Adhd medicin

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Adhd medicin

Indlægaf vibbsen » 24. apr 2019, 03:37

Modesty Blame skrev:Jeg får 54 mg Concerta om morgenen, og det virker fint. Jeg kan falde i søvn, hvilket jeg aldrig kunne førhen. Jeg startede på 16 mg og arbejdede mig op på 54 mg over en længere periode, og har fået de 54 mg. i 7-8 år nu.

Så har jeg sådan nogle medikinet 10 mg. til dage, hvor jeg fx. skal være meget sent oppe, eller der er et eller andet. Men der kan godt gå 2-3 år mellem jeg får en ny recept på dem (der er 30 i).


OT : Får du original Concerta eller får du kopi ???

Jeg oplever nemlig en væsentlig forskel mellem 54 mg af originalen og 54 mg af en kopi......
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Modesty Blame
Indlæg: 4363
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 521
Likede indlæg: 9492

Re: Adhd medicin

Indlægaf Modesty Blame » 24. apr 2019, 04:08

vibbsen skrev:
Modesty Blame skrev:Jeg får 54 mg Concerta om morgenen, og det virker fint. Jeg kan falde i søvn, hvilket jeg aldrig kunne førhen. Jeg startede på 16 mg og arbejdede mig op på 54 mg over en længere periode, og har fået de 54 mg. i 7-8 år nu.

Så har jeg sådan nogle medikinet 10 mg. til dage, hvor jeg fx. skal være meget sent oppe, eller der er et eller andet. Men der kan godt gå 2-3 år mellem jeg får en ny recept på dem (der er 30 i).


OT : Får du original Concerta eller får du kopi ???

Jeg oplever nemlig en væsentlig forskel mellem 54 mg af originalen og 54 mg af en kopi......

Kopi, men det er mange år siden, jeg fik originalen, så kan ikke huske, om der var forskel.
1
MrMister
Indlæg: 2396
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6932

Re: Adhd medicin

Indlægaf MrMister » 24. apr 2019, 17:42

Sådan helt anderledes. Er det normalt man ikke får svar på mails til lægen? Nu to hverdage uden svar :/
0
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7393
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1567
Likede indlæg: 23329

Re: Adhd medicin

Indlægaf Aragorn » 24. apr 2019, 18:03

MrMister skrev:Sådan helt anderledes. Er det normalt man ikke får svar på mails til lægen? Nu to hverdage uden svar :/


Mon ikke der står noget med at de svarer inden for 3 - 5 hverdage? Jeg har i hvert fald oplevet det nogle gange - hvilket har resulteret i, at jeg ikke skriver længere. Jeg fik godt nok fat i firmaet der drifter hjemmesiden for det lægehus jeg benytter, og fik deres formular til at acceptere 500 tegn i stedet for 300 tegn, men det nytter jo ikke når de ikke gider svare.

Men der er da sikkert andre der også har glæde af det større tekstfelt.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8604

Re: Adhd medicin

Indlægaf Studsgaard » 24. apr 2019, 20:06

vibbsen skrev:
Modesty Blame skrev:Jeg får 54 mg Concerta om morgenen, og det virker fint. Jeg kan falde i søvn, hvilket jeg aldrig kunne førhen. Jeg startede på 16 mg og arbejdede mig op på 54 mg over en længere periode, og har fået de 54 mg. i 7-8 år nu.

Så har jeg sådan nogle medikinet 10 mg. til dage, hvor jeg fx. skal være meget sent oppe, eller der er et eller andet. Men der kan godt gå 2-3 år mellem jeg får en ny recept på dem (der er 30 i).


OT : Får du original Concerta eller får du kopi ???

Jeg oplever nemlig en væsentlig forskel mellem 54 mg af originalen og 54 mg af en kopi......

Der er rigtig stor forskel for nogen personer. Min mand SKAL have en af kopierne. Den originale dur ikke for ham.

Og min ældste søn har vist været igennem alle slags medicin der er, (nogen med virkelig ubehagelige bivirkninger, dog har vi altid været rådet til stille optrapning og så give medicinen ca 6 ugers tid for at se hvordan effekten ender og om bivirkninger kan aftage) den ældste søn er nu endt på elvanse 70 Mg (hvilket også er en relativ høj dosis for en knægt på 15 og ca 50 kg) men han brænder bare medicinen af ret hurtigt. Da han fik samme præparat som min mand, fik de to samme dosis, så der kan være rigt stor forskel på hvad der virker for hver enkelt.
0
MrMister
Indlæg: 2396
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6932

Re: Adhd medicin

Indlægaf MrMister » 12. maj 2019, 17:17

Et spørgsmål til jer med medicin: Overvejer i nogensinde at stoppe? Og hvorfor?

Jeg er ved at have fundet dosis og fungerer meget bedre end før. For det meste. Men et par bivirkninger bekymrer. Jeg oplever, at dels er mine vredesudbrud er meget voldsommere end før. Det er som om det spares op i en ballon, som, når den springer, eksploderer med 1000 kmt, hvor jeg pludselig er passager i et vredestog, jeg ikke kan kontrollere. Det er kun, når mine grænser er meget overtrådt.

Dels er jeg alt, alt for træt om aftenen. Måske fordi mit arbejdstempo har været mindst lige så højt som før diagnosen igennem hele det halvårlige forsøg på at finde dosis. Måske fordi motoren i adhden nu tøjles, og jeg derfor ikke har samme energi.
0
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
TomKah
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4330

Re: Adhd medicin

Indlægaf TomKah » 12. maj 2019, 19:06

MrMister skrev:Et spørgsmål til jer med medicin: Overvejer i nogensinde at stoppe? Og hvorfor?

Jeg er ved at have fundet dosis og fungerer meget bedre end før. For det meste. Men et par bivirkninger bekymrer. Jeg oplever, at dels er mine vredesudbrud er meget voldsommere end før. Det er som om det spares op i en ballon, som, når den springer, eksploderer med 1000 kmt, hvor jeg pludselig er passager i et vredestog, jeg ikke kan kontrollere. Det er kun, når mine grænser er meget overtrådt.

Dels er jeg alt, alt for træt om aftenen. Måske fordi mit arbejdstempo har været mindst lige så højt som før diagnosen igennem hele det halvårlige forsøg på at finde dosis. Måske fordi motoren i adhden nu tøjles, og jeg derfor ikke har samme energi.


Hvad var symptomerne du havde før, som gjorde at du søgte læge?

Jeg kender dig jo kun jo fra debatten, men det virker som om du er meget investeret i at præstere og du har gjort og også stadig gør det godt og er tilfreds med det du gør. Så derfor har jeg da tænkt hvorfor du kom i gang med det her forløb? Noget må jo have været "galt" - i mangel af bedre ord?
1
MrMister
Indlæg: 2396
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6932

Re: Adhd medicin

Indlægaf MrMister » 17. maj 2019, 17:35

:wave:
TomKah skrev:
MrMister skrev:Et spørgsmål til jer med medicin: Overvejer i nogensinde at stoppe? Og hvorfor?

Jeg er ved at have fundet dosis og fungerer meget bedre end før. For det meste. Men et par bivirkninger bekymrer. Jeg oplever, at dels er mine vredesudbrud er meget voldsommere end før. Det er som om det spares op i en ballon, som, når den springer, eksploderer med 1000 kmt, hvor jeg pludselig er passager i et vredestog, jeg ikke kan kontrollere. Det er kun, når mine grænser er meget overtrådt.

Dels er jeg alt, alt for træt om aftenen. Måske fordi mit arbejdstempo har været mindst lige så højt som før diagnosen igennem hele det halvårlige forsøg på at finde dosis. Måske fordi motoren i adhden nu tøjles, og jeg derfor ikke har samme energi.


Hvad var symptomerne du havde før, som gjorde at du søgte læge?

Jeg kender dig jo kun jo fra debatten, men det virker som om du er meget investeret i at præstere og du har gjort og også stadig gør det godt og er tilfreds med det du gør. Så derfor har jeg da tænkt hvorfor du kom i gang med det her forløb? Noget må jo have været "galt" - i mangel af bedre ord?


Symptomerne før var nærmest alle dem, du finder under netdoktors liste. Hvad var særligt? Måske at jeg altid var “på”, aldrig slappede helt af, altid analyserede alting altid, meget lydfølsom, træt, let afledelig, svært ved at sidde stille og - for mig selv mest frusterende - ude af stand til at “ikke tænke”. Hovedet kørte så at sige altid.

Jeg søgte hjælp et miks af ting. Bla at jeg oplevede at familien faktisk havde det bedre, når jeg rejste, end når jeg var hjemme. Særligt at der var ting, jeg så gerne ville ændre, men bare ikke kunne. Jeg var blevet en liability for familiens udvikling og trivsel istedet for capability.

Så i smug gik jeg til psyk for at få bekræftet, det jeg selv vidste efter læsning på nettet og faglitteraturen: jeg har adhd. At det var meget normalt for ledere. Og at jeg samtidig var højintelligent, hvorfor jeg - adhd til trods - på papiret har klaret mig fantastisk gennem skole og job.

Det blev en længere forklaring :)

Årsagen til at overveje at stoppe er primært det fysiske ubehag, særligt i aftenperioden, koblet med oplevelsen af manglende energi. Det første kan måske blive bedre ved bedre medicinering. Det sidste er måske bare mig, der er ved at blive normal og ikke længere kan fungere uden søvn, så længe der er kaffe (dét er jeg så til gengæld ikke længere afhængig af).

Det er den der ubeskrivelige, men alligevel mærkbare, skelnen mellem mine tre personligheder; før/under/efter medicin, som dræner. Det slider at føle sig som Dr Jekyll og Mr Hyde afhængig af medicin, særligt når jeg mærker skiftet sætter ind. Dét i sig selv kunne få mig til at droppe medicinen og istedet gå med “rutine, regler og skema”-metoden.
1
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill

Tilbage til "Helbred"