Elevatorvægt

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Honningprut
Indlæg: 980
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:17
Kort karma: 143
Likede indlæg: 1906

Elevatorvægt

Indlægaf Honningprut » 5. feb 2019, 12:00

Jeg har Googlet og Googlet og Googlet, og leget hjemme doktor, men jeg kan ikke rigtig finde svar.

Min vægt har næsten altid været ustabil.

Jeg var relativ normal vægtig som barn, måske lidt til den “kvabsede” side, men aldrig overvægtig.

Da jeg var 14-15 år tabte jeg mig pludselig 20 Kg i løbet af et 8-10 måneder. Da jeg var 16 tog jeg dem på igen.

Min vægt gik dog ned og ned og ned i perioden fra jeg var 18 - 20, og jeg endte med at få en figur, der ikke rigtig passede til min krops bygning, fordi jeg er høj og derfor så meget undervægtig ud.

Min vægt var derefter stabil til jeg var 21 år, hvor jeg blev gravid. Jeg tog kun 7 Kg på. Og efter gravidliteten tabte jeg mig yderligere meget hurtigt. Og havde så en stabil vægt i 6 år.

Da jeg var 27 år startede min sidste vægtforøgning igen, hvor jeg det første år tog 15 Kg på, og efterfølgende 5 Kg i løbet af de sidste to år.

Derefter har jeg haft et år med stabil vægt i den høje ende af skalaen.

Jeg er nu 31, og min vægt er på nedgang igen. Mit stofskifte er normalt. Min læge kan ikke give nogen forklaring, for udfra blødprøverne ser alt fint ud. Jeg har også på et tidspunkt lagt en afføringsprøve der ikke viste noget.

Jeg må indrømme, at jeg synes det er jævnt træls, for at sige det på godt jysk. Mest af alt fordi jeg ligner et fugleskræmsel og ser syg ud i de perioder, hvor min vægt hurtigt går ned af bakke. Jeg er også rigtig træt i de perioder, hvor min vægt går ned, og generelt også bagefter når min vægt så bliver stabil igen efter vægttabet. Modsat har jeg en del mere energi når jeg ligger i den høje ende af vægt skalaen.

I de perioder hvor jeg taber mig meget, gør det ingen forskel om jeg spiser mere, min vægt går stadig ned. I de perioder hvor jeg tager hurtigt på, skal jeg næsten kun kigge på en vingummi og så har jeg taget 2-3 kg på, som er UMULIG at tabe igen, hvis jeg ville have haft lyst til det.

Lige nu vejer jeg omkring 70 Kg. Jeg har tabt mig 5 Kg i løbet af den sidste måned. Når min vægt går ned så lander den til sidst altid på noget der hedder 54-56 Kg. Hvilket gør at jeg flekser imellem størrelse S og L. For mig er det en betydelig forandring af udseendet, der virkelig genere mig.

Er der nogen der ved noget om dette? Måske har haft eller har det samme problem? Har en ide til hvad det kunne være? Eller kan hive et eller andet forslag op af hatten, som jeg kan nævne for egen læge i næste uge, hvor jeg har bestilt en tid igen.
Senest rettet af Honningprut 5. feb 2019, 14:07, rettet i alt 3 gange.
0
Jeg sætter nutids-r som det passer mig :fløjt: :slem:
Brugeravatar
Honningprut
Indlæg: 980
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:17
Kort karma: 143
Likede indlæg: 1906

Re: Elevatorvægt

Indlægaf Honningprut » 5. feb 2019, 12:04

Jeg kan lige tilføje at det der typisk sker er, at jeg i de perioder med vægtnedgang går på toilettet hyppigere, vi snakker 4-5 gange i døgnet. Det er ikke diarre. I de perioder hvor jeg tager på, er det næsten som om at jeg er fuldstændig forstoppet. :gruble:
0
Jeg sætter nutids-r som det passer mig :fløjt: :slem:
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4215

Re: Elevatorvægt

Indlægaf Fræksak » 5. feb 2019, 18:24

Det lyder meget mystisk, synes jeg.

Jeg har selv ekstrem elevatorvægt, men jeg kender udmærket grunden. Jeg kan svinge 30-40-60 kilo (!). Men det er helt tydeligt fordi jeg enten (over)spiser for meget, og så går det stærkt, når jeg tager på. Ca. 30 kilo på et år er ikke unormalt. Jeg har tre gange tabt hhv 20, 30 og 40 kilo (foruden den million gange, hvor jeg har tabt 5-10 kilo), og de kommer altid på igen og tager deres venner med.
Men som sagt, der er helt logiske grunde til det.

Har du de skidt i de perioder, hvor du taber dig? Altså skidt psykisk, mener jeg?
1
Brugeravatar
Honningprut
Indlæg: 980
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:17
Kort karma: 143
Likede indlæg: 1906

Re: Elevatorvægt

Indlægaf Honningprut » 5. feb 2019, 18:32

Fræksak skrev:Det lyder meget mystisk, synes jeg.

Jeg har selv ekstrem elevatorvægt, men jeg kender udmærket grunden. Jeg kan svinge 30-40-60 kilo (!). Men det er helt tydeligt fordi jeg enten (over)spiser for meget, og så går det stærkt, når jeg tager på. Ca. 30 kilo på et år er ikke unormalt. Jeg har tre gange tabt hhv 20, 30 og 40 kilo (foruden den million gange, hvor jeg har tabt 5-10 kilo), og de kommer altid på igen og tager deres venner med.
Men som sagt, der er helt logiske grunde til det.

Har du de skidt i de perioder, hvor du taber dig? Altså skidt psykisk, mener jeg?


Jeg har nogle psykiske problemstillinger, men de er først kommet efter jeg er fyldt 25 år. Jeg er også først derefter begyndt at tage antidepressiv medicin, hvilket jeg stadig gør. Jeg vil ikke sige, at jeg som sådan overspiser. Jeg er begyndt at spise en smule mere, efter jeg er begyndt på medicinen, men slet ikke så meget at det vil kunne give 15 Kg med i bagagen på et år. Jeg er meget obs på, hvad jeg indtager af kalorier, netop fordi jeg altid i mine perioder, når jeg tager på, faktisk kun skal kigge på mad.

Jeg har overvejet om det kan være noget i tarmen der ændre sig, men jeg er slet ikke god til den slags biologi og sådan. Så det er kun forblevet ved gætværk.
0
Jeg sætter nutids-r som det passer mig :fløjt: :slem:
Fræksak
Indlæg: 2487
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 469
Likede indlæg: 4215

Re: Elevatorvægt

Indlægaf Fræksak » 5. feb 2019, 18:44

Honningprut skrev:
Fræksak skrev:Det lyder meget mystisk, synes jeg.

Jeg har selv ekstrem elevatorvægt, men jeg kender udmærket grunden. Jeg kan svinge 30-40-60 kilo (!). Men det er helt tydeligt fordi jeg enten (over)spiser for meget, og så går det stærkt, når jeg tager på. Ca. 30 kilo på et år er ikke unormalt. Jeg har tre gange tabt hhv 20, 30 og 40 kilo (foruden den million gange, hvor jeg har tabt 5-10 kilo), og de kommer altid på igen og tager deres venner med.
Men som sagt, der er helt logiske grunde til det.

Har du de skidt i de perioder, hvor du taber dig? Altså skidt psykisk, mener jeg?


Jeg har nogle psykiske problemstillinger, men de er først kommet efter jeg er fyldt 25 år. Jeg er også først derefter begyndt at tage antidepressiv medicin, hvilket jeg stadig gør. Jeg vil ikke sige, at jeg som sådan overspiser. Jeg er begyndt at spise en smule mere, efter jeg er begyndt på medicinen, men slet ikke så meget at det vil kunne give 15 Kg med i bagagen på et år. Jeg er meget obs på, hvad jeg indtager af kalorier, netop fordi jeg altid i mine perioder, når jeg tager på, faktisk kun skal kigge på mad.

Jeg har overvejet om det kan være noget i tarmen der ændre sig, men jeg er slet ikke god til den slags biologi og sådan. Så det er kun forblevet ved gætværk.


Ok. Jeg spurgte kun om det med psyken fordi den eneste gang, hvor jeg har oplevet at tabe mig hurtigt uden at træne var i en periode, hvor jeg havde det helt forfærdeligt psykisk. Da røg kiloene bare af mig.

Jeg har simpelthen ingen bud på, hvad der sker i din krop, hvis dit stofskifte ellers er tjekket. Det lyder godt nok spøjst.
0
Brugeravatar
Minou
Indlæg: 31
Tilmeldt: 9. dec 2018, 15:51
Kort karma: 3
Likede indlæg: 41

Re: Elevatorvægt

Indlægaf Minou » 5. feb 2019, 20:02

Har du sure opstød?
Ondt i maveregionen?
0
Neverkont
Indlæg: 1865
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 100
Likede indlæg: 2912

Re: Elevatorvægt

Indlægaf Neverkont » 5. feb 2019, 21:35

Honningprut skrev: Mit stofskifte er normalt.


Hvor tit er dit stofskifte blevet tjekket?

Har du selv set tallene fra blodprøverne?

Jeg har selv haft "lidt" bøvl med stofskiftet de sidste knap 10 år, og min erfaring er, at fra jeg kan mærke en ændring i mit stofskifte kan der ofte gå lang tid før ændringen kan ses i en blodprøve.

Hvis bare tallene ligger indenfor normalområdet vil de fleste læger sige, at stofskiftet er helt normalt, uanset om det er i den lave eller den høje ende.
Har man stofskifteproblemer er det vigtigt, at man selv følger med i blodprøve-resultaterne.

Derudover er min erfaring, at mange ting i kosten kan påvirke stofskiftet.
Jeg rystede i mange år på hovedet af blodtypediæten, men for hver blodtype er der nogle ting, som påvirker stofskiftet i både den ene og den anden retning, og efter i mange år at have ledt efter en årsag til, at min fordøjelse nogle gange gik helt i stå har jeg måttet erkende, at det sker når jeg har spist af de ting, som (iflg. blodtypediæten) dæmper stofskiftet.

Der er også nogle mineraler, der har indflydelse på stofskiftet.

Så måske kan det handle om, at du, uden at tænke over det, har ændret på nogle spisevaner.
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Elevatorvægt

Indlægaf Fru Sunshine » 6. feb 2019, 06:31

Jeg kan ikke lade være med at hæfte mig lidt ved afføringsdelen.
Naturligvis er jeg ikke læge eller bare indenfor sundhedssektoren, men det lyder som om, at det godt kunne være noget tarmhalløj. Måske.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Neverkont
Indlæg: 1865
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 100
Likede indlæg: 2912

Re: Elevatorvægt

Indlægaf Neverkont » 6. feb 2019, 17:39

pige1987 skrev:Lige til markerede - det er virkelig vigtigt selv at sætte sig ind i stofskiftet.. Desværre kan man jo så sige. Jeg har selv lavt stofskifte og det er en kamp med mange læger. :nerve: Du kan evt selv gå ind at se dine blodprøve svar inde på Sundhed.dk under laboratorie-svar. Kig fx dem der hedder TSH, T4, T3 evt også frit t4 og frit t3.


Stofskifteproblemer er meget nedprioriterede, og mange læger ved ikke ret meget om det.
Min gamle læge havde åbenbart lidt erfaring, og var helt med på, at det især handlede om hvordan jeg havde det.
Min nuværende læge, og hele lægehuset, har den politik, at stofskifteproblemer henvises til endokrinologisk afd. på et sygehus, men det bliver det bestemt ikke bedre af.
0
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11502
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 909
Likede indlæg: 18526

Re: Elevatorvægt

Indlægaf PaleSeptember » 6. feb 2019, 18:00

Du skal få en henvisning til endokrinologisk afd, der har bedre forstand på stofskifteproblematikker.
Derudover skal du overveje en henvisning til kolo- og gastroskopi i tilfælde af, at der er noget med dine tarme, jeg hæfter mig nemlig også ved det, du siger med afføringstendens.
0
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
Brugeravatar
Honningprut
Indlæg: 980
Tilmeldt: 7. sep 2015, 10:17
Kort karma: 143
Likede indlæg: 1906

Re: Elevatorvægt

Indlægaf Honningprut » 7. feb 2019, 20:00

Jeg har ingen forstand på stofskifte og den slags, til gengæld ved jeg at jeg har den der blodtype, hvor man skal have en sprøjte efter man har født. Biologi har aldrig været min stærke side.

Min mor har Crohn's sygdom. Men det har altid vist sig ved diarre, og det har jeg ikke noget af. Til gengæld har jeg den seneste tid haft meget luft i maven, virkelig ondt i nedre del af maven, men igen sure opstød eller ondt i øvre del af maven.

Jeg har levet vegansk i perioder, hvor jeg også har taget på i vægt, så det har ikke rigtig haft nogen indvirkning at skifte til plantebaseret mad, faktisk tværtimod må jeg indrømme.
0
Jeg sætter nutids-r som det passer mig :fløjt: :slem:

Tilbage til "Helbred"