Lændesmerte...

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Lændesmerte...

Indlægaf Artem » 8. jan 2019, 20:59

Skrev til lægen i weekenden, og har fået en henvisning til en fysioterapeut nu.
Er dog lidt i tvivl om hvordan det reelt fungerer? Altså kan fysioterapeuten gå ind et sted og se at jeg har en henvisning? ja og hvor længe gælder den henvisning?
For nu er det jo hverdag og alt er godt, så virker næsten latterligt at gå til fysioterapeut nu.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24634
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3200
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36803

Re: Lændesmerte...

Indlægaf Daine » 8. jan 2019, 21:05

Artem skrev:Skrev til lægen i weekenden, og har fået en henvisning til en fysioterapeut nu.
Er dog lidt i tvivl om hvordan det reelt fungerer? Altså kan fysioterapeuten gå ind et sted og se at jeg har en henvisning? ja og hvor længe gælder den henvisning?
For nu er det jo hverdag og alt er godt, så virker næsten latterligt at gå til fysioterapeut nu.

Jeps, fysioterapeuten kan se henvisningen i systemet. Hvor længe den gælder, ved jeg dog ikke.
Men eftersom dit problem med ryggen forsvinder lige efter du er stået op, så kan du vel lige så godt få tiden hurtigst muligt?

Jeg har selv samme problem som dig, men i mit tilfælde mistænker jeg arvelig svag lænd for at være problemet. Både min far og brødre har det, opdaget da de skulle til session. Jeg kan sjældent sove mere end 7-8 timer, nogle perioder mindre, uden at vågne med smerter. De forsvinder også med det samme jeg står op.
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16954
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1075
Likede indlæg: 21074

Re: Lændesmerte...

Indlægaf Misantropen » 9. jan 2019, 04:00

Artem skrev:Skrev til lægen i weekenden, og har fået en henvisning til en fysioterapeut nu.
Er dog lidt i tvivl om hvordan det reelt fungerer? Altså kan fysioterapeuten gå ind et sted og se at jeg har en henvisning? ja og hvor længe gælder den henvisning?
For nu er det jo hverdag og alt er godt, så virker næsten latterligt at gå til fysioterapeut nu.

Jeg har lige tjekket min mail. Jeg satte mit forløb ved en fysioterapeut på pause i sommer og spurgte derfor om det samme(i forhold til "holdbarheden" på henvisningen)

Jeg fik dette svar:
"Din henvisning gælder i et år (for den samme lidelse) kommer der noget nyt til, skal du have en ny henvisning."

I forhold til om de kan se henvisningen så ja. Jeg skulle selv finde en fysioterapeut og ringede rundt til nogle forskellige og spurgte om de kunne hjælpe mig med det jeg var henvist for, før jeg bestilte tid. Nogle af stederne var mere hjælpsomme end andre. Det ene sted ville de ikke engang se hvad jeg var henvist for, men prøvede at overtale mig til at bestille tid ved en af deres kiropraktorer i stedet.

Er du blevet henvist til en konkret fysioterapeut? For så er du jo ovre det problem, men du kan stadig ringe og snakke med dem om din tvivl. Hvis nu der er flere ugers ventetid kan det måske være rart nok at have en tid som backup, hvis det skulle blive værre.

.. Men tænker du din læge ville give dig en henvisning hvis det blev klaret så let og af sig selv, efter det har været et problem så længe? (Ikke ment så flabet som det måske lyder :wacko:) Jeg kender selvsagt ikke din læge så det er bare et spørgsmål. Hvis det er ferie og lukkedage der har forværret det er der jo ret stor sandsynlighed for at det vil ske igen.
0
fisken80
Indlæg: 22340
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52562

Re: Lændesmerte...

Indlægaf fisken80 » 9. jan 2019, 06:29

Artem skrev:Skrev til lægen i weekenden, og har fået en henvisning til en fysioterapeut nu.
Er dog lidt i tvivl om hvordan det reelt fungerer? Altså kan fysioterapeuten gå ind et sted og se at jeg har en henvisning? ja og hvor længe gælder den henvisning?
For nu er det jo hverdag og alt er godt, så virker næsten latterligt at gå til fysioterapeut nu.


Helt ærligt, stop dig selv!

Nu letter du måsen og bestiller tid hos en fysioterapeut. Du kan se på deres hjemmesider om de tager imod henviste patienter (det er ikke alle, der gør det, men de fleste). Da jeg fik en henvisning gjaldt den i to år.
Din "åååh det er nok slet ikke nødvendigt alligevel" er simpelthen for dum. Du har lige brugt en hel lang tråd på at beskrive dine lændeproblemer, og så kommer du med sådan noget ævl!

Ja sorry, men du trængte til den opsang.
4
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14804
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24914

Re: Lændesmerte...

Indlægaf sigge » 9. jan 2019, 08:27

Du behøver ikke at have ondt, når du besøger fysioterapeuten. Du skal bare kunne beskrive dine smerter, og hvornår/hvordan de opstår.

Du skal jo sådan set ikke have behandlet dine smerter, men forhåbentlig have nogle øvelser, der kan hjælpe dig med at forebygge dem.

Så jo før, du kommer af sted, des bedre. Så kan du måske begynde at sove længe allerede om få weekender.
4
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Lændesmerte...

Indlægaf Artem » 9. jan 2019, 08:36

Misantropen skrev:
Artem skrev:Skrev til lægen i weekenden, og har fået en henvisning til en fysioterapeut nu.
Er dog lidt i tvivl om hvordan det reelt fungerer? Altså kan fysioterapeuten gå ind et sted og se at jeg har en henvisning? ja og hvor længe gælder den henvisning?
For nu er det jo hverdag og alt er godt, så virker næsten latterligt at gå til fysioterapeut nu.

Jeg har lige tjekket min mail. Jeg satte mit forløb ved en fysioterapeut på pause i sommer og spurgte derfor om det samme(i forhold til "holdbarheden" på henvisningen)

Jeg fik dette svar:
"Din henvisning gælder i et år (for den samme lidelse) kommer der noget nyt til, skal du have en ny henvisning."

I forhold til om de kan se henvisningen så ja. Jeg skulle selv finde en fysioterapeut og ringede rundt til nogle forskellige og spurgte om de kunne hjælpe mig med det jeg var henvist for, før jeg bestilte tid. Nogle af stederne var mere hjælpsomme end andre. Det ene sted ville de ikke engang se hvad jeg var henvist for, men prøvede at overtale mig til at bestille tid ved en af deres kiropraktorer i stedet.

Er du blevet henvist til en konkret fysioterapeut? For så er du jo ovre det problem, men du kan stadig ringe og snakke med dem om din tvivl. Hvis nu der er flere ugers ventetid kan det måske være rart nok at have en tid som backup, hvis det skulle blive værre.

.. Men tænker du din læge ville give dig en henvisning hvis det blev klaret så let og af sig selv, efter det har været et problem så længe? (Ikke ment så flabet som det måske lyder :wacko:) Jeg kender selvsagt ikke din læge så det er bare et spørgsmål. Hvis det er ferie og lukkedage der har forværret det er der jo ret stor sandsynlighed for at det vil ske igen.

Nu skrev jeg jo bare til min læge med Hej jeg vil gerne have en henvisning til en fysioterapeut da jeg har nogle lændesmerter.
Hvor jeg i går fik en besked med at jeg nu har fået en henvisning.
På den måde er min læge god nok. Man skal bare fortrælle ham hvad man vil.
Så nej er ikke en henvisning til et konkret sted. Der stod ikke mere i den besked end jeg skriver her.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Lændesmerte...

Indlægaf Artem » 9. jan 2019, 08:40

fisken80 skrev:
Artem skrev:Skrev til lægen i weekenden, og har fået en henvisning til en fysioterapeut nu.
Er dog lidt i tvivl om hvordan det reelt fungerer? Altså kan fysioterapeuten gå ind et sted og se at jeg har en henvisning? ja og hvor længe gælder den henvisning?
For nu er det jo hverdag og alt er godt, så virker næsten latterligt at gå til fysioterapeut nu.


Helt ærligt, stop dig selv!

Nu letter du måsen og bestiller tid hos en fysioterapeut. Du kan se på deres hjemmesider om de tager imod henviste patienter (det er ikke alle, der gør det, men de fleste). Da jeg fik en henvisning gjaldt den i to år.
Din "åååh det er nok slet ikke nødvendigt alligevel" er simpelthen for dum. Du har lige brugt en hel lang tråd på at beskrive dine lændeproblemer, og så kommer du med sådan noget ævl!

Ja sorry, men du trængte til den opsang.

Du har ret, men jeg er jo for pokker en mand, og så er der også lige det med at finde tiden til at komme af sted osv... Der er nok undskyldninger :genert:
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Indlæg: 2568
Tilmeldt: 11. maj 2016, 10:08
Kort karma: 351
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 7610

Re: Lændesmerte...

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 9. jan 2019, 09:16

Jeg døjede selv med lændesmerter for nogle år siden, og min arbejdsplads dækkede udgifter til behandling. Så efter næsten et helt år med smerter fik jeg en tid hos en fysioterapeut hvor jeg kunne komme 20 gange indenfor 1 år.
For det første så forklarede hun mig hvorfor jeg højst sandsynligt var begyndt at få ondt i ryggen, selvom jeg aldrig havde døjet med min ryg da jeg arbejde som håndværker. Hun sagde jeg var blevet en slapsvans. Ja, det var det udtryk hun brugte. Selvom jeg fortalte at jeg styrketrænede og var i god form, så sagde hun at det var de forkerte muskler jeg sikkert trænede. Jeg trænede de store muskler og ikke alle de små støttemuskler. Og det havde hun nok ret i. Da jeg arbejde som håndværker brugte jeg hele kroppen og havde derfor været stærkere i alle muskler.
Så jeg fik nogle simple krops øvelser som f.eks. planken i forskellige varianter. Allerede efter få uger gjorde det en forskel og efter nogle måneder havde jeg ikke ondt længere.

Nu har jeg så dyrket crossfit i nogle år og har følt mig i mit livs form uden det der ligner lændesmerter. Men pga. nogle måneders pause da vi renoverede køkken i efteråret, fik jeg så smadret min ryg igen i lørdags og blev mindet om hvorfor det er så vigtigt at træne ryggen og holde den stærk.
8
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Lændesmerte...

Indlægaf Artem » 9. jan 2019, 11:59

Nu har jeg fået en tid ved en fysioterapeut på fredag. Er faktisk en af mine løbevenner som også er fitness instruktør.
8
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Lændesmerte...

Indlægaf Artem » 9. jan 2019, 12:03

NejJegErIkkeAsiat skrev:Jeg døjede selv med lændesmerter for nogle år siden, og min arbejdsplads dækkede udgifter til behandling. Så efter næsten et helt år med smerter fik jeg en tid hos en fysioterapeut hvor jeg kunne komme 20 gange indenfor 1 år.
For det første så forklarede hun mig hvorfor jeg højst sandsynligt var begyndt at få ondt i ryggen, selvom jeg aldrig havde døjet med min ryg da jeg arbejde som håndværker. Hun sagde jeg var blevet en slapsvans. Ja, det var det udtryk hun brugte. Selvom jeg fortalte at jeg styrketrænede og var i god form, så sagde hun at det var de forkerte muskler jeg sikkert trænede. Jeg trænede de store muskler og ikke alle de små støttemuskler. Og det havde hun nok ret i. Da jeg arbejde som håndværker brugte jeg hele kroppen og havde derfor været stærkere i alle muskler.
Så jeg fik nogle simple krops øvelser som f.eks. planken i forskellige varianter. Allerede efter få uger gjorde det en forskel og efter nogle måneder havde jeg ikke ondt længere.

Nu har jeg så dyrket crossfit i nogle år og har følt mig i mit livs form uden det der ligner lændesmerter. Men pga. nogle måneders pause da vi renoverede køkken i efteråret, fik jeg så smadret min ryg igen i lørdags og blev mindet om hvorfor det er så vigtigt at træne ryggen og holde den stærk.

Jeg er også ved at indse at jeg skal mere væk fra at træne i maskiner, og mere over til frie vægte og med egen vægt.
Problemet er bare at min træningsmakker ikke rigtigt er med på det. Da han går mere op i at det er hurtigt og nemt at træne i maskiner.
Vi bruger dog frie vægte til arme, og jeg har også gang i lidt pullups osv.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16954
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1075
Likede indlæg: 21074

Re: Lændesmerte...

Indlægaf Misantropen » 9. jan 2019, 17:15

Artem skrev:Nu har jeg fået en tid ved en fysioterapeut på fredag. Er faktisk en af mine løbevenner som også er fitness instruktør.

Godt! Held og lykke :)
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Lændesmerte...

Indlægaf Artem » 17. jan 2019, 22:43

En lille opdatering, har nu været ved fysio to gange, hun mener generelt jeg mangler noget bevægelighed i lænden hvor hofterne går ind på ryggen, specielt i den ene side, som jeg har fået noget dyb massage for. Ja og så er jeg generelt noget stiv i det.

Hun har så overtalt mig til at komme på hendes mave/ryg hold. Som jeg nu har prøvet for anden gang i aften. Det er da godt nok sindsygt hårdt, ren tortur :8: Sikkert derfor der ikke er mænd på de hold :lol:

Ja og så kom jeg også til at prøve spinning i tirsdags nu jeg var der. Noget jeg har overvejet i mange år efterhånden, tror jeg vil til at dyrke det et par gange om ugen, og så løbe lidt mindre for er nok ved at få lidt løberknæ... :(

Kan ikke rigtigt endnu svare på om det hjælper på min nattesøvn, da jeg jo ikke sover så længe til hverdag, og i weekenden efter den første behandling havde jeg ikke observeret den store forskel.
Dog ser det ud til at jeg bedre kan tåle at ligge på maven igen uden at få ondt i ryggen, så det er lækkert da det normalt er sådan jeg falder i søvn.
6
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16954
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1075
Likede indlæg: 21074

Re: Lændesmerte...

Indlægaf Misantropen » 30. apr 2019, 11:12

Artem skrev:...

Jeg har tænkt på din tråd de sidste par dage.

Hvordan står det til? Nu er det nogle måneder siden din sidste opdatering. Har du kunne mærke nogle ændringer, positive som negative? :)
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Lændesmerte...

Indlægaf Artem » 30. apr 2019, 11:24

Misantropen skrev:
Artem skrev:...

Jeg har tænkt på din tråd de sidste par dage.

Hvordan står det til? Nu er det nogle måneder siden din sidste opdatering. Har du kunne mærke nogle ændringer, positive som negative? :)

:genert: Tak for at tænke på mig. ;)

Men nej synes ikke rigtigt at det har gjort nogen forskel, men ud over at gå til mave/ryg et par gange om ugen, er jeg nu også begyndt med body pump en gang om ugen og spinning 2 gange. Ja ud over mit normale, løb, styrketræning og svømning.
Så er ved at træne rigtigt meget, og som følge af det er jeg ofte noget træt og øm i kroppen efter alt den træning.

Tror måske det går lidt bedre med at sove uden lændesmerte. Problemet er bare at nu er det ved at blive varmt, som forstyrrer min søvn, sammen med at jeg så sover med åbent vindue, hvor det så nogle gange bliver for koldt, eller jeg vågner af lyde ude fra.
Så synes ikke min søvn er blevet bedre. Men jo går nok lidt bedre med den lænd :gruble:
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16954
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1075
Likede indlæg: 21074

Re: Lændesmerte...

Indlægaf Misantropen » 2. maj 2019, 13:56

Artem skrev:
Misantropen skrev:
Artem skrev:...

Jeg har tænkt på din tråd de sidste par dage.

Hvordan står det til? Nu er det nogle måneder siden din sidste opdatering. Har du kunne mærke nogle ændringer, positive som negative? :)

:genert: Tak for at tænke på mig. ;)

Men nej synes ikke rigtigt at det har gjort nogen forskel, men ud over at gå til mave/ryg et par gange om ugen, er jeg nu også begyndt med body pump en gang om ugen og spinning 2 gange. Ja ud over mit normale, løb, styrketræning og svømning.
Så er ved at træne rigtigt meget, og som følge af det er jeg ofte noget træt og øm i kroppen efter alt den træning.

Tror måske det går lidt bedre med at sove uden lændesmerte. Problemet er bare at nu er det ved at blive varmt, som forstyrrer min søvn, sammen med at jeg så sover med åbent vindue, hvor det så nogle gange bliver for koldt, eller jeg vågner af lyde ude fra.
Så synes ikke min søvn er blevet bedre. Men jo går nok lidt bedre med den lænd :gruble:

Jeg blev mindet om din tråd pga. emnet :D

Gang i dig med træningen :D Giver du din krop nogle hviledage og dage med mindre hård træning? Jeg har ikke lige noget overblik over hvor meget træning du har skåret væk og tilføjet.

Træls med søvnen. Jeg sover også dårligt når det er varmt, og jeg kan tydeligt mærke det på min krop fordi den ikke bliver ordentlig udhvilet :mellow:
0

Tilbage til "Helbred"