At få fjernet livmoder mv. - erfaringer?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9080
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21920

At få fjernet livmoder mv. - erfaringer?

Indlægaf Purple Haze » 6. nov 2018, 21:02

Vil hører om der er nogen af jer der har fået fjernet livmor og æggestokke, og hvad i har med erfaringer med det?

Jeg har ikke undersøgt noget som helst endnu, jeg starter her, men vil selvfølgelig få det undersøgt ordentligt inden jeg tager en beslutning.

Men jeg overvejer at få fjernet livmor mv.

Umiddelbart kan jeg kun se selve operationen og den risiko der er ved det som et minus.
Det er så til gendgæl et stort minus.

På plus siden synes jeg til gendgæl der er meget der taler for.
Jeg er snart 40, har ingen børn og har aldrig haft lyst til at få nogen, så skal ikke "bruge" udstyret til noget.
Jeg har fået tilbudt at få fjernet både det og brysterne pga risiko for kræft - men brysterne vil jeg gerne beholde så længe som muligt (dem bruger jeg, til forskel fra livmoderen).
Regner lidt med at jeg får kræft på et tidspunkt, eftersom hele min familie nærmest har/har haft kræft. Så hvis det kan nedsætte risikoen er det kun godt. Min mor og far har haft tarmkræft, min far har lungekræft, mine halvsøstre har brystkræft, min moster har haft tumor på æggeledere, min onkel har haft tumor på bugspytkirtlen, min farfar døde af tarmkræft og min farmor af brystkræft. Selv har jeg celleforandringer på livmoderhalsen (det forventes forhåbentlig at de kan gå i sig selv igen). Min moster har fået fjernet livmoderen og hun har været meget glad for det.
Derudover vil jeg rigtig gerne slippe for prævention og menstruationer (og medfølgende smerter).

Endelig så tænker jeg at hvis det skal gøres, så heler man jo bedre jo yngre man er - så hellere nu end senere.
Og hvis vores hospitaler fortsætter deruten som de er på, så er det bare om at få gjort det man skal have lavet, nu inden de bliver helt afviklet.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17191

Re: At få fjernet livmoder mv. - erfaringer?

Indlægaf Allmost_Famous » 6. nov 2018, 21:14

Jeg fik fjernet mig livmoder, livmoderhals, og æggeledere for cirka fem uger siden. Æggestokkene har jeg dog beholdt.

Er der noget bestemt, du gerne vil vide? :)
0
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9080
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21920

Re: At få fjernet livmoder mv. - erfaringer?

Indlægaf Purple Haze » 7. nov 2018, 06:47

Allmost_Famous skrev:Jeg fik fjernet mig livmoder, livmoderhals, og æggeledere for cirka fem uger siden. Æggestokkene har jeg dog beholdt.

Er der noget bestemt, du gerne vil vide? :)


Skulle du være indlagt?
Og i fuld narkose under indgrebet?
Hvor lang tid tog det dog st komme dig?

Og så er jeg også interesseret i langtids effekterne, men det er jo nok lige tidligt nok at hører dig om :)

Og måske også hvorfor du fik det gjort, hvis du har lydt til at fortælle det. Og hvor gammel du er.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14800
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24907

Re: At få fjernet livmoder mv. - erfaringer?

Indlægaf sigge » 7. nov 2018, 07:44

Jeg har ingen personlige erfaringer, men har du overvejet, at hvis du får fjernet æggestokkene også, vil du gå i overgangsalder, da hormonproduktionen jo så stopper? Det er da i hvert fald en langtidseffekt.
0
You can't spell awesome without me.
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: At få fjernet livmoder mv. - erfaringer?

Indlægaf Jedi » 7. nov 2018, 08:10

Jeg er IKKE blevet opereret for hverken det ene eller andet, men kan bare sige lidt generelt, som du selvfølgelig kan se bort fra:

Hvis du er blevet tilbudt en operation, så tænker jeg, du er blevet genetisk udredt og du er bærer af de gener, som øger risikoen for disse kræftformer markant, OG det nuværende alternativ (måske du får årlige ultralydsscanninger eller lignende) ikke giver dig ro i sjælen?

Ved alle større operationer er der risiko for blødning, shock, nyrepåvirkning, infektion, osv. De er der, om du bliver opereret nu eller senere.

Æggestokkene styrer hormonreguleringen, og hvis de forsvinder, vil du gå i overgangsalder med de gener, der kan være ved det.
0
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17191

Re: At få fjernet livmoder mv. - erfaringer?

Indlægaf Allmost_Famous » 7. nov 2018, 14:48

Purple Haze skrev:Skulle du være indlagt?
Og i fuld narkose under indgrebet?
Hvor lang tid tog det dog st komme dig?

Og så er jeg også interesseret i langtids effekterne, men det er jo nok lige tidligt nok at hører dig om :)

Og måske også hvorfor du fik det gjort, hvis du har lydt til at fortælle det. Og hvor gammel du er.

Ja, jeg var indlagt natten over. Inden da var forventningen dog, at jeg skulle hjem samme dag, da det er sådan for de fleste.

Jeps, fuld narkose.

Jeg var sygemeldt i tre uger, og var så på nedsat tid (25 timer) i to uger, og har i denne uge genoptaget fuld tid. Hvornår der er tale om at være kommet sig, er det lidt svært at svare på. Jeg er stadig ikke på toppen, men jeg har også et sygdomsforløb inden operationen, der spiller ind. Du kan evt kigge lidt i tråden "mærkelig menstruation", hvor jeg har skrevet om forløbet. Ganske kort fortalt, så begyndte jeg pludselig at bløde voldsomt næsten konstant, og efter en masse forsøg på behandlinger og blodtransfusioner, var der ikke andet at gøre, end at fjerne livmoderen.

Jeg er 32 år.
1
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9080
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21920

Re: At få fjernet livmoder mv. - erfaringer?

Indlægaf Purple Haze » 13. nov 2018, 06:21

sigge skrev:Jeg har ingen personlige erfaringer, men har du overvejet, at hvis du får fjernet æggestokkene også, vil du gå i overgangsalder, da hormonproduktionen jo så stopper? Det er da i hvert fald en langtidseffekt.


Nej det havde jeg ikke.
Ved ikke om det ville være så skidt - sagt ud fra den overvejelse at min mor slet ikke lagde mærke til det, da hun gik i overgangsalderen. Men der er selvfølgelig ingen garenti for at det går så nemt for mig.

Det var mere ud fra betragtningen at det er bedre at få fjernet det hele nu de er i gang. Men ved som sagt ingenting om det, og ville skulle snakke det grundigt igennem med lægen.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9080
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21920

Re: At få fjernet livmoder mv. - erfaringer?

Indlægaf Purple Haze » 13. nov 2018, 06:42

Jedi skrev:
Hvis du er blevet tilbudt en operation, så tænker jeg, du er blevet genetisk udredt og du er bærer af de gener, som øger risikoen for disse kræftformer markant, OG det nuværende alternativ (måske du får årlige ultralydsscanninger eller lignende) ikke giver dig ro i sjælen?


Det er en del af det. Men den primære grund til jeg overvejer det er at jeg næsten er løbet tør for Præventionsmuligheder. Har pt fået en hormonspiral, det er forholdsvist nyt så giver det en chance. Men er på ingen måde glad for hormon påvirkningen. Og bilder mig selv ind at jeg kan mærke den, her efter et par måneder.

Det var virkelig dejligt at være fri for hormonpåvirkningen fra p-piller og ligende, da jeg havde kobberspiral. Men den gav mig menssmerter, så det var ikke holdbart. Føler seriøst at der er ved at sænke sig en “hormonosteklokke” over mig (og ved godt det nok primært er noget jeg bilder mig ind). Husker stadig følelsen da jeg fik hormonerne ud af kroppen efter knap 20 års påvirkning, det var som om nogen tændte for lyset og rev et bind væk fra øjnene af mig.
Der sker en del dumme ting i mit liv som har indflydelse på mit humør, så det kan godt være det der spiller ind - men føler mig “forkert”. Føler mig enten overfølsom eller følelseskold og sexlysten har også fået et dyk.

Og her havde jeg selvfølgelig ikke overvejet overgangsalder hvis “det hele” bliver fjernet, men det er også primært livmoderen der er “risikoen” så det er nok fint nok, hvis det “bare” er den der bliver fjernet.

Jeg kan selvfølgelig overveje at blive steriliseret, men har ikke lyst til flere operationer end højst nødvendigt, og her spiller kræftrisikoen ind - så tænker “to fluer med et smæk”.

Har celleforandringer i livmoderhalsen, det er ikke noget særligt, og det bliver tjekket til næste år. Hvis det har udviklet sig skal jeg så have et keglesnit.
Og det er så her jeg overvejer den noget mere drastiske løsning i stedet.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: At få fjernet livmoder mv. - erfaringer?

Indlægaf Fru Sunshine » 13. nov 2018, 06:57

Min søster har fået fjernet hele baduljen på grund af kræft.
Hun har ikke haft nogen mén af det, men skulle da bruge noget tid på at restituere sig.

Og selv om hun fik fjernet æggestokkene, har hun ikke mærket noget til overgangsalder.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7093
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13316

Re: At få fjernet livmoder mv. - erfaringer?

Indlægaf Rapfisk » 13. nov 2018, 07:56

Det vil være noget, du skal vende med lægen, det med at få fjernet æggestokkene. Selv om man ikke har gener af overgangsalderen, kan de manglende hormoner spille ind på éns helbred på alle mulige andre måder (fx øget risiko for knogleskørhed).

Min gode veninde fik fjernet livmoderen og først den ene, siden begge æggestokke pga. endometriose. Hun har haft store gener af overgangsalder, men har ellers været glad for beslutningen hvad angår hendes helbred.
1
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Frandsen
Indlæg: 1283
Tilmeldt: 14. aug 2015, 08:49
Kort karma: 198
Likede indlæg: 2725

Re: At få fjernet livmoder mv. - erfaringer?

Indlægaf Frandsen » 13. nov 2018, 08:29

Jeg fik fjernet æggestokke og -ledere for to år siden efter et brystkræftforløb, hvor vi fandt ud af, at jeg har BRCA1-genfejl.

Jeg tænker, det er den samme genfejl, du har opdaget (?)

Det er et meget lille indgreb, der foretages ambulant. Jeg har kun tre små år på maven i dag fra kikkertudstyret. Så vidt jeg husker, var jeg meget hurtigt på benene igen. Allerede dagen efter var jeg inde i byen og gå rundt. Men en lille uges sygemelding er vist normen.

Jeg gik direkte i overgangsalderen, men det er helt seriøst slet ikke noget, jeg har mærket. Overhovedet. Eller jo, jeg har knogleskørhed, men det ved jeg kun, fordi jeg fik foretaget en knoglescanning kort tid efter operationen. Knogleskørheden skyldes ikke overgangsalderen, men overgangsalderen gør omvendt heller ikke noget godt for min eksisterende knogleskørhed, så jeg får infusioner med knoglestyrkende medicin, og så skal jeg leve 'knoglesundt' i hverdagen.

Da du ikke har haft kræft, kan du blive tilbudt hormoner, så du ikke går i overgangsalderen med det samme. Så minimerer du risikoen for knogleskørhed og hjerte-kar-sygdomme. Det kan du tale med lægen om. Min søster, der har samme genfejl, tager en pille hver dag, efter hun har fået fjernet æggestokke og -ledere, og hun har heller ikke nogen gener.

Er der mere, du vil vide?
1
Brugeravatar
Frandsen
Indlæg: 1283
Tilmeldt: 14. aug 2015, 08:49
Kort karma: 198
Likede indlæg: 2725

Re: At få fjernet livmoder mv. - erfaringer?

Indlægaf Frandsen » 13. nov 2018, 08:29

Og hov, hvorfor vil du have fjernet livmoderen også?
0
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: At få fjernet livmoder mv. - erfaringer?

Indlægaf Jedi » 13. nov 2018, 17:19

Purple Haze skrev:
Jedi skrev:
Hvis du er blevet tilbudt en operation, så tænker jeg, du er blevet genetisk udredt og du er bærer af de gener, som øger risikoen for disse kræftformer markant, OG det nuværende alternativ (måske du får årlige ultralydsscanninger eller lignende) ikke giver dig ro i sjælen?


Det er en del af det. Men den primære grund til jeg overvejer det er at jeg næsten er løbet tør for Præventionsmuligheder. Har pt fået en hormonspiral, det er forholdsvist nyt så giver det en chance. Men er på ingen måde glad for hormon påvirkningen. Og bilder mig selv ind at jeg kan mærke den, her efter et par måneder.

Det var virkelig dejligt at være fri for hormonpåvirkningen fra p-piller og ligende, da jeg havde kobberspiral. Men den gav mig menssmerter, så det var ikke holdbart. Føler seriøst at der er ved at sænke sig en “hormonosteklokke” over mig (og ved godt det nok primært er noget jeg bilder mig ind). Husker stadig følelsen da jeg fik hormonerne ud af kroppen efter knap 20 års påvirkning, det var som om nogen tændte for lyset og rev et bind væk fra øjnene af mig.
Der sker en del dumme ting i mit liv som har indflydelse på mit humør, så det kan godt være det der spiller ind - men føler mig “forkert”. Føler mig enten overfølsom eller følelseskold og sexlysten har også fået et dyk.

Og her havde jeg selvfølgelig ikke overvejet overgangsalder hvis “det hele” bliver fjernet, men det er også primært livmoderen der er “risikoen” så det er nok fint nok, hvis det “bare” er den der bliver fjernet.

Jeg kan selvfølgelig overveje at blive steriliseret, men har ikke lyst til flere operationer end højst nødvendigt, og her spiller kræftrisikoen ind - så tænker “to fluer med et smæk”.

Har celleforandringer i livmoderhalsen, det er ikke noget særligt, og det bliver tjekket til næste år. Hvis det har udviklet sig skal jeg så have et keglesnit.
Og det er så her jeg overvejer den noget mere drastiske løsning i stedet.


Jeg tror, der er mange af os, som genkender billedet med hormonpåvirkning fra p-piller, både på humør, sexlyst osv. Lidt som om man bliver flatlinet og beige. Jeg var på dem i 10, og synes også osteklokken lettede, da jeg holdt op. Vil dog sige jeg er blevet mere "følsom" efter, alt efter hvor jeg er i cyklus, og er blevet bedre til at mærke efter
Om hormonspiral har samme indvirkning, ved jeg ikke.

Hvis du ved, du ikke skal have børn, du er i risiko for at få kræft og du er blevet tilbudt at få underlivet fjernet, så kan jeg godt forstå hvis du gerne vil det.
Er det også æggestokkene, du har fået tilbudt at få fjernet (sammen med brysterne)? Eller tænker du, dem kan de lige så godt tage, når nu de er i gang? Det er ihvertfald noget, jeg ville snakke med den læge om - hvis jeg alligevel beholder brysterne, kan jeg så ikke også beholde æggestokkene og så få begge dele tjekket hyppigt? Eller er det en markant øget risiko, hvis de beholdes?
0
Brugeravatar
Danseprinsesse
Indlæg: 3726
Tilmeldt: 18. aug 2015, 09:57
Kort karma: 652
Likede indlæg: 11281

Re: At få fjernet livmoder mv. - erfaringer?

Indlægaf Danseprinsesse » 13. nov 2018, 20:41

^ Hvis man har en genfejl nedsætter man risikoen for brystkræft markant alene ved at få fjernet æggestokkene. Jeg mener, vi fik at vide, at det nedsætter risikoen fra 80% til 40% (med forbehold for at det er 10 år siden).
1
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9080
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21920

Re: At få fjernet livmoder mv. - erfaringer?

Indlægaf Purple Haze » 13. dec 2018, 09:02

Purple Haze skrev:Om jeg har voldsom PMS (synes bare ikke det passer med tidspunktet på måneden), om jeg har fået influenza eller om jeg er stresset.

Uanset et 3 meget lidt fede alternativer.
Håber lidt på en let omgang influenza, det må være det bedste alternativ.


Lige nu tænker jeg FUCK, det var voldsom PMS. Det har aldrig været så galt før, sådan set i løbet af mit liv, som inden for det sidste halve år.
Og ved faktisk ikke hvad jeg har af muligheder - men kan jo ikke blive ved med at have 1-3 sygedage om måneden, fordi jeg tror jeg er ved at blive syg / jeg ikke kan arbejde fordi jeg ikke kan tænke fordi jeg er "ved at blive syg".

Jeg har skiftet prævention, og har nu hormon spiral (haft den 2-3 måneder), hvilket skulle hjælpe - indtil videre er alting bare blevet værre.
Så min sidste mulighed er som jeg ser det, at få fjernet "hele lortet" - hvilket egentlig er lidt deprimerende (og den følelse kan jeg så ikke stole på fordi hormoner regulere ens følelser, så det kan bare være det er en bivirkning).

Lorte lort!
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.

Tilbage til "Helbred"