Hvad skal cigaretter koste?

Hvis din krop gør ting den ikke burde, er dette stedet du kan snakke om det.
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16882
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20972

Re: Hvad skal cigaretter koste?

Indlægaf Misantropen » 10. apr 2019, 14:31

Spjaerten skrev:Hold nu op hvor er mange egocentrerede og frelste kommentarer herinde.

Jeg kender ikke een ryger, der ikke tager hensyn.

Alle har ret til at være her!

At være en hensynfuld ryger er ikke lig med at rygningen ikke generer andre.

Det er desværre ikke nogen garanti for at undgå gener hvis man kun ryger indendørs, i eget hjem. I rigtig mange ejendomme er det et problem at røgen "vandrer" mellem lejligheder og kan sive ind via ventilationen, gulvbrædder, hoveddøre i opgange osv. I min bolig er det så heller ikke løst ved at mine naboer ryger udenfor for røgen kommer ind af mine åbne døre og vinduer. Det er stadig til gene for mig selvom det ikke er deres hensigt at genere.

Jeg stoppede bl.a med at ryge fordi jeg kunne mærke hvor negativt det påvirkede min krop og så er det altså ufedt ikke at kunne blive fri for røgen i sit eget hjem. Jeg kunne ikke drømme om at bestemme om de må ryge inde eller ude eller pådutte dem at lufte ud, selvom det er nytteløst på røgen at det kun er mig der lufter ud.
1
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17000
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41322

Re: Hvad skal cigaretter koste?

Indlægaf LaMariposa » 10. apr 2019, 15:15

Spjaerten skrev:Hold nu op hvor er mange egocentrerede og frelste kommentarer herinde.

Jeg kender ikke een ryger, der ikke tager hensyn.

Alle har ret til at være her!


Jeg kender heller ikke personligt nogen rygere, der ikke tager hensyn. Men jeg har virkelig oplevet mange "fremmede" rygere, der virker totalt ligeglade og bare pulser løs alle steder. Jeg sammenligner det lidt med at prutte. Det gør man jo heller ikke på restauranter osv., hvor der er andre mennesker i nærheden.
1
:lun: Be brave
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17843

Re: Hvad skal cigaretter koste?

Indlægaf Stitch » 10. apr 2019, 16:36

Spjaerten skrev:Hold nu op hvor er mange egocentrerede og frelste kommentarer herinde.

Jeg kender ikke een ryger, der ikke tager hensyn.

Alle har ret til at være her!


Jeg kender mange rygere, der ikke gør. Folk er ikke ens. Heller ikke rygere.
1
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4497
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: Hvad skal cigaretter koste?

Indlægaf Panton » 10. apr 2019, 18:38

Jeg synes også at forældre spiller en stor rolle her. Det er helt klart en snakjeg har haft mange gange med mit teenagebarn, og jeg vil ikke acceptere at han røg mens han bor under mit tag. Det er også helt sikkert at begyndte han, ville jeg gøre mit til st få det stoppet og vanskeliggøre det. Der er flere i hans 7 klasse der ryger, men her er tonen mere at det er uncool og klamt og jeg er ikke det mindste bekymret.
1
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17000
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41322

Re: Hvad skal cigaretter koste?

Indlægaf LaMariposa » 11. apr 2019, 03:54

Panton skrev:Jeg synes også at forældre spiller en stor rolle her. Det er helt klart en snakjeg har haft mange gange med mit teenagebarn, og jeg vil ikke acceptere at han røg mens han bor under mit tag. Det er også helt sikkert at begyndte han, ville jeg gøre mit til st få det stoppet og vanskeliggøre det. Der er flere i hans 7 klasse der ryger, men her er tonen mere at det er uncool og klamt og jeg er ikke det mindste bekymret.


Mine forældre brugte samme taktik og fik det gjort klart, at rygning var totalt uacceptabelt, og at jeg ikke en gang skulle overveje at begynde. De har ikke på nogen måde været strenge ellers, men det der var totalt no go. Har aldrig haft lyst til det, heller ikke selvom de seje i klassen røg.
1
:lun: Be brave
Lykke
Indlæg: 6931
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Hvad skal cigaretter koste?

Indlægaf Lykke » 11. apr 2019, 06:14

LaMariposa skrev:
Panton skrev:Jeg synes også at forældre spiller en stor rolle her. Det er helt klart en snakjeg har haft mange gange med mit teenagebarn, og jeg vil ikke acceptere at han røg mens han bor under mit tag. Det er også helt sikkert at begyndte han, ville jeg gøre mit til st få det stoppet og vanskeliggøre det. Der er flere i hans 7 klasse der ryger, men her er tonen mere at det er uncool og klamt og jeg er ikke det mindste bekymret.


Mine forældre brugte samme taktik og fik det gjort klart, at rygning var totalt uacceptabelt, og at jeg ikke en gang skulle overveje at begynde. De har ikke på nogen måde været strenge ellers, men det der var totalt no go. Har aldrig haft lyst til det, heller ikke selvom de seje i klassen røg.


Det var også forbudt i mit hjem. Men når noget bliver gjort forbudt bliver det også tit automatisk mere spændende.
Hvis man nu var mere neutral omkring rygning og ikke lavede forbud, så ville jeg nok aldrig være startet.

Nu er jeg så stoppet igen, men jeg undrer over mine forældres tilgang.
0
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17000
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41322

Re: Hvad skal cigaretter koste?

Indlægaf LaMariposa » 11. apr 2019, 06:28

Lykke skrev:
LaMariposa skrev:
Panton skrev:Jeg synes også at forældre spiller en stor rolle her. Det er helt klart en snakjeg har haft mange gange med mit teenagebarn, og jeg vil ikke acceptere at han røg mens han bor under mit tag. Det er også helt sikkert at begyndte han, ville jeg gøre mit til st få det stoppet og vanskeliggøre det. Der er flere i hans 7 klasse der ryger, men her er tonen mere at det er uncool og klamt og jeg er ikke det mindste bekymret.


Mine forældre brugte samme taktik og fik det gjort klart, at rygning var totalt uacceptabelt, og at jeg ikke en gang skulle overveje at begynde. De har ikke på nogen måde været strenge ellers, men det der var totalt no go. Har aldrig haft lyst til det, heller ikke selvom de seje i klassen røg.


Det var også forbudt i mit hjem. Men når noget bliver gjort forbudt bliver det også tit automatisk mere spændende.
Hvis man nu var mere neutral omkring rygning og ikke lavede forbud, så ville jeg nok aldrig være startet.

Nu er jeg så stoppet igen, men jeg undrer over mine forældres tilgang.


Sådan har jeg også haft det med andre ting end rygning. Altså at det blev mere spændende, hvis det var forbudt. Men lige præcis rygning havde jeg aldrig lyst til, det var bare slet ikke en mulighed. Det var dog ikke kun mine forældre, men både min farmor og farfar var storrygere, og de blev ikke ret gamle. Det var nok også med til at jage en skræk i livet på mig.
1
:lun: Be brave
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16083
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1399
Likede indlæg: 29904

Re: Hvad skal cigaretter koste?

Indlægaf TinaW » 11. apr 2019, 09:34

LaMariposa skrev:
Panton skrev:Jeg synes også at forældre spiller en stor rolle her. Det er helt klart en snakjeg har haft mange gange med mit teenagebarn, og jeg vil ikke acceptere at han røg mens han bor under mit tag. Det er også helt sikkert at begyndte han, ville jeg gøre mit til st få det stoppet og vanskeliggøre det. Der er flere i hans 7 klasse der ryger, men her er tonen mere at det er uncool og klamt og jeg er ikke det mindste bekymret.


Mine forældre brugte samme taktik og fik det gjort klart, at rygning var totalt uacceptabelt, og at jeg ikke en gang skulle overveje at begynde. De har ikke på nogen måde været strenge ellers, men det der var totalt no go. Har aldrig haft lyst til det, heller ikke selvom de seje i klassen røg.


Her blev der brugt bestikkelse :fløjt:
Ingen rygning = betalt kørekort.
Min storebror røg (ryger), min lillebror og jeg ryger ikke.
Min mor var storryger, min far totalt antiryger.
Da jeg voksede op i 70'erne var det meget normalt at ryge alle steder og der blev ikke taget hensyn overhovedet. Min mor røg gerne ved morgenbordet, når hun var færdig, selv om vi andre ikke var.
Min fars bil(er) var det dog no-go at ryge i.
Min søn ved godt, at hans mormor døde pga. cigaretterne og at det også skyldes cigaretter at min mands mors lunger er ødelagte.
Han er kun 10, men synes heldigvis at cigaretter er det mest klamme. Det har jeg tænkt mig, at gøre mit til, at han fortsat synes.
0
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4497
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: Hvad skal cigaretter koste?

Indlægaf Panton » 11. apr 2019, 09:34

LaMariposa skrev:
Lykke skrev:
LaMariposa skrev:
Panton skrev:Jeg synes også at forældre spiller en stor rolle her. Det er helt klart en snakjeg har haft mange gange med mit teenagebarn, og jeg vil ikke acceptere at han røg mens han bor under mit tag. Det er også helt sikkert at begyndte han, ville jeg gøre mit til st få det stoppet og vanskeliggøre det. Der er flere i hans 7 klasse der ryger, men her er tonen mere at det er uncool og klamt og jeg er ikke det mindste bekymret.


Mine forældre brugte samme taktik og fik det gjort klart, at rygning var totalt uacceptabelt, og at jeg ikke en gang skulle overveje at begynde. De har ikke på nogen måde været strenge ellers, men det der var totalt no go. Har aldrig haft lyst til det, heller ikke selvom de seje i klassen røg.


Det var også forbudt i mit hjem. Men når noget bliver gjort forbudt bliver det også tit automatisk mere spændende.
Hvis man nu var mere neutral omkring rygning og ikke lavede forbud, så ville jeg nok aldrig være startet.

Nu er jeg så stoppet igen, men jeg undrer over mine forældres tilgang.


Sådan har jeg også haft det med andre ting end rygning. Altså at det blev mere spændende, hvis det var forbudt. Men lige præcis rygning havde jeg aldrig lyst til, det var bare slet ikke en mulighed. Det var dog ikke kun mine forældre, men både min farmor og farfar var storrygere, og de blev ikke ret gamle. Det var nok også med til at jage en skræk i livet på mig.


Jeg tror min søn er ligesom dig. Jeg har ikke brugt ordet forbudt, men så længe han er under 18, bor i mit hus og jeg betaler, ja så er det ikke en mulighed. Han synes også det er klamt og ulækkert, og derudover går han til en sport hvor hverken brug af røg og alkohol accepteres. Han træner 6 dage om ugen, så at ryge er meget fjernt. Derfor tager vi alligevel snakken, ligesom vi har talt om sex, alkohol og stoffer. Intet er for fint til at blive vendt :P
1
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Petrix
Indlæg: 3746
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3637

Re: Hvad skal cigaretter koste?

Indlægaf Petrix » 11. apr 2019, 11:35

95 kroner og alle pengene burde så gå til sundhedsvæsenet.
0
27102021
fisken80
Indlæg: 22079
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52051

Re: Hvad skal cigaretter koste?

Indlægaf fisken80 » 19. apr 2019, 05:46

Det med bestikkelse i form at kørekort kunne mine forældre bare konstatere ikke virkede. Flere unge i familien begyndte at ryge i smug og forældrene opdagede det ikke, så kørekortet kom i hus, men der havde ikke været nogen mulighed for at hjælpe børnene til at stoppe igen, fordi det skete i smug.

Så mine forældre valgte en anden taktik. De var selv rygere og sagde åbent, at de ikke ville blande sig i om vi røg, for de mente ikke de kunne moralisere når de selv pulsede løs. Til gengæld skulle vi selv betale hver eneste smøg og så lavede de et regnestykke, der viste hvor dyrt det er at ryge. Dét afskrækkede os så meget, at hverken min bror eller jeg startede. Vi var simpelthen for nærrige...
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Hvad skal cigaretter koste?

Indlægaf DenBruneMunk » 19. sep 2019, 16:07

Så må vi hellere genoplive denne tråd, før en ny kommer? :)

Er 50kr for lidt, og 60kr er godt bud på en pris fra 2020? (Og jo, der er allerede pakker til næsten 50kr :) )

Eller skal man støtte S op med 10kr i 2020 og 10kr mere i 2021, hvis de skal følge flertallet men få lidt af deres vilje?
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Hvad skal cigaretter koste?

Indlægaf DenBruneMunk » 19. sep 2019, 17:58

Det hjælper da intet med alders grænser? Ser du ikke unge drikke helt vildt, selvom der er aldersgrænser på?

Næe, lad os få slået benene væk under de økonomisk svage, så også de kan få et bedre helbred, som de velhavende, som roligt kan betale mere som der altså ikke tænkes på, bare fordi de har flere penge. Hvorfor skal økonomi være vigtigere end ens liv, kan man sætte en pris på ens livs værdi nu?
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Hvad skal cigaretter koste?

Indlægaf DenBruneMunk » 19. sep 2019, 18:22

San.Dee skrev:
DenBruneMunk skrev:Det hjælper da intet med alders grænser? Ser du ikke unge drikke helt vildt, selvom der er aldersgrænser på?

Næe, lad os få slået benene væk under de økonomisk svage, så også de kan få et bedre helbred, som de velhavende, som roligt kan betale mere som der altså ikke tænkes på, bare fordi de har flere penge. Hvorfor skal økonomi være vigtigere end ens liv, kan man sætte en pris på ens livs værdi nu?

Det vil da heller ikke hjælpe at sætte priserne op - De unge får jo penge af deres forældre uanset hvad smøgerne koster.

Har de velhavende et bedre helbred end de fattige?

Tror man slår 2 fluer med et smæk, forældre som sætter grænser og nej , lige meget økonomi så er der nemlig ingen forskel, så alle behandles ens her, det bliver dyrt men er lige for alle og skræmmer dem som skal skræmmes.
0
Brugeravatar
Dawwty
Indlæg: 2090
Tilmeldt: 6. aug 2019, 11:03
Kort karma: 12
Likede indlæg: 1191

Re: Hvad skal cigaretter koste?

Indlægaf Dawwty » 19. sep 2019, 22:30

Stitch skrev:Sæt endelig prisen op. Gerne sammen med et forbud om at ryge udenfor.

Hvis man vil forpeste sig selv så må man gøre det i sit eget hjem. Hvorfor må man forpeste andre, der tilfældigvis er i ens nærhed på åben gade?
Enig øget priser er som katten om den varme grød.

Jeg mener dog at et total forbud er den bedste løsning, fordi uden det vil børn stadig bliver udsat i rygerhjem.

Folk må indtage deres nikotin på anden vis end røg og damp... Kong Christian stod... Når der røg jeg ved siden af.
0

Tilbage til "Helbred"