Gigt???

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3802

Gigt???

Indlægaf Myresluger » 4. nov 2018, 10:50

Jeg går og døjer med mine hænder. Jeg har virkelig ondt i mine knoer og fingre på begge hænder - venstre er lidt værre end højre og knoerne er også hævede. Jeg kan ikke rigtig bære noget uden det gør voldsomt ondt, så jeg forsøger at bære med flad hånd og indkøbsposer over armen i stedet for at bære med hænderne.Jeg føler mig som en gammel kone, når jeg skal have min søn til at bære indkøbsposerne for mig. Og så gammel er jeg jo heller ikke - jeg er i slut fyrrerne.

Jeg har bestilt en tid hos lægen - men det er først om over 3 uger. Den eneste forklaring jeg kan finde på er gigt, er der nogen af jer der har erfaring på området, som kan komme med gode råd? Eller har en mening om min hjemmekomponerede diagnose?
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Gigt???

Indlægaf Wizzze » 4. nov 2018, 11:45

Myresluger skrev:Jeg går og døjer med mine hænder. Jeg har virkelig ondt i mine knoer og fingre på begge hænder - venstre er lidt værre end højre og knoerne er også hævede. Jeg kan ikke rigtig bære noget uden det gør voldsomt ondt, så jeg forsøger at bære med flad hånd og indkøbsposer over armen i stedet for at bære med hænderne.Jeg føler mig som en gammel kone, når jeg skal have min søn til at bære indkøbsposerne for mig. Og så gammel er jeg jo heller ikke - jeg er i slut fyrrerne.

Jeg har bestilt en tid hos lægen - men det er først om over 3 uger. Den eneste forklaring jeg kan finde på er gigt, er der nogen af jer der har erfaring på området, som kan komme med gode råd? Eller har en mening om min hjemmekomponerede diagnose?


Det kan også være blodtryk fandt jeg ud af, højt blodtryk kan medeføre betændelses/infektions tiltand, der har det med at samle sig i led. Som vi så for nyligt med CW så kan ledgigt ramme alle, ung som gammel, fit og sporty eller det modsatte.
:kram: herfra
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3802

Re: Gigt???

Indlægaf Myresluger » 4. nov 2018, 12:19

Jeg har ikke højt blodtryk - det er faktisk i den lave ende. Jeg er hypermobil og har spillet håndbold i mange år og også volleyball i nogle år, og derfor også haft temmelig mange forstuvninger igennem årene - men det er mange år siden og jeg regner ikke med at det kan påvirke hænderne?
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Gigt???

Indlægaf paint » 4. nov 2018, 12:28

Det lyder som Artrose (slidgigt). Det er nok mest udbredt hos mennesker som er ældre end dig, men det forekommer også hos mennesker, der ikke er i kategorien 'ældre'. Man kan f.eks have en genetisk disposition for at udvikle det, som så kan udløses tidligere end det ellers ville have gjort, hvis man f.eks har arbejdet med noget der har belastet et givet sted. Håndbold og volleyball i årevis, kunne måske være den udløsende faktor (sammen med en evt. genetisk disposition)
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Gigt???

Indlægaf Viskelæder » 4. nov 2018, 14:45

Myresluger skrev:Jeg har ikke højt blodtryk - det er faktisk i den lave ende. Jeg er hypermobil og har spillet håndbold i mange år og også volleyball i nogle år, og derfor også haft temmelig mange forstuvninger igennem årene - men det er mange år siden og jeg regner ikke med at det kan påvirke hænderne?


Jeg har fået at vide af min læge, at jeg har begyndende slidgigt, og jeg er kun 32. Det skyldes bl.a. hypermobilitet.
1
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3802

Re: Gigt???

Indlægaf Myresluger » 4. nov 2018, 14:57

Pyh i er ikke ligefrem optimistiske.. jeg håber stadig ikke det er gigt - men jeg har ingen idé om hvad det ellers kunne være. Så må vi se hvad lægen siger.

Jeg rejser en del med mit job og det er svært når man har så ondt i hænderne - men jeg må væbne mig med en balje smertestillende inden jeg drager af næste gang.
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15290
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25614

Re: Gigt???

Indlægaf Delfin » 4. nov 2018, 18:48

Først og fremmest findes der jo et hav af forskellige gigtsygdomme, så hvilken vil jeg ikke gætte på, men det kan godt lyde som noget i den boldgade. Din læge bør henvise dig til en reumatolog for udredning. Det er vigtigt at starte behandling så hurtigt som muligt, hvis det handler om en af de autoimmune varianter
1
14 11 14
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3802

Re: Gigt???

Indlægaf Myresluger » 22. dec 2018, 13:48

Nå, så har jeg været hos fået taget blodprøver og været hos lægen. Jeg har ikke gigt og heller ikke bindevævssygdomme. Tilgengæld har jeg for lavt niveau a D-vitaminer. Det kan give smerter i knogler og muskler og træthed, så jeg krydser fingre for at smerterne forsvinder når de rå mængder D-vitamin jeg er startet på, slår igennem. Og det ville da være herligt, at kunne nøjes med vitamin tilskud.
5
Brugeravatar
Mulan
Indlæg: 1764
Tilmeldt: 12. aug 2015, 23:15
Kort karma: 622
Likede indlæg: 6446

Re: Gigt???

Indlægaf Mulan » 22. dec 2018, 16:44

Myresluger skrev:Nå, så har jeg været hos fået taget blodprøver og været hos lægen. Jeg har ikke gigt og heller ikke bindevævssygdomme. Tilgengæld har jeg for lavt niveau a D-vitaminer. Det kan give smerter i knogler og muskler og træthed, så jeg krydser fingre for at smerterne forsvinder når de rå mængder D-vitamin jeg er startet på, slår igennem. Og det ville da være herligt, at kunne nøjes med vitamin tilskud.

Hold nu op, sikke en fantastisk julegave at få :blomst:
Jeg har haft meget lavt d-vitaminnivau, hvor jeg skulle have ugelige indsprøjtninger af d-vitamin over en måned. Der havde jeg markante muskel- og ledsmerter. Sådan næsten influenzaagtigt og var åndssvagt træt. Der gik ca.. 3-4 måneder og så var det helt væk. Det var dejligt at det var noget, som hverken er permanent eller som har efterladt kroniske forandringer i kroppen.
1
Rosa Espinosa skrev:Ville slet ikke magte en diller, når jeg bare kom efter en dagmartærte.

"thats typical bad male judgment not a cognitive disorder "

Tilbage til "Helbred"