Langvarig menstruation

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
sarah
Indlæg: 26
Tilmeldt: 6. nov 2018, 09:48
Kort karma: 1
Likede indlæg: 54

Langvarig menstruation

Indlægaf sarah » 18. jan 2019, 19:25

Hej

Jeg har i omkring 4 år været på mini-piller, hvor jeg ingen mens havde indtil for det seneste år, hvor det lige så stille begyndte at komme tilbage. Inden for det seneste halve år er min mens begyndt at kommer ca. hver 2. måned, og vare normalt 10-12 dage.

Den 3. januar får jeg min mens, hvor jeg vurdere den til at være væk igen søndag den 13. januar. Søndag er jeg forbi min kæreste og vi har sex, hvilket resultere i smerte, og jeg begynder at bløde lidt. I løbet af de næste dage tager blødningen til, og føles ligesom en almindelig menstruation med lette mens smerte, dog begynder blodet at blive mere mørkt/brunt. I dag, den 18. januar, bløder jeg stadig, og jeg er mildest talt ved at blive sindssyg. Jeg er selvfølgelig taget til læge, hvor jeg bliver testet for urinvejsinfektioner og om jeg evt. kunne være gravid - jeg har ingen symptomer overhovedet på urinvejsinfektioner. Jeg er ikke gravid, men der kunne godt være tegn på urinvejsinfektion. Sekretæren, der laver testen, giver udtryk for at hun er imponeret over at der ikke er blod i mit urin, som testen også indikere. Testen bliver sendt videre til dyrkning, og jeg skal ringe næste uge for svar. Jeg tager hjem og googler på unrinvejsinfektioner, og finder frem til, at blødning ved urinvejsinfektioner kommer fra blære/urinrøret, og altså ikke vaginalt som ved mig. Det er nu jeg bliver lidt forvirret, for hvis der ikke opstår vaginal blødning ved urinvejsinfektioner, hvordan forklare det så min langvarig blødning? Jeg bliver også pludselig i tvivl om jeg har forklaret mig godt nok om min blødning til min læge/sekretær, og at den altså er vaginal, eftersom hun jo nævner det manglende blod urintesten.

Jeg venter spændt på svar, og håber der er en forklaring på min langvarig blødning. Jeg vil dog gerne lige høre om der er nogen af jer der har prøvet lignende, evt. også på mini-piller? Og i så fald, hvad var årsagen?
0
kattekonen
Indlæg: 236
Tilmeldt: 18. jul 2017, 14:21
Kort karma: 19
Likede indlæg: 213

Re: Langvarig menstruation

Indlægaf kattekonen » 18. jan 2019, 20:52

Jeg har fået minipiller i 4 måneder, og har haft store problemer med pletblødning. Det var faktisk ved at blive til noget værre svineri, hvor andre farver bukser end sorte blev bandlyst, det kunne komme pludseligt på dagen. Den første måned gik det fint, kun lidt pletblødning, ikke noget man ikke kunne leve med. Derefter har de sidste 2 måneder været et bletblødnings-helvede.

Jeg havde læst på nettet at pletblødning var en typisk bivirkning ved minipiller, men at dette ville aftale med tiden, efterhånden som kroppen blev vant til hormonet. Jeg skrev så til lægen, men han mente ikke at der var noget at gøre, da jeg får mærket Gerazette som er det bedste på markedet. Han mente at der skulle findes en anden æteologi (lægesprog for årsagssammenhæng, var nødt til at google ordet :) ) kombineret med en gynækologisk undersøgelse. Den gynækologiske undersøgelse havde jeg dog lige fået lavet, og det var nærmest umuligt at lave et celleskrab fordi der var blod på børsten.

Jeg lå så mærke til at pletblødningen var værst om morgenen, og aftog i løbet af dagen,for at være helt væk om aftenen. Og jeg tog pillen ca. kl. 7 hver morgen. Så det var som om at pillen skulle have tid til at virke, og ikke helt kunne holde blødningen tilbage når 24-timers effekten var ved at være opbrugt og man gik igang med dagens aktiviteter. Så jeg besluttede at prøve at skubbe tidspunktet, så jeg nu tager dem kl. 21 om aftenen - og det stoppede pletblødningen helt. For jeg er mindst aktiv om aftenen, og mens pillen begynder at "virke", ligger jeg og sover om natten, så når jeg vågner om morgenen virker pillen fuldt.

Jeg ville anbefale dig at tage en pause på et par måneder og se om blødningen stopper. Hvis den fortsætter er det ikke minipillens skyld. Ellers kan du også overveje at flytte tidspunktet for indtagelsen, eller skifte mærke.
0

Tilbage til "Helbred"