Blindtarmsbetændelse? Og i så fald næste skridt?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Muddi
Indlæg: 3438
Tilmeldt: 8. nov 2015, 13:34
Kort karma: 411
Likede indlæg: 2513

Blindtarmsbetændelse? Og i så fald næste skridt?

Indlægaf Muddi » 18. nov 2018, 16:18

Jeg var ved lægen i fredags, grundet stærke mave smerter. Jeg havde alle symptomer på blindtarmsbetændelse, og det gjorde virkelig ondt, da lægen trykkede mig på højre side af maven. Hun var dog ikke sikker, da hun efterfølgende tog mit infektionstal, og det var normalt.
Jeg blev sendt hjem, med besked på, at komme igen, hvis det blev ved med at gøre ondt.

Nå, men smerterne bliver ved, så jeg har besluttet at ringe derned igen i morgen. Og mit spørgsmål er så nu: hvis hun nu stadig tænker blindtarmsbetændelse, men ikke er sikker, sender hun mon mig så bare hjem igen? Eller bør lægerne handle på en eller anden måde?
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9526
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7841

Re: Blindtarmsbetændelse? Og i så fald næste skridt?

Indlægaf Sophies-mor » 18. nov 2018, 16:28

Hvis du har blindtarmsbetændelse, skal du opereres.
Springer den, kan du få bughulebetændelse. Det er værre.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Lumin
Indlæg: 169
Tilmeldt: 5. okt 2015, 14:26
Kort karma: 13
Likede indlæg: 180

Re: Blindtarmsbetændelse? Og i så fald næste skridt?

Indlægaf Lumin » 18. nov 2018, 16:38

Ring til vagtlægen. Du skal på en akutmodtagelse og vurderes
0
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5085
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 503
Likede indlæg: 9838

Re: Blindtarmsbetændelse? Og i så fald næste skridt?

Indlægaf Tilly » 18. nov 2018, 16:45

Lumin skrev:Ring til vagtlægen. Du skal på en akutmodtagelse og vurderes

Det kommer vel an på hvilke andre symptomer der ellers er tilstede hvorvidt en tur på akutmodtagelse er nødvendig i dag? (feber, kvalme osv)

Men jeg synes da under alle omstændigheder at det er ok at Muddi ringer til vagtlægen, hvis hun er er urolig for at vente indtil i morgen :)
3
Muddi
Indlæg: 3438
Tilmeldt: 8. nov 2015, 13:34
Kort karma: 411
Likede indlæg: 2513

Re: Blindtarmsbetændelse? Og i så fald næste skridt?

Indlægaf Muddi » 18. nov 2018, 17:17

Sophies-mor skrev:Hvis du har blindtarmsbetændelse, skal du opereres.
Springer den, kan du få bughulebetændelse. Det er værre.


Men hvis hun nu også er i tvivl i morgen? Hun sender mig vel ikke bare hjem?
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9526
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7841

Re: Blindtarmsbetændelse? Og i så fald næste skridt?

Indlægaf Sophies-mor » 18. nov 2018, 17:18

Muddi skrev:
Sophies-mor skrev:Hvis du har blindtarmsbetændelse, skal du opereres.
Springer den, kan du få bughulebetændelse. Det er værre.


Men hvis hun nu også er i tvivl i morgen?

Så spørger du hvorfor og beder om en nærmere undersøgelse.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Muddi
Indlæg: 3438
Tilmeldt: 8. nov 2015, 13:34
Kort karma: 411
Likede indlæg: 2513

Re: Blindtarmsbetændelse? Og i så fald næste skridt?

Indlægaf Muddi » 18. nov 2018, 17:28

Tilly skrev:
Lumin skrev:Ring til vagtlægen. Du skal på en akutmodtagelse og vurderes

Det kommer vel an på hvilke andre symptomer der ellers er tilstede hvorvidt en tur på akutmodtagelse er nødvendig i dag? (feber, kvalme osv)

Men jeg synes da under alle omstændigheder at det er ok at Muddi ringer til vagtlægen, hvis hun er er urolig for at vente indtil i morgen :)


Jeg kunne svare bekræftende på alle de spørgsmål lægen kom med (altså bortset fra, dem der er på omgangssyge, det er der åbenbart mange der har i øjeblikket), og de var åbenbart alle symptomer på blindtarmsbetændelse (googlede da jeg kom hjem). Det eneste jeg ikke har, er feber, tror jeg i hvert fald ikke, og ikke konstant kvalme, men kommende og gående.

Jeg er ikke som sådan bekymret for, at vente rili morgen, mere bekymret for at hun sender mig hjem, hvis hun stadig er i tvivl.
0
Brugeravatar
flicka
Indlæg: 2206
Tilmeldt: 8. sep 2015, 18:08
Kort karma: 347
Likede indlæg: 3227

Re: Blindtarmsbetændelse? Og i så fald næste skridt?

Indlægaf flicka » 18. nov 2018, 17:29

Kan du hoppe?

Hvis man har blindtarmsbetændelse gør det typisk vanvittigt ondt at hoppe...
2
Always be yourself
unless you can be a unicorn
then always be a unicorn


A pony is a childhood dream. A horse is an adulthood treasure.
- Rebecca Carroll
Muddi
Indlæg: 3438
Tilmeldt: 8. nov 2015, 13:34
Kort karma: 411
Likede indlæg: 2513

Re: Blindtarmsbetændelse? Og i så fald næste skridt?

Indlægaf Muddi » 18. nov 2018, 17:31

Sophies-mor skrev:
Muddi skrev:
Sophies-mor skrev:Hvis du har blindtarmsbetændelse, skal du opereres.
Springer den, kan du få bughulebetændelse. Det er værre.


Men hvis hun nu også er i tvivl i morgen?

Så spørger du hvorfor og beder om en nærmere undersøgelse.


Det eneste punkt hvor hun var i tvivl, var kun, at jeg ikke havde forhøjede infektionstal.

Jeg tror nu ikke hun bare sender mig hjem igen, når jeg stadig har smerter, hun er kendt for at tage handling på tingene
0
Muddi
Indlæg: 3438
Tilmeldt: 8. nov 2015, 13:34
Kort karma: 411
Likede indlæg: 2513

Re: Blindtarmsbetændelse? Og i så fald næste skridt?

Indlægaf Muddi » 18. nov 2018, 17:33

flicka skrev:Kan du hoppe?

Hvis man har blindtarmsbetændelse gør det typisk vanvittigt ondt at hoppe...



Det er ikke videre behageligt - mildest talt :wacko:
0
fisken80
Indlæg: 22340
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52562

Re: Blindtarmsbetændelse? Og i så fald næste skridt?

Indlægaf fisken80 » 18. nov 2018, 17:47

Kan du være oppe og gå rundt ubesværet?
For nogle år siden var jeg ved vagtlægen med mavesmerter og diarre og hun mistænkte blindtarmbetændelse og sendte mig derfor videre til den vagthavende kirurg. Da han kom konstaterede han, at jeg næppe havde blindtarmsbetændelse, for så ville jeg ikke være i stand til at sidde op i en stol forholdsvis ubesværet.
Og han havde helt ret, jeg havde ikke blindtarmsbetændelse men madforgiftning.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Muddi
Indlæg: 3438
Tilmeldt: 8. nov 2015, 13:34
Kort karma: 411
Likede indlæg: 2513

Re: Blindtarmsbetændelse? Og i så fald næste skridt?

Indlægaf Muddi » 18. nov 2018, 17:50

fisken80 skrev:Kan du være oppe og gå rundt ubesværet?
For nogle år siden var jeg ved vagtlægen med mavesmerter og diarre og hun mistænkte blindtarmbetændelse og sendte mig derfor videre til den vagthavende kirurg. Da han kom konstaterede han, at jeg næppe havde blindtarmsbetændelse, for så ville jeg ikke være i stand til at sidde op i en stol forholdsvis ubesværet.
Og han havde helt ret, jeg havde ikke blindtarmsbetændelse men madforgiftning.


Jeg kan godt, men vil helst ikke, da jeg har det bedst, når jeg forholder mig helt i ro.

Og blev sendt hjem fra arbejde i fredags, fordi jeg næsten ikke kunne holde ud at stå op.
0
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25737

Re: Blindtarmsbetændelse? Og i så fald næste skridt?

Indlægaf Delfin » 18. nov 2018, 18:04

Man kan godt have blindtarmsbetændelse uden at opfylde alle de klassiske kriterier. Jeg var indlagt til obs to gange med 3 mdrs mellemrum. Første gang røg jeg hjem igen, da smerterne endte med at gå i sig selv, men anden gang havde jeg en bragende betændelse. Lægerne mente, at det også var den, som havde rumsteret første gang uden at blive til noget seriøst. Anden gang lå jeg hjemme hele dagen og tænkte, at det sikkert gik over igen som sidst, men det gjorde det så ikke. Jeg havde en bragende betændelse men hverken feber eller kvalme, og kunne sagtens sidde på en stol uden at være helt krummet sammen. Men det var ikke så let at gå rundt eller ligge fladt på ryggen. Turen i ambulancen (fra vagtlæge til hospital - ikke hjemmefra) på ryggen var mildest talt hæslig med alle de rystelser.
Min mor lå hjemme i flere dage og havde vagtlæge på besøg flere gange, som hver gang vurderede at det ikke var noget, fordi symptomerne var atypiske, og da hun endelig kom ind sprang blindtarmen under operationen, og hun var endte på intensiv i nogle dage.
Hvad jeg vil sige med det er, at blindtarmsbetændelse skal tages seriøst og du skal tjekkes igen, for en blindtarmsbetændelse kan snyde ganske meget. Når du har gået sådan i flere dage, synes jeg ikke, du skal vente til i morgen.
Senest rettet af Delfin 18. nov 2018, 18:08, rettet i alt 1 gang.
1
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Muddi
Indlæg: 3438
Tilmeldt: 8. nov 2015, 13:34
Kort karma: 411
Likede indlæg: 2513

Re: Blindtarmsbetændelse? Og i så fald næste skridt?

Indlægaf Muddi » 18. nov 2018, 18:06

Mistermor skrev:For mange år siden fik jeg fjernet min blindtarm, men i virkeligheden var det "bare" en cyste på æggestokken, der var sprunget. Symptomerne/smerterne ligner åbenbart hinanden meget. (Det var vist midt i 80´erne)
Jeg kunne næsten ikke stå oprejst for smerter. Måske skal den mulighed ind i billedet?


Ja, jeg vil bestemt ikke udelukke noget, men tog bare udgangspunkt i det, lægen umiddelbare tænkte på
0
Fræksak
Indlæg: 2493
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 470
Likede indlæg: 4232

Re: Blindtarmsbetændelse? Og i så fald næste skridt?

Indlægaf Fræksak » 18. nov 2018, 18:39

Blindtarmsbetændelse er svær at diagnosticere. Man kan godt have det uden at have de klassiske symptomer (som fx feber).
Problemet er, at man reelt først ved, om der er betændelse, når man opererer, og de kan selvfølgelig ikke åbne alle, der kommer med mavepine.
Jeg synes dog dit lyder som noget jeg ikke selv ville have lyst at gå rundt med. Hvis den først når at springe, kan man blive temmeligt syg.
Jeg ville kontakte lægen igen i morgen (med mindre du er så skidt, at du helst vil tilses af vagtlæge/akutmodtagelse), og så ville jeg spørge lidt ind til hvorfor det er, at hun ikke synes, at du skal videre i systemet, hvis hun altså stadig siger det i morgen.
1

Tilbage til "Helbred"