Menstruel migræne

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Knirkemis
Indlæg: 1273
Tilmeldt: 20. apr 2016, 08:42
Kort karma: 313
Likede indlæg: 3587

Menstruel migræne

Indlægaf Knirkemis » 9. okt 2018, 12:33

Jeg har lidt af det i over 10 år, men først i dag fundet ud af, at det er et anerkendt lægeligt fænomen. Ved hver eneste menstruation, bliver jeg sendt til tælling med dunkende hoved, lys- lugt, og lydfølsomhed og kvalme. Normalt kan jeg klare mine forholdsvis sjældne migræneanfald med sumatriptan, men ved menstruel migræne virker intet.

Jeg tager p-piller og tager altid kontinuerligt, indtil jeg begynder at pletbløde, for at udskyde det her smertehelvede. Det sker som regel, når jeg er ved at være færdig med 2.pakke. Derfor har jeg siddet og kigget på muligheden for en hormonspiral, som jeg skal have talt med min læge om.

Men jeg kunne også godt tænke mig, at høre jer, om I har gode råd mod de her hormonelt udløste migræneanfald? Og eventuelt også om hormonspiral har været en god løsning? Og hvilke bivirkninger I har haft med hormonspiralen, for dem er der jo også nogle af.
0
Brugeravatar
catnip
Indlæg: 4563
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:47
Kort karma: 665
Likede indlæg: 20862

Re: Menstruel migræne

Indlægaf catnip » 9. okt 2018, 13:12

I feel your pain. Jeg har lidt af migræne siden de tidlige teenageår, der i blandt migræne i forbindelse med menstruation.

Jeg har undgået de hormonbetingede migræner de sidste 10 år ved at tage p-piller ud i en køre. Jeg tager Yaz og har ikke problemer med pletblødninger.

Har du prøvet med forskellige mærker af p-piller?
0
- Nevertheless she persisted -
Brugeravatar
Knirkemis
Indlæg: 1273
Tilmeldt: 20. apr 2016, 08:42
Kort karma: 313
Likede indlæg: 3587

Re: Menstruel migræne

Indlægaf Knirkemis » 9. okt 2018, 18:08

catnip skrev:I feel your pain. Jeg har lidt af migræne siden de tidlige teenageår, der i blandt migræne i forbindelse med menstruation.

Jeg har undgået de hormonbetingede migræner de sidste 10 år ved at tage p-piller ud i en køre. Jeg tager Yaz og har ikke problemer med pletblødninger.

Har du prøvet med forskellige mærker af p-piller?

Ja, jeg har prøvet rigtig mange forskellige, og pletbløder med dem alle, når jeg tager mere end én pakke i træk :-/
0
Brugeravatar
Knirkemis
Indlæg: 1273
Tilmeldt: 20. apr 2016, 08:42
Kort karma: 313
Likede indlæg: 3587

Re: Menstruel migræne

Indlægaf Knirkemis » 9. okt 2018, 18:45

Ja, det glemte jeg i startindlægget- jeg har haft perioder uden p-piller. Både da jeg skulle være gravid og en anden gang i en længere periode, for netop at se, om migrænen forsvandt. Det gjorde den ikke, og så var det alligevel bedre at kunne skyde den, ved at tage mere end én pakke af gangen.
0
Brugeravatar
Knirkemis
Indlæg: 1273
Tilmeldt: 20. apr 2016, 08:42
Kort karma: 313
Likede indlæg: 3587

Re: Menstruel migræne

Indlægaf Knirkemis » 10. okt 2018, 06:14

Marioneta skrev:
Knirkemis skrev:Ja, det glemte jeg i startindlægget- jeg har haft perioder uden p-piller. Både da jeg skulle være gravid og en anden gang i en længere periode, for netop at se, om migrænen forsvandt. Det gjorde den ikke, og så var det alligevel bedre at kunne skyde den, ved at tage mere end én pakke af gangen.


Når jeg er på minipiller har jeg sjældent menstruation. Jeg havde et år på dem, hvor jeg slet ikke havde menstruation. Sidste gang jeg var på dem, var jeg på dem i 9 måneder og havde en enkelt blødning.

Nogle oplever dog pletblødninger og andre at de har menstruation som normalt. Men det er måske et forsøg værd, enten med minipiller (cerazette hedder de nye) eller hormonspiral.

Det er i hvert fald et forsøg værd :)
0
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6152
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 743
Likede indlæg: 14601

Re: Menstruel migræne

Indlægaf Ata » 10. okt 2018, 08:58

Knirkemis skrev:Jeg har lidt af det i over 10 år, men først i dag fundet ud af, at det er et anerkendt lægeligt fænomen. Ved hver eneste menstruation, bliver jeg sendt til tælling med dunkende hoved, lys- lugt, og lydfølsomhed og kvalme. Normalt kan jeg klare mine forholdsvis sjældne migræneanfald med sumatriptan, men ved menstruel migræne virker intet.

Jeg tager p-piller og tager altid kontinuerligt, indtil jeg begynder at pletbløde, for at udskyde det her smertehelvede. Det sker som regel, når jeg er ved at være færdig med 2.pakke. Derfor har jeg siddet og kigget på muligheden for en hormonspiral, som jeg skal have talt med min læge om.

Men jeg kunne også godt tænke mig, at høre jer, om I har gode råd mod de her hormonelt udløste migræneanfald? Og eventuelt også om hormonspiral har været en god løsning? Og hvilke bivirkninger I har haft med hormonspiralen, for dem er der jo også nogle af.


Jeg lider også af menstruel migræne. For mig har Treo af en eller anden grund den bedste effekt. Problemet er bare, at det er blodfortyndende, så det kan jeg ikke tage, hvis migrænen kommer efter at mens er startet, da jeg lider af kraftige blødninger.

Mit bud er, at en hormonspiral vil være dårlig for dig. Den fylder dig med kunstigt progesteron, hvilket har ret mange bivirkninger, hvis man er hormonfølsom - hvilket din migræne tyder på, at du er. Jeg har haft hormonspiral to gange og havde hovedpine 80 % af tiden begge gange. Fik den fjernet efter hhv. 6 og 4 uger pga. de mange bivirkninger. Udover hovedpine var det: Kvalme, indre uro/angst, uklarhed i hovedet og totalt manglende sexlyst. Jeg plejer at sige, at det er det værste medikament, jeg nogensinde har taget. Som ifølge lægen kun virker lokalt i livmoderen. :rulle:
1
Brugeravatar
Knirkemis
Indlæg: 1273
Tilmeldt: 20. apr 2016, 08:42
Kort karma: 313
Likede indlæg: 3587

Re: Menstruel migræne

Indlægaf Knirkemis » 10. okt 2018, 19:20

Ata skrev:
Knirkemis skrev:Jeg har lidt af det i over 10 år, men først i dag fundet ud af, at det er et anerkendt lægeligt fænomen. Ved hver eneste menstruation, bliver jeg sendt til tælling med dunkende hoved, lys- lugt, og lydfølsomhed og kvalme. Normalt kan jeg klare mine forholdsvis sjældne migræneanfald med sumatriptan, men ved menstruel migræne virker intet.

Jeg tager p-piller og tager altid kontinuerligt, indtil jeg begynder at pletbløde, for at udskyde det her smertehelvede. Det sker som regel, når jeg er ved at være færdig med 2.pakke. Derfor har jeg siddet og kigget på muligheden for en hormonspiral, som jeg skal have talt med min læge om.

Men jeg kunne også godt tænke mig, at høre jer, om I har gode råd mod de her hormonelt udløste migræneanfald? Og eventuelt også om hormonspiral har været en god løsning? Og hvilke bivirkninger I har haft med hormonspiralen, for dem er der jo også nogle af.


Jeg lider også af menstruel migræne. For mig har Treo af en eller anden grund den bedste effekt. Problemet er bare, at det er blodfortyndende, så det kan jeg ikke tage, hvis migrænen kommer efter at mens er startet, da jeg lider af kraftige blødninger.

Mit bud er, at en hormonspiral vil være dårlig for dig. Den fylder dig med kunstigt progesteron, hvilket har ret mange bivirkninger, hvis man er hormonfølsom - hvilket din migræne tyder på, at du er. Jeg har haft hormonspiral to gange og havde hovedpine 80 % af tiden begge gange. Fik den fjernet efter hhv. 6 og 4 uger pga. de mange bivirkninger. Udover hovedpine var det: Kvalme, indre uro/angst, uklarhed i hovedet og totalt manglende sexlyst. Jeg plejer at sige, at det er det værste medikament, jeg nogensinde har taget. Som ifølge lægen kun virker lokalt i livmoderen. :rulle:

Jeg er også nervøs for de bivirkninger. Det er nok smartest, at starte med at prøve minipiller. Det er lidt nemmere og billigere at prøve af. For et eller andet er jeg nødt til at gøre. Det er under optræk de her dage, og jeg prøver at planlægge alt efter, at jeg ved at jeg kommer til at ligge syg mindst én dag :(
0
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6152
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 743
Likede indlæg: 14601

Re: Menstruel migræne

Indlægaf Ata » 11. okt 2018, 10:17

Knirkemis skrev:
Jeg er også nervøs for de bivirkninger. Det er nok smartest, at starte med at prøve minipiller. Det er lidt nemmere og billigere at prøve af. For et eller andet er jeg nødt til at gøre. Det er under optræk de her dage, og jeg prøver at planlægge alt efter, at jeg ved at jeg kommer til at ligge syg mindst én dag :(

Minipiller er vist også baseret på kunstig progesteron (gestagen), så jeg tror, det er hip som hap om du får minipiller eller hormonspiral. Hvis valget stod mellem de to, ville jeg nok vælge hormonspiralen, da den er mere sikker. Det kan også tænkes, at du lider af progesteronmangel? Hvis du har brugt p-piller i mange år, har du jo ikke haft ægløsning og derved kan du mangle progesteron. Prøv at google på det.

Jeg er selv i ren desperation over andre underlivsproblemer, begyndt at tage tilskud af progesteron, og det har faktisk betydet, at min migræne enten helt udebliver ved mens eller bliver meget lettere. Men for mig er det også først begyndt de sidste par år, hvor mine hormonniveauer måske begynder at være alderpåvirket (jeg er 40 nu). Så jeg har hele tiden tænkt, at det for mig måtte skyldes noget hormonel ubalance....
1
Brugeravatar
Prosperity74
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 30. apr 2016, 17:08
Kort karma: 235
Likede indlæg: 2580

Re: Menstruel migræne

Indlægaf Prosperity74 » 11. okt 2018, 20:54

Jeg døjer også med migræne agtig hovedpine lige inden og i slutningen af min menstruation. Jeg har det sådan, at jeg føler at mit hovede er ved at sprænges når jeg har de hovedpiner og jeg kan ikke være nogle steder. Jeg har mest af alt bare lyst til at sove eller hvile mig, når jeg har det sådan. Sidste år fik jeg taget min hormonspiral ud, da den gav mig slemme hovedpiner. Jeg var ved lægen og hun sagde at jeg var for “gammel” til p-piller, så i november 2017 blev jeg steriliseret.
1
Brugeravatar
Knirkemis
Indlæg: 1273
Tilmeldt: 20. apr 2016, 08:42
Kort karma: 313
Likede indlæg: 3587

Re: Menstruel migræne

Indlægaf Knirkemis » 13. okt 2018, 13:48

Ata skrev:Minipiller er vist også baseret på kunstig progesteron (gestagen), så jeg tror, det er hip som hap om du får minipiller eller hormonspiral. Hvis valget stod mellem de to, ville jeg nok vælge hormonspiralen, da den er mere sikker. Det kan også tænkes, at du lider af progesteronmangel? Hvis du har brugt p-piller i mange år, har du jo ikke haft ægløsning og derved kan du mangle progesteron. Prøv at google på det.

Jeg er selv i ren desperation over andre underlivsproblemer, begyndt at tage tilskud af progesteron, og det har faktisk betydet, at min migræne enten helt udebliver ved mens eller bliver meget lettere. Men for mig er det også først begyndt de sidste par år, hvor mine hormonniveauer måske begynder at være alderpåvirket (jeg er 40 nu). Så jeg har hele tiden tænkt, at det for mig måtte skyldes noget hormonel ubalance....

Sikkerheden er ikke så vigtigt faktisk. Jeg får noget andet medicin, som giver øget prolaktin, og det gør at jeg ikke har ægløsning (det havde jeg i hvert fald ikke, da jeg skulle være gravid og måtte i fertilitetsbehandling).
Hvis jeg ikke havde migræneanfaldene uden hormonpræparaterne, ville jeg bare undlade dem helt, men jeg håber jo lidt på, at jeg kan finde en udgave som kan begrænse eller regulere smerterne.
Har du fået udskrevet progesteron af din læge? Jeg har bestilt en tid til en snak om det hos min egen læge.
Grunden til, at jeg ville prøve minipiller først, er at det både er nemmere og billigere. Hvis det ikke virker, kunne jeg prøve med spiralen.
0
Brugeravatar
Knirkemis
Indlæg: 1273
Tilmeldt: 20. apr 2016, 08:42
Kort karma: 313
Likede indlæg: 3587

Re: Menstruel migræne

Indlægaf Knirkemis » 13. okt 2018, 13:49

Prosperity74 skrev:Jeg døjer også med migræne agtig hovedpine lige inden og i slutningen af min menstruation. Jeg har det sådan, at jeg føler at mit hovede er ved at sprænges når jeg har de hovedpiner og jeg kan ikke være nogle steder. Jeg har mest af alt bare lyst til at sove eller hvile mig, når jeg har det sådan. Sidste år fik jeg taget min hormonspiral ud, da den gav mig slemme hovedpiner. Jeg var ved lægen og hun sagde at jeg var for “gammel” til p-piller, så i november 2017 blev jeg steriliseret.

Sådan føles mit også. Det gør bare så ondt og er så massivt.
Jeg ved ikke 100% sikkert om jeg er færdig med at få børn, så sterilisering er jeg ikke moden til :)
0
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6152
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 743
Likede indlæg: 14601

Re: Menstruel migræne

Indlægaf Ata » 13. okt 2018, 17:06

Knirkemis skrev:Sikkerheden er ikke så vigtigt faktisk. Jeg får noget andet medicin, som giver øget prolaktin, og det gør at jeg ikke har ægløsning (det havde jeg i hvert fald ikke, da jeg skulle være gravid og måtte i fertilitetsbehandling).
Hvis jeg ikke havde migræneanfaldene uden hormonpræparaterne, ville jeg bare undlade dem helt, men jeg håber jo lidt på, at jeg kan finde en udgave som kan begrænse eller regulere smerterne.
Har du fået udskrevet progesteron af din læge? Jeg har bestilt en tid til en snak om det hos min egen læge.
Grunden til, at jeg ville prøve minipiller først, er at det både er nemmere og billigere. Hvis det ikke virker, kunne jeg prøve med spiralen.

Nej, jeg har selv importeret det fra udlandet, da danske læger ikke bruger naturligt progesteron til andet end fertilitetsbehandling. Så det er desværre ikke noget, som særligt mange læger kan rådgive om. Du kunne jo evt. spørge din læge om at få målt dine hormonniveauer? Det kunne måske give et praj om, hvorvidt der er noget galt der.
1

Tilbage til "Helbred"