Angst efter én øl

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Ieatmars
Indlæg: 203
Tilmeldt: 11. nov 2017, 14:44
Kort karma: 8
Likede indlæg: 164

Angst efter én øl

Indlægaf Ieatmars » 23. dec 2018, 04:11

Jeg drikker ikke så ofte og var så til en fest igår hvor jeg drak en kop øl med 5% alkohol.. min mave begyndte efter 10 min at blive varm og kunne mærke en boblende følelse / fuzzy agtig følelse. Dog spiste jeg noget kød lige efter så det hjalp.

Jeg gik i seng ved 1 tiden og stod så op her kl 4.00 med mega meget angst og gas i maven..

Jeg sipper noget vand hvilket hjælper, men jeg forstår ikke hvad det er der triggere min angst og så meget gas i maven.

Og nu har jeg lige fået diarré.... (en smule) :panik:

Er det normalt, det jeg oplever? Og kan en glas øl virkelig påvirke så meget?
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16881
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20971

Re: Angst efter én øl

Indlægaf Misantropen » 23. dec 2018, 04:37

Måske har det påvirket dit blodsukker?

Hvis ikke du drikker så ofte kan både lavt blodsukker og alkohol forværre/øge følelsen af angst.

Prøv at spis eller drik noget der kan øge dit blodsukker :) Det kan være juice og noget brød.
0
Brugeravatar
Ieatmars
Indlæg: 203
Tilmeldt: 11. nov 2017, 14:44
Kort karma: 8
Likede indlæg: 164

Re: Angst efter én øl

Indlægaf Ieatmars » 23. dec 2018, 04:46

Misantropen skrev:Måske har det påvirket dit blodsukker?

Hvis ikke du drikker så ofte kan både lavt blodsukker og alkohol forværre/øge følelsen af angst.

Prøv at spis eller drik noget der kan øge dit blodsukker :) Det kan være juice og noget brød.


Det kan godt passe, for jeg har trang til at spise noget med sukker lige nu. Venter dog lige til kl blir 6.30 - 7.00 (sidder med en kop vand istedet.)

Er dog ret nervøs for om jeg måske kom til at drikke mere end en kop. Maks en halvanden kop? Vidste ikke min krop ville reagere sådan.

Stod op ved 4 tiden med boblende mave, meget gas og så en smule tynd mave kl 5.30 efterfulgt af angst :tie:
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16881
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20971

Re: Angst efter én øl

Indlægaf Misantropen » 23. dec 2018, 04:52

Ieatmars skrev:
Misantropen skrev:Måske har det påvirket dit blodsukker?

Hvis ikke du drikker så ofte kan både lavt blodsukker og alkohol forværre/øge følelsen af angst.

Prøv at spis eller drik noget der kan øge dit blodsukker :) Det kan være juice og noget brød.


Det kan godt passe, for jeg har trang til at spise noget med sukker lige nu. Venter dog lige til kl blir 6.30 - 7.00 (sidder med en kop vand istedet.)

Er dog ret nervøs for om jeg måske kom til at drikke mere end en kop. Maks en halvanden kop? Vidste ikke min krop ville reagere sådan.

Stod op ved 4 tiden med boblende mave, meget gas og så en smule tynd mave kl 5.30 efterfulgt af angst :tie:

Det er ikke nødvendigvis farligt at have lavt blodsukker, men det er vigtigt du indtager noget der får det til at stige. Det bliver ikke bedre af at du venter.


Et uddrag fra https://www.apoteket.dk/sygdom/hormoner ... blodsukker
De første symptomer på lavt blodsukker er:
- Sult
- Indre uro
- Rysten
- Hjertebanken
- Svedudbrud

Symptomerne er de samme, uanset om man har diabetes eller ej.

Personer uden diabetes kan også føle sig utilpas med symptomer som sult, angst, irritabilitet, træthed og uro. De føler, deres blodsukker er lavt, og de må have noget at spise. Måler man deres glukose under disse "anfald", finder man imidlertid normale værdier, dvs. et glukoseindhold på 4-8 mmol/l. Tilstanden betegnes funktionel "hypoglykæmi" og er ikke udtryk for sygdom.

Årsager til lavt blodsukker:
Langt de fleste tilfælde af lavt glukose forekommer hos personer med diabetes, som af én eller anden grund har for meget insulin i blodet i forhold til indtaget kulhydrat og kroppens depoter af glukose.

Det kan skyldes:
- De har glemt at spise eller udsat et måltid, men taget deres insulin
- De har motioneret eller udført hårdt legemligt arbejde uden at spise ekstra mad (muskelarbejde virker som insulin).
- De har drukket alkohol. Leveren vil under påvirkning af alkohol have svært ved at sende glukose ud i blodet, så man skal huske at spise, inden man lægger sig til at sove.
- Lavt glukose kan også forekomme hos personer, der får tabletter for deres diabetes. Det ses fx hos ældre, som husker at tage deres medicin, men glemmer at spise.

Hvis personer uden diabetes har lavt blodsukker, kan det skyldes:
- Lavt blodsukker forekommer ved nogle sjældne sygdomme, hvor der produceres for meget insulin af svulster i bugspytkirtlen. 3/4 af svulsterne er godartede. Der går ofte mange år før diagnosen stilles. Anfaldene af symptomer på lavt blodsukker udløses af faste, motion og alkohol.
- Andre sjældne svulster uden for bugspytkirtlen, som kan producere stoffer, der virker som insulin, og dermed kan fremkalde lavt blodsukker.
- Hvis man har nedsat produktion af binyrebarkhormon, fx pga. hypofyse- eller binyrelidelse, vil man have tendens til lavt blodsukker pga. mangel på kortison (binyrebarkhormon).
- Svært nedsat leverfunktion, hvor der er et nedsat glukosedepot i leveren, kan medføre lavt blodsukker.
- Stor alkoholindtagelse nedsætter blodsukkeret forbigående ved at blokere for frigørelsen af glukose fra leveren
- Efter et meget stort vægttab, især efter en fedmeoperation, kan man se for lavt blodsukker efter et måltid, 'reaktiv hypoglykæmi'. Det kan oftest afhjælpes ved at overholde en hensigtsmæssig diæt, men nærmere undersøgelse på hospital og medicinsk behandling kan komme på tale.

Behandling af lavt blodsukker
Behandlingen af lavt blodsukker er enkel:
Indtagelse af juice, mælk og brød er tilstrækkeligt i lette tilfælde.
For en sikkerheds skyld bør alle personer med diabetes altid gå rundt med tabletter med druesukker (glukose) på sig i tilfælde af, at de får lavt blodsukker.
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16881
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20971

Re: Angst efter én øl

Indlægaf Misantropen » 23. dec 2018, 04:55

Tager du medicin pga. din angst?

Nogen oplever bivirkninger hvis de drikker alkohol samtidig med at de er i medicinsk behandling.
0
Brugeravatar
Ieatmars
Indlæg: 203
Tilmeldt: 11. nov 2017, 14:44
Kort karma: 8
Likede indlæg: 164

Re: Angst efter én øl

Indlægaf Ieatmars » 23. dec 2018, 04:58

Okay jeg prøver med en halv banan nu så. Og nej jeg tager ikke medicin, har ikke så ofte angst..

det er også første gang jeg drikker og står op med angst :( (har dog ikke drukket så ofte i år)

Synes du jeg skal spise en halv banan selvom jeg har dårlig mave og en smule gas? Er bange for det gøre det værre...

Jeg tænker jeg tager 2-3 bid lige så min krop får noget at spise..
0
Brugeravatar
Ieatmars
Indlæg: 203
Tilmeldt: 11. nov 2017, 14:44
Kort karma: 8
Likede indlæg: 164

Re: Angst efter én øl

Indlægaf Ieatmars » 23. dec 2018, 05:05

Jeg prøver med noget Ristet toast og jordbær marmelade nu, (bedre end banan) krydser fingre for det hjælper!
1
Brugeravatar
Ieatmars
Indlæg: 203
Tilmeldt: 11. nov 2017, 14:44
Kort karma: 8
Likede indlæg: 164

Re: Angst efter én øl

Indlægaf Ieatmars » 23. dec 2018, 06:06

Angsten er væk nu.. og har både spist en halv Toast med marmelade og ost + drukket saftevand :)

men maven føles lidt tung og har stadig en smule gas, så har lavet noget pebermynte te og sidder og drikke både saftevand og te.

+ nupper en bolsje med lakrids og andre smag bare for at få frisket munden op.
1
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16881
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20971

Re: Angst efter én øl

Indlægaf Misantropen » 23. dec 2018, 06:07

Jeg håber du har fået det bedre ellers skriver Diabetes Foreningen: "Det skal du gøre: Spis 15-20 gram hurtigt optageligt kulhydrat og halv skive rugbrød bagefter" om insulinføling.

Det burde kunne hjælpe her og nu hvis det er fordi du har lavt blodsukker.
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16881
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20971

Re: Angst efter én øl

Indlægaf Misantropen » 23. dec 2018, 06:07

Ieatmars skrev:Angsten er væk nu.. og har både spist en halv Toast med marmelade og ost + drukket saftevand :)

men maven føles lidt tung og har stadig en smule gas, så har lavet noget pebermynte te og sidder og drikke både saftevand og te.

+ nupper en bolsje med lakrids og andre smag bare for at få frisket munden op.

Godt at høre! :)
1
Brugeravatar
Ieatmars
Indlæg: 203
Tilmeldt: 11. nov 2017, 14:44
Kort karma: 8
Likede indlæg: 164

Re: Angst efter én øl

Indlægaf Ieatmars » 23. dec 2018, 06:51

Fik lige tynd mave igen, nu jeg i tvivl om det skyldes den øl jeg drak eller om jeg fik noget dårligt at spise til festen... men så længe det vel kommer ud af systemet så det et godt tegn:) jeg må vente og se i løbet af dagen og i morgen..
0
Brugeravatar
Ieatmars
Indlæg: 203
Tilmeldt: 11. nov 2017, 14:44
Kort karma: 8
Likede indlæg: 164

Re: Angst efter én øl

Indlægaf Ieatmars » 23. dec 2018, 06:52

:lol: (Undskyld for detaljerne, det er vildt ucharmerende at dele)
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8895
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: Angst efter én øl

Indlægaf Madam Pomfrey » 23. dec 2018, 08:02

Der er noget mave halløj i omløb P.t
Alle mine unger var ramt forrige uge, i varierende grad, fra ondt lidt kvalme og splat mave, til flere dage med dårlig mave og opkast.

Så måske du er ramlet ind i noget lignende
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Ieatmars
Indlæg: 203
Tilmeldt: 11. nov 2017, 14:44
Kort karma: 8
Likede indlæg: 164

Re: Angst efter én øl

Indlægaf Ieatmars » 23. dec 2018, 10:11

Ja det tror jeg også i har ret i. Det kan sku ikke være øllen.

Lille Update: har fået det bedre nu efter 5 toiletbesøg her til morgen... og jeg spiste heldigvis en lille portion igår, så kan ikke forestille mig hvad der vil have været sket hvis jeg spiste en fuld portion af maden igår.

Har dog stadig sar mave, så jeg tænker jeg slapper af i dag og får spist noget nemt mad at fordøje osv.

+ mave kramperne / angsten er væk heldigvis :)
0
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16996
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41320

Re: Angst efter én øl

Indlægaf LaMariposa » 23. dec 2018, 12:22

Havregrød lavet på vand kan også skabe ro i en oprørt mave.
1
:lun: Be brave

Tilbage til "Helbred"