Lændesmerte...

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Lændesmerte...

Indlægaf Artem » 6. jan 2019, 17:18

TinaW skrev:Jeg har samme problem, jeg kan ikke ligge i sengen mere end max 7 timer, så driller lænden med det samme.
Jeg har gået til kiropraktor de sidste to år, ved røngten konstaterede de at de nederste led i rygsøjlen sidder meget tæt og derfor nemt får klemt disken mellem leddene. Der er ligesom for meget svaj i ryggen, i de nederste led.
Jeg skal huske at styrke mine mavemuskler og så går jeg til kiropraktor ca hver 5 uge, hvor jeg bliver knækket igennem.
Det har gjort at jeg for første gang i årevis kan sove på ryggen, uden at ligne en krøbling, når jeg skal ud af sengen.
Men uanset hvad, så er den (ryggen) bare ikke glad for, at ligge for længe i sengen.
Jo blødere madras/topmadras jo værre er det.

Har selv lidt tænkt på det markerede, med om det er derfor jeg i dag har svært ved at ligge på ryggen, for det virker lidt til at være kommet med at jeg har tabt nogle kilo og på maven.
Ikke at jeg var overvægtig i mine unge dag, det er bare nogle kilo der lige så stille er kommet efter jeg blev 30 år, og hvor jeg netop her efter de 40 år har lagt mit liv lidt om, da den årlige vægtøgning skulle stoppes. Hvor jeg primært har droppet af drikke cola, og siden også er begyndt med at dyrke mere motion med bla løb. Hvor hver ting har givet et vægttab på omkring 5 kg.
Så når jeg ligger på maven i dag, svejer min ryg en del nedad i lænden. :gruble:
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Lændesmerte...

Indlægaf Madam Pomfrey » 6. jan 2019, 17:48

Min lænd spadser ud hvis jeg ligger på maven for længe, dog ikke hvis jeg sover på maven :gruble:
Men jeg tænker på om du mon har behov for noget mere støtte, for eller bag, når du sover, f.x. en stor skrå pude i noget skum materiale, du kan læne dig op af, eller en stor "pølsepude" du kan have foran dig, hvis du ligger på siden, og som du kan have en arm hen over, og f.x. lægge det øverste ben hen over også.

Jeg har i perioder brug for den form for støtte, eller oplever at det gør en stor forskel at skabe noget støtte eller anderledes ligge-stillinger ved at bruge puder/dyne til at lave "volde" med.
Mest udtalt har det været under og efter graviditet, hvor kroppen self forandrer sig markant, og man ikke kan ligge som man plejer.
Men tankegangen om at skabe støtte kan jeg stadig bruge med stor fordel
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16079
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1399
Likede indlæg: 29897

Re: Lændesmerte...

Indlægaf TinaW » 6. jan 2019, 17:57

Artem skrev:
TinaW skrev:Jeg har samme problem, jeg kan ikke ligge i sengen mere end max 7 timer, så driller lænden med det samme.
Jeg har gået til kiropraktor de sidste to år, ved røngten konstaterede de at de nederste led i rygsøjlen sidder meget tæt og derfor nemt får klemt disken mellem leddene. Der er ligesom for meget svaj i ryggen, i de nederste led.
Jeg skal huske at styrke mine mavemuskler og så går jeg til kiropraktor ca hver 5 uge, hvor jeg bliver knækket igennem.
Det har gjort at jeg for første gang i årevis kan sove på ryggen, uden at ligne en krøbling, når jeg skal ud af sengen.
Men uanset hvad, så er den (ryggen) bare ikke glad for, at ligge for længe i sengen.
Jo blødere madras/topmadras jo værre er det.

Har selv lidt tænkt på det markerede, med om det er derfor jeg i dag har svært ved at ligge på ryggen, for det virker lidt til at være kommet med at jeg har tabt nogle kilo og på maven.
Ikke at jeg var overvægtig i mine unge dag, det er bare nogle kilo der lige så stille er kommet efter jeg blev 30 år, og hvor jeg netop her efter de 40 år har lagt mit liv lidt om, da den årlige vægtøgning skulle stoppes. Hvor jeg primært har droppet af drikke cola, og siden også er begyndt med at dyrke mere motion med bla løb. Hvor hver ting har givet et vægttab på omkring 5 kg.
Så når jeg ligger på maven i dag, svejer min ryg en del nedad i lænden. :gruble:


Mit er vist primært kommet efter jeg var gravid. Jeg har dog on/off haft problemer med lænden gennem årene, helt klart værst når jeg ikke har været så aktiv.
De år hvor jeg red stort set dagligt der havde jeg ikke de her problemer.
I juleferien, hvor jeg har fået redet mere, end jeg ellers når i hverdagene og hvor jeg jo ikke har siddet på min kontor stol, har ryggen også haft det bedre.
Hvis jeg husker at stå op 20-30 min (hæve-sænke bord) ca hver anden time, så er det også en hjælp.
0
Neverkont
Indlæg: 1863
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 100
Likede indlæg: 2911

Re: Lændesmerte...

Indlægaf Neverkont » 6. jan 2019, 18:20

Artem skrev:
Neverkont skrev:Jeg har haft problemer der ligner dine, jeg kunne ikke ligge i min seng mere end 6 timer.

Inden jeg kaster mig ud i lange forklaringer vil jeg spørge dig om et par ting, og så er det jo op til dig, om du vil svare. ;)

Hvordan fungerer din fordøjelse? Har du tendens til forstoppelse?

Har du problemer med spændinger i skulder eller nakke? Eller måske hovedpine der sidder i nakken?

Der var en gang jeg døjede med lovlig tynd mave og det ikke var unormalt at jeg skulle stort 2-4 gange om dagen.
Men har fået meget bedre styr på min mave her de sidste år, hvor jeg vil mene at den kører normalt, og det med tynd mave kun sker hvis jeg spiser meget af specielt fed mad, og hurtigt.

Nej har normalt ikke problemer med nakken, har dog generelt problemer med hovedpine med omkring 1 gang om ugen, men det starter oftest omkring øjne og panden.


Ok. Ikke helt de svar jeg forventede. ;)

Som teenager begyndte jeg, at få spændinger i skulder/nakke.
Mine lændesmerter startede da jeg var ca. 20 år. Ca. 5 år senere fik jeg en diagnose på en reel ryglidelse i lænden.
Jeg var ca. 23 da jeg begyndte at tage Ibumetin. Da jeg var 38 blev de skiftet ud med Dolol.
Jeg har siden jeg var ung haft tendens til forstoppelse, hvilket blev værre med alderen.
Da jeg var ca. midt i 30'erne begyndte jeg, at få flere smerter i lænden hvis jeg lå i min seng mere end 6 timer om natten. Ca. samtidig blev hovedpine (nakken) i varierende grad en fast følgesvend.

Jeg har prøvet mange slags behandlinger, akupunktur og zoneterapi havde den bedste effekt. Fysioterapi havde stort set ingen effekt.

På et tidspunkt fik jeg fornemmelse af, at der var en sammenhæng mellem fordøjelsen og hovedpinen, og forsøgte mig med ændringer i kosten. Det tog mig 6-7 år at finde ud af, at de værste syndere var majs (herunder majsstivelse, som er i rigtig mange ting) og visse former for kål.

Undervejs blev jeg obs på, at en belastet lever også kan give disse symptomer. I starten mente jeg dog ikke, at dette kunne være et problem hos mig, for jeg har aldrig drukket andet end ved festlige lejligheder, og selv dér kun i begrænsede mængder, og aldrig haft andre former for misbrug.

Men efterhånden som jeg gør mere godt for min lever, så får jeg det bedre og bedre.

Det er nu 3-4 år siden jeg sidst har taget nogen form for smertestillende. Jeg har ikke længere problemer med forstoppelse. Jeg kan snildt ligge i min seng 8 timer om natten. :) :)
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Lændesmerte...

Indlægaf Artem » 6. jan 2019, 18:49

Neverkont skrev:Ok. Ikke helt de svar jeg forventede. ;)

Som teenager begyndte jeg, at få spændinger i skulder/nakke.
Mine lændesmerter startede da jeg var ca. 20 år. Ca. 5 år senere fik jeg en diagnose på en reel ryglidelse i lænden.
Jeg var ca. 23 da jeg begyndte at tage Ibumetin. Da jeg var 38 blev de skiftet ud med Dolol.
Jeg har siden jeg var ung haft tendens til forstoppelse, hvilket blev værre med alderen.
Da jeg var ca. midt i 30'erne begyndte jeg, at få flere smerter i lænden hvis jeg lå i min seng mere end 6 timer om natten. Ca. samtidig blev hovedpine (nakken) i varierende grad en fast følgesvend.

Jeg har prøvet mange slags behandlinger, akupunktur og zoneterapi havde den bedste effekt. Fysioterapi havde stort set ingen effekt.

På et tidspunkt fik jeg fornemmelse af, at der var en sammenhæng mellem fordøjelsen og hovedpinen, og forsøgte mig med ændringer i kosten. Det tog mig 6-7 år at finde ud af, at de værste syndere var majs (herunder majsstivelse, som er i rigtig mange ting) og visse former for kål.

Undervejs blev jeg obs på, at en belastet lever også kan give disse symptomer. I starten mente jeg dog ikke, at dette kunne være et problem hos mig, for jeg har aldrig drukket andet end ved festlige lejligheder, og selv dér kun i begrænsede mængder, og aldrig haft andre former for misbrug.

Men efterhånden som jeg gør mere godt for min lever, så får jeg det bedre og bedre.

Det er nu 3-4 år siden jeg sidst har taget nogen form for smertestillende. Jeg har ikke længere problemer med forstoppelse. Jeg kan snildt ligge i min seng 8 timer om natten. :) :)

Godt du fandt ud af hvad der generede dig.
Men tror ikke lige at det er samme historie med mig.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16874
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20969

Re: Lændesmerte...

Indlægaf Misantropen » 6. jan 2019, 18:54

Artem skrev:Nej har normalt ikke problemer med nakken, har dog generelt problemer med hovedpine med omkring 1 gang om ugen, men det starter oftest omkring øjne og panden.

En lille kommentar til dette.

Bruger du briller? Og hvad udløser de hovedpiner eller hvornår opstår de?

Jeg havde samme symptomer før jeg fik skærm-/læsebriller. Jeg oplever det stadig hvis mine briller trænger til at blive pudset eller jeg ikke bruger dem når jeg sidder ved computeren. Især omkring mit ene øje får jeg spændinger der udvikler sig til spændingshovedpine. Det skyldes mine øjne kommer på overarbejde for selv at justere synet og jeg fx kniber øjnene sammen.

Jeg gav 1600 eller 1800 kr for mine, for både glas og stel. Jeg bruger ikke bruger ellers/normalt.

Tjek evt. om din arbejdsplads har en form for firmaordning så det anses for hjælpemidler på lige fod med ordentlig borde og stole :)
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Lændesmerte...

Indlægaf Artem » 6. jan 2019, 19:13

Misantropen skrev:Der findes altså også dårligt fodtøj til mænd. Flade sko er ikke altid lig med gode sko :D Nogle gange har kroppen også brug for tilvænning hvis man skifter mellem forskellige sko og skotyper. Nogle gange kan et par ekstra/specielle såler hjælpe hvis det er noget man har problemer med.

Du behøver ikke nødvendigvis en høj pude, det vigtigste er at den støtter ordentligt for dig. Måske er højden fin, men det kan være det er bedre for din krop hvis den er blødere, hårdere eller bare fastere.

Hvor meget får du rørt dig og holdt dig i gang udover din træning? Hvis du er meget stillesiddende er det måske for hårdt for din krop med dit nuværende træningsprogram. Det lyder til at være meget ensformigt, i forhold til hvordan og hvor meget hele kroppen bruges, måske bortset fra svømningen. Prøv evt. at supplere med nogle øvelser i løbet af dagen. Bare lige for at få holdt kroppen varm og smidig. Det behøver ikke tage mange minutter ad gangen.

Jeg vil, som andre i tråden, også klart anbefale dig at tage til en fysioterapeut. Vedkommende vil kunne give dig et personligt program i stedet for at du selv skal prøve dig frem og måske famle i blinde :)

Jeg har altid gået meget, også nogle af de længere march i ind og udland. Er faktisk en af de ting jeg er god til, og tror det ville have givet mig problemer tidligere hvis jeg gik på en dårlig måde.

fisken80 skrev:Uanset at du også laver en del motion, så sidder du med garanti også for meget og hænger foran din computer. Min kæreste har som sagt nogle af de samme problemer som dig med sin lænd, og han har i hvert fald opdaget, at hvis han sidder foran computeren for længe så får han ondt. Og han er altså tømrer til dagligt, så det med computeren er kun i fritiden, dit er jo væsentlig flere timer.
Jeg har selv en del stillesiddende arbejde foran en computer og jeg har købt en lændepude, der får mig til at sidde ordentligt på stolen, det blev jeg anbefalet af en fysioterapeut. Så jeg kan virkelig anbefale, at du kommer afsted til sådan en.

Og så skal du stoppe med at spise foran din computer, jeg kan næsten garantere, at du sidder rigtig rigtig dumt i de situationer. Og desuden bør du tvinge dig selv til at komme væk fra den og sidde på andre måder også, i din fritid hvor det er muligt. Enten i en lænestol eller en sofa. Du hænger vildt meget mere end du regner med foran en computer, jeg kan se det både på mig selv og min kæreste, jvor meget man synker sammen.


Mine dage er meget varierede, men ofte starter jeg dagen med et par tilsyn fra kl 8 til 10-11 tiden.
Kommer så på kontoret kl 11 og er der frem til kl 15
Men ud over at vi skal ned i kantinen til middag, så skal jeg ofte ud til printeren et par gange i løbet af dagen, og så rejser jeg mig også ofte for at tale med kollegaer i andre run mindst en håndfuld gange i løbet af sådan en dag, så sidder oftest maks en halv time af gangen på min kontorstol.

Når jeg så kommer hjem handler jeg måske på vejen hjem og er hjemme kl 16 så bruger jeg lige en halv/hel time foran computeren inden jeg går i seng omkring 16:45 og sover til 18:15 hvor jeg står op og tager til en eller anden form for træning.
før jeg er hjemme igen er klokke 20-21:15 hvor jeg så laver aftensmad, mens jeg også er på nettet/ser tv.
Der skal måske også vaskes tøj, og jeg får som sagt mit aftensmad foran pc, og tv.
Hvor jeg igen går en del til og fra, da jeg skal lave andre ting som vasketøj, opvask, vande blomster osv... Men det sker da også at jeg ser en hel time med en eller anden udsendelse, hvor det nogle gange bliver godt tilbagelænet med fødderne oppe på skrivebordet.
Er generelt meget forskelligt hvordan jeg sidder har sådan en "gamer" kontorstol med armlæn her hjemme.

Weekend er ofte noget med lørdag løb fra morgen af med 15-20 km. Hjem og i bad. Cyklen hjem til de gamle hvor jeg får frokost med dem, vi kører en tur ud til havet, ser lidt af hvert og får vores eftermiddags kaffe på en cafe. Hjem med de gamle ved 16 tiden. og jeg cykler hjem. Hvor jeg så får min normale lur på 1½ time. Op igen 18:15 cyklen hjem til de gamle og spise.
Hjemme igen ved 20 tiden, hvor jeg måske ser en film i tv på sofaen, eller går i værkstedet og laver mekaniker og smede arbejde.
Søndag fridag fra træning. Lidt som om lørdagen, men hvor jeg ofte bruger mere tid i værkstedet.
Som sagt er det meget forskelligt, er jo også ofte til fødselsdag og fester i weekenden, eller ude at vandre, på shetertur, eller til løb længere væk som hele dagen går med.
Men jo her sidst på aften sker det da ofte at jeg sidder 2-4 timer foran computer ind til at jeg går i seng. Men vil ikke sige at jeg sidder og hænger i timevis, ændrer meget stilling og er oppe at gå for at lave andre ting, og når der er reklamer på tv osv...
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Lændesmerte...

Indlægaf Artem » 6. jan 2019, 19:18

Misantropen skrev:En lille kommentar til dette.

Bruger du briller? Og hvad udløser de hovedpiner eller hvornår opstår de?

Jeg havde samme symptomer før jeg fik skærm-/læsebriller. Jeg oplever det stadig hvis mine briller trænger til at blive pudset eller jeg ikke bruger dem når jeg sidder ved computeren. Især omkring mit ene øje får jeg spændinger der udvikler sig til spændingshovedpine. Det skyldes mine øjne kommer på overarbejde for selv at justere synet og jeg fx kniber øjnene sammen.

Jeg gav 1600 eller 1800 kr for mine, for både glas og stel. Jeg bruger ikke bruger ellers/normalt.

Tjek evt. om din arbejdsplads har en form for firmaordning så det anses for hjælpemidler på lige fod med ordentlig borde og stole :)

Jeps bruger briller.
Da jeg i sin tid brugte kontaktlinser fik jeg ofte hovedpine, ind til at jeg gjorde mig til at undersøge om det var deres skyld, og efter jeg droppede med sker det ikke så tit mere.
Bruger dog stadig linser til løb i dag. Men er ikke noget problem hvis jeg kun har dem i øjnene i maks omkring 4 timer. En hel dag på job eller til en fest om aften. Er stadig ikke godt for mig, og fører næsten helt sikkert til trætte øjne og nogle gange hovedpine.

Ved ikke helt hvad der trigger min hovedpine i dag. Men er følsom over for røg og kemiske dampe, dårlig inderklima osv. Men det prøver jeg jo på at undgå. Ellers kan jeg netop også få hovedpine af at ligge for længe i sengen, hvor jeg kan vågne op med hovedpine.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16874
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20969

Re: Lændesmerte...

Indlægaf Misantropen » 6. jan 2019, 20:00

Artem skrev:
Misantropen skrev:Der findes altså også dårligt fodtøj til mænd. Flade sko er ikke altid lig med gode sko :D Nogle gange har kroppen også brug for tilvænning hvis man skifter mellem forskellige sko og skotyper. Nogle gange kan et par ekstra/specielle såler hjælpe hvis det er noget man har problemer med.

Du behøver ikke nødvendigvis en høj pude, det vigtigste er at den støtter ordentligt for dig. Måske er højden fin, men det kan være det er bedre for din krop hvis den er blødere, hårdere eller bare fastere.

Hvor meget får du rørt dig og holdt dig i gang udover din træning? Hvis du er meget stillesiddende er det måske for hårdt for din krop med dit nuværende træningsprogram. Det lyder til at være meget ensformigt, i forhold til hvordan og hvor meget hele kroppen bruges, måske bortset fra svømningen. Prøv evt. at supplere med nogle øvelser i løbet af dagen. Bare lige for at få holdt kroppen varm og smidig. Det behøver ikke tage mange minutter ad gangen.

Jeg vil, som andre i tråden, også klart anbefale dig at tage til en fysioterapeut. Vedkommende vil kunne give dig et personligt program i stedet for at du selv skal prøve dig frem og måske famle i blinde :)

Jeg har altid gået meget, også nogle af de længere march i ind og udland. Er faktisk en af de ting jeg er god til, og tror det ville have givet mig problemer tidligere hvis jeg gik på en dårlig måde.

Det er godt. Når du er så aktiv er du sikkert også opmærksom på at udgangspunktet skal være i orden før man kan opnå den bedste effekt af træningen. Men selvom man ikke er lige så aktiv som dig har hele kroppen stadig brug for at blive brugt og holdt i gang. Du kender sikkert også til hvor vigtigt det er at holde sin træning ved lige hvis man skal opretholde et bestemt niveau.

Hele din krop skulle jo helst gerne holde mange år endnu, ikke kun de grupper du træner når du løber, cykler og styrketræner :)
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Lændesmerte...

Indlægaf Artem » 6. jan 2019, 20:06

Misantropen skrev:
Artem skrev:
Misantropen skrev:Der findes altså også dårligt fodtøj til mænd. Flade sko er ikke altid lig med gode sko :D Nogle gange har kroppen også brug for tilvænning hvis man skifter mellem forskellige sko og skotyper. Nogle gange kan et par ekstra/specielle såler hjælpe hvis det er noget man har problemer med.

Du behøver ikke nødvendigvis en høj pude, det vigtigste er at den støtter ordentligt for dig. Måske er højden fin, men det kan være det er bedre for din krop hvis den er blødere, hårdere eller bare fastere.

Hvor meget får du rørt dig og holdt dig i gang udover din træning? Hvis du er meget stillesiddende er det måske for hårdt for din krop med dit nuværende træningsprogram. Det lyder til at være meget ensformigt, i forhold til hvordan og hvor meget hele kroppen bruges, måske bortset fra svømningen. Prøv evt. at supplere med nogle øvelser i løbet af dagen. Bare lige for at få holdt kroppen varm og smidig. Det behøver ikke tage mange minutter ad gangen.

Jeg vil, som andre i tråden, også klart anbefale dig at tage til en fysioterapeut. Vedkommende vil kunne give dig et personligt program i stedet for at du selv skal prøve dig frem og måske famle i blinde :)

Jeg har altid gået meget, også nogle af de længere march i ind og udland. Er faktisk en af de ting jeg er god til, og tror det ville have givet mig problemer tidligere hvis jeg gik på en dårlig måde.

Det er godt. Når du er så aktiv er du sikkert også opmærksom på at udgangspunktet skal være i orden før man kan opnå den bedste effekt af træningen. Men selvom man ikke er lige så aktiv som dig har hele kroppen stadig brug for at blive brugt og holdt i gang. Du kender sikkert også til hvor vigtigt det er at holde sin træning ved lige hvis man skal opretholde et bestemt niveau.

Hele din krop skulle jo helst gerne holde mange år endnu, ikke kun de grupper du træner når du løber, cykler og styrketræner :)

Ud fra det folk har skrevet ser det ud til at det er min core træning jeg skal se på som jeg netop ikke gør meget i nu.
Så der helt klart plads til forbedring
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Mulan
Indlæg: 1763
Tilmeldt: 12. aug 2015, 23:15
Kort karma: 622
Likede indlæg: 6445

Re: Lændesmerte...

Indlægaf Mulan » 6. jan 2019, 20:35

Der er mange bud på, hvad det kan være. Før du reelt er blevet undersøgt, så ville jeg tage alle råd med et gevaldigt gran salt. Det er ikke godt at blive fjerndiagnosticeret uden palpatering.
Jeg ville klart anbefale at du får en henvisning til en dygtig fysioterapeut, som har en fornuftig og evidensbaseret tilgang til sit arbejde. Det skinner hurtigt igennem, hvorvidt der er en solid base hos vedkommende, som fx at det åbent siges, at vi afprøver forskellige teknikker/øvelser og undlader at bruge dem over længere tid eller ændrer øvelserne, hvis der ikke mærkes effekt.
En del af det kan sagtens være alder - fx er det ikke atypisk at der ses sammenfald af disk i lænderyggen, pga. tyngdekraften.
For mine egne lændesmerter, der mulgivis stammer fra gigt/diskusprolap (jeg har begge, men reelt set så ved man ikke præcis hvorfra smerterne kommer) har jeg meget stor glæde af kropshævninger, hvor ryggen udstrækkes helt. Det kan også gøres over bænk med side/ryg-pres fx. Jeg har minimalt ondt i ryggen, når jeg har mulighed for at klatre over længere tid.

Få henvisningen og undersøg i dit netværk om der er nogen, der kan anbefale en dygtig fys. Rigtig god bedring
2
Rosa Espinosa skrev:Ville slet ikke magte en diller, når jeg bare kom efter en dagmartærte.

"thats typical bad male judgment not a cognitive disorder "
Brugeravatar
Mulan
Indlæg: 1763
Tilmeldt: 12. aug 2015, 23:15
Kort karma: 622
Likede indlæg: 6445

Re: Lændesmerte...

Indlægaf Mulan » 6. jan 2019, 20:45

... Og Artemis, husk at du har frit lægevalg.

Man bør ALTID gå til lægen for at udelukke eventuelle tilstande, der kan/bør behandles medicinsk. Det er en god ting at skrive sig bag øret. Også som sundhedsfaglig.
0
Rosa Espinosa skrev:Ville slet ikke magte en diller, når jeg bare kom efter en dagmartærte.

"thats typical bad male judgment not a cognitive disorder "
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Lændesmerte...

Indlægaf Artem » 6. jan 2019, 22:14

Mulan skrev:Der er mange bud på, hvad det kan være. Før du reelt er blevet undersøgt, så ville jeg tage alle råd med et gevaldigt gran salt. Det er ikke godt at blive fjerndiagnosticeret uden palpatering.
Jeg ville klart anbefale at du får en henvisning til en dygtig fysioterapeut, som har en fornuftig og evidensbaseret tilgang til sit arbejde. Det skinner hurtigt igennem, hvorvidt der er en solid base hos vedkommende, som fx at det åbent siges, at vi afprøver forskellige teknikker/øvelser og undlader at bruge dem over længere tid eller ændrer øvelserne, hvis der ikke mærkes effekt.
En del af det kan sagtens være alder - fx er det ikke atypisk at der ses sammenfald af disk i lænderyggen, pga. tyngdekraften.
For mine egne lændesmerter, der mulgivis stammer fra gigt/diskusprolap (jeg har begge, men reelt set så ved man ikke præcis hvorfra smerterne kommer) har jeg meget stor glæde af kropshævninger, hvor ryggen udstrækkes helt. Det kan også gøres over bænk med side/ryg-pres fx. Jeg har minimalt ondt i ryggen, når jeg har mulighed for at klatre over længere tid.

Få henvisningen og undersøg i dit netværk om der er nogen, der kan anbefale en dygtig fys. Rigtig god bedring

Det er noget af det mest fornuftige jeg endnu har læst.

Jeg er faktisk begyndt med at træne lidt kropshævninger, men det går ikke helt godt. Har lidt problemer med min højre arm/skulder som gør at jeg ikke rigtigt vil presse mig selv er.

Jeg er lidt i tvivl om hvad du mener med bænk med side/ryg-pres?

Som sagt gøre jeg ikke ret meget i core træning. Tænker også at øvelser som strintende hund (ved ikke hvad den hedder rigtigt) og statisk øvelser måske er godt :gruble:
Måske ligefrem yoga, har dog lidt svært ved at presse ret meget mere ind i mit program.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Lændesmerte...

Indlægaf Artem » 6. jan 2019, 22:15

Mulan skrev:... Og Artemis, husk at du har frit lægevalg.

Man bør ALTID gå til lægen for at udelukke eventuelle tilstande, der kan/bør behandles medicinsk. Det er en god ting at skrive sig bag øret. Også som sundhedsfaglig.

Ja i teorien, men ikke i byer og kommuner hvor der er mangel på læger og de alle har patientstop.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16874
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20969

Re: Lændesmerte...

Indlægaf Misantropen » 7. jan 2019, 01:38

Artem skrev:
Misantropen skrev:
Artem skrev:
Misantropen skrev:Der findes altså også dårligt fodtøj til mænd. Flade sko er ikke altid lig med gode sko :D Nogle gange har kroppen også brug for tilvænning hvis man skifter mellem forskellige sko og skotyper. Nogle gange kan et par ekstra/specielle såler hjælpe hvis det er noget man har problemer med.

Du behøver ikke nødvendigvis en høj pude, det vigtigste er at den støtter ordentligt for dig. Måske er højden fin, men det kan være det er bedre for din krop hvis den er blødere, hårdere eller bare fastere.

Hvor meget får du rørt dig og holdt dig i gang udover din træning? Hvis du er meget stillesiddende er det måske for hårdt for din krop med dit nuværende træningsprogram. Det lyder til at være meget ensformigt, i forhold til hvordan og hvor meget hele kroppen bruges, måske bortset fra svømningen. Prøv evt. at supplere med nogle øvelser i løbet af dagen. Bare lige for at få holdt kroppen varm og smidig. Det behøver ikke tage mange minutter ad gangen.

Jeg vil, som andre i tråden, også klart anbefale dig at tage til en fysioterapeut. Vedkommende vil kunne give dig et personligt program i stedet for at du selv skal prøve dig frem og måske famle i blinde :)

Jeg har altid gået meget, også nogle af de længere march i ind og udland. Er faktisk en af de ting jeg er god til, og tror det ville have givet mig problemer tidligere hvis jeg gik på en dårlig måde.

Det er godt. Når du er så aktiv er du sikkert også opmærksom på at udgangspunktet skal være i orden før man kan opnå den bedste effekt af træningen. Men selvom man ikke er lige så aktiv som dig har hele kroppen stadig brug for at blive brugt og holdt i gang. Du kender sikkert også til hvor vigtigt det er at holde sin træning ved lige hvis man skal opretholde et bestemt niveau.

Hele din krop skulle jo helst gerne holde mange år endnu, ikke kun de grupper du træner når du løber, cykler og styrketræner :)

Ud fra det folk har skrevet ser det ud til at det er min core træning jeg skal se på som jeg netop ikke gør meget i nu.
Så der helt klart plads til forbedring

Ja.

Men gør dig selv den tjeneste at gøre det i samråd med en god fysioterapeut. Det betaler sig i sidste ende.
0

Tilbage til "Helbred"