Hjernerystelse.. og hævelser i ansigtet

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
MilleMercy
Indlæg: 390
Tilmeldt: 12. aug 2015, 21:17
Kort karma: 46
Likede indlæg: 576

Hjernerystelse.. og hævelser i ansigtet

Indlægaf MilleMercy » 23. jan 2019, 13:09

Åååh, jeg ved ikke rigtigt, hvad jeg vil med denne tråd endnu, andet end at spørge til varigheden af hjernerystelse?? Evt. følger efter det?

Jeg er blevet påkørt af en bus, men er sluppet med hjernerystelse og et ansigt, der er hævet og forslået, men intet brækket. Jeg ved bare ikke, hvad følgevirkningerne af et uheld som dette kan være, så jeg vil gerne hære fra andre, der har været udsat for fx hjernerystelse.. :(
0
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Hjernerystelse.. og hævelser i ansigtet

Indlægaf Studsgaard » 23. jan 2019, 13:15

Min far har haft en voldsom hjernerystelse.
Den gør at han her flere år efter stadig her nogle meen, og formentligt altid vil have det.

Det er specielt i stressede perioder, der er hans koncentration påvirket, og når vi er mange mennesker samlet, så er han ret lydfølsom og trættes hurtigt og kan have svært ved at koncentrere sig om en samtale når andre snakker tæt på. Han for også lettere hovedpine end før.
Hans tilfælde er selvfølgelig et af de være, men det kan have grimme konsekvenser. Dog kender jeg også et par stykker (børn/unge) der har haft en mindre hjernerystelse, og efter nogle uger med hovedpine og koncentrationsbesvær så endte de helt uden meen.
1
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23203

Re: Hjernerystelse.. og hævelser i ansigtet

Indlægaf Mani » 23. jan 2019, 13:23

Jeg fik en kraftig hjenerystelse for 4 år siden. Inklusiv hævelser i ansigtet og blå plamager.
Jeg måtte de første 6 uger ikke læse/se på en skærm mere end max 3 timer samlet om dagen og skulle stoppe når jeg blev træt/fik ondt i hovedet.
Herefter måtte jeg gradvist øge.

Jeg har ingen mén i dag.
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Hjernerystelse.. og hævelser i ansigtet

Indlægaf LaScrooge » 23. jan 2019, 13:54

Først og fremmest: så snart du har fået de svar, du kan bruge herfra, så skal du skynde dig at finde en masse forskellige podcasts og programmer, du synes er spændende og gøre dem lettilgængelige på din telefon. Hvert minut du bruger på at kigge ind i en skærm kan potentielt gøre dine skader værre, så derfor skal du være MEGET striks med at overholde forbuddet mod det. Jo mere dydig du er, jo hurtigere kan du komme dig.

Hjernerystelser er meget forskellige og mit forløb vil ikke nødvendigvis modsvare dit. Jeg styrtede på cyklen og tilbragte 2,5 måneder på langs. Jeg forstod ikke alvoren til at begynde med, så jeg kiggede lidt på min telefon alligevel, fordi jeg kedede mig og ikke var vant til at være så inaktiv.

Jeg kunne ingenting; ikke gå ud, ikke gå ture, ikke læse, ikke lave håndarbejde, ikke chatte, ikke søge på ting på nettet og ergo altså heller ikke planlægge og ordne og organisere som jeg ellers gør mere eller mindre hele tiden.

Jeg kunne ikke koncentrere mig om samtaler særlig længe ad gangen, så sociale besøg var også på et minimum. På et tidspunkt lavede jeg pandekager hos min veninde, og havde et blackout mit i det.

Jeg måtte overgive mig til inaktivteten og jeg KEDEDE mig. Indtil jeg opdagede NoSleep Podcast, som er et fantastisk velproduceret radiospilslignende podcastprogram. Jeg hørte ALT, nærmest fra en ende af.

Dét, der hjalp mig med at styre mig, var at lave et meget striks skema for mit skærmforbrug. Jeg satte mit ur til 55 minutter og i de 55 minutter skulle jeg hvile. Lukkede øjne og ro i kroppen. Derefter havde jeg 5 minutter til at gøre de ting, det var faldet mig ind var vigtige at gå gjort, i løbet af de 55.

Jeg overholdt det benhårdt, selvom det krampede i mine fingre og tæer, fordi min impuls mod at handle er så stærk. Og først da begyndte det at gå fremad.

Det er altafgørende, at din hjerne får ro, og din hjerne får ro gennem dine øjne (og for nogle gennem ørerne også). Du skal ikke nå til svimmelhedsgrænsen før du stopper dit forehavende; du skal stoppe længe før. Jo mere nazi du er, des bedre.

Forbered dig på, at det kan tage lang tid, men også på, at du kan få varige skader hvis du ikke er forsigtig. Det skriver jeg ikke for at male fanden på væggen, men for at indprente i dig, at du er super opmærksom på dine EGNE grænser.
Hvis du er det og hvis du formår at være tålmodig, kan du komme ud af det hurtigere og måske helt uden mén. Jeg har ingen mén i dag, men troede i en lang periode, at jeg nok altid ville lide lidt af svimmelhed.

God bedring, pas på dig selv.
8
And we both know: I will be delicious
Fynerfin82
Indlæg: 1479
Tilmeldt: 25. aug 2015, 06:23
Kort karma: 178
Likede indlæg: 4051

Re: Hjernerystelse.. og hævelser i ansigtet

Indlægaf Fynerfin82 » 23. jan 2019, 15:56

Jeg blev sparket i hovedet af en hest for 20 år siden. Fik en voldsom hjernerystelse og lå til observation for kraniebrud. Jeg var ikke god til at overholde kravet om at være i ro, men har på trods af det ingen men i dag. Jeg vil dog anbefale at du holder dig i ro og holder dig væk fra skærmen. Jeg fik læst bøger højt, da det var før podcast og smartphones.
1
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Hjernerystelse.. og hævelser i ansigtet

Indlægaf Sangius » 23. jan 2019, 16:46

Lydbøger, podcasts og hvile. Jo mere du læser, laver, ser tv, jo længere tid tager det.
Jeg havde en hjernerystelse efter et uheldigt besvimelsesanfald på asfalt. Det er en udmærket måde at lære sig selv at geare ned, og lære at kede sig, så at sige.

God bedring :)
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 5890
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 831
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 14696

Re: Hjernerystelse.. og hævelser i ansigtet

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 23. jan 2019, 16:54

Jeg blev nikket en skalde af en hest for snart 7 år siden. Slem hjernerystelse og nogle ekstra skader oven i.
Jeg var ret god til det der med at slappe af i begyndelsen, men ikke længe nok - nok mest fordi folk begyndte at snakke om jeg bare var doven. Det tog et år før mine symptomer gik lidt i baggrunden, men jeg har dem stadig.

Bl.a. Får jeg hovedpine ved seriøs brug af computer, f.eks. Når jeg skal læse længere passager, arbejde med patient journaler og sådan. Hvis jeg intensivt ser film kan jeg også godt få hovedpine.
Koncentrationsbesvær har jeg også, men det kunne godt tænkes at have været der før min ulykke også. Stærkt lys giver mig også hovedpine og jeg har svært ved at omstille fra lys til mørke og omvendt.

Så følg lægernes råd religiøst. Også selvom de lyder latterlige og som små ting, de hjælper!
1
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Hjernerystelse.. og hævelser i ansigtet

Indlægaf avdotja » 23. jan 2019, 19:08

Enig med de andre. Især de to første uger skal du holde dig væk fra alt hvad der hedder bøger, computer - og især - fjernsyn. Hvis du vil høre podcast, skal det i hvert fald ikke være noget der kræver noget af dig. Efter de to uger kan du, måske begynde at starte op med læsning i meget korte intervaller.

Har selv været igennem det og det er absolut forfærdeligt. Vær indstillet på at din hjerne reagerer anderledes end den plejer, at det tager meget længere tid at komme tilbage end man forestiller sig og at du tager fejl de første 1035 gange du tror du er rask.

Pak dig godt ind og gå nogle lange ture i skoven. Udover at være en god aktivitet i sig selv, fjerner det dig også fra skærmfristelser.

Og tag noget fiskeolie og sørg for at få nok proteiner. Det har hjernen godt af.
1
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9014
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21835

Re: Hjernerystelse.. og hævelser i ansigtet

Indlægaf Purple Haze » 23. jan 2019, 19:13

Har en ven der ikke fik handlet på en hjernerystelse.
Det er ca 3 år siden. Han har mistet sit job, er blevet mere eller mindre invalid af det, han er uhyggeligt lydfølsom, musik, tv, skærm generelt, for mange mennesker og gæster for lang tid af gangen er et no go og kan gøre ham sængeliggende i ugevis bagefter.

Han er en ekstrem, men det skal tages alvorligt.
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
MilleMercy
Indlæg: 390
Tilmeldt: 12. aug 2015, 21:17
Kort karma: 46
Likede indlæg: 576

Re: Hjernerystelse.. og hævelser i ansigtet

Indlægaf MilleMercy » 23. jan 2019, 20:14

Tak for jeres svar, jeg har fået dem læst (højt) og tager det til mig, det er også enslydende med instrukserne fra skadestuen omend de ikke kunne give mig så meget input på tidsintervallet.

Har hentet Storytel og skruer helt ned for skærmbrug i form af mobil og tv. Computeren undgår jeg helt.

Tak igen for jeres råd og erfaringer :)
1
Muspel
Indlæg: 3878
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10745

Re: Hjernerystelse.. og hævelser i ansigtet

Indlægaf Muspel » 23. jan 2019, 22:11

MilleMercy skrev:Tak for jeres svar, jeg har fået dem læst (højt) og tager det til mig, det er også enslydende med instrukserne fra skadestuen omend de ikke kunne give mig så meget input på tidsintervallet.

Har hentet Storytel og skruer helt ned for skærmbrug i form af mobil og tv. Computeren undgår jeg helt.

Tak igen for jeres råd og erfaringer :)


Husk dog også, at langt de fleste kommer sig efter et par ugers sygdom. Det er de færreste, der har de her voldsomme efterveer. :kram:
2
Brugeravatar
Mulan
Indlæg: 1763
Tilmeldt: 12. aug 2015, 23:15
Kort karma: 622
Likede indlæg: 6445

Re: Hjernerystelse.. og hævelser i ansigtet

Indlægaf Mulan » 25. jan 2019, 18:43

Jeg vil lige pippe (som een, der arbejder med folk, der har sen-følger af hjernerystelse) at et stille og roligt fysisk aktivitetsniveau er ganske fint. Man bør ikke skærme sig voldsomt (i starten), men bruge sin sunde fornuft og lytte til sin krops signaler. Efterfølgende bør man undgå at skærme sig og man bør genoptage sit sædvanlige fysiske niveau stille og roligt, dog indenfor relativt kort tid.
Skadestuerne siger generelt, at man skal holde sig i ro - laveste fællesnævner ing'? Det er uvist, hvorfor nogle får sen-følger og andre ikke gør.
Noget af det vigtigste er at få god og regelmæssig søvn. Det er der, hjernen rekalibrerer og restituerer. Generelt - alt med hjernen = hold et godt og sundt søvnmønster og undlad al alkohol. Og så det sædvanlige - spis sundt og varieret, drik rigeligt med væske.

... Det er altså de færreste, som får sen-følger, der rækker længere end en måneds tid. Kram. God bedring du.
5
Rosa Espinosa skrev:Ville slet ikke magte en diller, når jeg bare kom efter en dagmartærte.

"thats typical bad male judgment not a cognitive disorder "
Jegvilgerneheddenogetnyt
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 26. dec 2015, 11:24
Kort karma: 92
Likede indlæg: 2192

Re: Hjernerystelse.. og hævelser i ansigtet

Indlægaf Jegvilgerneheddenogetnyt » 25. jan 2019, 20:46

Lyt evt til denne podcast om hjernerystelse
https://www.dr.dk/radio/p1/hjernekassen ... #!00:00:00
2

Tilbage til "Helbred"