Er du vaccineret mod mæslinger, eller har du haft dem som lille?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4383

Re: Er du vaccineret mod mæslinger, eller har du haft dem som lille?

Indlægaf billiebean » 28. feb 2019, 13:21

Lys skrev:
billiebean skrev:Min journal fra min gamle læge er forsvundet (flot) så vi vidste ikke om jeg var vaccineret eller ej - er født i start 80’erne før vaccinationerne blev indført. Men så kom jeg i tanke om at jeg blev testet for immunitet for rubella ifm fertilitetsbehandling, og det havde jeg. Så kan man ikke godt slutte deraf at jeg har fået hele mfr vaccinationen? Eller fik man dem enkeltvis før i tiden?


Nej, det kan man ikke slutte. Du kan meget vel have haft røde hunde. Mig bekendt kan man ikke i en blodprøve se, om immuniteten kommer fra sygdom eller vaccination.

Men rubellavaccine har i hvert fald fandtes som separat vaccine, for jeg fik den selv som 12-årig.


Jeg er kommet i tanke om, at jeg fik en vaccine som 12-årig. Jeg besvimede nemlig og fik en is. Så jeg formoder jeg er dækket. Mine forældre mener kun jeg havde skoldkopper. Men jeg smutter forbi lægen og får en snak med ham.
1
Lys
Indlæg: 5851
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10492

Re: Er du vaccineret mod mæslinger, eller har du haft dem som lille?

Indlægaf Lys » 28. feb 2019, 13:25

Frk._Strawberry skrev:
Lys skrev:Jeg har angiveligt haft alle børnesygdommene som barn, og blev derfor ikke MFR-vaccineret som 12-årig. Jeg fik kun rubella-vaccinen for en sikkerheds skyld.

Jeg har dog tænkt over, om der kan være en risiko for, at man evt har fejldiagnostiseret den gang (udslet kan jo ligne hinanden), og at jeg derfor slet ikke har immunitet over for mæslinger. Kan man mon få sin læge til at tjekke? Jeg er med på, at risikoen er lille, og jeg har også set billederne af mig selv med mæslinger.



Ja, det kan påvises i en blodprøve :)



Tak, men jeg mente, om det mon var noget de ville bruge krudt på at tjekke, når jeg nu med stor sandsynlighed har haft det.
0
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6344
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 771
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14592

Re: Er du vaccineret mod mæslinger, eller har du haft dem som lille?

Indlægaf Pjeps » 5. mar 2019, 08:59

Jeg har haft mæslinger, er ikke vaccineret. Der er tvivl om jeg har haft røde hunde, men da jeg ikke skulle have børn, var der ingen grund til at undersøge om jeg havde antistoffer. Det kunne vi gøre hvis jeg skiftede mening om hvorvidt jeg skulle have børn.
0
:ninja:
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3079
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 433
Likede indlæg: 8027

Re: Er du vaccineret mod mæslinger, eller har du haft dem som lille?

Indlægaf Charly » 5. mar 2019, 09:14

Jeg spurgte mine forældre og de var ikke sikre på, at jeg har haft mæslinger, så nu har jeg booket en tid til vaccination.
1
Lalana
Indlæg: 564
Tilmeldt: 20. dec 2016, 08:49
Kort karma: 68
Likede indlæg: 1021

Re: Er du vaccineret mod mæslinger, eller har du haft dem som lille?

Indlægaf Lalana » 7. mar 2019, 18:05

Jeg har også lige måttet tjekke med min mor, jeg var helt overbevist om at jeg var MFR vaccineret, fordi jeg jo ikke er så gammel (fra start 80'erne) :lol: Men kunne jo så se her at den først kom i 87, nogen gange er det fint med debatten til at holde en opdateret.
Jeg har fået vaccinen som ældre iflg mit vaccinationskort, men kan også se i nyhederne nu at en baby er blevet smittet. Den har nok været for lille, men håber virkelig de forældre der ikke vil vaccinerer deres børn kommer på bedre tanker når der pludselig kommer udbrud som dette
0
Brugeravatar
Mulan
Indlæg: 1764
Tilmeldt: 12. aug 2015, 23:15
Kort karma: 622
Likede indlæg: 6447

Re: Er du vaccineret mod mæslinger, eller har du haft dem som lille?

Indlægaf Mulan » 7. mar 2019, 19:05

Jeg fik vaccinen som 10-årig. Under paraplyvaccinen mod mæslinger, fåresyge og rubella (røde hunde)
0
Rosa Espinosa skrev:Ville slet ikke magte en diller, når jeg bare kom efter en dagmartærte.

"thats typical bad male judgment not a cognitive disorder "
Pagunette
Indlæg: 63
Tilmeldt: 29. apr 2016, 16:25
Kort karma: 3
Likede indlæg: 55

Re: Er du vaccineret mod mæslinger, eller har du haft dem som lille?

Indlægaf Pagunette » 7. mar 2019, 19:37

Jeg har lige så lige været nede forbi min læge idag og få vaccinen i en alder af ca 35. Dette fordi vi ikke kan finde dokumentation i min journal fra mit gamle lægehus om jeg har fået den og da min mor ikke lever idag, kan jeg ikke spørge hende. Kunne ikke forestille mig hun ikke har sørget for det, da jeg har 4 andre søskende der har alle vacciner. Så det prik idag er simpelthen for en sikkerhedsskyld også selvom jeg kan huske jeg har fået min 12 års vaccination. Better safe than sorry!
0
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3079
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 433
Likede indlæg: 8027

Re: Er du vaccineret mod mæslinger, eller har du haft dem som lille?

Indlægaf Charly » 8. mar 2019, 06:41

Lalana skrev:Jeg har også lige måttet tjekke med min mor, jeg var helt overbevist om at jeg var MFR vaccineret, fordi jeg jo ikke er så gammel (fra start 80'erne) :lol: Men kunne jo så se her at den først kom i 87, nogen gange er det fint med debatten til at holde en opdateret.
Jeg har fået vaccinen som ældre iflg mit vaccinationskort, men kan også se i nyhederne nu at en baby er blevet smittet. Den har nok været for lille, men håber virkelig de forældre der ikke vil vaccinerer deres børn kommer på bedre tanker når der pludselig kommer udbrud som dette

Det er nemlig en 10 måneder gammel baby, der er smittet, så han/hun har ikke nået at få vaccinen endnu.
0
superboa
Indlæg: 1433
Tilmeldt: 14. aug 2015, 22:02
Kort karma: 87
Likede indlæg: 1016

Re: Er du vaccineret mod mæslinger, eller har du haft dem som lille?

Indlægaf superboa » 13. mar 2019, 19:56

Jeg havde mæslinger da jeg var ca. 1½ år gammel, og fik senere som 12-årig MFR-vaccinen :)
0

Tilbage til "Helbred"