Børnesygdomme, hvilke har du haft?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
superboa
Kort karma: 64
Likede indlæg: 607

Re: Børnesygdomme, hvilke har du haft?

Indlægaf superboa » 9. aug 2018, 18:35

ExCoastal skrev:
superboa skrev:
ExCoastal skrev:Jeg har nok haft dem allesammen, men der var lidt tvivl om, jeg havde fåresyge i begge sider. Så i en alder af 22 fik jeg MFR vaccinen, fordi som mand vil man meget nødigt få fåresyge senere i livet.

Hvorfor er det så slemt at få fåresyge når man er en mand? :gruble:

Fordi det kan brede sig til testiklerne og forårsage sterilitet.

https://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/faaresyge.htm

Så lærte jeg noget nyt :) Tak for svar :)
1
Brugeravatar
ina
Kort karma: 297
Likede indlæg: 2114

Indlægaf ina » 9. aug 2018, 19:37

Min mor har altid fortalt en historie om at jeg havde røde hunde som helt lille. Jeg blev smittet af min ældre kusine. Jeg er fra 85, men har ifølge min mor fået MFR.

Da vi skulle i fertilitetsbehandling, blev der tjekket op på antistoffer inden opstart og der havde jeg ikke antistoffer mod røde hunde, så blev vaccineret. Så min mor må have taget fejl på en eller anden måde.

Derudover har jeg haft skoldkopper som 10 årig, husker det tydeligt. Andre sygdomme ved jeg ikke/husker jeg ikke. Lussingesyge har jeg antistoffer mod (blev tjekket i forbindelse med graviditet og lussingesyge i den børnehave jeg arbejdede i), men kan have haft det som voksen uden at opdage det.
0
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 565
Likede indlæg: 12066

Indlægaf Sangius » 9. aug 2018, 19:39

ina skrev:Min mor har altid fortalt en historie om at jeg havde røde hunde, som helt lille. Jeg blev smittet af min ældre kusine. Jeg er 85, men hat ifølge min mor fået MFR senere.

Da vi skulle i fertilitetsbehandling, bliver der tjekket op på antistoffer inden opstart og der havde jeg ikke antistoffer mod røde hunde, så blev vaccineret. Så min mor må have taget fejl på en eller anden måde.

Derudover har jeg haft skoldkopper som 10 årig, husker det tydeligt. Andre sygdomme ved jeg ikke/husker jeg ikke. Lussingesyge har jeg antistoffer mod (blev tjekket i forbindelse med graviditet og lussingesyge i den børnehave jeg arbejdede i), men kan have haft det som voksen uden at opdage det.

Hvis du var meget lille, kan dit immunforsvar havde været så umodent, at det ikke har dannet tilstrækkelig antistoffer til at give en livslang immunitet :)
1
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 825
Likede indlæg: 11765

Indlægaf dgd2007 » 9. aug 2018, 19:45

Alle sammen - jeg er fra før den tid :)

(Med mindre der er nogle man regner med, som jeg ikke er klar over.)
0
Brugeravatar
ina
Kort karma: 297
Likede indlæg: 2114

Indlægaf ina » 9. aug 2018, 20:06

Sangius skrev:
ina skrev:Min mor har altid fortalt en historie om at jeg havde røde hunde, som helt lille. Jeg blev smittet af min ældre kusine. Jeg er 85, men hat ifølge min mor fået MFR senere.

Da vi skulle i fertilitetsbehandling, bliver der tjekket op på antistoffer inden opstart og der havde jeg ikke antistoffer mod røde hunde, så blev vaccineret. Så min mor må have taget fejl på en eller anden måde.

Hvis du var meget lille, kan dit immunforsvar havde været så umodent, at det ikke har dannet tilstrækkelig antistoffer til at give en livslang immunitet :)

Men jeg har jo - ifølge min mor - fået mfr vaccinen senere?
1
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 565
Likede indlæg: 12066

Indlægaf Sangius » 9. aug 2018, 20:20

ina skrev:
Sangius skrev:

Men jeg har jo - ifølge min mor - fået mfr vaccinen senere?

Nåeh. Det overså jeg lige. Sorry! Ja, så tager din mor nok fejl mht vaccinen. Det sker da at man ikke udvikler tilstrækkelig immunitet efter vaccinen, f.eks. hvis man var syg da man fik den eller lignende. Men det er nu sjældent.
0
Brugeravatar
didas
Kort karma: 338
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 4128

Indlægaf didas » 9. aug 2018, 20:36

Jeg er 36 og har haft haft alle børnesygdomme på nær Skarlagensfeber. Fåresyge har jeg endda præsteret to gange, en i hver side :-D
0
I was dropped as a baby into a pool of awesomeness and glitter :dance:
Brugeravatar
Spjaerten
Kort karma: 1307
Likede indlæg: 4874

Indlægaf Spjaerten » 9. aug 2018, 20:39

Hvornår stoppede calmette og sukkerknald ?
Jeg har ikke fået andet end 3 års og 12 års tror jeg.
Har vist haft de gængse sygdomme
0
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
Artem
Kort karma: 218
Likede indlæg: 1511

Indlægaf Artem » 9. aug 2018, 20:40

Kan jeg virkelig ikke huske, men tror jeg har haft dem alle.
0
Fra bybo til thybo
Brugeravatar
Falstria
Kort karma: 562
Likede indlæg: 2989

Indlægaf Falstria » 9. aug 2018, 20:56

Fik både MFR og Calmette vaccine, så har ikke haft noget af det de dækker.

Havde børneeksem og det giver stadig bøvl, det vil det gøre hele livet.
0
Brugeravatar
MilleMercy
Kort karma: 21
Likede indlæg: 239

Indlægaf MilleMercy » 9. aug 2018, 22:28

Jeg er fra ‘78 og jeg fik paraplyvaccinen (senere kendt som MFR) som 11-12 årig fordi der var tvivl om, om jeg havde haft røde hunde. Jeg blev mæslingevaccineret som 6-årig lige inden skolestart.
Jeg kan huske, jeg havde fåresyge, da jeg gik i børnehave. Det gjorde så afsindigt ondt i mine kinder og jeg græd og græd. Skoldkopper var en nem omgang.

Sukkerknalderne kan jeg også huske, men calmette var udfaset eller ved at blive det :gruble:
0
Brugeravatar
dgd2007
Kort karma: 825
Likede indlæg: 11765

Indlægaf dgd2007 » 9. aug 2018, 22:57

didas skrev:Jeg er 36 og har haft haft alle børnesygdomme på nær Skarlagensfeber. [...]

Nå ja, den har jeg vist heller ikke på straffeattesten. :gruble:
0
Brugeravatar
Falstria
Kort karma: 562
Likede indlæg: 2989

Indlægaf Falstria » 9. aug 2018, 23:14

MilleMercy skrev:Jeg er fra ‘78 og jeg fik paraplyvaccinen (senere kendt som MFR) som 11-12 årig fordi der var tvivl om, om jeg havde haft røde hunde. Jeg blev mæslingevaccineret som 6-årig lige inden skolestart.
Jeg kan huske, jeg havde fåresyge, da jeg gik i børnehave. Det gjorde så afsindigt ondt i mine kinder og jeg græd og græd. Skoldkopper var en nem omgang.

Sukkerknalderne kan jeg også huske, men calmette var udfaset eller ved at blive det :gruble:

Jeg tror calmette blev udfaset 20 år tidligere, på nær i mit område, for jeg fik den som en af de sidste og har aret på skulderen endnu :lol:
0
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 630
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 9337

Indlægaf Delfin » 9. aug 2018, 23:19

superboa skrev:
ExCoastal skrev:
superboa skrev:
ExCoastal skrev:Jeg har nok haft dem allesammen, men der var lidt tvivl om, jeg havde fåresyge i begge sider. Så i en alder af 22 fik jeg MFR vaccinen, fordi som mand vil man meget nødigt få fåresyge senere i livet.

Hvorfor er det så slemt at få fåresyge når man er en mand? :gruble:

Fordi det kan brede sig til testiklerne og forårsage sterilitet.

https://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/faaresyge.htm

Så lærte jeg noget nyt :) Tak for svar :)

Det er grunden til, at den er med i vaccinen. Ellers er den ret harmløs og har meget sjældent følgesygdomme
1
14 11 14 :banan:
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 630
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 9337

Indlægaf Delfin » 9. aug 2018, 23:52

Jeg er født mange år før MFR kom til. Jeg har haft mæslinger, røde hunde, skoldkopper og kighoste. Kighoste dog i en mildere form, da jeg var vaccineret. Jeg ved faktisk ikke, om de nyere vacciner giver fuld dækning.
Har ikke haft skarlagensfeber. Den kunne man faktisk dø af, før penicillinet blev opfundet, det er lidt vildt.
Ved ikke om jeg har haft tredagesfeber eller hånd-fod-mundsyge. Jeg hørte først om dem, da jeg kom til at arbejde i børneinstitutioner i 80'erne, men de må vel havde eksisteret før det. Dengang før MFR førte vi i øvrigt lister over hvilke børn, der havde haft de forskellige sygdomme i bhv. Så kunne vi lige tjekke listen, hvis vi lagde mærke til et mistænkeligt udslæt og ringe til mor og sige, at Peter skal hentes, da han vist har reddet sig en omgang røde hunde.
Sukkerknalderne var i øvrigt poliovaccine og ikke kighoste som en skriver
0
14 11 14 :banan:

Tilbage til "Helbred"