Er der noget der overhovedet noget der virker på forkølelse?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
heysamaysa
Indlæg: 626
Tilmeldt: 18. dec 2015, 22:52
Kort karma: 77
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 944

Er der noget der overhovedet noget der virker på forkølelse?

Indlægaf heysamaysa » 22. feb 2019, 11:08

Er der noget som helst der virker når I er forkølede?


Det kan både være medikamenter eller husmorråd



jeg har læst om noget der hedder cold zyme men ved ikke om det er spild af penge - og det skal man vist også tage inden man bliver helt forkølet.

min moaaar siger altid når jeg er forkølet: spis noget appelsin! (hm tvivler på det virker så stærk at det gør forkølelsen kortere :gruble:


og så er der nogen der siger løg vist nok under sengen, men kan ikke huske om det er mod hoste, forkølelse eller en 3. ting :gruble:


jeg har selv lige trøstespist en fastalavnsbolle og det virkede i hvert fald ikke :-D


så har I nogle råd der virker eller bare IKKE virker :P
1
Sov sødt lille Noah - 03.12.2015 :trist:

En ny stjerne på himlen er blevet født!

"The worst thing a mother goes through is having to give her sweet angel back to heaven"
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9526
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7841

Re: Er der noget der overhovedet noget der virker på forkølelse?

Indlægaf Sophies-mor » 22. feb 2019, 11:10

Nej.
Man bliver ikke hurtigere rask.

Men man kan lindre.
Her ... næsespray , smertestillende og bløde lommeletter.
2
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1015
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1971

Re: Er der noget der overhovedet noget der virker på forkølelse?

Indlægaf Tobywan » 22. feb 2019, 11:12

Der findes lægemidler som kan lindre smerte og gener.
Næsespray hjælper mod stoppet næse
Der er også en del midler mod ondt i halsen. Eksempelvis Zyx sugetabletter eller strefzap halsspray som kan lindre halssmerter.
Panodil og tilsvarende.
Lommeletter med balsam.

I forhold til selve den virus som er årsag til forkølelsen, er der ikke meget andet at gøre end at vente på det går over af sig selv.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Er der noget der overhovedet noget der virker på forkølelse?

Indlægaf Wizzze » 22. feb 2019, 11:15

C vitaminer i stor dosis, varm mælk eller the med honning, og en dyne en sofa og et TV og selvfølgelig snacks aka diverse bolsjer og pastiller der lover en masse, aldrig virker men smager godt :D
3
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Er der noget der overhovedet noget der virker på forkølelse?

Indlægaf HappyPaww » 22. feb 2019, 11:15

Det er forebyggende, men jeg synes faktisk at Longo Vital virker på mit immunforsvar, så jeg ikke får lige så slemme forkølelser, som i de perioder, hvor jeg ikke tager dem.
1
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Er der noget der overhovedet noget der virker på forkølelse?

Indlægaf HappyPaww » 22. feb 2019, 11:16

Wizzze skrev:C vitaminer i stor dosis, varm mælk eller the med honning, og en dyne en sofa og et TV og selvfølgelig snacks aka diverse bolsjer og pastiller der lover en masse, aldrig virker men smager godt :D

Det er altså en skrøne med de C-vitaminer :D
https://videnskab.dk/krop-sundhed/nej-c ... orkoelelse
5
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16954
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1075
Likede indlæg: 21074

Re: Er der noget der overhovedet noget der virker på forkølelse?

Indlægaf Misantropen » 22. feb 2019, 11:33

Dampbade er godt til at åbne op hvis næsen er stoppet. Hvis du også er svimmel og ikke har energi til at stå under bruseren(eller har et badekar) kan en kop, skål eller gryde med kogt vand gøre det samme.

Sørg for at hvile så kroppen kan få ro til at komme sig.

Ellers er mange husråd nok nyttesløse hvis ikke man generelt sørger for at have et godt og stabilt immunforsvar.

PS nogen mener hvidløg i numsen har en effekt. Hvis du har mod på det kan du evt. prøve det :lol:
2
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Er der noget der overhovedet noget der virker på forkølelse?

Indlægaf hotlips » 22. feb 2019, 11:45

Apotekerne kørte omkring år 2000 en kampagne hvor der stod "hvis du lader forkølelse gå over så tager det en hel uge. Hvis du bruger apotekets produkter tager det kun 7 dage"

Og så var der sådan en tekst nedenunder hvor der stod "..... Men vi kan godt hjælpe dig alligevel"

Den kan jeg huske fordi den var helt ærlig, jeg er selv fan af næsespray og panodil og det gør jo en forskel for hvor elendigt man har det imens.
6
honeybee
Indlæg: 255
Tilmeldt: 15. aug 2015, 20:21
Kort karma: 20
Likede indlæg: 250

Re: Er der noget der overhovedet noget der virker på forkølelse?

Indlægaf honeybee » 22. feb 2019, 13:55

Jeg har også god erfaring med ‘Rød Solhat’ og så bruger jeg mit næseskyllehorn ekstra flittigt under forkølelse.
0
Brugeravatar
heysamaysa
Indlæg: 626
Tilmeldt: 18. dec 2015, 22:52
Kort karma: 77
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 944

Re: Er der noget der overhovedet noget der virker på forkølelse?

Indlægaf heysamaysa » 22. feb 2019, 15:50

åh ja jeg har da helt glemt min næseskylle horn! Så er det frem med hornet! :-D

rød solhat er det forebyggende eller hjælper det også når først man er blevet forkølet?
0
Sov sødt lille Noah - 03.12.2015 :trist:

En ny stjerne på himlen er blevet født!

"The worst thing a mother goes through is having to give her sweet angel back to heaven"
Brugeravatar
heysamaysa
Indlæg: 626
Tilmeldt: 18. dec 2015, 22:52
Kort karma: 77
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 944

Re: Er der noget der overhovedet noget der virker på forkølelse?

Indlægaf heysamaysa » 22. feb 2019, 15:53

Misantropen skrev:Dampbade er godt til at åbne op hvis næsen er stoppet. Hvis du også er svimmel og ikke har energi til at stå under bruseren(eller har et badekar) kan en kop, skål eller gryde med kogt vand gøre det samme.

Sørg for at hvile så kroppen kan få ro til at komme sig.

Ellers er mange husråd nok nyttesløse hvis ikke man generelt sørger for at have et godt og stabilt immunforsvar.

PS nogen mener hvidløg i numsen har en effekt. Hvis du har mod på det kan du evt. prøve det :lol:



Det kan godt være det ikke virker men det fik mig da til at grine så jeg nær havde spyttet min vodka og appelsinjuice ud over skærmen :klap:

jeg satser på vodkaen tager hovedpinen og jeg selvfølgeligt bliver hurtigere rask af c-viatminerne fra remas den billigste appelsinjuice der sikkert aldrig har set skyggen af C-vitaminer - som alligevel er en skrøne :stoned:
0
Sov sødt lille Noah - 03.12.2015 :trist:

En ny stjerne på himlen er blevet født!

"The worst thing a mother goes through is having to give her sweet angel back to heaven"
Brugeravatar
heysamaysa
Indlæg: 626
Tilmeldt: 18. dec 2015, 22:52
Kort karma: 77
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 944

Re: Er der noget der overhovedet noget der virker på forkølelse?

Indlægaf heysamaysa » 22. feb 2019, 15:55

HappyPaww skrev:
Wizzze skrev:C vitaminer i stor dosis, varm mælk eller the med honning, og en dyne en sofa og et TV og selvfølgelig snacks aka diverse bolsjer og pastiller der lover en masse, aldrig virker men smager godt :D

Det er altså en skrøne med de C-vitaminer :D
https://videnskab.dk/krop-sundhed/nej-c ... orkoelelse



fortæl lige min mor det!!! :stoned: :-D
0
Sov sødt lille Noah - 03.12.2015 :trist:

En ny stjerne på himlen er blevet født!

"The worst thing a mother goes through is having to give her sweet angel back to heaven"
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24635
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3200
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36814

Re: Er der noget der overhovedet noget der virker på forkølelse?

Indlægaf Daine » 22. feb 2019, 16:02

Hvile, væske, søvn, panodiler og næsespray(vigtig, total uundværlig!) er det der får mig igennem en forkølelse nogenlunde hurtigt. Derudover kleenex med balsam og en fedtcreme til at smøre med efter man har pudset næse. Hver gang! Det sidste hjælper ikke på forkølelsen, men selv med balsamkleenex bliver min næse hudløs efter at pudse den hvert 30. sekund i flere dage. Fedtcreme hjælper helt vildt på Rudolf looket :D
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Er der noget der overhovedet noget der virker på forkølelse?

Indlægaf Bøtte » 22. feb 2019, 16:08

heysamaysa skrev:åh ja jeg har da helt glemt min næseskylle horn! Så er det frem med hornet! :-D

rød solhat er det forebyggende eller hjælper det også når først man er blevet forkølet?


Næsehornet er faktisk det allerbedste siger samtlige øre/næse/halslæger jeg har konsulteret (og det er en del). Gerne op til 5-6 gange dagligt :)
2
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16954
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1075
Likede indlæg: 21074

Re: Er der noget der overhovedet noget der virker på forkølelse?

Indlægaf Misantropen » 22. feb 2019, 19:13

heysamaysa skrev:
Misantropen skrev:Dampbade er godt til at åbne op hvis næsen er stoppet. Hvis du også er svimmel og ikke har energi til at stå under bruseren(eller har et badekar) kan en kop, skål eller gryde med kogt vand gøre det samme.

Sørg for at hvile så kroppen kan få ro til at komme sig.

Ellers er mange husråd nok nyttesløse hvis ikke man generelt sørger for at have et godt og stabilt immunforsvar.

PS nogen mener hvidløg i numsen har en effekt. Hvis du har mod på det kan du evt. prøve det :lol:



Det kan godt være det ikke virker men det fik mig da til at grine så jeg nær havde spyttet min vodka og appelsinjuice ud over skærmen :klap:

jeg satser på vodkaen tager hovedpinen og jeg selvfølgeligt bliver hurtigere rask af c-viatminerne fra remas den billigste appelsinjuice der sikkert aldrig har set skyggen af C-vitaminer - som alligevel er en skrøne :stoned:

Jeg troede virkelig også det var en joke da jeg hørte det første gang, men det er det ikke :lol:
1

Tilbage til "Helbred"