Lændesmerte...

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Lændesmerte...

Indlægaf Buller » 5. jan 2019, 23:04

Har du nogensinde været til kiropraktor? Låsninger kan også udtrætte leddene og musklerne omkring dem.

Det kan hurtigt undersøges af en god kiropraktor.
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Lændesmerte...

Indlægaf Artem » 5. jan 2019, 23:35

Buller skrev:Har du nogensinde været til kiropraktor? Låsninger kan også udtrætte leddene og musklerne omkring dem.

Det kan hurtigt undersøges af en god kiropraktor.

Ja i forbindelse med min arm/skulder for omkring 5 år siden. Hvor vi blev enige om at jeg blev nødt til at styrketræne resten af livet for at undgå at en nerve kommer i klemme ved mit skulderblad som vender lidt forkert efter at mit kraveben er groet lidt skævt sammen.

Hvad mener du med låsninger?
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Lændesmerte...

Indlægaf Artem » 5. jan 2019, 23:48

Misantropen skrev:Hvordan bruger din krop til daglig?

Jeg tænker på om du går, sidder og ligger ordentligt. Hvis man fx har forstrakt eller overbelastet noget i kroppen har mange tendens til at kompensere ved at gå eller sidde skævt. Hvis du ikke er opmærksom på det når du træner hjælper det ikke. Til gengæld kan få, korte og enkelte hjemmeøvelser være guld værd, også hvis kroppen er lidt låst.

Sover du let eller tungt?
Når jeg sover tungt kan jeg ligge mange timer i den samme stilling. Det kan mærkes når jeg vågner. For år tilbage havde jeg også tendens til nærmest at ligge i fosterstilling med nakken bukket så hagen næsten rørte mit ene kraveben. Det gav mig ofte kraftige hovedpiner.

Sidst, hvis ikke du er opmærksom på det er en god hovedpude, der passer til dig, og ordentligt fodtøj uundværligt. Jeg kan anbefale dig at få lavet en fodanalyse, også i forhold til om du står og går ordentligt.

Jeg har et kontorjob, med lidt over halvdelen af tiden på kontoret, resten i bilen og ude på tilsyn, til byggemøder osv.
Hjemme sidder jeg mest på kontorstolen foran computeren. Hvor jeg spiser, ser tv og er her på nettet.
Som min uge ser ud i dag efter job.
Mandag styrketræning og svømning
Tirsdag løb
Onsdag løb
Torsdag styrketræning
fredag hviledag
Lørdag eller søndag en lang løbetur på 15-21 km.
Ud over det cykler jeg en del rundt i byen, når jeg skal handle og træne. Går også nogle gange ture, måske et par gange om ugen.

Har altid fået af vide at jeg har en god holdning, og når man ser på slid af fodtøj slider jeg det helt jævnt.

Med at sove er det svært at svare på. Da man jo ikke kan se sig selv. Men ofte sover jeg let hvor jeg er vågen flere gange i løbet af en nat, og er også blevet så gammelt at jeg skal op og pisse midt nat.
Det sker dog nogle få gange jeg kan sove en hel nat igennem, men sjældent.

Der var en gang jeg elskede at sove på maven og det var den bedste position for mig at falde i søvn fra. Vågnede dog oftest på ryggen eller en af tiderne.
I dag er det mest det med at ligge på maven jeg har problemer med, det er min lænd virkelig ikke glad for hvis jeg har været nogle timer i sengen. Kan dog stadig godt finde hvile på den måde når jeg lige går i seng.

Med hovedpude der bruger jeg en rimelig tynd en, dur ikke til høje hovedpuder, måske fordi jeg netop godt kan lide at ligge på maven.

Jeg er en mand så jeg går kun i ordentlig fodtøj, og endda meget forskelligt, med 2 par løbesko, alt efter om det er asfalt eller trail. Har også indesko til styrketræning, og så har jeg 3 par sko jeg primært skifter i mellem på job, men har reelt endnu flere jeg nogle gange bruger, sammen med sikkerhedsfodtøj osv.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Lændesmerte...

Indlægaf Buller » 5. jan 2019, 23:51

Når led sidder skævt/låst kommer der nedsat bevægelighed omkring det. Det kan blive øm eller træt på en anderledes måde end når man ellers har brugt sin krop. Kan også gøre rigtig ondt. Det går først rigtig over når man får løsnet leddet.

Det kan komme alle steder hvor knogler mødes.
1
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Lændesmerte...

Indlægaf Buller » 5. jan 2019, 23:53

Har du en racercykel eller alm. cykel?
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16880
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20970

Re: Lændesmerte...

Indlægaf Misantropen » 6. jan 2019, 00:32

Artem skrev:
Misantropen skrev:Hvordan bruger din krop til daglig?

Jeg tænker på om du går, sidder og ligger ordentligt. Hvis man fx har forstrakt eller overbelastet noget i kroppen har mange tendens til at kompensere ved at gå eller sidde skævt. Hvis du ikke er opmærksom på det når du træner hjælper det ikke. Til gengæld kan få, korte og enkelte hjemmeøvelser være guld værd, også hvis kroppen er lidt låst.

Sover du let eller tungt?
Når jeg sover tungt kan jeg ligge mange timer i den samme stilling. Det kan mærkes når jeg vågner. For år tilbage havde jeg også tendens til nærmest at ligge i fosterstilling med nakken bukket så hagen næsten rørte mit ene kraveben. Det gav mig ofte kraftige hovedpiner.

Sidst, hvis ikke du er opmærksom på det er en god hovedpude, der passer til dig, og ordentligt fodtøj uundværligt. Jeg kan anbefale dig at få lavet en fodanalyse, også i forhold til om du står og går ordentligt.

Jeg har et kontorjob, med lidt over halvdelen af tiden på kontoret, resten i bilen og ude på tilsyn, til byggemøder osv.
Hjemme sidder jeg mest på kontorstolen foran computeren. Hvor jeg spiser, ser tv og er her på nettet.
Som min uge ser ud i dag efter job.
Mandag styrketræning og svømning
Tirsdag løb
Onsdag løb
Torsdag styrketræning
fredag hviledag
Lørdag eller søndag en lang løbetur på 15-21 km.
Ud over det cykler jeg en del rundt i byen, når jeg skal handle og træne. Går også nogle gange ture, måske et par gange om ugen.

Har altid fået af vide at jeg har en god holdning, og når man ser på slid af fodtøj slider jeg det helt jævnt.

Med at sove er det svært at svare på. Da man jo ikke kan se sig selv. Men ofte sover jeg let hvor jeg er vågen flere gange i løbet af en nat, og er også blevet så gammelt at jeg skal op og pisse midt nat.
Det sker dog nogle få gange jeg kan sove en hel nat igennem, men sjældent.

Der var en gang jeg elskede at sove på maven og det var den bedste position for mig at falde i søvn fra. Vågnede dog oftest på ryggen eller en af tiderne.
I dag er det mest det med at ligge på maven jeg har problemer med, det er min lænd virkelig ikke glad for hvis jeg har været nogle timer i sengen. Kan dog stadig godt finde hvile på den måde når jeg lige går i seng.

Med hovedpude der bruger jeg en rimelig tynd en, dur ikke til høje hovedpuder, måske fordi jeg netop godt kan lide at ligge på maven.

Jeg er en mand så jeg går kun i ordentlig fodtøj, og endda meget forskelligt, med 2 par løbesko, alt efter om det er asfalt eller trail. Har også indesko til styrketræning, og så har jeg 3 par sko jeg primært skifter i mellem på job, men har reelt endnu flere jeg nogle gange bruger, sammen med sikkerhedsfodtøj osv.

Der findes altså også dårligt fodtøj til mænd. Flade sko er ikke altid lig med gode sko :D Nogle gange har kroppen også brug for tilvænning hvis man skifter mellem forskellige sko og skotyper. Nogle gange kan et par ekstra/specielle såler hjælpe hvis det er noget man har problemer med.

Du behøver ikke nødvendigvis en høj pude, det vigtigste er at den støtter ordentligt for dig. Måske er højden fin, men det kan være det er bedre for din krop hvis den er blødere, hårdere eller bare fastere.

Hvor meget får du rørt dig og holdt dig i gang udover din træning? Hvis du er meget stillesiddende er det måske for hårdt for din krop med dit nuværende træningsprogram. Det lyder til at være meget ensformigt, i forhold til hvordan og hvor meget hele kroppen bruges, måske bortset fra svømningen. Prøv evt. at supplere med nogle øvelser i løbet af dagen. Bare lige for at få holdt kroppen varm og smidig. Det behøver ikke tage mange minutter ad gangen.

Jeg vil, som andre i tråden, også klart anbefale dig at tage til en fysioterapeut. Vedkommende vil kunne give dig et personligt program i stedet for at du selv skal prøve dig frem og måske famle i blinde :)
1
Brugeravatar
klumphen
Indlæg: 1682
Tilmeldt: 1. jan 2016, 17:57
Kort karma: 288
Likede indlæg: 3219

Re: Lændesmerte...

Indlægaf klumphen » 6. jan 2019, 09:11

Jeg har det på samme måde, hvis jeg ligger for længe i sengen så får jeg også ondt i ryggen. Det er kommet indenfor de sidste par år, så jeg har egentligt bare tilskrevet det alderen. Altså, at det er sådan noget der følger med, når man ikke længere er helt ung og smidig.
1
Neverkont
Indlæg: 1865
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 100
Likede indlæg: 2913

Re: Lændesmerte...

Indlægaf Neverkont » 6. jan 2019, 10:18

Jeg har haft problemer der ligner dine, jeg kunne ikke ligge i min seng mere end 6 timer.

Inden jeg kaster mig ud i lange forklaringer vil jeg spørge dig om et par ting, og så er det jo op til dig, om du vil svare. ;)

Hvordan fungerer din fordøjelse? Har du tendens til forstoppelse?

Har du problemer med spændinger i skulder eller nakke? Eller måske hovedpine der sidder i nakken?
1
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Lændesmerte...

Indlægaf fisken80 » 6. jan 2019, 11:47

Artem skrev:
Misantropen skrev:Hvordan bruger din krop til daglig?

Jeg tænker på om du går, sidder og ligger ordentligt. Hvis man fx har forstrakt eller overbelastet noget i kroppen har mange tendens til at kompensere ved at gå eller sidde skævt. Hvis du ikke er opmærksom på det når du træner hjælper det ikke. Til gengæld kan få, korte og enkelte hjemmeøvelser være guld værd, også hvis kroppen er lidt låst.

Sover du let eller tungt?
Når jeg sover tungt kan jeg ligge mange timer i den samme stilling. Det kan mærkes når jeg vågner. For år tilbage havde jeg også tendens til nærmest at ligge i fosterstilling med nakken bukket så hagen næsten rørte mit ene kraveben. Det gav mig ofte kraftige hovedpiner.

Sidst, hvis ikke du er opmærksom på det er en god hovedpude, der passer til dig, og ordentligt fodtøj uundværligt. Jeg kan anbefale dig at få lavet en fodanalyse, også i forhold til om du står og går ordentligt.

Jeg har et kontorjob, med lidt over halvdelen af tiden på kontoret, resten i bilen og ude på tilsyn, til byggemøder osv.
Hjemme sidder jeg mest på kontorstolen foran computeren. Hvor jeg spiser, ser tv og er her på nettet.
Som min uge ser ud i dag efter job.
Mandag styrketræning og svømning
Tirsdag løb
Onsdag løb
Torsdag styrketræning
fredag hviledag
Lørdag eller søndag en lang løbetur på 15-21 km.
Ud over det cykler jeg en del rundt i byen, når jeg skal handle og træne. Går også nogle gange ture, måske et par gange om ugen.

Har altid fået af vide at jeg har en god holdning, og når man ser på slid af fodtøj slider jeg det helt jævnt.

Med at sove er det svært at svare på. Da man jo ikke kan se sig selv. Men ofte sover jeg let hvor jeg er vågen flere gange i løbet af en nat, og er også blevet så gammelt at jeg skal op og pisse midt nat.
Det sker dog nogle få gange jeg kan sove en hel nat igennem, men sjældent.

Der var en gang jeg elskede at sove på maven og det var den bedste position for mig at falde i søvn fra. Vågnede dog oftest på ryggen eller en af tiderne.
I dag er det mest det med at ligge på maven jeg har problemer med, det er min lænd virkelig ikke glad for hvis jeg har været nogle timer i sengen. Kan dog stadig godt finde hvile på den måde når jeg lige går i seng.

Med hovedpude der bruger jeg en rimelig tynd en, dur ikke til høje hovedpuder, måske fordi jeg netop godt kan lide at ligge på maven.

Jeg er en mand så jeg går kun i ordentlig fodtøj, og endda meget forskelligt, med 2 par løbesko, alt efter om det er asfalt eller trail. Har også indesko til styrketræning, og så har jeg 3 par sko jeg primært skifter i mellem på job, men har reelt endnu flere jeg nogle gange bruger, sammen med sikkerhedsfodtøj osv.


Uanset at du også laver en del motion, så sidder du med garanti også for meget og hænger foran din computer. Min kæreste har som sagt nogle af de samme problemer som dig med sin lænd, og han har i hvert fald opdaget, at hvis han sidder foran computeren for længe så får han ondt. Og han er altså tømrer til dagligt, så det med computeren er kun i fritiden, dit er jo væsentlig flere timer.
Jeg har selv en del stillesiddende arbejde foran en computer og jeg har købt en lændepude, der får mig til at sidde ordentligt på stolen, det blev jeg anbefalet af en fysioterapeut. Så jeg kan virkelig anbefale, at du kommer afsted til sådan en.

Og så skal du stoppe med at spise foran din computer, jeg kan næsten garantere, at du sidder rigtig rigtig dumt i de situationer. Og desuden bør du tvinge dig selv til at komme væk fra den og sidde på andre måder også, i din fritid hvor det er muligt. Enten i en lænestol eller en sofa. Du hænger vildt meget mere end du regner med foran en computer, jeg kan se det både på mig selv og min kæreste, jvor meget man synker sammen.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11231
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23209

Re: Lændesmerte...

Indlægaf Mani » 6. jan 2019, 13:17

Sidder du ordentlig ved pc’en hjemme? Jeg får problemer med at ligge, hvis jeg er for stillesiddende i dagtimerne. Vores fys anbefaler skiftende stillinger og jeg bruger rigtig meget min forskellige muligheder på jobbet:
Hæve/sænke bord
Stol, der kan komme så højt op, at jeg kan stå med støtte fra den. Jeg sidder på rigtig mange forskellige måder ifht højde på bord & stol
Stående
Stående på vippebrædt

Medmindre jeg er i møde skifter jeg mellem stående og siddende minimum 1 gang i timen. Jeg laver elastik øvelser for skulder/nakke med en kollega i frokostpausen og tager også gerne en pause med en gåtur rundt om blokken/bordfodbold/bordtennis i dagens løb.

Hjemme er det samme regler. Meget nødig sidde længere end 1 time ad gangen (altså hvis jeg ser film tæller det jo ikke) og i skiftende stillinger.
2
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16082
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1399
Likede indlæg: 29903

Re: Lændesmerte...

Indlægaf TinaW » 6. jan 2019, 15:20

Jeg har samme problem, jeg kan ikke ligge i sengen mere end max 7 timer, så driller lænden med det samme.
Jeg har gået til kiropraktor de sidste to år, ved røngten konstaterede de at de nederste led i rygsøjlen sidder meget tæt og derfor nemt får klemt disken mellem leddene. Der er ligesom for meget svaj i ryggen, i de nederste led.
Jeg skal huske at styrke mine mavemuskler og så går jeg til kiropraktor ca hver 5 uge, hvor jeg bliver knækket igennem.
Det har gjort at jeg for første gang i årevis kan sove på ryggen, uden at ligne en krøbling, når jeg skal ud af sengen.
Men uanset hvad, så er den (ryggen) bare ikke glad for, at ligge for længe i sengen.
Jo blødere madras/topmadras jo værre er det.
1
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14706
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1180
Likede indlæg: 24712

Re: Lændesmerte...

Indlægaf sigge » 6. jan 2019, 16:17

Jeg har lidt det samme problem og har egentlig også bare tilskrevet det alder (jeg er 42). Dog betyder det en hel del, hvordan jeg ligger i sengen. Jeg kan kun sove på siden, og min bedste sovestilling har altid været noget, der minder om aflåst sideleje. Desværre giver den stilling et vrid i lænden, så den kan jeg ikke ligge i længere. Jeg har fundet ud af, at det er vigtigt for mig, at min rygrad er så lige som muligt, så hverken vrid eller bøjning i den dur. I perioder sover jeg med en pude mellem knæene for at opnå dette, da det øverste knæ ellers falder lidt ned og trækker ryggen skæv. Og så har jeg det bedst med en ret fast madras, men jeg vejer også en del, så hvis den er for blød, synker min hofte for meget ned i den.

Jeg har også tidligere været ved fysioterapeut og fået nogle øvelser specifikt til mine rygproblemer. Jeg fik en henvisning fra min læge og dermed nedsat pris. Sygesikringen Danmark giver også tilskud. Jeg har sundhedssikring gennem min pension, men de giver ikke tilskud til forebyggende behandling, så jeg ville ikke have kunnet køre det over den.
1
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Lændesmerte...

Indlægaf Artem » 6. jan 2019, 17:01

Buller skrev:Har du en racercykel eller alm. cykel?

Har 3 cykler, der i blandt også en racer, men den bruger jeg næsten aldrig, kører næsten kun på MTB. Som igen er meget lidt på denne årstid, mest bare daglige gøremål i byen, og ikke direkte motion.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Lændesmerte...

Indlægaf Artem » 6. jan 2019, 17:06

klumphen skrev:Jeg har det på samme måde, hvis jeg ligger for længe i sengen så får jeg også ondt i ryggen. Det er kommet indenfor de sidste par år, så jeg har egentligt bare tilskrevet det alderen. Altså, at det er sådan noget der følger med, når man ikke længere er helt ung og smidig.

Som jeg startede med at skrive, så er det også lidt mit indtryk at det er noget der kommer med alderen til de fleste.

Hvis man læser Netdoktor.dk lyder lændesmerte jo også til at være en ting man bare skal forvente at få.

Cirka 30% af danskerne har haft lændesmerter inden for de seneste to uger, kvinder lidt hyppigere end mænd og næsten alle vil opleve lændesmerter i deres levetid.

Ved også at hvis jeg går til min kodyllæge, vil han bare sige Artem du er jo heller ikke helt ung længere... Hvorfor jeg netop selv skal vide hvad jeg vil henvises videre til, hvis det er det jeg gerne vil. Da med min læge bare vil mere at det følger med alderen.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Lændesmerte...

Indlægaf Artem » 6. jan 2019, 17:10

Neverkont skrev:Jeg har haft problemer der ligner dine, jeg kunne ikke ligge i min seng mere end 6 timer.

Inden jeg kaster mig ud i lange forklaringer vil jeg spørge dig om et par ting, og så er det jo op til dig, om du vil svare. ;)

Hvordan fungerer din fordøjelse? Har du tendens til forstoppelse?

Har du problemer med spændinger i skulder eller nakke? Eller måske hovedpine der sidder i nakken?

Der var en gang jeg døjede med lovlig tynd mave og det ikke var unormalt at jeg skulle stort 2-4 gange om dagen.
Men har fået meget bedre styr på min mave her de sidste år, hvor jeg vil mene at den kører normalt, og det med tynd mave kun sker hvis jeg spiser meget af specielt fed mad, og hurtigt.

Nej har normalt ikke problemer med nakken, har dog generelt problemer med hovedpine med omkring 1 gang om ugen, men det starter oftest omkring øjne og panden.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!

Tilbage til "Helbred"