Er der nogen der ved noget om for højt stofskifte?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
heysamaysa
Indlæg: 626
Tilmeldt: 18. dec 2015, 22:52
Kort karma: 77
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 944

Er der nogen der ved noget om for højt stofskifte?

Indlægaf heysamaysa » 2. nov 2018, 09:58

hejsa

jeg har fået målt nogle forskellige ting i mit blod og lægen sagde jeg havde forhøjet stofskifte. Mit ligger på 0,06 og det normalområdet kan jeg se i labratoriesvaret på min sundhed er 0,3-4,5.

er det meget for højt? eller helt tilforladeligt?


og kan svaret være et engangsbillede altså så stofskiftet kan gå og ned eller ligger stofskiftet fast?



Jeg tror grunden til vi ikke snakkede mere om det er at jeg skal ind på aalborg sygehus til udredning af mine hævede lymfekirtler (derfor blodprøven) for forhåbenligt at udelukke kræft - vi satser på det i stedet er en infektion da mit infektionstal er 69.
0
Sov sødt lille Noah - 03.12.2015 :trist:

En ny stjerne på himlen er blevet født!

"The worst thing a mother goes through is having to give her sweet angel back to heaven"
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Er der nogen der ved noget om for højt stofskifte?

Indlægaf Jedi » 2. nov 2018, 12:28

Det er lidt svært at sige noget om dine tal, eventuelle sygdomme osv., når det ikke fremgår 1) hvad det er, der er blevet målt og 2) der ikke er en beskrivelse af dine symptomer.
Du er derudover åbenbart indrullet i et kræftpakke-forløb? Og har en infektion oven i? Og du er tilknyttet sundhedsvæsnet med alle ting? Så er du bedst tjent med at få information om lige dine blodprøvesvar og symptomer fra disse kontakter, netop fordi dit sygdomsbillede er præget af flere forskellige ting.

Generelt kan man sige, at kroniske lidelser (som stofskiftesygdomme hører ind under) bedst udredes og behandles, når man er i en rolig fase ie. ikke syg med noget andet. Fordi akutte lidelser som infektioner osv. kan påvirke den kroniske lidelse, og ens kroniske lidelse kan godt kræve ekstra behandling under akut sygdom, og man kan have symptomer under akut sygdom, som kunne ligne en kronisk sygdom, og som forsvinder igen når det akutte er ovre.
Et eksempel kunne være, at man kan have forhøjet blodsukker under en svær lungebetændelse, hvilket kan give mistanke om diabetes - ens blodsukker kan så være normaliseret igen, når man er blev rask. Hvis man går i gang med den helt store diabetes udredning og behandling under lungebetændelsen risikere man at sætte en behandling i gang, som i bedste fald er unødvendig og i værste fald er skadelig.

Med en mulig stofskiftelidelse kan du blive henvist til en endokrinolog, hvis du ikke allerede er det. Nogle steder er det på hospitalet og andre steder er det i privat praksis.
3
Neverkont
Indlæg: 1888
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 101
Likede indlæg: 2942

Re: Er der nogen der ved noget om for højt stofskifte?

Indlægaf Neverkont » 2. nov 2018, 18:38

heysamaysa skrev:hejsa

jeg har fået målt nogle forskellige ting i mit blod og lægen sagde jeg havde forhøjet stofskifte. Mit ligger på 0,06 og det normalområdet kan jeg se i labratoriesvaret på min sundhed er 0,3-4,5.

er det meget for højt? eller helt tilforladeligt?


Eftersom du skriver, at normalområdet er 0,3-4,5 går jeg ud fra, at det er TSH (det styrende stofskiftehormon) der er blevet målt (iflg. mine notater er normalområdet 0,3-4, men det svinger vist lidt, alt efter hvor man kigger, eller også er det bare blevet ændret siden mine notater).

Der kræves nogle flere/andre prøver for at vurdere om det er noget der skal behandles. Iflg. mine notater er det T4 (frit Tyroxin) man behandler ud fra.
Symptomerne på for højt stofskifte kan bl.a. være hyppig afføring, vægttab, hjertebanken, en følelse af at være "hyper".
0
Brugeravatar
heysamaysa
Indlæg: 626
Tilmeldt: 18. dec 2015, 22:52
Kort karma: 77
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 944

Re: Er der nogen der ved noget om for højt stofskifte?

Indlægaf heysamaysa » 2. nov 2018, 18:48

Jedi skrev:Det er lidt svært at sige noget om dine tal, eventuelle sygdomme osv., når det ikke fremgår 1) hvad det er, der er blevet målt og 2) der ikke er en beskrivelse af dine symptomer.
Du er derudover åbenbart indrullet i et kræftpakke-forløb? Og har en infektion oven i? Og du er tilknyttet sundhedsvæsnet med alle ting? Så er du bedst tjent med at få information om lige dine blodprøvesvar og symptomer fra disse kontakter, netop fordi dit sygdomsbillede er præget af flere forskellige ting.

Generelt kan man sige, at kroniske lidelser (som stofskiftesygdomme hører ind under) bedst udredes og behandles, når man er i en rolig fase ie. ikke syg med noget andet. Fordi akutte lidelser som infektioner osv. kan påvirke den kroniske lidelse, og ens kroniske lidelse kan godt kræve ekstra behandling under akut sygdom, og man kan have symptomer under akut sygdom, som kunne ligne en kronisk sygdom, og som forsvinder igen når det akutte er ovre.
Et eksempel kunne være, at man kan have forhøjet blodsukker under en svær lungebetændelse, hvilket kan give mistanke om diabetes - ens blodsukker kan så være normaliseret igen, når man er blev rask. Hvis man går i gang med den helt store diabetes udredning og behandling under lungebetændelsen risikere man at sætte en behandling i gang, som i bedste fald er unødvendig og i værste fald er skadelig.

Med en mulig stofskiftelidelse kan du blive henvist til en endokrinolog, hvis du ikke allerede er det. Nogle steder er det på hospitalet og andre steder er det i privat praksis.



1000 tak for det uddybende svar

ja det er et kræft pakkeforløb - som du siger så giver det mening at måle på sådan noget når man er mere i ro. Lige nu har sygdomsguderne godt nok fået mig på gaflen! så det kan godt være stofskifteproblematikken skal vente lidt og have mest fokus på det andet først.



neverkont: jeg fik ikke skrevet at THS der 0,06 T3 og T4 er normalt.
Jeg har rigtigt mange symptomer på stofskiftesygdom, men har bare tillagt det at det er pga psykiske årsager. Fordi jeg også er presset af smerter fra Trigeminus ansigtsnerven.
0
Sov sødt lille Noah - 03.12.2015 :trist:

En ny stjerne på himlen er blevet født!

"The worst thing a mother goes through is having to give her sweet angel back to heaven"
Neverkont
Indlæg: 1888
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 101
Likede indlæg: 2942

Re: Er der nogen der ved noget om for højt stofskifte?

Indlægaf Neverkont » 2. nov 2018, 21:21

heysamaysa skrev:neverkont: jeg fik ikke skrevet at THS der 0,06 T3 og T4 er normalt.
Jeg har rigtigt mange symptomer på stofskiftesygdom, men har bare tillagt det at det er pga psykiske årsager. Fordi jeg også er presset af smerter fra Trigeminus ansigtsnerven.


Jeg har selv haft mange, mere eller mindre diffuse, gener gennem mange år, og troede i flere år, at det var psykisk betinget. Men da jeg læste om Epstein Barr Virus og Anthony William's skriverier om det var der mange ting der faldt i hak.
Jeg forstår så udmærket hvis du er skeptisk når du læser om det, det var jeg også selv, men jo mere jeg har læst om det, jo mere giver det mening, og falder i hak med mine egne erfaringer.
Der er flere sider/grupper om det på facebook, men du kan starte med at læse her: http://naturligmedicin.com/epstein-barr ... onukleose/
0

Tilbage til "Helbred"