Sygdom og hoste - skal jeg søge læge?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7062
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13274

Sygdom og hoste - skal jeg søge læge?

Indlægaf Rapfisk » 23. sep 2018, 07:29

Jeg er ret dårlig til at vide, hvornår jeg skal søge læge, så nu hører jeg herinde :blomst:

Min sygdom begyndte så småt mandag aften, hvor jeg følte mig træt og ru i halsen.

Tirsdag havde jeg det fint og var på arbejde. Sent tirsdag aften fik jeg det skidt - let kvalme og ubehag i kroppen - og om natten blev jeg rigtig utilpas med en hals, der føltes tyk, og ondt i ørerne, og jeg endte med at melde mig syg midt på natten til næste dag.

Onsdag sov jeg en stor del af dagen og spiste i alt fire bidder af et æble. Til gengæld var jeg tørstig og drak meget vand. Da min kæreste kom hjem, fik jeg en tør krydderbolle, som jeg spiste en femtedel af, hvorefter jeg kastede op. Til aften fik jeg lidt klar suppe, som blev nede.

Torsdag blev jeg hjemme på kærestens opfordring, men sov mindre og fik det bedre.

Fredag gik jeg på arbejde, og det gik godt. Jeg gik dog tidligt hjem, fordi jeg var træt. I løbet af dagen begyndte jeg at hoste. Den første gang var der lidt blod med det, der kom op, men ellers har det mest været klart. Jeg tog en varm kop te med lidt rom med i seng og fik en god nats søvn.

Lørdag var jeg træt, måske en anelse skidt tilpas, men klarede mine gøremål og tog en lang lur. Hosten er taget til.

I nat, natten til søndag, her jeg hostet som en gal og er vågnet af det flere gange. Her til morgen fortsætter det bare, og jeg har lidt synkebesvær (men ikke decideret ondt). Hosten sidder nederst i halsen og føles ikke som om, den kommer fra brystet/lungerne.

Jeg har kigget lidt på NetDoktor, hvor symptomerne onsdag kunne tyde på halsbetændelse, men det ledsages åbenbart normalt ikke af hoste. Der står, at én slags halsbetændelse går væk af sig selv inden for 3-7 dage, men også, at man kan vælge at behandle. Der står, at man bør søge læge, hvis halssmerterne stråler til ørerne, men det er jo gået over.

Skal jeg vente på, det går over? Søge læge? Gå på arbejde i morgen?
Senest rettet af Rapfisk 23. sep 2018, 09:03, rettet i alt 2 gange.
0
Livslinjen: 70 201 201
IrmaPigen
Indlæg: 7782
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12427

Re: Sydom og hoste - skal jeg søge læge?

Indlægaf IrmaPigen » 23. sep 2018, 07:35

Hvis du stadig hoster om et par uger, ville jeg søge læge.

Hvis du har feber i næste uge (uge 2) ville jeg søge læge. Hvis jeg bare var træt og hostede ville jeg ikke.

Hoste og/eller en virus kan godt tage en to til tre uger at komme helt igennem.
3
Brugeravatar
mariannaa
Indlæg: 1075
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:11
Kort karma: 181
Likede indlæg: 2181

Re: Sydom og hoste - skal jeg søge læge?

Indlægaf mariannaa » 23. sep 2018, 07:36

Jeg synes helt klart at du skal søge læge. Det lyder som om at du har det slemt.
1
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20376
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 763
Likede indlæg: 43764

Re: Sydom og hoste - skal jeg søge læge?

Indlægaf paint » 23. sep 2018, 07:51

Jeg hæfter mig ved, at der var blod i det slim du hostede op. Det kan være en lille rift, opstået som følge af meget hosteri. Men det kan også være noget mere alvorligt. Det er det sikkert ikke. Men en tur til lægen, ville nok være en god ide.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7273
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1552
Likede indlæg: 22961

Re: Sydom og hoste - skal jeg søge læge?

Indlægaf Aragorn » 23. sep 2018, 07:51

Når man hoster blod er det generelt en god idé at søge læge, men man skal selvfølgelig heller ikke male fanden på væggen.
1

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7062
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13274

Re: Sydom og hoste - skal jeg søge læge?

Indlægaf Rapfisk » 23. sep 2018, 07:54

paint skrev:Jeg hæfter mig ved, at der var blod i det slim du hostede op. Det kan være en lille rift, opstået som følge af meget hosteri. Men det kan også være noget mere alvorligt. Det er det sikkert ikke. Men en tur til lægen, ville nok være en god ide.

Det var besynderligt nok den første gang, jeg hostede kraftigt. Ellers har det så vidt, jeg husker, været klart.
1
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Sydom og hoste - skal jeg søge læge?

Indlægaf kidkomb » 23. sep 2018, 07:59

Rapfisk skrev:
paint skrev:Jeg hæfter mig ved, at der var blod i det slim du hostede op. Det kan være en lille rift, opstået som følge af meget hosteri. Men det kan også være noget mere alvorligt. Det er det sikkert ikke. Men en tur til lægen, ville nok være en god ide.

Det var besynderligt nok den første gang, jeg hostede kraftigt. Ellers har det så vidt, jeg husker, været klart.

Så har det højst sandsynligt været en rift.
Jeg er lige kommet mig over et sygdomsforløb som tog næsten 3 uger at slippe af med, lidt i stil med dit. Men uden opkast.
Første uge feber og meget uldne lunger og ondt i halsen. Uge to forkølelse. Uge 3 fortsat irritationer i luftvejene. Og træt.
Jeg kender desværre mere end en håndfuld der har været turen igennem, så der kører altså en eller anden sejlivet virus i øjeblikket.
Når det er sagt, så skal du selvfølgelig ringe til lægen, hvis feberen fortsætter eller lignende.

Rigtig god bedring!
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
sansera
Indlæg: 827
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:30
Kort karma: 94
Likede indlæg: 3162

Re: Sydom og hoste - skal jeg søge læge?

Indlægaf sansera » 23. sep 2018, 08:02

Du skal i hvert fald ikke tage på arbejde. Det er formentlig en virus, og det er altså Mega dårlig stil at smitte andre, fordi man spiller helt og tager afsted selv om man er syg #kæphest
Mht læge, ud over det med blod i det du hostede op tænker jeg umiddelbart bare hvile og tid. Men pga det med blodet ville jeg ringe / skrive og spørger lægen. Bare for en sikkerhedsskyld.
God bedring. :)
4
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9658
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29243

Re: Sydom og hoste - skal jeg søge læge?

Indlægaf Sangius » 23. sep 2018, 08:09

Synes det lyder ret fredeligt, om end træls. Lægen kan ikke gøre fra eller til.

Hold øje med symptomer på bakteriel infektion, så skal du selvfølgelig have penicillin. Du kan google dig til forskellen på symptomerne ved en bakteriel og en virusbetinget halsbetændelse.

Hvis du får feber ville jeg ligeledes søge læge, for at udelukke f.eks. kold lungebetændelse eller bakterier.

Men det du har nu, ville jeg ikke selv gå til lægen med. Men jeg ville blive hjemme fra arbejde :)
2
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20376
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 763
Likede indlæg: 43764

Re: Sydom og hoste - skal jeg søge læge?

Indlægaf paint » 23. sep 2018, 08:10

Rapfisk skrev:
paint skrev:Jeg hæfter mig ved, at der var blod i det slim du hostede op. Det kan være en lille rift, opstået som følge af meget hosteri. Men det kan også være noget mere alvorligt. Det er det sikkert ikke. Men en tur til lægen, ville nok være en god ide.

Det var besynderligt nok den første gang, jeg hostede kraftigt. Ellers har det så vidt, jeg husker, været klart.


Det kunne lyde som det, der meget mundret hedder "Mycoplasma pneumoniae-infektioner". Der er flere forskellige typer og forløb. I daglig tale kaldes det lidt misvisende for "kold lungebetændelse", som kan udarte sig til decideret lungebetændelse (i nogle tilfælde).

Det er rigtigt som en anden skriver, at netop dette er i omløb. Det er det næsten hvert år i efteråret. Men en lægetjek ville alligevel være god rettidig omhu. ;)
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9658
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29243

Re: Sydom og hoste - skal jeg søge læge?

Indlægaf Sangius » 23. sep 2018, 08:12

paint skrev:
Rapfisk skrev:
paint skrev:Jeg hæfter mig ved, at der var blod i det slim du hostede op. Det kan være en lille rift, opstået som følge af meget hosteri. Men det kan også være noget mere alvorligt. Det er det sikkert ikke. Men en tur til lægen, ville nok være en god ide.

Det var besynderligt nok den første gang, jeg hostede kraftigt. Ellers har det så vidt, jeg husker, været klart.


Det kunne lyde som det, der meget mundret hedder "Mycoplasma pneumoniae-infektioner". Der er flere forskellige typer og forløb. I daglig tale kaldes det lidt misvisende for "kold lungebetændelse", som kan udarte sig til decideret lungebetændelse (i nogle tilfælde).

Det er rigtigt som en anden skriver, at netop dette er i omløb. Det er det næsten hvert år i efteråret. Men en lægetjek ville alligevel være god rettidig omhu. ;)


Hvis der ikke er feber, er det ikke en kold lungebetændelse :)
2
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20376
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 763
Likede indlæg: 43764

Re: Sydom og hoste - skal jeg søge læge?

Indlægaf paint » 23. sep 2018, 08:14

Sangius skrev:
paint skrev:
Rapfisk skrev:
paint skrev:Jeg hæfter mig ved, at der var blod i det slim du hostede op. Det kan være en lille rift, opstået som følge af meget hosteri. Men det kan også være noget mere alvorligt. Det er det sikkert ikke. Men en tur til lægen, ville nok være en god ide.

Det var besynderligt nok den første gang, jeg hostede kraftigt. Ellers har det så vidt, jeg husker, været klart.


Det kunne lyde som det, der meget mundret hedder "Mycoplasma pneumoniae-infektioner". Der er flere forskellige typer og forløb. I daglig tale kaldes det lidt misvisende for "kold lungebetændelse", som kan udarte sig til decideret lungebetændelse (i nogle tilfælde).

Det er rigtigt som en anden skriver, at netop dette er i omløb. Det er det næsten hvert år i efteråret. Men en lægetjek ville alligevel være god rettidig omhu. ;)


Hvis der ikke er feber, er det ikke en kold lungebetændelse :)


Man kan godt ligge på febergrænsen (eller en smule over), hvilket kan give anledning til en følelse af alment ubehag. (især i kombination med de andre symptomer) :)
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9658
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29243

Re: Sydom og hoste - skal jeg søge læge?

Indlægaf Sangius » 23. sep 2018, 08:34

paint skrev:
Sangius skrev:
paint skrev:
Rapfisk skrev:
paint skrev:Jeg hæfter mig ved, at der var blod i det slim du hostede op. Det kan være en lille rift, opstået som følge af meget hosteri. Men det kan også være noget mere alvorligt. Det er det sikkert ikke. Men en tur til lægen, ville nok være en god ide.

Det var besynderligt nok den første gang, jeg hostede kraftigt. Ellers har det så vidt, jeg husker, været klart.


Det kunne lyde som det, der meget mundret hedder "Mycoplasma pneumoniae-infektioner". Der er flere forskellige typer og forløb. I daglig tale kaldes det lidt misvisende for "kold lungebetændelse", som kan udarte sig til decideret lungebetændelse (i nogle tilfælde).

Det er rigtigt som en anden skriver, at netop dette er i omløb. Det er det næsten hvert år i efteråret. Men en lægetjek ville alligevel være god rettidig omhu. ;)


Hvis der ikke er feber, er det ikke en kold lungebetændelse :)


Man kan godt ligge på febergrænsen (eller en smule over), hvilket kan give anledning til en følelse af alment ubehag. :)


Tjah, det kan man jo godt. Men selv om det skulle være en kold lungebetændelse, havde jeg stadig slået koldt vand i blodet de næste par dage, og mærket efter en udvikling.

Kold lungebetændelse varer jo en krig, uanset om du behandles eller ej. Og synes det er hurtigt at tage til lægen efter bare et par dage med hoste. :)

Men det er jo bare hvad jeg selv havde gjort, hvis man er utryg må man jo tage til lægen :)
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7062
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13274

Re: Sydom og hoste - skal jeg søge læge?

Indlægaf Rapfisk » 23. sep 2018, 08:35

Tusind tak, alle sammen. Jeg tager jeres råd til mig, googler lidt og ser det hele an et par dage endnu.

Sjov observering fra hverdagen: Det gør ondt i halsen, når jeg gaber. Det bliver festligt.
0
Livslinjen: 70 201 201
JoyNips
Indlæg: 12041
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33854

Re: Sygdom og hoste - skal jeg søge læge?

Indlægaf JoyNips » 23. sep 2018, 09:16

Skal vi ikke lige overlade diagnoserne til rigtige læger med uddannelse som tilser patienten i virkeligheden og ikke over internettet?

Anyway, personligt lyder det som noget, hvor jeg ville hamstre diverse håndkøbsmidler og derudover se tiden an.
4
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje

Tilbage til "Helbred"