt, når jeg har sandaler på (Birkenstock, tyk, hård sål).

Hvis det gør for ondt, er ibuprofen bedst til smerten.
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5071
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 499
Likede indlæg: 9827

Re: Brækket tå?

Indlægaf Tilly » 26. jul 2018, 10:55

Jeg brækkede min lilletå for et par år siden. Og ja, som allerede skrevet er det ikke noget man behandler, men man kan evt tape en brækket tå til nabotåen hvis man synes det hjælper. For mig mig kostede det ca. 1,5 måned hvor det eneste jeg kunne gå i var nogle meget grimme clogs.
0

Tilbage til "Helbred"