Meget smertefuld gynækologisk undersøgelse

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16873
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20962

Meget smertefuld gynækologisk undersøgelse

Indlægaf Misantropen » 24. jan 2019, 01:58

Jeg var ved læge tidligere på ugen for at få foretaget et rutinemæssigt celleskrab, men det var så smertefuldt for mig at lægen var nødt til at opgive efter kort tid.

Det gjorde simpelthen så ondt nærmest før hun overhovedet var begyndt på den gynækologiske undersøgelse. Jeg har aldrig oplevet noget lignende! Pga smerten begyndte jeg at spænde, hvilket heller ikke gjorde det bedre, men smerten var klart værst.

Den slags undersøgelser er selvfølgelig aldrig videre behagelige eller afslappende, men det plejer heldigvis ikke at tage så lang tid så det er til at klare. Denne gang var det som om jeg havde fået en paletkniv eller stor spiseske op som der blev rodet rundt med(ja undskyld, men det er den bedste sammenligning jeg kan komme på :s)

De sidste dage har jeg været øm i underlivet, men jeg har ikke haft pletblødninger, feber eller andet unormalt. Planen er at jeg skal have lavet en ny undersøgelse, med en anden størrelse instrumenter, når jeg ikke er øm mere, men jeg kan mærke at frygten for smerten fylder mere og mere, og i takt med frygten for smerten er frygten for at der er noget alvorligt galt også begyndt at fylde mere og mere.

Hvad er der at gøre når man skal have foretaget et celleskrab, men smerte og frygten for smerte og sygdom blokerer så det måske ikke er muligt på almindelig vis?

Min læge er heldigvis meget sød, dygtig, empatisk og jeg har ikke grund til at være andet end tryg ved hende, men det bliver det jo desværre ikke mindre smertefuldt af.


Jeg har passet mine rutinemæssige undersøgelser i forbindelse med celleskrab og lignende tjek. Af det min læge nåede at undersøge var der ikke noget unormalt at se. Der er ikke umiddelbart nogle årsager til smerten eller tidligere/nuværende kendte sygdomme der skal tages højde for ved sådan en undersøgelse hos mig.
0
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9013
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1011
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21827

Re: Meget smertefuld gynækologisk undersøgelse

Indlægaf Purple Haze » 24. jan 2019, 05:24

Næste gang ville jeg tage en god dosis smertestillende inden jeg tog derhen. Så er du “bedøvet” når hun skal kikke på det.
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16873
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20962

Re: Meget smertefuld gynækologisk undersøgelse

Indlægaf Misantropen » 24. jan 2019, 12:07

Purple Haze skrev:Næste gang ville jeg tage en god dosis smertestillende inden jeg tog derhen. Så er du “bedøvet” når hun skal kikke på det.

Jeg har godt tænkt om jeg kunne tage en form for smertestillende eller blive lokalbedøvet inden, men samtidig tænker jeg det vel ikke er så smart når lægen har brug for at undersøge hvad det er der er så ømt ved berøring :gruble: Det vil jeg jo ikke kunne fortælle hvis jeg tager smertestillende inden eller bliver lokalbedøvet.

Hvad gør andre kvinder der af den ene eller anden årsag oplever stærke smerter ved sådan en undersøgelse? Er den eneste løsning smertestillende? Jeg har som skrevet aldrig oplevet det før så jeg er helt grøn.
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Meget smertefuld gynækologisk undersøgelse

Indlægaf Sophies-mor » 24. jan 2019, 12:57

Du går til en gynækolog.
De kan a) lokalbedøve dig - men du kan stadig mærke om det er ømhed eller smerte. Og b) så er de fleste langt bedre til GU end alment praktiserende læger.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Meget smertefuld gynækologisk undersøgelse

Indlægaf HappyPaww » 24. jan 2019, 13:02

Jeg ville også få en henvisning til gynækolog, og så tage en cocktail af to ipren og to panodil en time før undersøgelsen (det er også det gynækologer anbefaler). Så er toppen af smertetærsklen taget, men du kan stadig mærke særlig ømhed.
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16873
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20962

Re: Meget smertefuld gynækologisk undersøgelse

Indlægaf Misantropen » 24. jan 2019, 13:58

Tak for svar.

Jeg kan sagtens snakke med min læge om en henvisning til en gynækolog(så denne bliver bedre informeret end hvad jeg kan) Det har aldrig været et problem at få foretaget celleskrab hos min egen læge så jeg har tænkt det var smart at fortsætte nu jeg kender dem i lægehuset og er tryg ved dem, men jeg vidste heller ikke om en gynækolog kunne smertelindre på en anden måde end min egen læge.
0
D.itsen
Indlæg: 3293
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8892

Re: Meget smertefuld gynækologisk undersøgelse

Indlægaf D.itsen » 24. jan 2019, 14:03

Overvej at læs op på vulvodyni. Der er næppe det, hvis det kun er sket den ene gang, men bare for at være opmærksom på det
0
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16873
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20962

Re: Meget smertefuld gynækologisk undersøgelse

Indlægaf Misantropen » 24. jan 2019, 20:47

D.itsen skrev:Overvej at læs op på vulvodyni. Der er næppe det, hvis det kun er sket den ene gang, men bare for at være opmærksom på det

Jeg ved godt hvad det er. Er det noget bestemt du tænker jeg skal læse?
1
D.itsen
Indlæg: 3293
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8892

Re: Meget smertefuld gynækologisk undersøgelse

Indlægaf D.itsen » 24. jan 2019, 21:37

Misantropen skrev:
D.itsen skrev:Overvej at læs op på vulvodyni. Der er næppe det, hvis det kun er sket den ene gang, men bare for at være opmærksom på det

Jeg ved godt hvad det er. Er det noget bestemt du tænker jeg skal læse?

Nej, det var helt generelt. Der er flere udgaver, og den ene er jo ved berøring.
Der er bare ikke en særlig kendt lidelse, så vidst ikke om du kendte den.
0
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16873
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20962

Re: Meget smertefuld gynækologisk undersøgelse

Indlægaf Misantropen » 24. jan 2019, 23:01

D.itsen skrev:
Misantropen skrev:
D.itsen skrev:Overvej at læs op på vulvodyni. Der er næppe det, hvis det kun er sket den ene gang, men bare for at være opmærksom på det

Jeg ved godt hvad det er. Er det noget bestemt du tænker jeg skal læse?

Nej, det var helt generelt. Der er flere udgaver, og den ene er jo ved berøring.
Der er bare ikke en særlig kendt lidelse, så vidst ikke om du kendte den.

Ok, tak for tanken :)

Indtil jeg er blevet undersøgt igen tror jeg dog ikke det er smart at jeg begynder at spekulere for meget i mulige årsager :genert: Men hvis du har erfaringer med det og gynækologiske undersøgelser vil jeg meget gerne høre dine erfaringer hvis du vil dele dem! :) Enten her i tråden eller privat.
0
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Meget smertefuld gynækologisk undersøgelse

Indlægaf Jedi » 25. jan 2019, 00:35

Var det indsætning af instrumenter eller noget andet, der gjorde ondt?
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16873
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20962

Re: Meget smertefuld gynækologisk undersøgelse

Indlægaf Misantropen » 25. jan 2019, 01:18

Jedi skrev:Var det indsætning af instrumenter eller noget andet, der gjorde ondt?

Det føltes som om instrumenterne kom i berøring med noget i mig der var meget ømt. Jeg ved ikke præcis hvor, men det var ikke udvendigt. Jeg havde ikke mærket noget til hverken smerter eller ømhed før undersøgelsen, men smerten føltes ikke som en pludselig opstået smerte eller som en reaktion på berøring ifm. undersøgelsen.

Jeg ved ikke hvad jeg kan sammenligne smerten med for jeg har ikke oplevet noget tilsvarende. Ømheden og det pludselige "chok"/overraskelsen over den mindede om den smerte jeg oplevede for år tilbage da jeg skulle have en blokade i albuen pga tennisalbue. Selve smerten og ubehaget kan måske sammenlignes med den man kan opleve hvis man får provokeret noget brækket, forstuvet, forstrukket eller overbelastet af bevægelse :gruble:
1
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Meget smertefuld gynækologisk undersøgelse

Indlægaf LaScrooge » 25. jan 2019, 09:42

Hmm, så det var efter indsætning af instrumenterne, måske da de begyndte at spænde dig ud, altså åbne, så din læge kunne komme til, og ikke først da skrabet blev taget? For så kan det måske være myoser, det bliver trykket på?

Hvis du ikke har oplevet problemer i forbindelse med sex, kan det skyldes, at du bliver varmet op før sex, så musklerne slapper af og er elastiske inden der kommer noget ind i dig.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Meget smertefuld gynækologisk undersøgelse

Indlægaf LaScrooge » 25. jan 2019, 09:48

Jeg tænker at du skal have en almindelig GU hvor din læge forsigtigt mærker på dig indvendigt og udvendigt, inden du får lavet næste skrab. Hvis hun er sød, varmer hun eksplorationscremen lidt op inden, så den ikke er iskold, og går meget forsigtigt til værks. Og du må bare prøve alt du kan at slappe af i musklerne, mens hun forsigtigt går i gang. På et tidspunkt vil hun kunne lokalisere hvor det ømme sidder og mærke specifikt efter på det.
Hvis det er spændinger eller myoser, kan noget muskelafslappende hjælpe, men jeg tror ikke du skal tage det til den almindelige GU, såfremt det slører problemet.

Og så lige en :ae: Det er bare ikke specielt komfortabelt at få indført ting i skeden når man ikke er klar til det, som man er i forbindelse med sex
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16873
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20962

Re: Meget smertefuld gynækologisk undersøgelse

Indlægaf Misantropen » 25. jan 2019, 12:44

LaScrooge skrev:Hmm, så det var efter indsætning af instrumenterne, måske da de begyndte at spænde dig ud, altså åbne, så din læge kunne komme til, og ikke først da skrabet blev taget? For så kan det måske være myoser, det bliver trykket på?

Hvis du ikke har oplevet problemer i forbindelse med sex, kan det skyldes, at du bliver varmet op før sex, så musklerne slapper af og er elastiske inden der kommer noget ind i dig.

Ja, det var lige i starten af undersøgelsen eller forberedelse til at undersøgelsen(indsætning af instrumenter) Hun var knapt nok kommet i gang, men umiddelbart var der ikke noget usædvanligt at se der kunne forklarr det.

Har du erfaring med myoser i det område?
0

Tilbage til "Helbred"