Tennisalbue binyrebarkhormon

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
topmadras3
Kort karma: 39
Likede indlæg: 138

Tennisalbue binyrebarkhormon

Indlægaf topmadras3 » 26. okt 2018, 11:18

Efter 3 gange fysioterapi foreslår de en sprøjte med binyrebarkhormon ved egen læge
Skal man ikke undersøges mere fx scanning af albuen inden man får sådan en sprøjte
Fysioterapeut mener det er en tennisalbue
0
Brugeravatar
FrøkenM
Kort karma: 542
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 3639

Re: Tennisalbue binyrebarkhormon

Indlægaf FrøkenM » 26. okt 2018, 12:05

Jeg fik injektioner med binyrebarkhormon i knæet i flere år. Inden da var jeg igennem en MR skanning men det var udelukkende for at udelukke slidgigt. Jeg fortsatte behandlingen næsten fire år frem mod en operation og blev aldrig undersøgt mere. Jeg fik mine sprøjter hos en ortopæd
1
Volunteers are not paid - not because they are worthless, but because they are priceless! :dåne: :love: :lun:
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3107

Indlægaf Velvet-Goldmine » 26. okt 2018, 12:48

Hvad har fysioterapeuten lavet af behandling?
Jeg har (haft) en alvorlig golfalbue (samme problem, men på indersiden af albuen), og min fys. lavede laserbehandling, cupping og gav mig styrketræningsøvelser. Der ud over har jeg selv taget MSM, kapsler m. ingefær, gurkemeje og sort peber og også CBD-olie (alt sammen antiinflammatorisk). Det hjalp i sammenhæng, og jeg har nu en smertefri albue.

Jeg har et inderligt had/kærlighedsforhold til binyrebark. Det er vanvittigt effektivt, men bivirkningerne så talrige og alvorlige at jeg kun vil have det hvis vi er ude i livstruende tilstande.
2
Brugeravatar
Delfin
Kort karma: 658
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 10088

Indlægaf Delfin » 26. okt 2018, 13:08

Ikke nødvendigvis, men lægen skal selvfølgelig vurdere, om h'n er enig i diagnosen. Det er ikke ualmindeligt at forsøge, om bh kan afhjælpe problemet, og hvis det slår inflammationen ned og der kommer ro i foretagendet, er alt jo bare fjong. Hvis det er en tennisalbue er der jo alligevel ikke ret meget andet at gøre ved det, udover selvfølgelig at finde ud af, hvad der forårsager overbelastningen. Men hvis det ikke virker, eller problemet er tilbagevendende, kan nærmere undersøgelse være aktuelt.
1
14 11 14 :banan:
Brugeravatar
Delfin

Indlægaf Delfin » 26. okt 2018, 13:11

Velvet-Goldmine skrev:
Jeg har et inderligt had/kærlighedsforhold til binyrebark. Det er vanvittigt effektivt, men bivirkningerne så talrige og alvorlige at jeg kun vil have det hvis vi er ude i livstruende tilstande.

Bivirkningerne er ikke almindelige ved lokal behandling, og slet ikke når vi taler enkelte gange, mens generel tabletbehandling skal bruges med meget stor forsigtighed. Især langvarig behandling.
0
Brugeravatar
Misantropen
Kort karma: 104
Likede indlæg: 2624

Indlægaf Misantropen » 26. okt 2018, 13:18

Jeg har fået sådan en blokade(indsprøjtning) et par gange for år tilbage. Det var simpelthen så smertefuldt, men jeg ved ikke om hende der stak mig bare var dårlig/uerfaren for jeg har hørt fra andre at de ikke har oplevet det samme.

Jeg blev ikke undersøgt med scanninger, men det blev afprøvet ud fra min samlede sygehistorik. Jeg har fået røntgenfotograferet mine led i anden forbindelse.

Jeg var egentlig af den opfattelse at den form for behandling med blokader ikke er så udbredt mere pga. alternativer, men hvis fysioterapeuten vurdere det vil være gavnligt er det måske værd at undersøge nærmere.
1
Brugeravatar
FrøkenM

Indlægaf FrøkenM » 26. okt 2018, 14:08

Jeg vil gerne tilføje at jeg klart mener, at man bør konsultere en læge inden fys giver sådan en blokade. Jeg fik stikkene hos en kirurg og jeg vil også anbefale at man får sådan en blokade hos en læge, der har erfaringen. Selve injektionen gør ikke voldsomt ondt, men den gør ondt i dagene efter, men det er bare et tegn på den arbejder og der er ramt rigtigt.

Jeg fik som nævnt behandlingen over en længere periode hvilket til sidst betød at min krop selv sagde fra. Injektionerne holdt simpelthen op med at virke så længe som tiltænkt. Jeg har aldrig oplevet bivirkninger og ville ikke have skrupler ved at gøre det igen om nødvendigt.
1
Volunteers are not paid - not because they are worthless, but because they are priceless! :dåne: :love: :lun:
Brugeravatar
Velvet-Goldmine

Indlægaf Velvet-Goldmine » 26. okt 2018, 14:16

Delfin skrev:
Velvet-Goldmine skrev:

Bivirkningerne er ikke almindelige ved lokal behandling, og slet ikke når vi taler enkelte gange, mens generel tabletbehandling skal bruges med meget stor forsigtighed. Især langvarig behandling.

Jeg er sygeplejerske og kender alt til binyrebark som både tablet, injektion og creme - jeg vil stadig selv kun have det i aller aller yderste tilfælde ;) :-D

Bivirkninger er ikke 'ikke almindelige' ved lokalbehandling (en del af medicinen vil optages systemisk), men ikke så kraftige som ved feks. tabletbehandling.
Senest rettet af Velvet-Goldmine 26. okt 2018, 14:26, rettet i alt 1 gang.
3
Brugeravatar
Misantropen

Indlægaf Misantropen » 26. okt 2018, 14:24

FrøkenM skrev:Jeg vil gerne tilføje at jeg klart mener, at man bør konsultere en læge inden fys giver sådan en blokade. Jeg fik stikkene hos en kirurg og jeg vil også anbefale at man får sådan en blokade hos en læge, der har erfaringen. Selve injektionen gør ikke voldsomt ondt, men den gør ondt i dagene efter, men det er bare et tegn på den arbejder og der er ramt rigtigt.

Jeg fik som nævnt behandlingen over en længere periode hvilket til sidst betød at min krop selv sagde fra. Injektionerne holdt simpelthen op med at virke så længe som tiltænkt. Jeg har aldrig oplevet bivirkninger og ville ikke have skrupler ved at gøre det igen om nødvendigt.

Må/kan fysioterapeuter give indsprøjtninger?
0
Brugeravatar
FrøkenM

Indlægaf FrøkenM » 26. okt 2018, 14:25

Misantropen skrev:
FrøkenM skrev:Jeg vil gerne tilføje at jeg klart mener, at man bør konsultere en læge inden fys giver sådan en blokade. Jeg fik stikkene hos en kirurg og jeg vil også anbefale at man får sådan en blokade hos en læge, der har erfaringen. Selve injektionen gør ikke voldsomt ondt, men den gør ondt i dagene efter, men det er bare et tegn på den arbejder og der er ramt rigtigt.

Det ved jeg desværre ikke. Jeg tror det ikke umiddelbart.
0
Brugeravatar
Velvet-Goldmine

Indlægaf Velvet-Goldmine » 26. okt 2018, 14:27

Misantropen skrev:

Nej.
0
Brugeravatar
Misantropen

Indlægaf Misantropen » 26. okt 2018, 14:30

Velvet-Goldmine skrev:
Misantropen skrev:

Nej.

Det mente jeg heller ikke.
0
Brugeravatar
Delfin

Indlægaf Delfin » 26. okt 2018, 14:56

Velvet-Goldmine skrev:
Delfin skrev:
Velvet-Goldmine skrev:

Jeg er sygeplejerske og kender alt til binyrebark som både tablet, injektion og creme - jeg vil stadig selv kun have det i aller aller yderste tilfælde ;) :-D

Bivirkninger er ikke 'ikke almindelige' ved lokalbehandling (en del af medicinen vil optages systemisk), men ikke så kraftige som ved feks. tabletbehandling.

Jeg er heller ikke vild med det, og har sagt også sagt nej tak til længerevarende behandlinger i forbindelse med min leddegigt, men har fået både injektioner og kortere tabletkure. Injektioner i led, ville jeg sige ja til igen, dem reagerer jeg ikke så meget på, men jeg reagerer meget voldsomt psykisk på tabletkurene. Fysiske bivirkninger har jeg ikke mærket til, men evt langtidsbivirkninger er jo ikke til at sige noget om nu.
0
Brugeravatar
Velvet-Goldmine

Indlægaf Velvet-Goldmine » 26. okt 2018, 15:35

Delfin skrev:Jeg er heller ikke vild med det, og har sagt også sagt nej tak til længerevarende behandlinger i forbindelse med min leddegigt, men har fået både injektioner og kortere tabletkure. Injektioner i led, ville jeg sige ja til igen, dem reagerer jeg ikke så meget på, men jeg reagerer meget voldsomt psykisk på tabletkurene. Fysiske bivirkninger har jeg ikke mærket til, men evt langtidsbivirkninger er jo ikke til at sige noget om nu.

Det er jo det. Men altså jeg forstår virkelig godt at du vælger det når du har en kronisk sygdom med smerter, for som sagt er det jo så forbandet effektivt. Men som du siger, så kan de bivirkninger der er på skelettet jo først vise sig senere hen.
Så er der lige det med blodsukkeret der fucker op, hormonbalancen der vrides, psykiske bivirkninger osv. osv. Det er virkelig et dvævelsk medikament der kan være både så virkningsfuldt og så skadeligt :s
1
LaMariposa
Kort karma: 445
Likede indlæg: 6915

Indlægaf LaMariposa » 27. okt 2018, 06:23

topmadras3 skrev:Efter 3 gange fysioterapi foreslår de en sprøjte med binyrebarkhormon ved egen læge
Skal man ikke undersøges mere fx scanning af albuen inden man får sådan en sprøjte
Fysioterapeut mener det er en tennisalbue

Har din læge (også) stillet en diagnose, eller har du kun været ved en fys? Hvis lægen også mener, at det er en tennisalbue, så giver blokaden måske mening? Googlede lige, og ifølge Sundhed.dk er der dog andre behandlinger også:

https://www.sundhed.dk/borger/patientha ... golfalbue/

Jeg havde en overbelastningsbetændelse i begge knæ for en del år siden. Var først ved egen læge og blev så sendt videre til fys uden en diagnose. Ingen af de øvelser, jeg fik besked på at lave hjalp det fjerneste. Efter mere end seks måneder fik jeg nok og fik en scanning via den private sundhedsforsilring på mit arbejde. Det viste en klar betændelse, og jeg fik en blokade og var "rask" igen efter et par uger. Så for mig var det den rigtige løsning.
1
:lun:

"I am brave, I am bruised
I am who I'm meant to be, this is me"

Tilbage til "Helbred"