Vaccine ellers ingen adgang

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Vaccine ellers ingen adgang

Indlægaf Jedi » 14. mar 2019, 12:03

LaScrooge skrev:
Jedi skrev:
LaScrooge skrev:
Wizzze skrev:
LaScrooge skrev:Ja, det skal vi. Men allerhelst ville jeg ønske, at børn nød samfundets beskyttelse mod deres forældres dårlige ideer og automatisk blev vaccineret.


Jeg kan godt se hvor du kommer fra, men vil det ikke starte en glidebane? hvad så med de forældre/børn der har problemer med blod af religiøse hensyn, eller dem som tror på homøopater frem for traditionelle læger, så skal samfundets beskyttelse mod dumme forældre så også gælde dem? :gruble:

Jeg synes den er svær.


Johivas Vidner må, få vidt jeg erindrer, ikke længere nægte livsreddende blodtransfusioner til deres børn. Det ophørte vist enten i 90'erne eller i 00'erne, gudskelov.

Og ja, bestemt. Forældrene kan kurere deres egen leukæmi med homeøpati, men børnene fortjener den dokumenterede behandling der giver dem bedst chance for overlevelse. Det kan jeg ikke forstå, at man kan være uenig i. Hvorfor står forældrenes rettigheder over de forsvarsløse børns?


I de sager, hvor forældre nægter behandling med blod eller andet, så fratager man dem forældreretten midlertidigt (indtil det er overstået).
En vaccine er dog ikke en behandling af en livstruende sygdom, hvorfor det ikke kan sidestilles.

Der er et hav af områder, hvor forældre går direkte imod gode råd og vejledning. Det handler om kost, motion, alkoholvaner, rygning, vold eller skænderier i hjemmet, social isolation, osv. Skal man lave tvang på det?


Man laver jo en samlet vurdering af, om forældrenes måde at være forældre på er i risiko for at skade barnet uopretteligt jeg og reagerer på det hvis den er.


Lige ift blodtransfusioner og andet, så er det bare en midlertidig foranstaltning aht livredende behandling. Formelt set er det at fratage forældrene forældreretten, ligesom i andre tilfælde.
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Vaccine ellers ingen adgang

Indlægaf LaScrooge » 14. mar 2019, 12:05

Jedi skrev:
LaScrooge skrev:
Jedi skrev:
LaScrooge skrev:
Wizzze skrev:
LaScrooge skrev:Ja, det skal vi. Men allerhelst ville jeg ønske, at børn nød samfundets beskyttelse mod deres forældres dårlige ideer og automatisk blev vaccineret.


Jeg kan godt se hvor du kommer fra, men vil det ikke starte en glidebane? hvad så med de forældre/børn der har problemer med blod af religiøse hensyn, eller dem som tror på homøopater frem for traditionelle læger, så skal samfundets beskyttelse mod dumme forældre så også gælde dem? :gruble:

Jeg synes den er svær.


Johivas Vidner må, få vidt jeg erindrer, ikke længere nægte livsreddende blodtransfusioner til deres børn. Det ophørte vist enten i 90'erne eller i 00'erne, gudskelov.

Og ja, bestemt. Forældrene kan kurere deres egen leukæmi med homeøpati, men børnene fortjener den dokumenterede behandling der giver dem bedst chance for overlevelse. Det kan jeg ikke forstå, at man kan være uenig i. Hvorfor står forældrenes rettigheder over de forsvarsløse børns?


I de sager, hvor forældre nægter behandling med blod eller andet, så fratager man dem forældreretten midlertidigt (indtil det er overstået).
En vaccine er dog ikke en behandling af en livstruende sygdom, hvorfor det ikke kan sidestilles.

Der er et hav af områder, hvor forældre går direkte imod gode råd og vejledning. Det handler om kost, motion, alkoholvaner, rygning, vold eller skænderier i hjemmet, social isolation, osv. Skal man lave tvang på det?


Man laver jo en samlet vurdering af, om forældrenes måde at være forældre på er i risiko for at skade barnet uopretteligt jeg og reagerer på det hvis den er.


Lige ift blodtransfusioner og andet, så er det bare en midlertidig foranstaltning aht livredende behandling. Formelt set er det at fratage forældrene forældreretten, ligesom i andre tilfælde.


Jeg refererer til det hav, du snakker om.
0
And we both know: I will be delicious
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Vaccine ellers ingen adgang

Indlægaf fisken80 » 14. mar 2019, 17:01

Wizzze skrev:
LaScrooge skrev:Ja, det skal vi. Men allerhelst ville jeg ønske, at børn nød samfundets beskyttelse mod deres forældres dårlige ideer og automatisk blev vaccineret.


Jeg kan godt se hvor du kommer fra, men vil det ikke starte en glidebane? hvad så med de forældre/børn der har problemer med blod af religiøse hensyn, eller dem som tror på homøopater frem for traditionelle læger, så skal samfundets beskyttelse mod dumme forældre så også gælde dem? :gruble:

Jeg synes den er svær.


Myndighederne kan godt beslutte, at et dødsygt barn skal have blod selvom forældrene er imod det. Det skete tilbage i 2006 med et barn fra Jehovas Vidner.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Vaccine ellers ingen adgang

Indlægaf LaScrooge » 14. mar 2019, 17:26

Jedi skrev:
LaScrooge skrev:
Jedi skrev:
LaScrooge skrev:
Jedi skrev:
LaScrooge skrev:
Jedi skrev:
LaScrooge skrev:
Nej, jeg synes de skal vaccineres, så de kan blive beskyttet mod farlige sygdomme. Og jeg synes, at staten skal sørge for det, ligesom den forsøger at sørge for, at de ikke skal leve med forældre der mishandler dem, og ligesom den forsøger at rette op på de ulige vilkår, de kan få ved at være født ind i en ressourcesvag familie. Jeg synes det er forkert, at forældre har ret til at træffe dokumenteret potentielt livsfarlige valg på deres børns vegne. Børnene kan ikke selv bestemme og har hverken magt eller indflydelse på en beslutning, som kan have livsvarige konsekvenser for dem.


Synes du, børn skal vaccineres med tvang mod forældrenes eksplicitte ønske?

Diskussionen er for mig at se delt op i to: beskyttelse af det enkelte barn og flokimmunitet. Hvis barnet bliver smittet med mæslinger, så er barnet beskyttet fremover og det samme er alle andre. Når man taler om, at nægte dem adgang til institutioner og skoler, så taler man om at beskytte andre og ikke barnet selv.


Jeg synes, som jeg har skrevet et par gange nu: børn skal beskyttes mod deres forældres dårlige ideer og vaccineres.

Og hvis antiwaxx-bevægelsen spreder sig, så kan det måske godt blive nødvendigt at have det som adgangskrav i institutioner, hvor immundefekte børn kommer. Disse børn vil stadig skulle leve meget begrænset som konsekvens af de mulige smittebærere og fx ikke kunne komme på legepladser, men i det mindste vil de kunne komme i børnehave og skole.


Ja, det har jeg forstået. Du har bare ikke svaret på, om du mener, det skal ske med tvang mod forældrenes ønske?

De fleste børn, anslået 1/10 er ikke korrekt vaccineret, pga. forældrenes glemsel/dovenskab/andet. Anti-vaxere udgør en ret lille del af ikke-fuldt-vaccinerede. Skal disse børn udelukkes fra at gå i institution eller skole? Og helt lavpraktisk, hvem skal sortere i døren for hvem der må få adgang og hvem der ikke må? Og hvordan skal man håndhæve undervisningspligten?

Immunsuprimerede børn går i forvejen ikke i almindelige institutioner. Ikke pga. mæslinger men pga snot, hoste, diverse virus, herpes mv.

Synes du, spædbørn skal beskyttes imod forældre, som vil tage en del af barslen i f.eks. Thailand?


Nå, beklager, det troede jeg var indlysende: ja, det skal ske automatisk og dermed også imod forældrenes vilje.


Ok. Ja, så må jeg tilslutte mig ABCDs tidligere kommentar om en fascistoid tilgang til borgerne i landet.


Det er sådan set bare et spørgsmål om at begrænse forældrenes hånd- og halsret over deres børn. Børn er individer i egen ret og de skal beskyttes, blandt andet ud fra overvejelser om, hvad de mon selv ville vælge, hvis de havde valget.


Hvis børn selv havde valget, ville mange af dem jo ikke gå i skole eller børste tænder. Forældre er børnenes værger, og de vælger i alle livets henseender, hvad der er bedst for barnet. Om de vælger vaccine til eller fra, så må ønsket om at ville barnet det bedste være udgangspunket


Men som voksne vil de jo. Jeg børster i hvert fald tænder og går på arbejde, jeg ved ikke med dig.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 5890
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 831
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 14701

Re: Vaccine ellers ingen adgang

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 14. mar 2019, 17:56

Jedi skrev:
Sangius skrev:Tvangsmedicenering synes jeg virkelig er et skråplan.
Hvad så med influenzavaccinen? Der dør rigtig mange af influenza.
Skal vi så indføre tvangsmedicenering for alle smitsomme sygdomme?


Det er en god pointe. Der dør flere i Danmark hvert år af influenza. Og influenza vaccinen dækker i øvrigt ikke hvert år, da virus nogle gange når at mutere på vejen.
En udvidelse af dette spørgsmål om tvang: skal skolelærere, pædagoger, politifolk, folk i sundhedsvæsenet og ældreplejen tvinges til influenzavaccinen? De kommer jo i kontakt med rigtigt mange mennesker.


Jeg arbejder for NHS på Neurooperationelt afsnit. Mit hospital har som målsætning at 100% af personalet der KAN vaccineres, bliver vaccineret.
Hvis du lægger dig syg med influenza efter at have nægtet at modtage vaccinen kommer der en konsekvens. Derudover ryger rigtig mange af vores patienter (hvis de får influenza) på ICU/NHDU. Vil jeg have på samvittigheden at jeg måske har sat deres liv på spil eller gjort deres vej til godt helbred sværere? Nej, på ingen måde. Så hellere tage den skide vaccine på trods af at jeg er angst for nåle og ikke har haft full blown influenza i flere år.

Jeg er 100% på forslaget om at børn udelukkes hvis de ikke er vaccinerede. Ærlig talt. Man har stadig et valg, lige pludselig har det valg bare konsekvenser for en selv..

På mit arbejde er der krav om at vi bliver vaccineret mod TB. Det stod ikke i min ansættelseskontrakt og jeg er ikke allerede vaccineret. Du kan ikke sig nej uden at miste dit job. Har jeg lyst til at få vaccinen og et dertilhørende grimt ar på min arm? Nope. Udfra det information hospitalet har om TB vil jeg ikke engang være i risikozonen for at få TB fra en patient eller give det videre. Jeg er ret meget i mod at skulle have den vaccine, men det er jo ikke bare MIG der bliver beskyttet - det er også patienterne. Så mit navn er på en liste over folk der venter på at få den.
Så ja, folk der arbejder på hospitaler bør (eller er tildels allerede) underlægges samme regler - vil du være i en position hvor der er en risiko for at smitte andre, så må du tage dine forholdsregler og få de skide vacciner.
3
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Vaccine ellers ingen adgang

Indlægaf Slettet bruger » 14. mar 2019, 18:20

95% af børn i Danmark bliver i øvrigt vaccineret: https://www.dr.dk/nyheder/indland/ny-ra ... vaccineret. Det er nok til at sikre flokimmunitet, så i forhold til folkesundheden er der ikke rigtigt noget behov for obligatoriske vacciner. Man kunne selvfølgelig gøre det bare for at have nogle at køre klapjagt på, det behov har altid været en af de mindre charmerende sider af menneskelig natur.

Citat fra artiklen:

"Der er i sagens natur tale om smitsomme sygdomme, så man skal have en høj tilslutning i befolkningen for at opnå en beskyttelse. Eksempelvis kræver mæslinger en vaccinationsgrad på omkring 95 procent, og i praksis har vi nu elimineret mæslinger i Danmark, siger han.

Det er ikke modstand mod vacciner, der gør, at børn ikke bliver vaccineret. Det er typisk ren og skær forglemmelse, siger Peter Andersen.

...

Børnevaccinationen gives til spædbørn af flere omgange, og stigningen i tilslutningen skyldes ifølge rapporten, at Statens Serum Institut siden maj 2014 har udsendt påmindelsesbreve til forældre, hvis børn ikke har fået de anbefalede vaccinationer i børnevaccinationsprogrammet."

Sikke dog en dejligt pragmatisk og rolig måde at gå til det på. Verden er åbenbart ikke helt af lave endnu.
1
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Vaccine ellers ingen adgang

Indlægaf Jedi » 14. mar 2019, 20:02

TakeAChanceOnMe skrev:
Jedi skrev:
Sangius skrev:Tvangsmedicenering synes jeg virkelig er et skråplan.
Hvad så med influenzavaccinen? Der dør rigtig mange af influenza.
Skal vi så indføre tvangsmedicenering for alle smitsomme sygdomme?


Det er en god pointe. Der dør flere i Danmark hvert år af influenza. Og influenza vaccinen dækker i øvrigt ikke hvert år, da virus nogle gange når at mutere på vejen.
En udvidelse af dette spørgsmål om tvang: skal skolelærere, pædagoger, politifolk, folk i sundhedsvæsenet og ældreplejen tvinges til influenzavaccinen? De kommer jo i kontakt med rigtigt mange mennesker.


Jeg arbejder for NHS på Neurooperationelt afsnit. Mit hospital har som målsætning at 100% af personalet der KAN vaccineres, bliver vaccineret.
Hvis du lægger dig syg med influenza efter at have nægtet at modtage vaccinen kommer der en konsekvens. Derudover ryger rigtig mange af vores patienter (hvis de får influenza) på ICU/NHDU. Vil jeg have på samvittigheden at jeg måske har sat deres liv på spil eller gjort deres vej til godt helbred sværere? Nej, på ingen måde. Så hellere tage den skide vaccine på trods af at jeg er angst for nåle og ikke har haft full blown influenza i flere år.

Jeg er 100% på forslaget om at børn udelukkes hvis de ikke er vaccinerede. Ærlig talt. Man har stadig et valg, lige pludselig har det valg bare konsekvenser for en selv..

På mit arbejde er der krav om at vi bliver vaccineret mod TB. Det stod ikke i min ansættelseskontrakt og jeg er ikke allerede vaccineret. Du kan ikke sig nej uden at miste dit job. Har jeg lyst til at få vaccinen og et dertilhørende grimt ar på min arm? Nope. Udfra det information hospitalet har om TB vil jeg ikke engang være i risikozonen for at få TB fra en patient eller give det videre. Jeg er ret meget i mod at skulle have den vaccine, men det er jo ikke bare MIG der bliver beskyttet - det er også patienterne. Så mit navn er på en liste over folk der venter på at få den.
Så ja, folk der arbejder på hospitaler bør (eller er tildels allerede) underlægges samme regler - vil du være i en position hvor der er en risiko for at smitte andre, så må du tage dine forholdsregler og få de skide vacciner.


Jeg synes, det er helt fint, at man tilbyder vaccine, specielt aht det patientnære personale, som er udsat for langt større smittefare end andre personer, det gør man også i DK. Hensynet går så til den vaccineredes helbred og ikke til alle mulige andre.
Jeg er meget imod tvang, specielt hvis tvangen går ud på at der skal tages hensyn til en tredje par..

Hvordan tænker du, man skal tage sig af de 10% af alle danske børn, som ikke er vaccineret til tiden f.eks. ift skolegang?
1
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 5890
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 831
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 14701

Re: Vaccine ellers ingen adgang

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 14. mar 2019, 22:13

Jedi skrev:
TakeAChanceOnMe skrev:
Jedi skrev:
Sangius skrev:Tvangsmedicenering synes jeg virkelig er et skråplan.
Hvad så med influenzavaccinen? Der dør rigtig mange af influenza.
Skal vi så indføre tvangsmedicenering for alle smitsomme sygdomme?


Det er en god pointe. Der dør flere i Danmark hvert år af influenza. Og influenza vaccinen dækker i øvrigt ikke hvert år, da virus nogle gange når at mutere på vejen.
En udvidelse af dette spørgsmål om tvang: skal skolelærere, pædagoger, politifolk, folk i sundhedsvæsenet og ældreplejen tvinges til influenzavaccinen? De kommer jo i kontakt med rigtigt mange mennesker.


Jeg arbejder for NHS på Neurooperationelt afsnit. Mit hospital har som målsætning at 100% af personalet der KAN vaccineres, bliver vaccineret.
Hvis du lægger dig syg med influenza efter at have nægtet at modtage vaccinen kommer der en konsekvens. Derudover ryger rigtig mange af vores patienter (hvis de får influenza) på ICU/NHDU. Vil jeg have på samvittigheden at jeg måske har sat deres liv på spil eller gjort deres vej til godt helbred sværere? Nej, på ingen måde. Så hellere tage den skide vaccine på trods af at jeg er angst for nåle og ikke har haft full blown influenza i flere år.

Jeg er 100% på forslaget om at børn udelukkes hvis de ikke er vaccinerede. Ærlig talt. Man har stadig et valg, lige pludselig har det valg bare konsekvenser for en selv..

På mit arbejde er der krav om at vi bliver vaccineret mod TB. Det stod ikke i min ansættelseskontrakt og jeg er ikke allerede vaccineret. Du kan ikke sig nej uden at miste dit job. Har jeg lyst til at få vaccinen og et dertilhørende grimt ar på min arm? Nope. Udfra det information hospitalet har om TB vil jeg ikke engang være i risikozonen for at få TB fra en patient eller give det videre. Jeg er ret meget i mod at skulle have den vaccine, men det er jo ikke bare MIG der bliver beskyttet - det er også patienterne. Så mit navn er på en liste over folk der venter på at få den.
Så ja, folk der arbejder på hospitaler bør (eller er tildels allerede) underlægges samme regler - vil du være i en position hvor der er en risiko for at smitte andre, så må du tage dine forholdsregler og få de skide vacciner.


Jeg synes, det er helt fint, at man tilbyder vaccine, specielt aht det patientnære personale, som er udsat for langt større smittefare end andre personer, det gør man også i DK. Hensynet går så til den vaccineredes helbred og ikke til alle mulige andre.
Jeg er meget imod tvang, specielt hvis tvangen går ud på at der skal tages hensyn til en tredje par..

Hvordan tænker du, man skal tage sig af de 10% af alle danske børn, som ikke er vaccineret til tiden f.eks. ift skolegang?


Vi bliver skam ikke vaccineret til hensyn af vores eget helbred. Vi bliver vaccineret for at mindske risikoen for at patienterne får influenza. Lige præcis som en tvangsvaccine ville være af hensyn til de har en medicinsk grund til ikke at kunne blive vaccineret selv.
2
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Vaccine ellers ingen adgang

Indlægaf Zombie » 15. mar 2019, 09:01

Jeg synes, man hellere skulle målrette en indsats, så de ikke-vaccinerede børn selv valgte at blive det, når de fylder 18 år.
1
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Vaccine ellers ingen adgang

Indlægaf Zombie » 15. mar 2019, 09:02

Til gengæld tænker jeg tit på, om forældrene til de ikke-vaccinerede børn tænker over, hvor de rejser hen på ferie eller hvor børnene rejser hen som voksne. Forestil jer at rejse til Indien eller lande i Afrika med et barn, der ikke er beskyttet mod polio... :tie:
0
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Vaccine ellers ingen adgang

Indlægaf Wizzze » 15. mar 2019, 09:11

Italien er ikke de eneste, en dommer i USA har lige afgjort at uvaccinerede børn ikke må komme i skole

https://edition.cnn.com/2019/03/14/heal ... index.html
1
Do as I say! :whip:
Bergen
Indlæg: 7286
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Vaccine ellers ingen adgang

Indlægaf Bergen » 15. mar 2019, 19:00

Wizzze skrev:Italien er ikke de eneste, en dommer i USA har lige afgjort at uvaccinerede børn ikke må komme i skole

https://edition.cnn.com/2019/03/14/heal ... index.html


Under et mæslingeudbrud. Ikke konsekvent udelukkelse.
0

Tilbage til "Helbred"